کار مرکز توسعه تجارت الکترونیک توسعه است نه رتبهبندی

به گزارش مجله سرگرمی، هر تغییر ناگهانی در زیرساخت هر کسب و کاری چه فیزیکی چه اینترنتی نه تنها آثار منفی روی آن کسب وکارها می گذارد، بلکه توسعه اقتصاد کشور را نیز دچار مشکل می کند. از این رو تغییراتی که مرکز توسعه تجارت الکترونیک بدون مشورت و با ادبیات تهدیدآمیز در حال انجام آن است به کسب و کارهای اینترنتی لطمه جدی می زند.

کار مرکز توسعه تجارت الکترونیک توسعه است نه رتبهبندی

مدتی است مرکز توسعه تجارت الکترونیک اقدام به پایش هوشمند و رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی کرده است؛ تا پیش از این هر کسب و کاری که از پروتکل اس اس ال (SSL) در وبسایت خود استفاده می کرد به دو ستاره دست می یافت ولی مرکز توسعه تجارت الکترونیک این کار را پیچیده تر کرده به صورتی که هر کسب و کاری که احرازهویت می شود به صورت پیش فرض نماد یک ستاره می گیرد و برای اینکه نماد 2 تا 5 ستاره را بگیرد، باید وارد مراحل رتبه بندی بعدی شود.

پیش از این تغییرات هر کسب و کاری که احراز هویت می شد یک یا دو ستاره دریافت می کرد ولی بعد از تغییرات مرکز توسعه تجارت الکترونیک خیلی از کسب و کارهایی که نمادشان دوستاره بود ناگهان به یک ستاره تبدیل شدند. از آنجایی که تصویری هم که این کسب و کارها در سایت خود استفاده می کردند دارای دوستاره بود، این شائبه پیش آمد که به دروغ می خواهند بگویند دو ستاره اند ولی تغییری که نماد انجام داد باعث شد این مباحث هم پیش بیاید بنابراین عنوان اینکه در استفاده از نماد اینماد جعل اجرا شده، دقیق نیست و تهدید به تعلیق و فیلتر کسب و کارهای اینترنتی اقدام خشنی در برابر یک رفتار معمولی است.

درباره کلمه جعل باید دقت کنیم وقتی این کلمه را به کار می بریم که فردی بدون اینکه پیش از این فرایند قانونی را طی کرده در حال سوء استفاده باشد اما در زمینه تعلیق و فیلتر کسب وکارهای مجازی کلمه جعل نمی تواند مصداق داشته باشد، چرا که بیشتر کسب وکارهای اینترنتی که به تازگی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک به دلیل جعل اینماد تعلیق یا فیلتر شده اند، پیش از این به صورت قانونی فرایند دریافت اینماد را طی کرده اند. تنها مسئله ای که در این میان پیش آمده، این است آنها به جای استفاده از کد به دلایلی مانند زیبایی و هماهنگی طراحی سایت از تصویر اینماد استفاده می کردند و به وب سایت نماد لینک می دادند، بنابراین منطقاً این بحث جعل محسوب نمی شود. هر چند طبق قوانین باید کد را در سایت خود قرار می دادند.

ما نباید به کسب و کارهایی که فرآیند کسب اینماد را طی کرده اند، اتهام بزنیم که از قوانین تخطئی کرده اند. مرکز توسعه تجارت الکترونیک باید موضوع را با ظرافت پیش ببرد، نه اینکه راحت ترین راه که همان فیلتر و تعلیق کسب و کار است را انجام دهد.

باید گفت این اقدام، شایسته این مرکز نیست و تصور می کنم این مرکز باید تعامل جدی تری با بدنه کسب وکارهای اینترنتی داشته باشد.

مرکز توسعه تجارت الکترونیک همان طور که نامش نیز آن را یدک می کشد باید به توسعه کسب و کارهای اینترنتی که از عمر برخی از آنها بیش از 12 سال می گذرد و برخی عمر و تجربه کمتری دارند، کمک کند. این نهاد باید به صورت پیوسته با تمام نهادهای صنفی کسب و کارهای اینترنتی در ارتباط باشد و قبل از اجرای هر طرح و اقدامی نظرات فعالان را بشنود و بعد عملیاتی کند نه اینکه بدون نظر فعالان تصمیم به اقدامی بگیرد و بدتر اینکه به صورت تهدیدی و قهری عمل کند.

هیچ فعال کسب وکار اینترنتی مخالف پایش هوشمند کسب و کارهای فضای مجازی و رتبه بندی نیست ولی زمانی این اقدام ها می تواند مفید واقع شود که از زبان تهدید در آن استفاده نشود. فضای کسب و کارهای اینترنتی دارای پیچیدگی های زیادی است و اینگونه نیست که مانند کسب و کارهای فیزیکی مشتری ابتدا به مغازه سرزده و کالا را ببیند و بعد کالای مورد نظر خود را خریداری کند بلکه در کسب و کار اینترنتی مشتری ابتدا پول پرداخت می کند و بعد کالای خود را تحویل می گیرد و اخلال در کسب و کاری که تا به امروز به صورت قانونی کار کرده و دارای سابقه خوب و دارای اسم و رسم است، صرفاً به دلیل استفاده از تصویر به جای کد آن را فیلتر کرده و مشتریان او را بی اعتماد می کند.

از سوی دیگر این کسب و کارهای خصوصی هستند که باید کار رتبه بندی را انجام دهند نه اینکه یک مرکز دولتی با زبان زور و تهدید از کسب و کارها بخواهد رتبه بندی شوند. مهمتر اینکه در شأن یک مرکز دولتی نیست که کسب و کارها را ارزیابی کرده و رتبه و ستاره بدهد. در کشور ما و تمام دنیا نیز مرسوم است که شرکت های خصوصی کسب و کار ها را رتبه بندی می کنند؛ رتبه بندی موضوع خوبی است اما باید طبق قاعده اش و از سوی شرکت های خصوصی انجام شود.

یک مرکز دولتی نباید در این حوزه ورود کند چون رتبه بندی دارای اما و اگرهای بسکمک است و می تواند دامن این مرکز را بگیرد و او را از وظایف و مأموریت های اصلی خودش دور کند؛ و در نهایت این که این مخاطب و مشتری نهایی است که تشخیص می دهد کدام رتبه بندی به آن چیزی که فکر می کند نزدیک تر است یا درست تر.

shortmessagesystem.ir: مجله پیامک، آخرین اخبار و مقالات در حوزه فناوری و تکنولوژی های مدرن

aliabad-new.ir: علی آباد جدید، اخبار و آخرین رویدادهای علی آباد

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 124026

به "کار مرکز توسعه تجارت الکترونیک توسعه است نه رتبهبندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کار مرکز توسعه تجارت الکترونیک توسعه است نه رتبهبندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید