کوجیما از ساختار Death Stranding می گوید؛ بازی اشک تان را در می آورد
به گزارش مجله سرگرمی، صبح روز آدینه، در واقع پنج شنبه شب به وقت نیویورک، هیدئو کوجیما در فستیوال فیلم ترایبکا (Tribeca) حضور داشت؛ فستیوالی که چند سالی است بخش بزرگی را به بازی های ویدیویی و آنالیز هنری آن ها اختصاص داده است. هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) به همراه نورمن ریدس (Norman Reedus)، نقش اصلی بازی جدیدش، در فستیوال فیلم ترایبکا یک ساعتی درباره بازی Death Stranding و ایده های شان برای این بازی صحبت کردند.

صحبت های کوجیما مثل همواره کمتر درباره خود بازی و مکانیک های آن بود و بیشتر از ایده هایی که این کارگردان برای Death Stranding در ذهن داشته، شنیدیم. با این حال، کوجیما گفت که شاید به زودی درباره بازی بشنویم: شاید تا یک ماه دیگر یا کمی بیشتر. شاید.
جف کیلی، برگزار نماینده مراسم The Game Awards، مجری برنامه بود و کنترل جریان صحبت های کوجیما و نورمن ریدس را به دست داشت؛ صحبت هایی که پر بود از ارجاعات مبهم و فلسفه های معروف و عجیب کوجیما برای ساخته هایش. کوجیما گفت که او قبل از این ساخت یک بازی را شروع کند، همه چیز را در ذهنش طراحی و تصور می نماید: انگار که مشغول رویاپردازی هستم. همانطور که پیش می روم، روی جزییات کار می کنم و لایه های بیشتری به یک ایده اضافه می کنم تا آن را کامل کنم.
با این حال، ایده مرکزی و اولیه او، هسته بازی باقی می ماند: کوشش می کنم تا مطمئن شوم که ایده اولیه ام جواب می دهد.
کوشش کوجیما برای توصیف Death Stranding، آن هم بدون اینکه چیزی از خود بازی بگوید، اینگونه بود:
بازی اکشن است؛ در واقع یک بازی محیط-باز اکشن. اما کاملا چیز جدیدی است و عناصر جدیدی در خود دارد. اتفاقات زیادی در حال حاضر در جهان مشغول رخ دادن است؛ در امریکا و اروپا. همه چیز با اینترنت به هم متصل شده است، ولی این روزها در جهانی واقعی اتصالی با یکدیگر نداریم. این موضوع را به صورت استعاری در بازی قرار داده ام. بازی نماینده ها در بازی، جهان را دوباره به هم متصل می نمایند.
کوجیما ادامه می دهد:
در بازی احساس تنهایی زیادی می کنید، حس اینکه کسی اطراف تان وجود ندارد، اما سعی می کنید تا دوباره رابطه را به وجود بیاورید. موضوع اصلی بازی و گیم پلی آن، اتصال دوباره است. البته در این میان خیلی چیزهای دیگری هم وجود دارد، ولی هسته اصلی بازی رابطه است. یک ایده کاملا جدید هم در بازی معرفی می کنم: اینکه شما به بازی متصل هستید و همه با هم مشغول بازی کردن هستند و همه به یکدیگر متصل خواهند بود.
به نظر می رسد که سونی، دست کوجیما را برای نمایش و صحبت از بازی بسته است: نمی توانم بیشتر صحبت کنم، چون سونی از این موضوع بسیار شاکی خواهد شد.
با این حال، در ادامه صحبت های کوجیما، او کمی بیشتر درباره بازی Death Stranding صحبت کرد. کوجیما گفت که بازی محیط باز است و بازی نماینده در گشت و گذار، کاملا آزادی عمل دارد، ولی در عین حال، با یک داستان کاملا خطی روبرو خواهیم شد. کوجیما در این باره گفت: صادقانه بگویم، اینکه بخواهیم در یک بازی محیط باز، قصه تعریف کنیم، واقعا سخت است. در یک بازی با ساختار خطی، این کار بسیار ساده تر است. من می خواهم که بازی نماینده آزادانه بازی کند، اما در عین حال، بازی یک قصه دراماتیک هم تعریف می نماید. و این موضوع بسیار سخت است.
کوجیما درباره ساختار بازی ادامه می دهد: در بازی آزادی عمل دارید، یعنی می توانید به هر نقطه ای که می خواهید بروید. خب، پس داستان من چه می گردد؟ بعضی اوقات، بازی نماینده ها را رها می کنم تا هر کاری که می خواهند انجام دهند، ولی داستان را پیش نمی برند. اگر می خواهند درباره داستان بیشتر بدانند، باید این کار یا آن کار را انجام دهند. می خواهم بازی نماینده ها این حس را داشته باشند که تصمیم گیری به آن ها واگذار شده است.
کارگردان و نویسنده Death Stranding در ادامه شرح می دهد که این نوع از آزادی عمل و این نوع تصمیم گیری، با دیگر بازی هایی که در آن باید سرانجام بد و خوب را انتخاب کنید، فرق دارد.
درباره داستان بازی، کوجیما فقط به این موضوع اشاره نمود که بازی احساسات مخاطب را برمی انگیزد و تاثیرگذار است. کوجیما می گوید که فقط هم قرار نیست بازی نماینده ها را به گریه بیاندازد، بلکه مجموعه ای از احساسات مختلف را در آن ها به وجود بیاورد. کوجیما می گوید: فکر می کنم افراد گریه نمایند. بچه های استودیو گریه می نمایند.
نورمن ریدس هم مثل کوجیما اطلاعات زیادی از بازی ارایه نداد. بازیگر نقش سم بریجز (Sam Bridges) در بازی Death Stranding گفت که او هم در ساخت بازی نقش داشته؛ طوری که ساخت بازی یک همکاری بین کوجیما و او بوده است. با این حال، چند جلسه ای طول کشیده است تا او قصه بازی را کاملا درک کند. ریدس در این باره گفت: مثل جمله معروف سالوادور دالی می ماند که می گوید: من مواد مصرف نمی کنم، چون من خود مواد هستم. بخش های مختلف بازی خودش به تدریج کنار هم نهاده شد. بازی نوعی جدید از تفکر را معرفی می نماید.
ریدس گفت که او با بازی های ویدیویی غریبه نیست، ولی Death Stranding با آن بازی ها فرق دارد: بازی خشونت هم دارد، ولی بسیار فرق می نماید. بازی متفاوت و عمیق است.
بازیگر سریال واکینگ دد گفت که حتی پیش از اینکه کوجیما مراحل پیش فراوری بازی را شروع کند یا حتی طرح های مفهومی یا ایده اصلی وجود داشته باشند، او به پروژه Death Stranding پیوسته بود. همکاری نورمن ریدس و کوجیما از بازی لغو شده Silent Hills شروع شد؛ یک بازی که با دموی معروف PT سر و صدای زیادی به راه انداخت. نورمن ریدس از دوستان نزدیک گیرمو دل تورو است. گیرمو دل تورو، کارگردان فیلم هایی مثل هزارتوی پن و پسرجهنمی، قرار بود روی بازی سایلنت هیل لغو شده کوجیما کار کند. نورمن ریدس می گوید که گیرمو دل تورو با او تماس گرفت و گفت که با کوجیما روی بازی کار کند. ریدس می گوید گیرمو با او تماس گرفت و گفت: هر کاری که کوجیما می گوید را انجام بده.
پس از جدایی کوجیما و شرکت کونامی، نورمن ریدس از اولین افرادی بود که کوجیما سراغش را گرفت. کوجیما می گوید: سال 2016 بود و فقط یک دفتر کوچک راه انداخته بودم و حدودا کسی هم در دفتر کار نمی نماید. هیچ بازی نداشتم، ولی همه اش در ذهنم وجود داشت. با نورمن بیرون رفتیم تا سوشی بخوریم و بدون هیچ تصویر و کاغذی، ایده بازی را برایش شرح دادم. برای دو ساعت صحبت کردم و از نورمن پرسیدم که آیا می خواهد در بازی باشد و او هم قبول کرد.
از همان زمان، همکاری نورمن ریدس و هیدئو کوجیما در ساخت بازی شروع می گردد. به نظر می رسد که مرز بین شخصیت سم بریجز در بازی و نورمن ریدس چندان معین نیست. ریدس گفت که از کوجیما پرسیده است که آیا بازی نماینده ها قرار است در نقش او بازی نمایند، و کوجیما پاسخ داده است: نه، آن ها خود تو خواهند بود.
کوجیما شرح داد که برای تعریف قصه ای که در ذهن دارد و شخصیت اصلی بازی، نمی توانست فقط به یک شخصیت طراحی شده دیجیتال بسنده کند. او حتی می گوید که امکان جدا کردن نورمن ریدس واقعی از بازی وجود ندارد. به همین دلیل هم بدن نورمن ریدس کاملا اسکن شده و داخل بازی نهاده شده است. نورمن ریدس در طول ضبط بازی، یک خالکوبی جدید هم نموده بود و کوجیما دوباره او را اسکن می نماید تا خالکوبی جدیدش هم در بازی باشد.
کوجیما درباره شخصیت سم گفت: بازی نماینده ها در بازی هم نورمن هستند و هم سم.
فیلم برداری بازی طولانی بوده است و طبق گفته کوجیما و ریدس، بازیگران بازی نقش مهمی در ضبط داشته اند و چیزی به بازی اضافه نموده اند. کوجیما شرح داد: به هنگام ضبط، نورمن ایده های زیادی به من می دهد. من در ابتدای کار تصویری در ذهنم دارد. همه فکر می نمایند من کمال گرا هستم، ولی در واقع خیلی از کارها را در لحظه انجام می دهم. من می خواهم بازی یک همکاری کامل باشد و من هم همکاری می کنم. وقتی نورمن ایده ای دارد، من هم ایده دیگری را مطرح می کنم و روی آن بحث می کنیم.
نرومن ریدس که در واقع توانسته Death Stranding را بازی کند، می گوید که کاملا بازی شگفت زده اش نموده است. ریدس گفت که Death Stranding شبیه یک زمین بازی است که در آن محدودیت های زیادی وجود ندارد. ریدس هم معتقد است که بازی نماینده ها به هنگام بازی کردن، گریه خواهند کرد.
ریدس می گوید: در بازی می توان به هر سمتی حرکت کرد و کارهای متفاوت زیادی را انجام داد. اتفاقاتی که روی می دهد و کارهایی که می توان انجام داد بسیار گسترده است. بازی از نظر احساسی درگیرتان می نماید، آن هم به روش ها و انواع مختلفی.
بازی Death Stranding تاریخ عرضه معینی ندارد و به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 4 ساخته می گردد.
منبع: دیجیکالا مگcanadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا
indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان