کتاب نخواندن فقط دلیل مالی ندارد، به نوقلمان بی مهری می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، نویسندگان تازه کار یا اصطلاحا نوقلم یعنی همان افراد علاقمند به حوزه داستان، کتاب، نویسندگی و خواندن، با پشتکار و پیگیری خودشان معمولا ناشران را قانع می نمایند که نسبت به حمایت و انتشار آثارشان دست بزنند. نداشتن شهرت کافی، معضلات اقتصادی حوزه نشر، باندبازی ها و عدم ریسک پذیری بعضی از ناشران از دلایلی است که آثار نویسندگان نوقلم را در خفا نگه می دارد و کمتر در ویترین کتابفروشی ها ظاهر می شوند.

کتاب نخواندن فقط دلیل مالی ندارد، به نوقلمان بی مهری می گردد

بتول پادام جوان خوش ذوق دهه شصتی، از نوقلمان داستان نویسی مشهد و خراسان است که چندسالی است در این حوزه گام برمی دارد و نمایشنامه ها و داستان هایی می نوسید و توانسته جوایزی در جشنواره ها بگیرد و کتابی چاپ کند و حالا هم چند کتاب در دست ناشران برای چاپ دارد. با او درباره آثارش به گفت وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.

از خودتان بگوئید. چه زمانی تصمیم گرفتید در عرصه ادبیات داستانی قلم بزنید؟

من متولد 62 از مشهد لیسانس حسابداری و چهار سال هم در حوزه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) محصل بودم. از سال 95 تا سرانجام سال 99 در دوره های داستان نویسی استاد سعید تشکری از اساتید و مدرسین برجسته ادبیات شرکت کردم و همین اتفاق سرآغاز نویسندگی هایم شد. هم اکنون نیز در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی مشغول مصاحبه و تدوین کتاب و تحقیق در حوزه تاریخ شفاهی مدافعان حرم هستم.

از آثارتان بگویید.

اولین کارم رمان جمعی گوهرشاد بود که زیر نظر استاد تشکری در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی خراسان رضوی به صورت گروهی نوشتیم که هنوز به چاپ نرسیده است! همچنین در کتاب به صرف عصرانه که مجموعه داستان هایی با موضوع زیارت است، داستانی از من منتشر شد. کتاب روایت بی قراری هم از من منتشر شده است و چند عنوان کتاب هم به اتمام رساندم و تحویل ناشران و در نوبت انتشار

شرایط نشر و ناشر اوضاع آشفته ای دارد و حتی قبل از کرونا خیلی از ناشران و مجلاتی که قبل از این فعالیت داشتند، رو به تعطیلی رفتند و یا کلا تعطیل شدند. این شرایط معلول تورم و گرانی و عدم حمایت مسئولین از ناشران و نویسندگان است

است.

روایت بی قراری سرگذشت شهید مدافع حرم است؟

بله، روایت بی قراری سرگذشت زندگی شهید مدافع حرم، حسین محرابی به روایت همسر شهید، خانم مرضیه بلدیه است. این اثر یکی از کتاب های مجموعه تاریخ شفاهی زنان قهرمان است که در نشر ستاره ها در مشهد به چاپ رسیده است. در این کتاب که به شیوه داستانی نوشته شده، با همسر شهید حسین محرابی همراه می شویم تا توضیح عاشقی هایش را در راه رشادت های این شهید بزرگوار بخوانیم. درواقع با خواندن این کتاب با گوشه ای از دغدغه ها، پایداری ها، سختی ها و شیرینی های زندگی خانوادگی شهید بزرگوار، حسین محرابی آشنا خواهیم شد، به علاقه مندان به ادبیات پایداری و سرگذشت نامه شهدا مخاطبان این کتاب را پیشنهاد می کنم.

داستان هایی از شما هم برگزیده جشنواره های مختلف شده اند؟

در جشنواره داستان کوتاه شهر خدا به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر داستانم برگزیده شد، در بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر خراسان رضوی نمایشنامه ام با عنوان جلال با موضوع جلال آل احمد رتبه دوم، در جشنواره داستان کوتاه حسینیه هنر با موضوع وقایع انقلاب رتبه دوم و در جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم بخش نوجوان در سال 98 رتبه تقدیری کشوری را کسب کردم.

از آثارتان که در انتظار چاپ هستند، بگویید.

سه کتاب در نوبت چاپ دارم، کتاب اول در خصوص زندگی رضا اسماعیلی است؛ شهید مدافع حرمی که سرش توسط دشمنان از بدن جدا شد. رضا اسماعیلی، جوان افغانستانی بود که با تشکیل تیپ فاطمیون به صف مدافعان حرم حضرت زینب (س) پیوست و در بهمن ماه سال 1392 به شهادت رسید. کتاب دیگرم در خصوص زندگی خانم سیده خدیجه کاظمی، پرستار بیمارستان که زندگی پرفراز و نشیبی داشتند و در عرصه دفاع مقدس فعالیت ها و خاطراتی داشتند و کتاب سوم هم رمان خال هندو با محور چند شهید سال 57 است که هر سه مورد در دست چاپ است.

احتمالا انتظار چاپ آثارتان به خاطر شرایط نامناسب نشر است. همینطور است؟

شرایط نشر و ناشر اوضاع آشفته ای دارد و حتی قبل از کرونا خیلی از ناشران و مجلاتی که قبل از این فعالیت داشتند رو به تعطیلی رفتند و یا کلا تعطیل شدند. این شرایط معلول تورم و گرانی و عدم حمایت مسئولین از ناشران و نویسندگان است، البته باید گفت فرهنگ کتابخوانی در جامعه ما آن طور که باید و شاید جا نیفتاده است و هنوز کتاب در سبد خانوار احساس احتیاج

متاسفانه هیچ سایت جامعی برای معرفی نویسندگان خراسانی و حتی نویسندگان کشوری نداریم که بگردد با یک جستجوی ساده اسم نویسندگان و آثار و فعالیت های آن ها را در اختیار مخاطب قرار داد

نمی گردد. متاسفانه این یک بلای همه گیر است و بجز چند ناشر معروف که با نویسندگان معروفی کار می نمایند، بقیه ناشران با مسائل زیادی دست به گریبان هستند. همه بار کتاب بر دوش ناشر است و ناشر بنا بر سلیقه و بودجه فراوری می نماید، رونمایی می گیرد و در حد توان کتاب را معرفی می نماید. به عنوان نمونه در مشهد با آنکه مهد بزرگان پارسی به شمار می رود، جلسات معرفی و نقد کتاب به وفور یاد نمی گردد و بیشتر این جلسات خصوصی و مناسبتی است و زمان مشخصی ندارد، کتاب های معرفی شده هم بنا به انتخاب کارشناس است، اما این موارد برای چاپ و معرفی یک کتاب کافی نیست. در کشور های اروپایی و آمریکایی جهت معرفی آثار نویسندگان، بیش از 2000 وبسایت مخصوص عرضه محصولات فرهنگی وجود دارد، این یک فرصت بی نظیر است زیرا وقتی کتابی با این ابعاد معرفی گردد، قطعا نویسنده انگیزه برای دیده شدن دارد تا اینکه کتابی چاپ گردد و در خوشبینانه ترین حالت در پشت ویترین قرار بگیرد.

پیشنهادتان برای دیدن شدن سایر نویسندگان به ویژه نوقلمان چیست؟

متاسفانه هیچ سایت جامعی برای معرفی نویسندگان خراسانی و حتی نویسندگان کشوری نداریم که بگردد با یک جستجوی ساده اسم نویسندگان و آثار و فعالیت های آن ها را در اختیار مخاطب قرار داد، نویسندگان و ارگان های دولتی هر کدام در جزیره های جداگانه زندگی می نمایند و نویسندگان به حالت رها شده ا در جامعه دست و پا می زنند تا بتوانند اثر خودشان را بفروشند، وجود یک سایت جامع جهت معرفی نویسندگان بسیار لازم است.

مشکل نشر استان را بیشتر در چه حوزهای میبینید؟

به نظرم مشکل در دو حوزه است؛ اول اینکه کسانی که تمکن مالی دارند و برای دلشان می نویسند، کتابشان را چاپ می نمایند، اما این باعث معضل بزرگی در نشر می گردد و آن اینکه کیفیت آثاری که ارائه می گردد قطعا پایین می آید و کتاب قابل قبولی ارائه نمی دهد؛ و مشکل دوم اینکه خود ناشر وظیفه بازاریابی را بر عهده دارد و هیچ نهاد حمایتی وجود ندارد که وقتی ناشر این مرحله را رد کرد، سایر ارگان های مسئول مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب ها را خریداری نمایند و به دست مخاطب برسانند. فقط نویسندگان مطرح با ناشران برند می توانند عائدی از کتاب خود داشته باشند پس تکلیف سایر نویسندگان چه می گردد این موارد مسائلی است که متاسفانه ناشران متصدی

به نظرم مردم آنقدر مشغول موبایل و شبکه های اجتماعی هستند که فرصتی برای مطالعه کتاب پیدا نمی نمایند معتقدم در بحث کتابخوان کردن مردم باید خوراک خوب را در اختیار مردم گذاشت و دولت با طرح های حمایتی توان خرید مردمی را بالا ببرد

آن ها هستند.

شرایط ادبیات داستانی در خراسان به چه صورت است؟

واقعا اسف بار است. موید ادعایم جایزه ادبی بود که برای بار اول در مشهد برگزار گردید، ولی خود آن شهر هیچ اثری را برای ارائه نداشت ما هیچ اثری را برای خطه خراسان نداشتیم. درحالی که مشاهیر ادبی خراسان در عرصه شعر و ادب زیادند. اما چرا خراسان در حال حاضر ضعیف عمل می نماید، احتیاج به آنالیز دارد؛ یا غنای خراسان کم است که قطعا اینگونه نیست. خراسان مهد خرد فرهنگ های ناب، اسطوره ها، مثل ها، حکایات اشعار و حتی موسیقی است ما از لحاظ ادبی دچار کمبود نیستیم و بسیار غنی هستیم، اما الان متوقف شدیم. مجال دادن به چهره های جدید و استعداد های نوین ادبی لازمه رشد و رقابت در عرصه داستان نویسی است نباید کاراولی ها را به این علت که نام و شهرتی برای خود دست و پا نکرده اند، مورد بی مهری قرار داد. در میان آن ها افرادی هستند که اگر فرصت عرض اندام پیدا نمایند، به زودی صاحب وجهه و چهره ادبی برجسته ای خواهند شد.

به نظرتان چرا مردم به مطالعه کتاب اشتیاقی نشان نمیدهند؟

به نظرم مردم آنقدر مشغول موبایل و شبکه های اجتماعی هستند که فرصتی برای مطالعه کتاب پیدا نمی نمایند. معتقدم در بحث کتابخوان کردن مردم باید خوراک خوب را در اختیار مردم گذاشت و دولت با طرح های حمایتی توان خرید مردمی را بالا ببرد، کتاب نخواندن فقط دلیل مالی ندارد و باید کار فرهنگی صورت بگیرد. ملاحظه کنید با یک سرچ ساده در طاقچه و فیدیبو عمده کتاب های پرفروش کتاب های موفقیت و.. است، کتاب هایی که ارزشی ندارد، اما به عنوان خوراک فرهنگ به مردم شناسانده می گردد اینگونه کتاب ها چیزی را برای رشد و ارتقای فرهنگ عمومی ندارند، اما جای خود را بین مردم باز کردند. باید کتاب خوب را به مردم بشناسانیم تا مردم با خواندن یک کتاب بی محتوا از خواندن دلسرد نشوند، بلکه باید کتاب خوب را تبلیغ کنیم تا اشتهای خواندن را افزایش دهیم.

به نظر شما کرونا در سرانه پایین مطالعه تاثیر گذاشت؟

خیر. برخی ها می گویند کرونا فرصت فروش کتاب را گرفته، اما قطعا اینطور نیست و قبل از کرونا هم سرانه مطالعه پایین بود و برعکس شاید تا سرانجام کرونا بتوانیم یک جامعه کتابخوان را داشته باشیم، چون از فرصت قرنطینه خانگی استفاده بهینه شد البته این روش هم در دوران قرنطینه جواب نداد آمار فروش پایین کتاب موید این مطلب است که کرونا هم نتوانست جلوی بی فروغی کتابخوانی را بگیرد.

hoseinjaguar.ir: مجله جگوار | تور لیدر جاذبه های طبیعی ایران و جهان، اکوتوریسم

imgshot.ir: شاتر عکاسی | مجله آموزش حرفه ای عکاسی

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 144235

به "کتاب نخواندن فقط دلیل مالی ندارد، به نوقلمان بی مهری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب نخواندن فقط دلیل مالی ندارد، به نوقلمان بی مهری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید