چرا هالیوود باید ساخت فیلم درباره تد باندی را تمام کند؟

به گزارش مجله سرگرمی، با انتشار فیلم خدانشناس (No Man of God)، خیلی از هواداران از هالیوود انتظار دارند تا فرایند فراوری فیلم ها و سریال های تلویزیونی تد باندی را متوقف کند.

چرا هالیوود باید ساخت فیلم درباره تد باندی را تمام کند؟

این فیلم به کارگردانی امبر سیلی و نویسندگی کیت لسر، برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم تریبکا در ماه ژوئن به نمایش عایدی و به تازگی بر روی پرده سینماها رفته است. داستان این فیلم، حول مجموعه ای از گفتگوها است که بیل هاگمایر، مامور ویژه اف بی آی (ایلیا وود) با قاتل سریالی، تد باندی (این بار با بازی لوک کربی) در سال های 1984 تا 1989 داشته است.

فیلم خدانشناس تا زمان نگارش این متن، دارای امتیاز 79 در سایت راتن تومیتوز است. نقدهای منتقدان نشان می دهد که فیلم، اطلاعات نو و چندان افشا نماینده ای ندارد و هم چنین داستان آن که درباره این قاتل زنجیره ای، جنایات او، محاکمه یا سال های زندگی او در زندان است، چیز نوی ارائه نمی دهد. با این حال، اجراها قوی و مجذوب نماینده هستند و به طور کلی، سایر نقص های فیلم را پوشش می دهند.

این فیلم تد باندی در مقایسه با هر یک از اقتباسات بیشمار و مشابهی که قبلا اکران شده اند یا در حال ساخت هستند، تفاوتی ندارد. تعداد بسیار زیادی فیلم و سریال تلویزیونی وجود دارند که همگی به داستان این قاتل سریالی وحشی پرداخته اند. وقت آن است که هالیوود دست از ساخت چنین آثاری بکشد.

چرا هالیوود اصرار زیادی به ساخت اقتباس های تد باندی دارد

ساخت فیلم ها و سریال های تلویزیونی هالیوود درباره موضوعات و رسوایی های وحشیانه و هرز، چندان مسئله نوی نیست. بشریت هزاران سال است که بر اساس شایعات و داستان های رسوایی رشد نموده است. اصرار بر ساخت آثار قاتلان سریالی هم چندان نو نیست. اچ اچ هولمز، اولین قاتل سریالی آمریکا، به علت قتل های وحشتناک خود در سال 1895 دستگیر شد و خیلی زود و به صورتی گسترده، در سایر آمریکا مشهور شد. روزنامه های سراسر کشور و حتی روزنامه های بین المللی، محاکمه وی را پوشش دادند و مردم در آن موقع، مشتاقانه گزارش ها و داستان های جنایات وحشتناک او را می خواندند. به همین ترتیب، مردم درباره جک قاتل هم بسیار کنجکاو بودند و این حس کنجکاوی حتی بیشتر طول کشیده است، زیرا از سال 1888، هویت این قاتل مرموز نامشخص مانده است و سوالات زیادی درباره او بی پاسخ است.

با این وجود، داستان های جنایت های واقعی و قاتلان سریالی در سال های اخیر توسعه پیدا نموده است و سردمدار آن ها تد باندی است. این موضوع را می توان به افزایش پلتفرم های پخش، به ویژه نتفلیکس نسبت داد که اصرار به پخش آثار جنایی واقعی دارد، چرا که احتیاج این پلتفرم به حجم عظیمی از محتوای اصلی و مخاطبان روزافزون آن، باعث شده است که انبوهی از مستندهای جنایی مقرون به صرفه قیمت را خریداری کند. تماشاگران در هر دورانی و همواره در پی چیزهای جنایی و خشونت آمیز هستند و سرویس های پخش این را می دانند. تا زمانی که آن ها به ساخت مستند تد باندی و سریال های قاتلان سریالی ادامه دهند، همواره کسی وجود دارد تا برنامه هایشان را تماشا کند.

با این حال، در وهله اول، این علت اصلی تماشای مردم نیست. تفریح ها همواره به زوایای تاریک طبیعت بشر کشانده شده اند، زیرا مردم، خودشان هم این گونه هستند. همان طور که تماشای یک فیلم ترسناک، کاری می نماید تا بیننده در میان امنیت خانه خود، یک شرایط وحشتناک وخیم را تجربه کند، فیلم ها و سریال های تلویزیونی درباره قاتلان زنجیره ای هم مردم را قادر می سازند تا بدون هیچ گونه عواقبی، رفتارهای تلخ و منحرف انسان ها را کشف نمایند. کوشش برای درک روان فردی مانند تد باندی، یک نوع مجذوب نمایندهیت در پی خود دارد. او کسی است که فکرش پر از اشتباهات و خطاست و بیشتر افراد عادی و معمولی، احتمالا حتی نمی توانند تصور چنین شرایطی را داشته باشند. برای بیشتریت قریب به اتفاق مردم، ارتکاب جنایت هایی با ماهیت وحشتناک مانند قتل های سریالی، یک میل و انگیزه کاملا خارجی است. آنالیز این که یک فکر چگونه می تواند این قدر پیچیده گردد و در عین حال، عاقل به نظر برسد، مثل این است که انگشتان پای خود را در آب های تیره و خطرناک غوطه ور کنید، بدون این که ترس از افتادن در آن داشته باشید.

این امر به ویژه در خصوص تد باندی صادق است که ظاهرا همه چیز داشت: مجذوب نمایندهیت، ظاهر نسبی خوب و روشی دقیق. داستان باندی دارای تعدادی عنصر عجیب و برجسته بود. برای مثال، او تصمیم گرفت تا در محاکمه اش، خودش از خودش دفاع کند. علاوه بر این، او چندبار کوشش کرد تا از زندان فرار کند که ناکام ماند و هم چنین در طول دوران محکومیتش با کارول آن بون به ظاهر معمولی ازدواج کرد و همه این ها زمینه ای مناسب برای فیلم ها و سریال های تلویزیونی هالیوود فراهم می نماید.

داستان تد باندی بارها روایت شده است

فرقی ندارد که این داستان مجذوب نماینده است یا نه. بحث اصلی این است که داستان تد باندی بارها و بارها گفته شده است. تا به امروز بیش از 20 فیلم یا مستند بر اساس باندی اکران شده است و دو فیلم نو تد باندی به نام های خدانشناس و لولوخورخوره آمریکایی هم، هر دو در سال 2021 اکران می شوند. حتی فیلم هایی مانند فوق العاده شرور و به طرز وحشتناکی شیطانی و پست و باندی و قاتل روخانه سبز هم هر دو به تازگی در سال 2019 منتشر شده اند.

فیلم ها تنها پروژه هایی نیستند که درباره باندی ساخته می شوند. هم چنین تعداد زیادی داستان اپیزودیک در خصوص این قاتل سریالی وجود دارند. مجموعه مستند مکالمات با یک قاتل: نوارهای تد باندی در سال 2019 در نتفلیکس و تد باندی: فریب خوردن از یک قاتل هم در سال 2020 در آمازون پرایم ویدیو پخش شد. به این موارد، تد باندی: فکر هیولا، تد باندی: هیولای سریالی، تد باندی: هیولای آمریکایی و تد باندی: چه اتفاقی افتاده است را هم اضافه کنید که همه آن ها در چهار سال گذشته منتشر شده اند. داستان او بار ها و بار ها روایت شده است.

در حال حاضر، عملا راهی برای افزودن چیزی به داستان وی یا پرداختن به آن از زاویه ای منحصر به فرد وجود ندارد. هر چیز فتنه انگیزی که می تواند در داستان تد باندی وجود داشته باشد، تا به امروز گفته شده و هرگونه اطلاعات نو مربوط به پرونده او، مدت هاست که نمایش داده شده است. تعداد کمی (اگر وجود داشته باشند) فیلم، مستند یا مجموعه تلویزیونی درباره تد باندی وجود دارند که چیزهای نوی ارائه بدهند و سال هاست چنین آثاری وجود ندارند. داستان او، زمینی است که آن قدر شخم زده شده که دیگر چیزی برای برداشت باقی نمانده است و فقط سنگ ها و کلوخ های بلا استفاده مانده اند. به صراحت باید گفت که روایت داستان تد باندی، آخرین کار مجذوب نمایندهی است که یک فیلم ساز یا مستندساز می تواند انجام دهد.

خطر تبدیل کردن باندی به یک ضدقهرمان آیینی

یک مسئله اخلاقی، فراتر از این که تد باندی، موضوعی فرسوده و بدون الهام است، پشت پرده توجه زیاد به یک قاتل زنجیره ای وجود دارد. پروژه های تد باندی زیادی در اسم خود از کلمه هیولا استفاده نموده اند و هالیوود مدت هاست که داستان تد باندی را رمانتیک نموده است. برترین فیلم ها و سریال های تد باندی، اتفاقات قدیمی مربوطه را بازسازی می نمایند اما بدترین های آن ها سعی می نمایند او را در سایه دلسوزی ترسیم نمایند و ویژگی ها و مجذوب نمایندهیت ظاهری او را نشان دهند. این امر به ویژه در فیلم های زندگینامه ای رایج است که ناگزیر همواره بازیگرانی را که بسیار زیباتر از باندی هستند انتخاب می نمایند و به آن ها می گویند که کاریزمای مشکوک باندی را بیشتر جلوه دهند و فیلم فوق العاده شرور و به طرز وحشتناکی شیطانی و پست، یکی از موارد برجسته در این زمینه است. هالیوود دوست دارد باندی را به اسم یک مرد مجذوب نماینده نشان دهد که مورد قبول زنان است.

حقیقت این است که تد باندی نسبتا ساده و بدون خصوصیات خاصی به نظر می رسید و مجذوب نمایندهیت او مانند یک سراب بود. باندی یک زن ستیز کامل بود که از زنان متنفر بود، زیرا آنان را به اسم موجوداتی که شایسته احساسات هستند، قبول نداشت. باندی یک بار در مصاحبه ای گفت: زنان مالک دارند. آن ها موجوداتی هستند که در بیشتر مواقع، تابع مردانند. در واقع آن ها کالا هستند. ایده و نظریه تصاحب زنان، خط مشی و اعتقاد او بود. مجذوب نمایندهیت وی مانند یک جرقه و نور کاذب شکاری بود که طعمه را به خود جلب می کرد. او کاملا خالی از احساس و یک روان پریش بود که هیچ احساس پشیمانی و نگرانی برای کارهای وحشتناکی که انجام داد نداشت. او گفته بود: من برای هیچ چیزی احساس گناه نمی کنم و برای افرادی که احساس گناه می نمایند، متاسفم.

پافشاری هالیوود بر چهره مجذوب نماینده تد باندی و سایر خصوصیات او، معمولا به مردان و قهرمانان اصلی منتسب می گردد. بازنمایی این گونه باندی، خطر تبدیل شدن او به یک ضدقهرمان آیینی و فرقه ای را در پی دارد و این واقعیت را که او یک موجود وحشی بود، بی اهمیت جلوه می دهد. او زیر پوسته خود، قلبی پوسیده، مرده و بدون احساس داشت.

حتی قاضی محاکمه او هم از نرمال و بی احساس بودن باندی دل آزرده شد. او درست قبل از محکوم کردن باندی به مرگ، به او گفت: مراقب خودت باش مرد جوان. وی به سرنوشت چند زن که عمر آن ها به وسیله باندی کوتاه شده بود اشاره نمود و با ابراز تاسف گفت: تماشا این حد از رفتار غیر انسانی برای این دادگاه یک تراژدی است. حتی پس از ساعت های بی وقفه شهادت درباره جنایت های وحشتناک باندی، تمرکز قاضی بر روی حالات روحی و روانی باندی بود، نه بر زنانی که او کشته بود (از این تعجب نموده بود که چگونه چنین فردی تا این حد بی رحم است). این قضیه، یک مثال کوچک از این است که چرا اصرار هالیوود بر ساخت آثار تد باندی و به طور کلی قاتلان سریالی، اشتباه است. فیلم سازان هرگز داستان قربانیان تد باندی را نمی گویند یا اشاره ای به زندگی کوتاه آن ها ندارند و فقط باندی را مورد توجه قرار می دهند. این شیوه نمایش، غلط و غم انگیز است و از همه مهم تر این که بسیاری از اعضای نزدیک خانواده قربانیان او هنوز زنده هستند. جای تعجب است که فیلم خدانشناس یکی از معدود فیلم های تد باندی است که به وسیله یک زن کارگردانی شده است، باز هم چیزی فراتر از داستان خود این قاتل سریالی ارائه نمی دهد. دیگر زمان آن رسیده است که هالیوود به پافشاری خود درباره تد باندی سرانجام دهد.

منبع: Screenrant

tafatton.ir: تفطن، گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

faceraz.ir: فیس راز | مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی

batask.ir: باتسک | مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 156866

به "چرا هالیوود باید ساخت فیلم درباره تد باندی را تمام کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هالیوود باید ساخت فیلم درباره تد باندی را تمام کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید