گذشته ها در یک قاب؛ برگزیدگان رقابت عکاسی میراث آسمان معرفی شدند

به گزارش مجله سرگرمی، روز پنج شنبه 19 دی ماه مراسم اختتامیه رقابت عکاسی میراث آسمان با حضور نمایندگان هیأت داوران، عکاسان و جمعی از علاقمندان، در محل موزه ملی ایران برگزار گردید. در این مراسم برگزیدگان این رقابت در بخش های مختلف معرفی شدند و از صاحبان آثار برتر تجلیل شد.

گذشته ها در یک قاب؛ برگزیدگان رقابت عکاسی میراث آسمان معرفی شدند

این رقابت عکاسی با هدف مطلعی بخشی درباره آسمانِ شب و با گوشه چشمی به میراث تاریخی، طبیعی و ناملموس ایران برگزار گردید. در این رقابت، شرکت نمایندگان باید علاوه بر آسمان شب، یکی از میراث ملی ثبت شده ایران را در قاب عکس خود قرار می دادند.

مراسم اختتامیه این رویداد با یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت یاد و خاطره از دست رفتگان حوادث اخیر شروع شد.

سخنرانی ها

در ابتدای این رویداد نماینده سازمان میراث فرهنگی، علی رضا قلی نژاد پیربازاری معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی، به سخنرانی پرداخت. قلی نژاد به همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تیم ساروس در برگزاری این رویداد اشاره نمود و توضیح داد که این معاونت کوشش می نماید تا کسب و کار را به میراث فرهنگی پیوند دهد.

او در مورد این رویداد نیز گفت: به نظر من خیلی مهم است که ما چه طور بتوانیم فضای سرزمینمان را از منظر هنر ببینیم. عکاسی یکی از هنرهایی است که در دوران مدرن شکل گرفته و زمان زیادی از پیوستن ما به جامعه دنیای در این زمینه نگذشته است.

در بخش بعدی، جلال روحانی مدیر مارکتینگ اسنپ تریپ به عنوان نماینده حامی جوایز این رویداد به روی سن دعوت شد تا در مورد حمایت مجموعه اسنپ تریپ از این رویداد صحبت کند اما روحانی گفت که با توجه به سوگی که در دنیا وجود دارد، این مجموعه تصمیم گرفته که استفاده تجاری از این رویداد نداشته باشد و تنها در کنار این رویداد قرار گیرد.

در ادامه، سعید جعفری دبیر روابط بین الملل ساروس به روی سن آمد تا در مورد پروژه میراث آسمان و همکاری مجموعه ساروس با انجمن بین المللی نجوم توضیحاتی ارائه کند. جعفری توضیح داد که پروژه میراث آسمان به عنوان یکی از برگزیدگان پروژه های صدمین سالگرد تأسیس اتحادیه بین المللی نجوم (IAU)، با موضوع میراث ملی ایران برگزار گردید. او گفت: مسابقات عکاسی زیادی در ایران برگزار می گردد اما تفاوت این رقابت با سایر مسابقات، توجه به میراث ملی ایران و پیوند این میراث و آسمان شب در قالب رقابت عکاسی است.

جعفری ادامه داد: پروپوزال تیم ساروس یکی از 20 پروپوزال پذیرفته شده از میان 170 پروپوزال ارائه شده به اتحادیه بین المللی نجوم بوده و طبق توافق انجام شده باید این پروژه طی سال های آینده نیز ادامه داشته باشد و مجموعه ساروس به آموزش و ترویج در زمینه حفظ میراث بپردازد.

پس از سخنان سعید جعفری، پیغام ویدئویی رییس اتحادیه دنیای نجوم، خانم پروفسور اوین دیشوک پخش شد. خانم دیشوک در این پیغام با اشاره به گرامیداشت 100امین سالگرد تأسیس انجمن بین المللی نجوم گفت: اتحادیه بین المللی نجوم ماموریت ترویج و پاسداری از علم نجوم در تمام جنبه های آن به وسیله همکاری های بین المللی را دارد. فعالیت های این مجموعه شامل حفاظت از آسمان تاریک و آرام است؛ دقیقاً همان چیزی که شما امروز با رقابت عکاسی نجومی در کشور جذاب خود ترویج می دهید. رقابت عکاسی بر فراز فلات ایران یکی از پروژه های ویژه ما در اتحادیه بین المللی نجوم است. من مطمئن هستم که شما در این رقابت عکس های شگفت انگیزی خواهید داشت. منتظر هستم که خودم هم آن ها را ببینم. شعار صدسالگی اتحادیه بین المللی نجوم زیر یک آسمان است و بسیار مهم است که تمام شهفرایندان سراسر دنیا برای حفط آسمان شب زیبا کوشش نمایند.

در ادامه حامد میرزاخلیل مروج نور پاک به روی سن آمد و در مورد اهمیت افزایش مطلعی در مورد تأثیر آلودگی نوری به سخنرانی پرداخت. میرزاخلیل گفت: ابتدا باید مردم مطلع شوند و سپس در یک حرکت جمعی و به صورت یک جامعه مدنی مسئولین را مطلع کرد. او همچنین اضافه کرد: ما کوشش می کنیم تا شهفرایندان را با تاریکی آشتی بدیم. کسی که فکر می نماید تاریکی باعث افزایش سرقت می گردد به رصد نمی رود.

در بخش بعدی سعید انوری نژاد مدیر پروژه بازسازی بوم ایرانی به روی سن آمد و در مورد پروژه احیای بوم ایرانی به سخنرانی پرداخت. انوری نژاد توضیح داد که بوم نام نوع خاصی از لنج است. این اسم بیش از 60 سال پیش و با حذف بادبان و اضافه شدن موتور به لنج ها به فراموشی سپرده شد. او گفت: در سال 2011 دانش کشتی سازی ایران به عنوان میراث ناملموس ثبت شد و این دانش در حال حاضر جزو میراث در خطر فراموشی نهاده شده است. در حال حاضر از هزار لنج موجود در جنوب ایران تنها 100 لنج از نوع بوم وجود دارد. پروژه بازسازی بوم ایرانی از سال گذشته شروع شد و در نهایت در 6 دی ماه سال جاری پس از گذشت بیش از 50 سال یک بوم بادبانی به آب افتاد و امیدواریم به زودی بتوانیم با همین بوم به هند و آفریقا سفر کنیم.

میراث ملموس و ناملموس عباراتی بودند که در طول رقابت میراث آسمان بارها به آن ها اشاره شد. در بخش دیگری از مراسم اختتامیه مهسا مطهر مشاور و مدرس گردشگری به روی سن آمد و درباره این عبارت ها و میراث بشر توضیحاتی ارائه داد. ما دو گونه میراث داریم: میراث طبیعی و فرهنگی. میراث طبیعی خود به دو بخش میراث ملموس و میراث ناملموس تقسیم می گردد. میراث ملموس آن چیزی است که می گردد لمس کرد مانند میراث باستانی؛ و میراث ناملموس شیوه هایی هستند که ما با دنیا هستی برخورد می کنیم.

مطهر در ادامه گفت: چیزی که به عنوان فرهنگ در مجامع بین المللی شناخت می گردد، هرآن چیزی است که از گذشته به ما به ارث رسیده. با این تعریف کسی در عالم وجود ندارد که بی فرهنگ باشد چرا که تمام بشر چیزی از گذشته به ارث برده اند. او همچنین ادامه داد: هر آنچه که در عالم وجود دارد متعلق به ابناء بشر است و آنچه در زیر آسمان هست متعلق به همه بشریت است. مطهر سخنان خود را با خواندن شعر ترانه تصور کن از جان لنون به خاتمه رساند.

اتفاق خوب دیگر این مراسم اما حضور بابک امین تفرشی عکاس آسمان شب نشنال جئوگرافیک و مؤسس پروژه دنیا در شب (TWAN) در ایران همزمان با برگزاری رویداد اختتامیه رقابت میراث آسمان بود. در این بخش از امین تفرشی دعوت شد تا دقایقی به سخنرانی بپردازد. امین تفرشی گفت: بخش نجوم و میراث نجومی 20 سال پیش در یونسکو شکل گرفت و ما مسئول عکاسی این پروژه شدیم.

او توضیح داد: اختر باستان شناسی دانش جدیدی است که در دنیا مورد توجه نهاده شده و به صورت آکادمیک نیز پیگیری می گردد. اما این رشته در ایران چندان پیگیری نشده است. در حال حاضر 24 مورد از میراث ایران ثبت دنیای شده که تنها یک مورد از این ها احتمالاً کاربردی نجومی داشته و آن زیگورات چغازنبیل است. رشد باستان شناسی نجومی می تواند به شناسایی بیشتر میراث نجومی بیانجامد و در نهایت به سمت گردشگری نجومی رفت.

در ادامه این رویداد به یک میراث فرهنگی پرداخته شد و رضا علی آبادی موسیقی دان و تنبورنواز در مورد اولین ساز مرجع و اهمیت ثبت این ساز به عنوان میراث دنیای ایرانی به صحبت پرداخت.

نحوه داوری آثار

در خاتمه سخنرانی ها و پیش از معرفی برگزیدگان رقابت عکاسی برفراز فلات ایران، امیررضا کامکار دبیر کمیته داوران این رقابت به روی سن آمد و در مورد فرایند داوری این رویداد توضیحاتی ارائه کرد. او در ابتدا اعضای هیأت داوران این رویداد را معرفی کرد و گفت: مفتخریم که جمعی از بهترین عکاسان نجومی بین المللی عضو هیأت داوران این رقابت بوده اند و بر اعتبار این رقابت اضافه کردند.

کامکار در مورد فرایند داوری آثار توضیح داد: این رقابت در سه بخش اصلی آسمان شب و میراث تاریخی، آسمان شب و میراث طبیعی و آسمان شب و میراث ناملموس و یک بخش فرعی روایت عکس برگزار گردیده است.

از میان آثار دریافت شده، 177 عکس به بخش داوری راه پیدا کردند که 95 عکس در بخش آسمان شب و میراث تاریخی، 71 عکس در بخش آسمان شب و میراث طبیعی و 11 عکس در بخش آسمان شب و میراث ناملموس بوده اند. داوری این آثار در دو مرحله برگزار گردید و در بخش اول 55 عکس انتخاب شدند که تمام این آثار در گالری جانبی این رویداد در معرض دید علاقمندان نهاده شد.

در مرحله دوم با شمارش آرای داوران، برگزیدگان هربخش تعیین شدند. کامکار در این باره گفت: در بخش آسمان شب و میراث ناملموس چون تعداد آثار رسیده کم بود تنها یک برگزیده در این بخش انتخاب شد. در بخش آسمان شب و میراث تاریخی عکس های بسیار قابل توجهی دریافت شد و نفرات اول تا سوم تعیین شدند. اما در بخش آسمان شب و میراث طبیعی داوری بسیار سخت تر بود و در نهایت با تصمیم هیأت داوران 3 عکس به صورت هم زمان دوم شدند.

معرفی برگزیدگان رقابت عکاسی برفراز فلات ایران میراث آسمان

نامزدهای بخش روایت عکس:

1- کشت زعفران در خراسان جنوبی - عکس و روایت از پریسا باجلان

2- خلیج فارس - عکس و روایت از محمدصادق حیاتی

3- سوزن دوزی - عکس و روایت از پریسا باجلان

جایزه این بخش را آرش نورآقایی مدیر مسئول و صاحب امتیاز فصلنامه گیلگمش اهدا کرد.

نورآقایی گفت: برای ما بسیار عجیب بود که هنرمندانی که در عکاسی بسیار توانمند هستند، در نگارش واقعا توانایی خوبی ندارند. بیشتر آثار رسیده بدون هیچ گونه نوشته ای ارسال شده بودند و آثار بخش روایت عکس یا بسیار ضعیف بودند یا مانند نامزدهای این بخش بسیار شاخص بودند.

پریسا باجلان مقام اول بخش روایت عکس را برای عکس کشت زعفران در خراسان دریافت کرد.

نامزدهای بخش آسمان شب و میراث ناملموس:

1 - فنون لنج سازی در هرمزگان - عکس از علی حسن زاده

2- پته دوزی - عکس از مهری درویش علی

3- سیاه چادر - عکس از پریسا باجلان

4- سوزن دوزی - عکس از پریسا باجلان

5- کشت زعفران در خراسان جنوبی - عکس از پریسا باجلان

جایزه این بخش را احمد دالکی مروج علم حرفه ای اهدا کرد.

استاد دالکی خاطره سفر خود به چین برای تماشای خورشیدگرفتگی را تعریف کرد و گفت که ما تا چین رفتیم و دست خالی برگشتیم و این اتفاقی است که منجمان با آن آشنا هستند. استاد دالکی در خاتمه گفت: کار من سال ها سر به هوا کردن جوانان بوده است و بیش از 20 عنوان کتاب تا کنون به چاپ رسانده ام. هم اکنون کتاب دیگری نیز زیر چاپ دارم با عنوان رصدخانه های دنیا و تا عید چاپ خواهد شد.

پریسا باجلان مجدداً مقام اول بخش آسمان شب و میراث ناملموس را برای عکس کشت زعفران در خراسان دریافت کرد.

نامزدهای بخش آسمان شب و میراث تاریخی:

1- کاروانسرای قصر بهرام - عکس از امید قدردان

2- تخت جمشید - عکس از رضا مولاخواه

3- تخت جمشید - عکس از میلاد پناهی

4- روستای نایبند - عکس از امید غیاث الدین

5- روستای اصفهک - عکس از امید غیاث الدین

6- شاهچراغ شیراز - عکس از فرزاد اشکر

7- قلعه خرگوشی - عکس از علیرضا اخلاقی

8- قلعه کرشاهی - عکس از داوود شاطرزاده

9- امامزاده شعیب - عکس از هادی دهقان پور

جوایز این بخش را طاها قوچکانلو یکی از داوران رقابت عکاسی میراث آسمان و عضو پروژه دنیا در شب، برنده رقابت عکاسی Photo Nightscape Award و برنده مدال طلای جشنواره عکس خیام، اهدا کرد.

قوچکانلو گفت: رقابت سال جاری بسیار جذاب بود چون به عکاسان دید می داد که به دنبال چه سوژه هایی بفرایند و تنها تکنیک عکاسی مطرح نبود و عکاسان با قاب بندی و کادربندی های خوب توانستند عکس های بسیار زیبایی ثبت نمایند. عکاسی از میراث فرهنگی نیازمند این است که بستری فراهم گردد که از چنین مکان هایی عکاسی گردد. اگر می خواهیم میراث فرهنگی را معرفی کنیم باید عکس خوب گرفته گردد. میراث فرهنگی با هموار کردن امکان عکاسی از این بناها می تواند یاری خوبی به این مورد بکند.

برندگان این بخش به ترتیب عبارت بودند از:

نامزدهای بخش آسمان شب و میراث طبیعی:

1- خلیج فارس - عکس از علی حسن زاده

2- غار ایوب - عکس از مرتضی صالحی

3- غار ایوب - عکس از مرتضی صالحی

4- کویر لوت - عکس از امید غیاث الدین

5- کویر لوت - عکس از امید غیاث الدین

6- دره مجسمه ها - عکس از علیرضا اخلاقی

7- دره مجسمه ها - عکس از علیرضا اخلاقی

8- خلیج فارس - عکس از محمد صادق حیاتی

9- خلیج فارس - عکس از محمد صادق حیاتی

10- خلیج فارس - عکس از محمد صادق حیاتی

جوایز این بخش را بابک امین تفرشی اهدا کرد. او هنگام اهدای جوایز گفت: تنوع عکس ها در این بخش بسیار زیاد بود. خوشحالم که از این مجموعه چند عکس جزو انتخاب های من هم بوده.

در این بخش یک مقام اولی و سه مقام دومی توسط هیأت داوران انتخاب شد. برگزیدگان عبارت بودند از:

رتبه دوم مشترک:

خاتمه مراسم

در خاتمه مراسم، اتابک آکسون دبیر اجرایی این رویداد روی سن آمد و بخش هایی از بیانیه رقابت میراث آسمان را خواند:

آسمانِ شب گذشته است!

مفهوم گذشته گِره ای شد تا به آن دست بیندازیم و از آن بالا برویم.

می دانستیم جامعه ای که با گذشته ٔ خود غریبه باشد، مجبور به تکرار آن می گردد. درک نموده بودیم که ملتِ بی گذشته، داده ای برای تحلیلِ آینده اش ندارد. این شد که آسمان را بافتیم به ریسمان هایی که از گذشته برای مان به میراث مانده اند.

همه ی گذشته های ما؛ از آن چه در قالب آیین ها و سنت ها از نیاکان ما باقی مانده تا بناهای کهن و نو، تا طبیعت و جغرافیای ایران. می خواهیم فلات ایران را کنار گذشته ی دورتری بنشانیم. آسمانِ شب و ستاره هایی که باقی مانده انفجار بزرگ (بیگ بنگ) هستند؛ انفجاری که نقطه شروعمان بود.

مسئولیت اجتماعی ساروس ایجاب می کرد قاب مان تنها محدود به آسمان شب نگردد. آن چه از آسمان شب فراگرفته بودیم را توسعه دادیم به میراثِ ایران.

ما در برابر گذشته مسئولیم؛ در برابر شناختنش، در برابر بازشناساندش به دیگران، در برابر نگه داشتش به آیندگان.

آن چه هم اکنون هستیم، مجموعِ فریم هایی متناوب از ما از گذشته تا همین لحظه است. طوری که فکر می کنیم، طوری که رفتار می کنیم، بسیاری از ترس ها، وسواس ها و عادت های مان میراث گذشته مان هستند. گذشته چه در قالب فردی و چه در قالب اجتماعی اش مفهومی است که می خواهیم در میراث آسمان به آن تکیه دهیم و درموردش گفت وشنود کنیم.

لازم به ذکر است تندیس برگزیدگان این بخش با طراحی تیم ساروس توپوگرافی واقعی از قله دماوند و زمین های اطراف آن بود. همچنین هدایایی که برای مخاطبان در نظر گرفته شده بود؛ یک بسته چای لاهیجان با قصه ای از چای بود: قهوه پیش از چای وارد ایران شد. قهوه خانه ها که در ابتدا مکانی برای مهمانی های درباری بود، کم کم بافت اجتماعی تری به خود گرفت. قهوه خانه ها در دوران قاجار رواج بیش تری یافتند. با ورود چای به ایران و کشت این گیاه، ایرانی ها به چای تمایل بیش تری نشان دادند، به همین جهت قهوه خانه ها نیز چای و قلیان سِرو می کردند، اما نام شان همان قهوه خانه باقی ماند. در زمان قاجار و جنبش مشروطه قهوه خانه ها به محلی برای بحث های سیاسی بدل شدند. نقاشیِ قهوه خانه ای نیز در همین زمان ایجاد شد. نقالی و شاه نامه خوانی نیز از دیگر مراسم ها در قهوه خانه ها بود. گلدان کوچک تراریومی هم از دیگر یادبودهای این رویداد برای شرکت نمایندگان بود که متن نوشته شده روی آن این گونه بود: بزرگ ترین میراث مان زمینی است که از آن دوباره جوانه خواهیم زد.

با خاتمه مراسم اختتامیه حضار به گالری رفتند و به تماشای عکس های برگزیده پرداختند. این گالری به مدت یک هفته در محل موزه دوران اسلامی ایران برپا بود.

پی نوشت ها:

بسته هدیه برگزیدگان شامل تندیس، لوح تقدیر، جایزه نقدی و یک ماگ با طرح رویداد به رسم یادگاری بود و جوایز نقدی برگزیدگان به توضیح زیر:

برگزیده بخش روایت: 1.5 میلیون تومان

نفر اول هر بخش: 3 میلیون تومان

نفر دوم هر بخش: 1.5 میلیون تومان

نفر سوم هر بخش: 0.5 میلیون تومان

تندیس های برگزیدگان، توپوگرافی واقعی قله دماوند و منطقه اطراف آن است.

در این مراسم به تمامی حاضرین نیز هدایایی به رسم یادگار تقدیم شد:

گلدان کوچکی با خاک و بذر برای نمادی از میراث مان زمین.

بسته کوچکی چای ایرانی

گزارش از تیم رسانه رقابت میراث آسمان - تیم ساروس.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 68528

به "گذشته ها در یک قاب؛ برگزیدگان رقابت عکاسی میراث آسمان معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذشته ها در یک قاب؛ برگزیدگان رقابت عکاسی میراث آسمان معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید