گام سوم، جهشی در برطرف محدودیت های هسته ای

به گزارش مجله سرگرمی، یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است؛ ایران با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی جهشی در برطرف محدودیت ها برداشته است.

گام سوم، جهشی در برطرف محدودیت های هسته ای

حسن عابدینی در گفت وگو با خبرنگاران در ارزیابی خود از اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران در راستای برجام با توجه به عدم اجرای تعهدات اروپایی ها اظهار کرد: افزون بر 50 ماه از امضای برجام و حدود 16 ماه از خروج آمریکا از برجام می گذرد، در این مدت جمهوری اسلامی ایران به صورت یک جانبه تمام تعهداتش را انجام داده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بر آن صحه گذاشته است.

وی اضافه کرد: کشورهای اروپایی اما تعلل زیادی را در زمینه انجام تعهدات انجام دادند که هم در چارچوب برجام به تعهداتشان عمل نکردند و هم این که 11 تعهد را به صورت کتبی خانم موگرینی به عنوان نماینده 1+4 به ایران داد و قرار شد این 11 تعهد را انجام دهند که متاسفانه در این زمینه هم وفای به عهد نکردند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان نمود: عدم تعهد اروپایی ها دو دلیل دارد؛ یکی این که اراده ای برای انجام تعهدات شان وجود ندارد، دوم اینکه به نظر می رسد توان انجام این تعهدات از قدرت کشورهای اروپایی بالاتر است. علت مساله هم این است که به دلیل در هم تنیدگی شدید مالی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و حتی دیپلماسی بین دو سوی آتلانتیک یعنی اتحادیه اروپا و ایالات متحده این دو حوزه را نمی توانیم جدا از هم تحلیل کنیم.

عابدینی ادامه داد: بنابراین طبعا اروپایی ها از سیاست آمریکا و دونالد ترامپ پیروی می نمایند، اساس رفتار ترامپ هم بر منافع آمریکا است نه منافع شرکای خود. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی 17 اردیبهشت امسال تصمیم گرفت تا کاهش تعهدات برجامی داشته باشد که سومین مرحله کاهش تعهدات خود در حوزه تحقیق و توسعه را کلید زده و اکنون به این مرحله رسیده است.

وی درباره کوشش های اخیر فرانسه در جهت عملی کردن تعهدات اروپا هم گفت: اروپایی ها روی کاغذ این خواسته را بارها و بارها اعلام کردند و در این زمینه کوشش می نمایند و رئیس جمهور طی این مدت کوشش کرد تا آن را به مرحله اجرا در آورد اما چون ماکرون و لودریان وزیر خارجه فرانسه گفتند که انجام این تعهدات یعنی همان بحث 15 میلیارد دلاری که قرار بود در چارچوب یک طرح به ایران پیشنهاد دهند، منوط به موافقت ترامپ رئیس جمهور آمریکا است.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید نمود: در واقع تا زمانی که اتحادیه اروپا خودش به صورت مستقل تصمیمی در این زمینه نگیرد و همه مسائل را به تصمیم گیری ترامپ موکول کند، به نظر می رسد که نمی توان امید چندانی به عملیاتی شدن آن داشت.

عابدینی با بیان این که در اجرای گام سوم خوشبختانه بعضی از محدودیت ها برداشته می گردد، گفت: ما براساس برجام محدودیت هایی را در سه حوزه پذیرفته بودیم، خوشبختانه با فرمان رئیس جمهور این محدودیت ها برداشته شده است، یکی از این محدودیت ها در حوزه نوع سانتریفیوژها است، براساس بند 32 برجام، جمهوری اسلامی پذیرفته بود تست سانتریفیوژهای IR4 ،IR5 ،IR6 ،IR8 با اورانیوم صورت بگیرد و در خصوص تست مکانیکی هم گفته شده بود در خصوص IR4 ،IR6 ،IR7 ،IR8 کار گردد اما با فرمان رئیس جمهور عملا این محدودیت ها برداشته شده که می تواند هم جهش در زمینه میزان فراوری اورانیوم و هم درصد آن داشته باشد.

وی اضافه کرد: نکته دوم در خصوص مکان تحقیق و توسعه است، براساس بند 45 ایران پذیرفته بود که 15 سال فقط در فردو تحقیق و توسعه انجام ندهد و در بند 70 گفته شده که برای 15 سال ایران فقط در نطنز می تواند تحقیق و توسعه انجام دهد، که خوشبختانه با برداشته شدن این مانع ایران می تواند تحقیق و توسعه را در فردو از سر بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه بیان نمود: مساله دیگر بحث موضوع تحقیق و توسعه است که ایران براساس بند 81 پذیرفته که تحقیق و توسعه جداسازی ایزوتوپی اورانیومی منحصرا بر مبنای تکنولوژی گازی باشد یعنی عملا ما تاکنون نمی توانستیم تحقیق و توسعه را در حوزه لیزر، ایزوتوپی، الکترومغناطیسی، تبادل شیمیایی و... داشته باشیم اما از این به بعد محدودیت برداشته شده است. همچنین براساس بند 18 ایران متعهد شده بود که به مدت 15 سال نباید تحقیق و توسعه را با فرآوری سوخت انجام دهد.

عابدینی در سرانجام اعلام نمود: استنباط ما این بود که این محدودیت ها می تواند زنگ خطری برای کشورهای اروپایی باشد تا اگر به اصطلاح اراده ای در آن ها وجود دارد، سریعا موضوع 15 میلیارد دلار و طرح جدید خود را ارائه دهند و ایران پس از آنالیز ممکن است به یک جمع بندی برسد.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43841

به "گام سوم، جهشی در برطرف محدودیت های هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام سوم، جهشی در برطرف محدودیت های هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید