چرا ذرت پف می نماید؟!

به گزارش مجله سرگرمی، گیاه ذرت اولین بار در مکزیک پرورش داده شد. آن موقع از ذرت تنها در تهیه غذا استفاده نمی شد و این گیاه در تزیین و دکوراسیون هم کاربرد داشت. شاید باورتان نشود اما قدیمی ها با ذرت فال هم می گرفتند و با انداختن دانه ذرت در آتش از روی جهت پرتاب و شکل شکوفه آن آینده را هم پیش بینی می کردند! در سال 1493 کریستوف کلمب ذرت را به

چرا ذرت پف می نماید؟!

چرا ذرت پف می نماید؟!

ترجمه: فرزانه فولادبند

دانستنی های جالب درباره ذرت

گیاه ذرت اولین بار در مکزیک پرورش داده شد. آن موقع از ذرت تنها در تهیه غذا استفاده نمی شد و این گیاه در تزیین و دکوراسیون هم کاربرد داشت. شاید باورتان نگردد اما قدیمی ها با ذرت فال هم می گرفتند و با انداختن دانه ذرت در آتش از روی جهت پرتاب و شکل شکوفه آن آینده را هم پیش بینی می کردند! در سال 1493 کریستوف کلمب ذرت را به اروپا برد و تا میانه قرن 18 قسمت های وسیعی از مزارع اروپا زیر کشت این گیاه نهاده شد.

تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که چرا دانه ذرت وقتی حرارت می بیند پف می نماید و تغییر شکل و تغییر رنگ می دهد؟ این سوال یک پاسخ علمی خیلی ساده دارد. داخل دانه های خشک و محکم ذرت نشاسته ای وجود دارد که حاوی میزانی رطوبت است. وقتی یک دانه ذرت حرارت می بیند، رطوبت موجود در دانه آن قدر زیاد می گردد که پوسته دانه دیگر نمی تواند آن را تحمل کند و در نهایت منفجر می گردد. این حادثه در دمای 240 تا 260 درجه سانتی گراد اتفاق می افتد و در کسری از ثانیه نشاسته موجود در دانه که به شدت داغ شده است به شکل یک ماده پفکی سفید همراه با رطوبت بیرون می آید و بعد به سرعت سرد می گردد. طی این سرد شدن سریع که در مرحله آخر انفجار رخ می دهد، دانه پاپ کورن شکل می گیرد. در واقع پاپ کورن چیزی جز یک انفجار کوچک یخ زده نیست. البته بومی های آمریکایی توضیحی غیرعلمی برای دلیل پف کردن دانه ذرت دارند. آنها اعتقاد دارند موجودات کوچکی داخل دانه زندگی می نمایند که وقتی خانه شان حرارت می بیند ناراحت می شوند و با عصبانیت از داخل دانه بیرون می آیند! دانه هر نوع ذرتی به پاپ کورن تبدیل نمی گردد. برای فراوری پاپ کورن باید از دانه نوع خاصی از ذرت استفاده گرددکه رطوبت کافی در بافت داخل آن وجود داشته باشد. امروزه این نوع ذرت در آمریکا، آرژانتین و جنوب فرانسه وجود دارد در حالی که خواستگاه برترین نوع ذرت هندوستان و اوهایو بوده است. ذرت ها بر اساس کیفیت و ویژگی های مختلف شان مثلا از نظر میزان پف کردن (از 1:44 تا 1:48)، میزان دانه در هر گرم (میزان مطلوب کمتر از 75 دانه در هر 10 گرم است) و میزان رطوبت (رطوبت مطلوب حدود 15 درصد در 21درجه سانتی گراد فارنهایت است) دسته بندی می شوند.

ذرت در گذر تاریخ

در سال 1885 چارلز کرتورز آمریکایی اولین ماشین ساخت پاپ کورن را اختراع کرد. البته امتیاز اصلی این ماشین برای سرخ کردن بادام زمینی بود که چارلز با اضافه کردن یک قسمت بالایی آن را به ماشین ساخت پاپ کورن تبدیل کرد. چارلز و همکاران اش در سال 1893 اولین دستگاه سیار ساخت پاپ کورن را ساخته و در نمایشگاهی در شیکاگو به نمایش گذاشتند. این میان وعده به سرعت مورد استقبال مردم نهاده شد و در بیشتر جشن ها و مهمانی ها استفاده می شد. در اوضاع رکود مالی این محصول به اسم تنها غذای لوکسی که خانواده ها از عهده خرید و تهیه اش بر می آمدند، تنها با قیمت 5 سنت فروخته می شد. در جنگ جهانی دوم در حالی که صنعت شکلات سازی به دلیل فرستادن شکر برای سربازان دچار مشکل شده بود، مصرف پاپ کورن به 3 برابر رسید. ماشین های قدیمی ساخت پاپ کورن هنوز هم وجود دارند و در در موزه ای در استان اوهایوی آمریکا نگهداری می شوند. فرایند رو به رشد مصرف ذرت تا زمان حال هم ادامه داشته و امروزه پاپ کورن به شکل صنعتی در طعم ها و مزه های مختلف فراوری شده و به فروش می رسد. طرز کار ماشین های صنعتی ساخت پاپ کورن به این صورت است که یک کتری برقی با استفاده از نیروی برق رطوبت ایجاد می نماید و رطوبت موجب می گردد ذرت تا بیش از 250 درجه سانتی گراد حرارت ببیند.

در بیشتر ماشین ها یک هم زن برای ترکیب کردن شکر یا نمک وجود دارد که از سوختن دانه ها هم پیشگیری می نماید. این دستگاه ها یک در سبک هم دارند که وقتی دما و فشار بالا می رود به طور اتوماتیک برداشته می گردد. بسیاری ماشین ها مجهز به یک ماهی تابه روی حرارت هستند که پاپ کورن های تازه را گرم نگه می دارند. برای ایجاد تنوع در طعم و مزه انواع مختلف ذرت به بازار آمده است. در آلمان، لوگزمبرگ و سویتزرلند مردم ذرت شیرین را می پسندند و بقیه کشورهای اروپایی نوع نمکی اش را ترجیح می دهند. آمریکایی ها کمی کره آب شده هم به ذرت اضافه می نمایند و ژاپنی ها پاپ کورن با طعم میگو و جلبک را دوست دارند.

میان وعده ای مناسب

ذرت یک میان وعده خوش مزه و پرطرفدار است که به راحتی هضم می گردد و کالری کمی هم دارد. پاپ کورن میزان زیادی فیبر دارد و حاوی پتاسیم، ویتامین های B1 و B12 و کربوهیدرات است و از آنجایی که در تهیه آن از هیچ ماده افزودنی و نگه دارنده استفاده نمی گردد به اسم یک میان وعده انتخاب مناسبی است. یک فنجان پاپ کورن غیرشیرین 31 تا 55 کالری انرژی دارد که در مقایسه با تنقلاتی مانند چیپس و شکلات بسیار کم کالری تر است. با استفاده از دانه های ذرت خودتان هم می توانید در خانه پاپ کورن درست کنید. برای تهیه پاپ کورن در ماکروویو میزانی دانه ذرت را در یک کیسه کاغذی عظیم بریزید و به مدت 7 تا 8 دقیقه در 450 وات قرار دهید. برای نتیجه بهتر می توانید کیسه را تکان دهید. برای تهیه پاپ کورن روی اجاق گاز هم کافی است میزانی روغن در یک ماهی تابه دردار و عظیم بریزید. وقتی روغن داغ شد، دانه های ذرت را در آن ریخته و خوب پخش کنید، طوری که یک گوشه ظرف نمانده و روی هم را نپوشانند، سپس در ظرف را بگذارید و هر 10 تا 15 ثانیه آن را تکان دهید. با شنیدن اولین صدای باز شدن ذرت ها ظرف را هر 5 تا 6 ثانیه تکان دهید. وقتی سر و صدای دانه های ذرت تمام شد و پاپ کورن ها آماده شد، آنها را در ظرفی ریخته و در صورت تمایل نمک یا شکر به آن اضافه کنید. البته انواع بسته بندی و آماده ذرت هم وجود دارد که طرز تهیه آن روی بسته ها نوشته شده است و کارتان را آسان می نماید.

منبع:www.salamat.com

parisro.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز، زمستان، نوروز، بهار تابستان فرانسه

umeblog.ir: یومی بلاگ: آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158597

به "چرا ذرت پف می نماید؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ذرت پف می نماید؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید