کشف استعدادها از مرکز شماره 15
به گزارش مجله سرگرمی، بهاره خسروی ـ خبرنگار: کتابخانه کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، مرکز شماره 15، واقع در بوستان رضوان، یکی از قدیمی ترین مراکز تخصصی کشف استعدادهای کودک و نوجوان در تکه دهم پایتخت است.
کتابخانه ای براساس اسناد موجود در اوایل دهه 50 پس از تغییر کاربری گورستان ارامنه به بوستان، در دل باغ های اناری خیابان شاهرخ، کمیل امروزی، با عنوان کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان ساخته شد. این کتابخانه زیبا از همان روزهای نخست محل تردد و پاتوق بچه ها و نوجوانان مستعدی شد که امروز بسیاری از آنها را در قامت بازیگر سینما و تلویزیون، نویسنده و افراد فرهیخته می بینیم. به همین بهانه سری به این کتابخانه قدیمی یا همان گورستان قدیمی ارامنه زدیم و با مسئول این مرکز درباره دستاوردهای مرکز شماره 15 با عمر بیش از 40 ساله اش و 4000 عضو و نیز تفاوت اجرای برنامه های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان با سایر مراکز آموزشی تخصصی بچه ها و نوجوانان گفت وگو کردیم.
- تنها کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان
زمستان سال 1344 بود که نخستین کتابخانه تخصصی ویژه بچه ها و نوجوانان در قامت کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، در باغ جلالیه راه اندازی شد. مهم ترین هدف از راه اندازی آن، ارائه تازه ترین تولیدات و محصولات در حوزه بچه ها و نوجوانان بود. البته پرورش استعدادهای بچه ها و تربیت آنها در راستای درست و برای رسیدن به شکوفایی، از دیگر اهدافش بود. این کتابخانه ها در پی استقبال خانواده ها و نیز بچه ها و نوجوانان به عنوان تنها مرکز تخصصی حوزه کودک و نوجوان، خیلی زود در بیشتر محله های پایتخت ساخته شدند. کتابخانه شماره 15 هم بین سال های 1352 یا 1353 در گورستان ارامنه یا به قول قدیمی ها قلعه ارمنی راه اندازی شد. لیلی روشنی، مدیر مرکز شماره 15 که از سال 1394 با عنوان مدیر، سکان این مجموعه فرهنگی و آموزشی را برعهده گرفته است با گریز کوتاهی به تاریخچه راه اندازی این مرکز، سر صحبت را باز می نماید: مکان سابق بوستان رضوان به گفته قدیمی ها گورستان ارامنه بوده است. براساس همین نقل قول ها عده ای بر این باور بودند مکان قدیم کتابخانه، رختشورخانه و آب انبار همین گورستان بوده است. اما براساس اسناد موجود، بنای این ساختمان از همان ابتدای کار، برای ساخت کتابخانه طراحی شده بود.
- نخستین استعدادهای کانون شماره 15
پرورش و کشف استعدادهای بچه ها و نوجوانان و راهنمایی آنها در راستا شکوفایی و پیشرفت یکی از اصول مهم شکل گیری کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و راه اندازی کتابخانه های آن بود آموزش هایی که نخستین هدف آن ترویج فرهنگ کتابخوانی میان بچه ها و نوجوانان بود و از دل همین آموزش ها چهره های سرشناس زیادی به عالم هنر و فرهنگ معرفی شدند. لیلی روشنی در این بخش از صحبت هایش از نخستین بچه ها و نوجوانان مستعدی یاد می نماید که استعدادهایشان در کانون شماره 15شناسایی شد، می گوید: کتابخانه های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان همیشه یکی از مراکز معتبر استعدادیابی بوده اند. فاطمه معتمد آریا، فرشته صدرعرفایی، امیرحسین مدرس، رضا آحادی، یوسف صیادی، امیرحسین حداد، طراح و مدیر صحنه سینما، از نخستین اعضای این کانون بودند که با توجه به نوع استعداد و علایقشان، استعدادهایشان کشف و شکوفا شد.
پروژه ایران و هلند
یکی از مهم ترین برنامه های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان از گذشته تا به حال همچنان در حال انجام بوده، آشنایی بچه ها با فرهنگ و تاریخچه سایر ملل است. این موضوع نقش مهمی در فرهنگسازی و آشنایی بچه ها با واژه هایی همچون مردم دوستی، صلح و مهربانی دارد. برای ترویج فرهنگ صلح و دوستی میان بچه ها و نوجوانان، تقریباً در سال های 1383 تا 1385 برنامه فرهنگ شناسی با عنوان پروژه ایران و هلند در کتابخانه مرکز شماره 15 از سوی موزه تروپن هلند که موزه تخصصی بچه ها است، برگزار گردید. روشنی با اشاره به این مطلب می گوید: موزه پروتن هلند در زمینه شناخت کشورها و ملل مختلف و معرفی آن به بچه ها فعالیت می نماید. در آن سال ها هم کشور ایران را انتخاب کردند و یک گروه از بچه ها هلندی مهمان مرکز شماره 15 شدند و با بچه های ایرانی در زمینه تبادل فکری فرهنگی با عنوان پروژه ایران و هلند، برنامه های مفرحی مانند تماشای فیلم و انیمیشن، بازی، آشپزی و... تجربه کردند.
- تفاوت آموزش های کانون با سایر مراکز آموزشی
روشنی مهم ترین دستاورد آموزش های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان را مشارکت اعضا و تقسیم مسئولیت کاری میان آنها می داند و در ادامه شرح می دهد: بچه های امروز در معرض انفجار اطلاعاتی هستند که بیشتر به وسیله تلفن های همراه و فضای مجازی آن را تجربه می نمایند. همین دسترسی آسان، کار آموزش و اطلاع رسانی را کمی سخت می نماید. بیشتر برنامه های آموزشی کانون با محور کتابخوانی، تجربه محور و پژوهشی است. بچه ها با شرکت در کلاس های کانون به شکل تجربی هر آنچه در کتاب ها می خوانند در زندگی عادی خود تجربه می نمایند. تقویت حس مشارکت طلبی، قرار دریافت در فعالیت های گروهی و تیمی از دیگر نقاط قوت برنامه های آموزشی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان است که مدیر مرکز شماره 15 به آن اشاره می نماید و شرح می دهد: وقتی در کانون قرار به برپایی جشنواره، جشن های مناسبتی یا دعوت از مهمان ویژه داریم این بچه ها هستند که شروع به تحقیق، پژوهش و ایده پردازی برای اجرای برنامه می نمایند و زیر نظر مربیان کار را به دست می گیرند و مجری صفر تا صد برنامه می شوند. تجربه ای که شاید در دیگر مراکز آموزشی کمتر فرصت آن را پیدا نمایند.
- بازتاب پیروزیت ها و توانایی ها
بازتاب پیروزیت ها و عملکرد فعالیت های بچه ها و نوجوانان در یک فضای سالم است. نکته ای که روشنی در خصوص آن تأکید زیادی داشت: کلاس های کانون اغلب برای وقت گذرانی یا پرکردن برنامه های آموزشی نیست. پس از سرانجام هر دوره عملکرد اعضا ارزیابی می گردد. در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، پژوهشی افراد مستعد شناسایی می شوند و به مراکز مربوط معرفی می شوند. همچنین حاصل کار بچه ها در هر رشته از شاخه های هنری از سوی مرکز اصلی در کتابچه ای تهیه و به نام خود اعضا ثبت می گردد. همین بازتاب پیروزیت و توانایی می تواند زمینه ساز بروز خلاقیت های ذهنی از دوران کودکی تا نوجوانی باشد.
لیلی روشنی: کتابخانه های کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان همیشه یکی از مراکز معتبر استعدادیابی بوده اند. فاطمه معتمدآریا، فرشته صدرعرفایی، امیرحسین مدرس، رضا آحادی، یوسف صیادی، امیرحسین حداد، طراح و مدیر صحنه سینما، از نخستین اعضای این کانون بودند
- دستاوردهای درخشان
مرکز شماره 15 کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان از زمان شروع به کارش تاکنون در زمینه کشف استعدادهای هنری و فرهنگی رده سنی کودک و نوجوان پیروز عمل نموده است. عنوان های به دست آمده در این مرکز عبارتند از: دیپلم افتخار چهاردهمین مسابقه بین المللی نقاشی محیط زیست بوسان در سال 2016 توسط رکسانا حاجی اکبری کسب عنوان برگزیده خوشنویسی در جشنواره قامت دوست از سوی امید خانی، عنوان برگزیده جشنواره نمایش عروسکی استان تهران توسط فاطمه و یگانه شفیعی، عنوان برگزیده بیست ویکمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان توسط راحمه باقی پور و ستایش مبرهن از اعضای پیروز این مرکز بودند.
- از کودکی با کانون
راحمه باقی پور 24 ساله از سن 4 سالگی با حضور در کلاس های نقاشی مرکز شماره 15 فعالیت و همکاری اش را با این مرکز شروع نموده و امروز در کسوت مربی همین مرکز، پیروز به کسب عنوان برگزیده بیست ویکمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شده است. او درباره نقش کانون برای شکوفایی استعدادها در راستا صحیح می گوید: علاقه فراوانم به نقاشی، موجب شد والدینم مرا در کلاس های مرکز شماره 15 نام نویسی نمایند. در 7سالگی عضو کانون شدم با شرکت در برنامه های آموزشی مرکز مانند کلاس های شعر، قصه گویی تئاتر زندگی ام به کلی تغییر کرد و در خودم مهارت هایی را کشف کردم که شاید اگر زندگی ام روال عادی اش را طی می کرد، کمتر به آنها توجه می کردم.
- افزایش اعتماد به نفس و کسب مهارت
رکسانا حاجی اکبری 15 ساله از دیگر اعضای پیروز مرکز شماره 15 است. رکسانا در چهاردهمین مسابقه بین المللی نقاشی محیط زیست بوسان در سال 2016، پیروز به کسب دیپلم افتخار شده است. این همسایه نوجوان ما حضور در کلاس های کانون را بهترین عامل برای افزایش اعتماد به نفس و کسب مهارت در زندگی می داند و می گوید: حضور در کلاس های کانون و شرکت در برنامه های متنوع آن، راستا صحیح شکوفایی استعدادها را روشن می نماید. علاوه بر آموزش دیدن در کانون، فرصت دیده شدن در یک محیط سالم و برابر را داریم. همین موضوع به کسب مهارت در میان دوستان و همسالان و همچنین به پرورش خلاقیت با ذهن باز یاری می نماید.
منبع: همشهری آنلاینsafariro.ir: سافاری رو: مجله گردشگری و مسافرتی به همه جای دنیا
mosaferatro.ir: مسافرت رو: مجله گردشگری و مسافرتی