پیشروی سینه خیز

به گزارش مجله سرگرمی، 20 سال پیش در چنین روزهایی مرحوم ناصر حجازی با همان صراحت کلام منحصر به فردش در توصیف حرفه ای شدن مسابقات گفته بود: من که تفاوت خاصی نمی بینم. فقط شماره بازیکنان خارجی شده است! پرسش اینجاست که حالا، 20 سال بعد کجاییم؟ آیا فوتبال ما توانسته به استانداردهای حرفه ای نزدیک تر شود یا هنوز فقط شماره ها خارجی است؟

پیشروی سینه خیز

به گزارش خبرنگاران، روزنامه جهانی اقتصاد نوشت: بعد از 18 دوره برگزاری لیگ های سراسری در ایران تحت عناوینی همچون لیگ منطقه ای، تخت جمشید، قدس و آزادگان، انتها از سال 1380 تصمیم گرفته شد با حرفه ای سازی مسابقات سراسری باشگاهی در ایران، لیگ برتر تاسیس گردد.

این مسابقات از همان سال با شرکت 14 تیم آغاز شد و گرچه در برهه ای تعداد حاضران در آن حتی به 18 تیم هم رسید اما در حال حاضر سال هاست با حضور 16 تیم دنبال می گردد. این بالاترین سطح مسابقات باشگاهی در ایران است که از فردا با آغاز فصل جدید، وارد 20 سالگی خواهد شد. 20 سال پیش در چنین روزهایی مرحوم ناصر حجازی با همان صراحت کلام منحصر به فردش در توصیف حرفه ای شدن مسابقات گفته بود: من که تفاوت خاصی نمی بینم. فقط شماره بازیکنان خارجی شده است! پرسش اینجاست که حالا، 20 سال بعد کجاییم؟ آیا فوتبال ما توانسته به استانداردهای حرفه ای نزدیک تر گردد یا هنوز فقط شماره ها خارجی است؟

بازیکنان؛ برندگان بزرگ

امروز بعد از دو دهه، به جرات می توان گفت برندگان اصلی حرفه ای شدن فوتبال در ایران فقط بازیکنان بودند. زمانی فوتبالیست شدن به معنای تباهی و خروج زندگی از ریل منطقی خودش بود؛ بنابراین پدر و مادرها به سختی به فرزندان شان اجازه می دادند دنبال توپ بدوند. دو یا سه دهه قبل بسکمک از بچه های عاشق فوتبال مخفیانه دنبال تمرین و مسابقه می رفتند و بعد که با زانوهای خاکی و خونی به خانه برمی گشتند، باید کلی جواب پس می دادند. امروز اما فوتبالیست شدن بچه ها به کعبه آمال بسکمک از خانواده ها تبدیل شده است. رشد چشمگیر دستمزد بازیکنان باعث شده خیلی از پدرها و مادرها، حتی دست فرزند بی استعدادشان را بگیرند و به زور به مدارس فوتبال ببرند. در فوتبال پایه چه رشوه هایی که دادوستد نمی گردد، چه رپرتاژ آگهی هایی که برای بچه های نونهال و نوجوان کار نمی گردد. امروز اگر کف قرارداد یک فوتبالیست معمولی یک میلیارد تومان باشد، همین یعنی ماهی 83 میلیون تومان؛ این دستمزد را در چه حرفه دیگری می گردد دریافت کرد؟

مالی که در جا می زند

اگرچه بعد از حرفه ای شدن فوتبال ایران پول به سمت آن سرازیر شد اما این به معنای تامین مالی از منابع معمول و مدرن نهفته در دل مسابقات نبود؛ بلکه تیم های دولتی و شبه دولتی به اسم لیگ حرفه ای بودجه چاق تری دریافتد و عمدتا به جیب بازیکنان ریختند. در شکل رقابت آزاد و اصولی حتی با در نظر دریافت بلیت فروشی و حق پخش تلویزیونی، شاید امروز فقط چهار یا پنج باشگاه پرهوادار قادر به تامین هزینه های خود باشند، بقیه اما وبال گردن دولت هستند. محمد دادگان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال اخیرا در بخشی از مصاحبه اش گفته است: همه تیم های ما دولتی هستند و داستان دارند. شما اسم تیم را بگویید تا من بگویم پشت پرده اش چیست و از کجا پول درمی آورد.

رشد آهسته در بخش سخت افزار

بله؛ امروز دیگر زمین چمن استادیوم آزادی بعد از یک بارندگی معمولی به استخر آب تبدیل نمی گردد. چند استادیوم مدرن و نوساز مثل فولاد آره نا و امام رضا(ع) هم به موجودی سخت افزاری لیگ برتر افزوده شده، اما این پیشرفت بعد از گذشت دو دهه از حرفه ای سازی لیگ، بسیار ناچیز به نظر می رسد. هنوز چمن خراب و مصنوعی داریم، هنوز دوربین از صحنه ها جا می ماند، هنوز بلیت فروشی الکترونیکی به معنای دقیق آن با لحاظ شدن شماره صندلی به افسانه شبیه است و هنوز تجهیز استادیوم ها به کمک داور ویدئویی، بسیار دور از دسترس می نماید. آیا این کارنامه بعد از 20 سال قابل قبول است؟

فنی؟ حرفش را نزنید

حقیقت آن است که فوتبال در ایران از خیلی حوزه های دیگر جلوتر است. به سختی می توان حوزه دیگری را سراغ گرفت که در نوع خودش بین 30 یا 40 کشور برتر جهان به شمار بیاید و نسبت به بضاعت مالی اش، چنین کارنامه شورآفرینی به جا گذاشته باشد. با این همه فوتبال ما از خودش جلوتر نیست و حرفه ای شدن لیگ باشگاهی در ایران هم کمکی به بهبود شرایط آن نکرده است. آخرین قهرمانی های ملی و آسیایی ما همچنان به سال های دور برمی گردد. لیگ آماتور آزادگان در ایران ترانسفرهای پیروز زیادی به بوندسلیگای آلمان داشت اما در حال حاضر پاتوق لژیونرهای ایرانی در بهترین حالت به بلژیک و پرتغال تنزل کرده است. به طور کلی شاید اگر فوتبال ایران خصوصی، آزادانه و رقابتی اداره گردد، پتانسیل رسیدن به صندلیی بسیار بالاتر از اینها را داشته باشد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 117154

به "پیشروی سینه خیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشروی سینه خیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید