10 گوشی موبایل تأثیرگذار که در تاریخ ماندگار شدند

به گزارش مجله سرگرمی، دو نفر از مهندسان موتورولا به نام های مارتین کوپر و جان میچل زمانی که اولین تماس را با گوشی موبایل در 3 آوریل 1973 برقرار می کردند، احتمالا هیچ ایده ای نداشتند که اختراع آن ها چه تأثیری برای تمام بشریت خواهد داشت. اولین گوشی موبایل دنیا یعنی موتورولا DynaTAC در حد و مقدار های یک آجر بود و 4000 دلار قیمت داشت. اما در گذرها سال ها، گوشی های بسیار کوچک تر و مقرون به صرفه تر این اختراع تازه را محبوب تر کردند. اما برای انتخاب تأثیرگذارترین گوشی های موبایل باید چه معیارهایی در نظر گرفته گردد؟

10 گوشی موبایل تأثیرگذار که در تاریخ ماندگار شدند

مطمئنا فقط بحث آمار فروش نمی تواند تنها معیار مهم باشد. یک گوشی برای اینکه تأثیرگذار در نظر گرفته شود، باید ویژگی نو، کاربرد نو یا روش کاملا نو برای انجام کارها ارائه کند. چنین گوشی هایی باید تأثیر پایداری برای گوشی های بعد از خود داشته باشند. در ادامه به 10 گوشی تأثیرگذار می پردازیم که در تاریخ این محصولات اهمیت بسیار زیادی دارند و ماندگار شده اند.

1996- موتورولا StarTAC

موتورولا StarTAC بدون شک یکی از تأثیرگذارترین گوشی های موبایل تاریخ است که با وجود داشتن قیمت 1000 دلاری مورد استقبال زیادی نهاده شد. این اولین گوشی تاشوی محبوب بود که مقدار فروش جهانی آن از مرز 60 میلیون هم عبور کرد. موتورولا StarTAC طی اواخر دهه 90 میلادی در چندین فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی هم ظاهر شد و همین موضوع معروفیت آن را دوچندان کرد.

موتورولا چندین مدل مختلف از این گوشی را راهی بازار کرد و از امکاناتی مانند دریافت و ارسال پیغامک، ویبره و تعویض باتری بهره می برد. این گوشی با داشتن وزن فقط 88 گرم، برای زمان آن گجت بسیار کوچک و سبکی بود. روی هم رفته تأثیرگذاری موتورولا StarTAC بر نسل های بعدی گوشی های تاشو را نمی توانیم کتمان کنیم.

1996- نوکیا 9000 Communicator

نوکیا 9000 Communicator از زمان خود بسیار جلوتر بود و به همین دلیل آن را در لیست تأثیرگذارترین گوشی های موبایل تمام دوران قرار داده ایم. از نظر ویژگی های مختلف، به نوعی پدر گوشی های هوشمند محسوب می شود ولی از نظر شکل ظاهری هیچ شباهتی به گوشی های مدرن ندارد زیرا از طراحی تاشوی افقی بهره می برد. به طور کلی طراحی آن یادآور لپ تاپ ها است که در کنار این موضوع باید به بهره گیری از مودم هم اشاره کنیم.

قلب تپنده این گوشی پردازنده 24 مگاهرتزی اینتل بود که در کنار آن 8 مگابایت حافظه برای اپلیکیشن ها و داده های کاربران در نظر گرفته شده بود. این گوشی بعلاوه از کیبورد QWERTY کامل به همراه نمایشگر مبتنی بر رزولوشن 640 در 200 بهره می برد. ضمناً با داشتن وزن 397 گرم، گوشی بسیار سنگینی محسوب می شد.

نوکیا 9000 Communicator با قیمت هزار دلار راهی بازار شد و این شرکت چند مدل مختلف از آن را به دست کاربران رساند. این گوشی به طور کلی نوعی پیش عایدی برای گوشی هایی بود که در اواسط دهه 2000 با امکانات پیشرفته برای ارسال و دریافت پیغامک معرفی گردیدند.

2000- نوکیا 3310

شاخص بودن نوکیا 3310 به دو علت اصلی برمی شود؛ یک اینکه جان سخت بود و برای علت دوم هم به ارائه بعضی امکانات مشابه اپلیکیشن های چت برای پیغامک ها اشاره کنیم. اگرچه 3310 یک به روزرسانی برای گوشی 3210 بود، اما نوکیا توانست مجذوب کنندهیت آن را دوچندان کند.

نوکیا این گوشی را به اسم یک گجت جان سخت در تبلیغات معرفی نمی کرد اما بخشی از معروفیت آن به همین موضوع برمی شود. این گوشی بعلاوه از بدنه های مختلفی پشتیبانی می کرد و کاربران به راحتی می توانستند شکل و شمایل گوشی خود را تغییر دهند. این گوشی ارسال پیغامک تا حداکثر 459 کاراکتر را امکان پذیر کرد که حدود 3 برابر مقدار یک پیغام استاندارد بود. به همین دلیل این گوشی بین هواداران ارسال و دریافت پیغامک بسیار پرهوادار شد.

از بین دیگر ویژگی های آن می توانیم به برنامه برای یادآوری، کرنومتر، ماشین حساب و چندین بازی مانند مار اشاره کنیم. اگرچه نوکیا پیروز شد 126 میلیون 3310 به فروش برساند، اما نتوانست آمار فروش 160 میلیونی 3210 را شکست دهد اما به لطف داشتن ابزارهای پیغام رسان مجذوب کننده، یک گوشی تأثیرگذارتر بود.

2002 - گوشی Palm Treo 180

گوشی های سری Treo ویژگی های نوآورانه زیادی داشتند اما این مدل 180 بود که کامپیوتر جیبی (PDA) را با گوشی ترکیب کرد و این یک گام عظیم برای شرکت Palm بود. این گوشی دارای نمایشگر سیاه وسفید لمسی و کیبورد QWERTY بود و بعلاوه یک پنل محافظ متحرک هم برای نمایشگر طراحی شده بود که به اسم اسپیکر مکالمه هم انجام وظیفه می کرد.

از دیگر ویژگی های آن می توانیم به 16 مگابایت حافظه و پردازنده 33 مگاهرتزی Dragonball اشاره کنیم. این گوشی به پایه و اساس مدل های بعدی سری Treo به خصوص گوشی های Treo 600 و 650 تبدیل شد که در دهه 2000 بین کاربران حرفه ای بسیار محبوب بودند.

2004 - موتورولا ریزر

موتورولا ریزر از آن دست گوشی هایی است که در زمان خود بیشتر کاربران خواستار استفاده از آن بودند و احتمالا کمتر کسی به حضور آن در لیست تأثیرگذارترین گوشی های موبایل تاریخ اعتراض دارد. این گوشی 400 دلاری فرم تاشو را با طراحی خیره کننده و بدنه فلزی مجذوب کننده چند سطح بالاتر برد.

در رابطه با محبوبیت این گوشی هم باید بگوییم که بیش از 130 میلیون واحد از آن به فروش رسید. مانند StarTAC، این گوشی هم در بین بازیگرها و سلبریتی ها بسیار محبوب شد و همین موضوع معروفیت آن را دو چندان کرد. همانطور که احتمالا می دانید، موتورولا سال گذشته اولین گوشی دارای نمایشگر تاشوی خود را بر مبنای طراحی این گوشی خاطره انگیز عرضه کرد.

2007 - بلک بری Curve

بلک بری هم گوشی های خاطره انگیز و تأثیرگذار زیادی عرضه نموده است ولی برای لیست تأثیرگذارترین گوشی ها، بلک بری Curve را انتخاب نموده ایم که در زمان عرضه سروصدای زیادی راه انداخت. ترک بال موجود در گوشی بلک بری Pearl به گوشی Curve هم راه پیدا کرد ولی این شرکت پیروز شد در گوشی نو تجربه کاربری این مشخصه را بهبود ببخشد.

بلک بری Curve دارای کیبورد QWERTY کامل بود و بعلاوه از نمایشگر رنگی بهره می برد. از دیگر مشخصه های مهم نباید پردازنده 312 مگاهرتزی، 64 مگابایت حافظه، 16 مگابایت رم و یک دوربین اصلی را از قلم بیندازیم. بعضی از مدل های این گوشی دارای وای فای بودند و بعضی دیگر همراه با چیپ GPS عرضه شدند.

2007 - آیفون

گوشی آیفون شاید تأثیرگذارترین گوشی موبایلی باشد که تا به امروز راهی بازار شده است. اولین آیفون نه پرفروش ترین گوشی تاریخ بود و نه برای زمان خود از برترین سخت افزارها بهره می برد، اما در عوض مبتنی بر مجموعه ای از ایده های مجذوب کنندهی بود که برای اولین بار در یک گجت کنار یکدیگر به خوبی عملی شدند.

مهم ترین ویژگی این گوشی اتکا به نمایشگر لمسی و حذف کیبورد بود. اگرچه در آن دوران هم تعدادی از گوشی ها هم از نمایشگرهای عظیم بهره می بردند، اما بسیاری از آن ها برای کنترل بخش هایی از رابط کاربری متکی به تعدادی از دکمه ها بودند. این در حالی است که کاربران برای ارتباط با رابط کاربری آیفون باید فقط از نمایشگر لمسی آن استفاده می کردند. مثلا دکمه هوم آن فقط برای خروج از برنامه ها و برگشتن به هوم اسکرین استفاده می شد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم آیفون هم مرورگر قدرتمند آن بود. این مرورگر در مقایسه با دیگر گزینه های موجود در گوشی های رقیب، امکانات بسیار بیشتری را ارائه می داد. اولین آیفون بستر را برای نسل های بعدی این گوشی و مهم تر از آن اپ استور فراهم کرد و در نهایت نحوه استفاده کاربران از گوشی های موبایل برای همواره عوض شد.

2008 - گوشی HTC Dream

در لیست تأثیرگذارترین گوشی های موبایل تاریخ بدون شک باید اولین گوشی اندرویدی هم قرار داشته باشد. گوشی HTC Dream که از جانب اپراتور مخابراتی T-Mobile به اسم G1 فروخته شد، اولین گوشی اندرویدی بود که به دست کاربران رسید. با این حال، نمی توانیم انواع و اقسام مسائل این گوشی را کتمان کنیم.

نمایشگر کشویی این گوشی تجربه کاربری دلچسبی را ارائه نمی کرد و کیبورد QWERTY این گوشی هم کیفیت بالایی نداشت. اگرچه این گوشی در کل از نظر عملکردی حرف زیادی برای گفتن نداشت، اما HTC با ساخت آن و دیگر گوشی های اندرویدی نام خود را به اسم یکی از مهم ترین شرکت های این زیست بوم ثبت کرد و HTC Dream به اسم اولین گوشی اندرویدی در تاریخ ماندگار شد.

2010 - گوگل نکسوس وان

گوشی نکسوس وان اگرچه به وسیله HTC فراوری شد، ولی گوگل در طراحی آن نقش مهمی داشت و به اسم گوشی گوگل در سال 2010 به دست کاربران رسید. گوگل با استفاده از این گوشی قصد داشت عملکرد نسخه خام اندروید را به کاربران نشان دهد. گوگل این گوشی را به صورت آنلاک شده راهی بازار کرد و این یعنی کاربران می توانستند سیم کارت خود را درون این گوشی قرار دهند. این در حالی است که در آن موقع بیشتر گوشی ها به وسیله اپراتورها به فروش می رسیدند و در این زمینه کاربران با محدودیت روبرو بودند.

این گوشی بعلاوه پایه و اساس گوشی های نکسوس (و بعدا گوشی های پیکسل) را تشکیل داد. در زیست بوم اندروید، نکسوس وان اهمیت بسیار زیادی داشت. در هر صورت در لیست مربوط به تأثیرگذارترین گوشی های موبایل نمی توانیم نام این گوشی را از قلم بیندازیم.

2011 - گلکسی نوت

در نهایت باید به اولین گوشی سری گلکسی نوت سامسونگ بپردازیم که در سال 2011 معرفی گردید. این گوشی یک گام عظیم برای سامسونگ بود. در آن موقع بیشتر گوشی های هوشمند نمایشگرهای کوچکی داشتند اما سامسونگ برای گلکسی نوت تصمیم گرفت نمایشگر عظیم به همراه قلم استایلوس را ارائه کند. طی این سال ها چندین نسل مختلف از گوشی های نوت راهی بازار شده که هر کدام از آن ها از نظر سخت افزاری و نرم افزاری حرف تازه ای برای گفتن داشته اند.

مدتی بعد از معرفی اولین گوشی نوت، فرایند افزایش مقدار نمایشگر گوشی های هوشمند شروع شد. در نهایت حتی اپل هم به این فرایند پیوست و با معرفی آیفون 6 پلاس کوشش کرد توجه کاربران هوادار نمایشگرهای عظیم را جلب کند.

در این مطلب به 10 گوشی تأثیرگذار در تمام دوران پرداختیم. به نظر شما کدام گوشی ها تأثیر بیشتری داشته اند و جای چه گوشی هایی در این لیست خالی است؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

شهر وبلاگ: شهر وبلاگ، یک شهر پر از وبلاگ های جالب و خواندنی

یزد بلاگ: یزد بلاگ | جذابیت های تاریخی و اقلیم شهر جهانی یزد را بیشتر بشناسید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 152206

به "10 گوشی موبایل تأثیرگذار که در تاریخ ماندگار شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 گوشی موبایل تأثیرگذار که در تاریخ ماندگار شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید