کسب و کارهای مرتبط با گردشگری سلامت

به گزارش مجله سرگرمی، برای آن هایی که در مشهد زندگی می نمایند، شرح اصطلاح گردشگری سلامت و مزیت های آن بسیار راحت تر است. در واقع کسب وکارهای فراوانی در این شهر با افراد خارجی از جمله عرب زبان سروکار دارد.

کسب و کارهای مرتبط با گردشگری سلامت

خراسان: برای همین می دانند که ورود گردشگر خارجی به کشور چه مزیت هایی می تواند داشته باشد. چند سالی است که بحث گردشگری سلامت به اصطلاح روی بورس افتاده است. البته که از قدیم هم چنین چیزی وجود داشته است؛ اما هم اکنون بیشتر به آن توجه می گردد.

گردشگری سلامت چیست؟

همه گردشگرها فقط برای بازدید از مکان های تاریخی وارد کشور نمی شوند. در چند سال گذشته شاهد افزایش نوعی صنعت گردشگری به نام توریست درمانی و گردشگری سلامت بوده ایم.گردشگری سلامت یا توریست درمانی در واقع نوعی گردشگری است که افراد با بیماری های خاص از کشورهایی به دیگر کشورها برای معالجه درمان خود مراجعه می نمایند. در چند سال گذشته ایران به دلیل پیشرفت در دانش پزشکی و استفاده از تجهیزات به روز توانسته سهم خوبی نیز در این حوزه به دست بیاورد.

هدف و مزیت های گردشگری سلامت

هدف گردشگری سلامت در نگاه اول، جذب فرد به کشور است. ایران هم اکنون قطب درمان بسیاری از بیماری ها از جمله نازایی است. بسیاری از افراد اروپایی و حتی مردم عرب زبان از کشور عراق برای درمان این بیماری وارد ایران از جمله شهر یزد می شوند. همچنین درمان دیگر بیماری هایی که به طور اختصاصی در دیگر شهرها از جمله مشهد و شیراز باعث ورود گردشگران زیادی فقط با هدف درمان شده است.

گردشگری سلامت می تواند چندین مزیت را به همراه بیاورد:

اول از همه اینکه ایران را قطب درمان جهان می نماید؛

باعث ورود ارز به کشور می گردد و اقتصاد کشور را بهبود می بخشد؛

برای افراد درگیر در این حوزه اشتغال زایی می نماید؛

از همه مهم تر این که اعتبار سیستم پزشکی ایران را افزایش می دهد.

یکی از مهم ترین مزیت هایی که این گردشگری می تواند برای کشور به وجود بیاورد، ایجاد چندین شغل متعدد است. ما در این مطلب قصد داریم تا به آنالیز شغل هایی بپردازیم که می توانند در کنار این صنعت رشد نمایند.

حوزه پزشکی

مسلماً اولین هدف ورود هر بیماری مراجعه به مرکز پزشکی است. برای همین بیمارستان ها و مراکز پزشکی احتیاج است که بتوانند تجهیزات و دانش خود را به روز نگه دارند. اول از همه باید گفت که ورود هر بیمار برای آن ها یک درآمد ارزی خواهد داشت. علاوه بر این باعث افزایش اعتبار آن مرکز و حتی خود پزشک متخصص هم خواهد شد. در واقع می توان گفت هر پزشک با یک تیر دو نشان خواهد زد: اول از همه از افزایش درآمد و دوم افزایش اعتبار جهانی. این حتی می تواند برای مراکز درمانی و پزشکان مشهد هم یک مزیت مثبت به حساب آید. بسیاری از افراد برای زیارت به مشهد وارد کشور می شوند. به هر حال به هر دلیل ممکن است که آن ها مریض شوند و از این رو به یک مرکز درمانی مراجعه خواهند کرد. مرکز درمانی که در این بین تبلیغات مناسب داشته باشد و بتواند خوب خود را معرفی کند، بیشتر از بقیه می تواند توجه گردشگران را به خود جلب کند.

آژانس های گردشگری

بیشتر آن هایی که برای درمان وارد کشور می شوند، به وسیله اینترنت مرکز درمانی و متخصصی را پیدا می نمایند؛ اما یک مشکل در این جا وجود دارد. شخص وارد شده به کشور احتیاج به دیگر خدمات از جمله هتل، اتومبیل و … دارد. پزشکان و مراکز درمانی چنین خدماتی را قبول نمی نمایند. از این رو به تازگی مراکزی به وجود آمده که این خدمات گردشگری سلامت را انجام می دهند. این خدمات شامل پیدا کردن متخصص، رزرو هتل، تور ویژه برای مسافران، استخدام مترجم، انجام کارهای بیمار و … است. بسیاری از این شرکت ها با آژانس گردشگری قرارداد خدمات تور را می بندد تا برای بیماران انجام دهد. مسلما هر چه تعداد ورود بیمار به کشور بیشتر گردد، استفاده از خدمات آژانس های گردشگری هم افزایش پیدا خواهد نمود.

مترجم

فردی که برای درمان بیماری وارد می گردد، زبان فارسی را نمی داند. حتی ممکن است انگلیسی هم نداند. از طرفی بسیاری از پزشکان و پرسنل بیمارستان و حتی مردم شهر انگلیسی نمی دانند. از این رو برقراری ارتباط همواره بین بیمار و فرد طرف مقابل یک مشکل اساسی خواهد بود. در این جاست که مترجم وارد می گردد. مترجم باید مسلط به زبان بیماران بوده و هم بتواند اصطلاحات تخصصی را به درستی ترجمه کند. برای همین وقتی صنعت گردشگری سلامت بهبود پیدا کند، شاهد افزایش کسب وکارهای مترجم ها هم خواهیم بود.

تور لیدر

در چنین مواقعی، آژانس گردشگری مجبور است که یک تور اختصاصی برای بیمار در نظر بگیرد. برای همین احتیاج است تا از یک تور لیدر آشنا به زبان بیمار و همچنین شهر استفاده گردد. برای همین تور لیدرهایی که به کار خود خبره هستند، در این حالت می توانند بازار بسیار خوبی را به دست بیاورند.

موسسه های کرایه اتومبیل

یکی از خدمات شرکت های فعال در حوزه گردشگری سلامت استقبال از بیمار و اختصاص اتومبیل به اوست. از آن جا که بیمار برای درمان وارد کشور می گردد و آشنایی با شهر ندارد، از این رو احتیاج است تا یک نفر در کنار مترجم آن ها را به هر نقطه از شهر برساند. بهترین راه استفاده از اتومبیل شخصی است. موسسه گردشگری و اتومبیل با شرکت ها قرارداد می بندند تا خودرویی را به صورت 24 ساعته در اختیار آن ها قرار دهد. این مسئله حتی می تواند برای راننده های شخصی هم مزیت به حساب آید. بیشتر شرکت ها خود از راننده های اختصاصی استفاده می نمایند. به هر حال باید گفت که افزایش این صنعت به طور مستقیم می تواند در بهبود وضعیت مالی موسسه ها و راننده های مستقل تأثیر داشته باشد. این ها افرادی هستند که به صورت مستقیم تحت تأثیر صنعت گردشگری سلامت قرار می گیرند. دستگاه دیگری وجود دارد که در دل این ها بوده و غیرمستقیم در این در حوزه نقش دارد.

افراد فعال در بازاریابی

معرفی کلینیک های پزشکی یا متخصص به دیگر کشورها احتیاج به اشخاصی دارد که بتوانند به خوبی این کار را انجام دهند. این کار در حوزه بازاریابی قرار می گیرد. از این رو احتیاج به افرادی با دانش بازاریابان بین المللی است؛ حالا آن هایی که به صورت اینترنتی فعالیت می نمایند و چه آن هایی که به صورت فیزیکی در آن کشورها حضور دارند. وظیفه معرفی پزشکان را داشته و به ازای قراردادی که می بندند، مبلغی را دریافت می نمایند.

طراحان سایت

بهترین راه معرفی به وسیله سایت است. سایتی که هم ظاهر زیبا داشته و هم این که اصول بهینه سازی در آن رعایت شده باشد. برای پزشکان که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، داشتن سایت از موارد الزامی است. برای همین طراحی که بتواند سایت حرفه ای و متناسب با دیگر کشورها را طراحی کند، در این جا شانس دریافت کار بیشتری خواهد داشت. البته ضروری است که سایت حداقل به زبان انگلیسی باشد که احتیاج به مترجم انگلیسی است. پس مترجم هم در این قسمت سود خوبی خواهد نمود.

نویسنده و فراوری نمایندگان محتوا

یک پزشک برای این که بتواند خود را معرفی کند، باید متنی بنویسد. متنی که در آن توانمندی های او به درستی معرفی شده باشد؛ اما نوشتن این متن اصول و قواعدی دارد. از جمله این که به صورت تبلیغاتی نوشته گردد. بهترین کار یاری دریافت از فراوری نمایندگان محتواست. نویسندگان محتوایی که قابلیت نوشتن انواع متن معرفی و بازاریابی را دارند و به زبان دیگر مسلط هستند، به راحتی می توانند در این بازار مشتریان زیادی را نیز به دست بیاورند.

pbmusic.ir: نوای پرنده پارسی | مجله موسیقی و هنری

balio.ir: بالیو | مجله گردشگری و مسافرتی

etre-yas.ir: مجله عطر یاس، محلی برای همفکری استارتاپی

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 58552

به "کسب و کارهای مرتبط با گردشگری سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب و کارهای مرتبط با گردشگری سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید