101 بازیکن برتر دنیا در 25 سال گذشته

به گزارش مجله سرگرمی، مجله معتبر فورفورتو در جدیدترین شماره خود 101 بازیکن برتر تاریخ فوتبال دنیا در 25 سال گذشته را معرفی نموده است.

101 بازیکن برتر دنیا در 25 سال گذشته

به گزارش خبرنگاران، جهان فوتبال از تابستان 1994 شاهد اتفاقات زیاد و برجسته ای بوده است. در آن تابستان بود که پنالتی باجو سرنوشت جام جهانی را معین کرد و سلسائو عنوان قهرمانی جام جهانی را به دست آورد. مجله فورفورتو به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد انتشار خود، اقدام به معرفی 101 بازیکن برتر جهان نموده است که در این بخش، قسمت آخر آن را که معرفی بهترین بازیکن جهان در 25 سال اخیر است را نیز مرور می کنیم:

(فهرست نفرات 31 تا 101 را می توانید در قسمت نخست و قسمت دوم ببینید.)

30- لوئیس سوارس

سوارس چهار فصل (08-2007 تا 11-2010) برای تیم هلندی آژاکس بازی کرد. مهاجم اروگوئه ای در 20 سالگی با آژاکس قرارداد امضا کرد و در 159 بازی 111 گل به ثمر رساند. عملکرد خوب این بازیکن باعث شد لیورپول او را جذب کند و سوارس در نهایت در فصل 15-2014 به بارسلونا پیوست. همگان او را به خاطر رفتارهای خشن و گازگرفتن حریفان به یاد دارند.

29- دنیس برکمپ

او یازده سال در آرسنال و هایبری بازی کرد و در این مدت 423 بار با پیراهن این تیم به میدان رفت. 120 گل زده حاصل کوشش های این مهاجم هلندی برای توپچی های لندنی بود.

28- آندره پیرلو

هافبک ایتالیایی در سال 2011 به عنوان یک انتقال بزرگ به یوونتوس رفت. او برای خلاق شدن میانه میدان و بهتر شدن وضعیت یووه در لیگ قهرمانان اروپا به این تیم پیوست. بازیکن ایتالیایی در آخرین بازی اش با بانوی پیر فینال لیگ قهرمانان را در سال 2015 تجربه کرد اما تیمش مقابل بارسلونا بازنده شد. پیرلو به صورت مجانی به نیویورک سیتی پیوست و در سال 2017 در آمریکا از جهان فوتبال خداحافظی کرد. او به عنوان بازیکن یوونتوس 164 بازی انجام داد، 19 گل به ثمر رساند و 38 پاس گل داد. همچنین توانست چهار قهرمانی را در سری A، دو جام حذفی و دو سوپرجام ایتالیا را کسب کند.

27- نیمار

نیمار به خاطر آسیب دیدگی که از ناحیه مچ پا داشت رقابت های کوپا آمه ریکا را از دست داد البته غیبت این بازیکن تاثیر گذار نبود و در نهایت برزیل جام قهرمانی را بالای سر برد. با این حال او قهرمانی در المپیک ریو را با تیم ملی امید برزیل در کارنامه دارد. این بازیکن برزیلی در تابستان 2017 با 222 میلیون یورو از بارسلونا به پاری سن ژرمن پیوست و گرانترین بازیکن جهان شد اما نتوانست در دو فصل حضورش در فوتبال فرانسه عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

26- فیلیپ لام

فیلیپ لام مدافع مستحکم بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان که بعد از جام جهانی برزیل تصمیم گرفت تا از تیم ملی کنار برود، از با اخلاق ترین بازیکنان جهانی فوتبال است که کیفیت بالایی نیز دارد. لام در جولای سال 2005 به بایرن بازگشت و نخستین بازی حرفه ای خود با پیراهن بایرن را در بوندسلیگا در مقابل تیم آرمینیا بیله فلد رقم زد. او در سال 2004 به تیم ملی آلمان دعوت شد و با این تیم به قهرمانی در جام جهانی 2014 برزیل دست یافت. او در این جام بازی های فوق العاده ای برای تیم ملی آلمان انجام داد و در سرانجام در تیم منتخب جام نیز نهاده شد.

25- جانلوئیجی بوفون

جان لوئیجی بوفون بعد از یک فصل حضور در پاری سن ژرمن تصمیم گرفت که از این تیم جدا شود. اسطوره بی بدیل یوونتوس که می توان او را در زمره بهترین دروازه بانان تاریخ جهان قرار داد. رکورددار بازی در لیگ قهرمانان اروپا در بین بازیکنان ایتالیایی است. تنها ایکر کاسیاس در بین دروازه بان ها توانسته بیش از او در این رقابت ها به میدان برود. بوفون در این فصل یکی از چهار بازیکنی شد که مرز 10 هزار دقیقه بازی در لیگ قهرمانان را پشت سر گذاشت. همچنین تنها پائولو مالدینی با 647 بازی بیش از بوفون در لیگ ایتالیا بازی نموده است.

24- سرخیو راموس

یکی از تاریخ هایی که راموس هرگز فراموش نخواهد کرد 26 مارس 2005 است. او نخستین بازی اش را تنها در حالی که 18 سال داشت برای تیم ملی برابر چین انجام داد. مدافع اسپانیایی 14 سال بعد توانست پرافتخارترین بازیکن لاروخا شود. او با 19 گلی که برای لاروخا به ثمر رساند در رتبه دهمین گلزن برتر تیم ملی اسپانیا نهاده شد. او در رئال مادرید نیز توانست چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به دست بیاورد و در زمره پرافتخارترین مدافعان تاریخ فوتبال قرار گیرد.

23- روماریو

روماریو یکی از بزرگترین فوتبالیست های تاریخ برزیل است که توانست در سال 1994 نقش موثری در قهرمانی برزیل در رقابت های جام جهانی داشته باشد. او در 29 ژانویه سال 1966 در ریودوژانیرو به جهان آمد. او فعالیت حرفه ای خود را در سال 1985 در باشگاه واسکودوگاما آغاز کرد.

روماریو خیلی کوشش کرد تا بتواند در جام جهانی 98 بازی کند ولی با ماریو زاگالو (سرمربی وقت برزیل) به مشکل خورده بود. هرچند خیلی ها در برزیل او را شایسته حضور در تیم ملی برزیل می دانستند اما در کمال ناباوری، به تیم ملی برزیل دعوت نشد و برزیل در فینال برابر فرانسه میزبان با سه گل بازنده شد و از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماند. روماریو بعد از این دوره خیلی کوشش کرد هر طور شده است بتواند به رکورد 1000 گل پله برسد. او البته مدتی هم در فوتبال ساحلی فعالیت کرد و حتی قهرمانی جهان را نیز تجربه کرد.

22- پل اسکولز

پل اسکولز درست چند روز پس از خداحافظی سر آلکس فرگوسن تصمیم گرفت کفش هایش را بیاویزد تا سرمربی خود را در دوران بازنشستگی نیز تنها نگذارد. در تاریخ فوتبال جهان هافبک های خوب زیادی وجود داشتند اما کسی که می توان او را همواره در زمره برترین ها قرار داد همان هافبک موقرمز انگلیسی هاست که سال ها در منچستریونایتد درخشید.

اسکولز اولین بازی خود را برای منچستر در سال 1994 در جام اتحادیه انجام داد که پیروز شد 2 گل به ثمر برساند و پورت وال را شکست دهند. کلکسیون افتخارات اسکولز در منچستریونایتد پر از جام است: 11 قهرمانی در لیگ برتر، 3 قهرمانی در جام حذفی، دو قهرمانی در جام اتحادیه، دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و یک قهرمانی در جام جهانی باشگاه ها و یک قهرمانی در جام بین قاره ای.

21- رائول

29 اکتبر سال 1994 بود که ماجراجویی رائول گونسالس بلانکو در فوتبال آغاز شد و شانزدهم نوامبر سال 2015 نقطه سرانجام آن بود. رائول در 1013 بازی اش، 427 گل به ثمر رساند و به 22 عنوان قهرمانی دست یافت. رائول، آغاز و سرانجام دوران بازیگری اش را با پیروزی پشت سر گذاشت. شماره هفت اسپانیایی در اولین بازی اش برابر رئال ساراگوسا نهاده شد و در آخرین بازی نیز در فینال لیگ آمریکای شمالی به همراه کاسموس برابر اوتاوا فری نهاده شد.

20- سرخیو بوسکتس

هافبک میانی تیم ملی اسپانیا بازی بسیار منظمی در خط هافبک ارائه می دهد و اشتباهات کمی از او سر می زند. او سال ها در کنار اینیستا و ژاوی نهاده شد و توانست هم در بارسلونا و هم در تیم ملی اسپانیا خودش را به خوبی نشان دهد. او جزو بازیکنانی است که بازی اش چندان پیدا نیست ولی تاثیر زیادی در تیمش دارد.

19- لوکا مودریچ

بازیکنی که توانست به سلطه کریستیانو رونالدو و لیونل مسی در دریافت توپ طلا سرانجام دهد. هافبک مرکزی تیم ملی فوتبال کرواسی و رئال مادرید علاوه بر درو کردن جام با رئال توانست در جام جهانی عنوان باارزش نایب قهرمانی را با تیم ملی کرواسی به دست بیاورد.

18- اریک کانتونا

او ستاره منچستریونایتد در اوایل دهه 90 به حساب می آمد. بازیکن فرانسوی در سال 1993 توپ برنزی را به دست آورد ولی در نهایت تعجب او نیز در تیم ملی فرانسه در جام جهانی دیده نشد و چه بسا حضور در این رقابت ها می توانست صندلی او را در زمره بهترین های جهان افزایش دهد.

17- گابریل باتیستوتا

گابریل باتیستوتا یکی از بهترین های فوتبال در آرژانتین بوده است. باتیستوتا معروف به باتی گل و فرشته، در اول فوریه 1969 در آرژانتین به دنیا آمد و پس از درخشش در فوتبال آرژانتین، سال ها در سری A ایتالیا برای فیورنتینا و رم به میدان رفت و گل های زیبای او هیچ گاه از ذهن طرفداران فوتبال پاک نخواهند شد. ماشین گلزنی آلبی سلسته آغاز درخشش خود را از تیم های ریورپلاته و بوکاجونیورز آغاز کرد. باتیستوتا با 184 گل در 315 بازی در لیگ ایتالیا، یازدهمین گلزن تاریخ این رقابت ها محسوب می شود. او آنقدر در زدن گل پیروز بود که عنوان باتی گل را از طرفداران فوتبال در این کشور دریافت کرد. درخشش او به حدی بود که دیگو مارادونا یک بار او را بهترین مهاجمی بیان کرد که در تاریخ فوتبال دیده است.

16- لوئیس فیگو

بازیکن کهکشانی ها (لقب رئال مادرید در سال 2000) اولین فوتبالیستی بود که این باشگاه را ترک کرد. او پس از پشت سر گذاشتن پیش فصل به همراه تیم مادریدی این باشگاه را ترک کرد و به اینتر پیوست. داستان انتقال او از بارسلونا به رئال مادرید یکی از جنجالی ترین اتفاقات این سال ها بود.

15- وین رونی

وین رونی، کاپیتان سابق تیم ملی انگلیس که 120 بازی ملی در کارنامه دارد و 53 گل نیز برای این تیم به ثمر رساند. مهاجم انگلیسی پس از 13 سال بازی با پیراهن منچستریونایتد به اورتون باز گشت و سپس در دی سی یونایتد در لیگ آمریکا مشغول بازی شد. وین رونی که در تیم های منچستریونایتد و اورتون در لیگ برتر بازی کرد و توانست 208 گل در این لیگ به ثمر برساند، تصمیم گرفت راهی لیگ آمریکا شود و ادامه فوتبالش را در دی سی یونایتد سپری کند.

14- کاکا

او آخرین بازیکنی بود که قبل از مسی و رونالدو به توپ طلا رسید. قهرمانی در جام جهانی، جام کنفدراسیون ها، لیگ قهرمانان اروپا، سری A ایتالیا، لالیگا اسپانیا، جام جهانی باشگاه ها، جام حذفی ایتالیا و اسپانیا از جمله افتخارات این بازیکن خوش اخلاق برزیلی بود.

13- رایان گیگز

رایان گیگز در بیش از دو دهه بازی برای منچستریونایتد به افتخارات بسیار زیادی دست یافت که بعید است به این زودی ها شکسته شود. رایان گیگز نزدیک به سه دهه پیش در نوجوانی در حالی که از کاردیف ولز به انگلیس آمده بود تا رویای فوتبالیست شدن خود را دنبال کند به منچستریونایتد پیوست و مدت ها در این تیم بازی کرد و در همین تیم نیز بعد از حضور در بیش از 900 بازی خداحافظی کرد و سپس به عنوان دستیار دیوید مویس و فان خال منصوب شد. او 13 قهرمانی در لیگ برتر دارد یعنی بیش از تمام تیم های انگلیسی غیر از یونایتد.

12- فابیو کاناوارو

مدافع ایتالیایی دو دوره برای یوونتوس بازی کرد. اولین بار باشگاه تورینی برای او 10 میلیون یورو هزینه کرد تا اینتر را ترک کند. کاناوارو پس از دو فصل و سقوط یوونتوس به دسته دو به خاطر رسوایی کالچوپولی با قراردادی به ارزش هفت میلیون یورو به رئال مادرید پیوست. او در سال 2009 به صورت بازیکن آزاد به ایتالیا برگشت و پس از انجام 30 بازی برای تیم تورینی به الاهلی پیوست. بازیکن ایتالیایی در مجموع برای یووه 128 بازی انجام داد و هفت گل به ثمر رساند و همچینن یک پاس گل داد. در میان افتخاراتش با پیراهن یوونتوس توپ طلا و بهترین بازیکن سال 2006 دیده می شود.

11- ریوالدو

ریوالدو ستاره سابق تیم ملی فوتبال برزیل که با بازی های خوبش در جام جهانی 2002 توانست قهرمانی در جام جهانی را تجربه کند در زمره بهترین های جهان است. ریوالدو همچنین در تیم هایی چون میلان و بارسلونا نیز بازی کرد و گل قیچی برگردان او به والنسیا یکی از زیباترین گل های این ستاره برزیلی است. ریوالدو ویتور بوربا فریرا در تاریخ 19 آوریل سال 1972 در پائولیستای برزیل به جهان آمد. ریوالدو در بین سال های 1997 تا 2002 که در تیم ملی برزیل بازی می کرد، یکی از بهترین و گلزن ترین هافبک های جهان به شمار می رفت. نقطه اوج دوران فعالیتش نیز انتخابش به عنوان مرد سال اروپا و مرد سال فوتبال جهان در سال 1999 بود.

10- روبرتو باجو

در جام جهانی 1994 آمریکا، باجو به واسطه تکنیک و هنر انکار ناپذیرش، ایتالیا را به فینال جام جهانی رساند ولی در فینال، یکی از پنالتی های آتزوری را مقابل برزیل از دست داد تا این بار هم دست او به جام نرسد. این اتفاق در حالی افتاد که حضور او در فینال به واسطه آسیب دیدگی با تردیدهای زیادی روبرو بود. باجو در سال 1993 به عنوان مرد سال فوتبال اروپا انتخاب شد و توپ طلا را گرفت. ظرافت بازی و تکنیک های نرم باجو، هر فوتبال دوستی را به تحسین او وامی داشت.

9- پائولو مالدینی

مالدینی ایتالیایی یکی از بهترین مدافع های تاریخ جهان بود اما او سه فینال لیگ قهرمان را به همراه میلان با شکست به سرانجام رساند. درسال های 1993، 95 و 2005، تیم ایتالیایی به فینال صعود کرد اما به ترتیب مغلوب مارسی، آژاکس و لیورپول شد. دیدار برابر لیورپول یکی از تلخ ترین فینال ها برای مالدینی بود چون تیمش پیروزی 3 بر صفر را با تساوی به سرانجام رساند و در ضربات پنالتی شکست خورد. مدافع ایتالیایی با پیراهن تیم ملی دو بار در دیدارهای نهایی بازنده شد. آتزوری در فینال جام جهانی 1994 مغلوب برزیل شد و در یورو 2000 بازی را برابر فرانسه با گل طلایی دیوید ترزگه از دست داد.

8- آندرس اینیستا

اینیستا که زننده گل قهرمانی لاروخا در فینال جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی بود، با شکستی تلخ از جمع ماتادورها کنار رفت. آندرس اینیستا یکی از پرافتخارترین فوتبالیست های جهان به حساب می آید که تمام عناوین گروهی را به دست آورده است. هافبک اسپانیایی به همراه کشورش قهرمانی در اروپا و جهان را تجربه کرد و با بارسلونا فاتح لالیگا، کوپا دل ری، سوپر جام اروپا، سوپر جام اسپانیا، لیگ قهرمانان اروپا و جام جهانی باشگاه ها شد. با وجود چنین درخششی او هرگز برنده توپ طلا نشد.

7- ژاوی

ژاوی بعد از جدایی از بارسلونا تصمیم گرفت که پیراهن تیم فوتبال السد قطر را بر تن کند. این فوق ستاره اسپانیایی چهار سال با تیم فوتبال السد بازی کرد. مهندس بارسلونا و تیم ملی فوتبال اسپانیا به تمام افتخاراتی که هر فوتبالیستی آرزوی آن را داشته باشد رسیده است با این حال او نیز به مانند آندرس اینیستا در حسرت توپ طلا ماند.

6- تیری آنری

او برترین گلزن تاریخ تیم ملی فرانسه و آرسنال است. تیتی به همراه کشورش فاتح جام جهانی و یورو شد. آنری همچنین با پیراهن بارسلونا قهرمانی در لیگ قهرمانان را در سال 2009 تجربه کرد.

5- رونالدینیو

شاعر فوتبال هر چند دوران اوج کوتاهی داشت ولی به قدری نبوغ داشت که می توان او را پنجمین فوتبالیست برتر این سال ها دانست. بهترین دوران حضور رونالدینیو در مستطیل سبز به دوران حضورش در بارسلونا برمی شود که توانست دو قهرمانی در لالیگا و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد.

4- رونالدو

خرگوش چاق برزیلی ها نیز که توانست با گل های خوب خود برزیل را قهرمان جام جهانی 2002 کند یک مصدومیت سنگین در اینتر داشت. او در سال 1997 برنده توپ طلا شد.

3- زین الدین زیدان

بازیکن فوق العاده و سطح بالایی مانند زین الدین زیدان لحظات به یادماندنی در تاریخ فوتبال به ثبت رساند. بازی درخشان او به خصوص در رئال مادرید کهکشانی در یادها مانده است. نقطه اوج این دوران خوب در باشگاه اسپانیایی به گلزنی در فینال لیگ قهرمانان اروپا 2002 در همپدن پارک گلاسکو برمی شود. ضربه زیبای زیدان درون دروازه جای گرفت و مادرید توانست به لطف آن گل قهرمان شود. فینال به یادماندنی با سه مهار توپ فوق العاده کاسیاس که جانشین سسار مصدوم شده بود با پیروزی تیم اسپانیایی به سرانجام رسید.

2- کریستیانو رونالدو

ستاره ای که روی پای خود به نبوغ رسید. برنده 5 توپ طلا و کلکسیونی از افتخارات دومین بازیکن برتر این دوران بوده است. مهاجم رئال مادرید در 12 سالگی (فصل 98-1997) با اسپورتینگ قرارداد امضا کرد و از همان ابتدا درخشید تا اینکه الکس فرگوسن در دیدار محبت آمیز منچستریونایتد و اسپورتینگ او را کشف کرد و به تیم خود آورد. او در یونایتد و رئال مادرید نیز درخشید و به شکارچی جام ها معروف بود تا اینکه به یوونتوس پیوست.

1- لیونل مسی

اگر کریستیانو رونالدو نادال باشد، مسی فدرر است. نبوغ ذاتی بازیکنی که شاید دیگر مثل او نیاید. لیونل مسی برترین بازیکن 25 سال اخیر و شاید هم تمام دوران هاست. او تمام دوران خود را در بارسلونا سپری نموده است ولی تنها چیزی که او را آزار می دهد این بوده که جام ملی با تیم ملی آرژانتین ندارد.

mahsanblog.ir: وبلاگ مهسان، این وبلاگ برای سیستم مدیریت محتوای مهسان میباشد

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 35069

به "101 بازیکن برتر دنیا در 25 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "101 بازیکن برتر دنیا در 25 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید