پیشرفت 80درصدی مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری

به گزارش مجله سرگرمی، معاون میراث فرهنگی مازندران از پیشرفت بیش از 80درصد از مراحل بازسازی مسجد جامع شهر ساری خبر داد.

پیشرفت 80درصدی مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، مهدی ایزدی پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی مرمت در مسجد جامع شهر ساری گفت: پیش بینی می شود تا کمتر از 2 ماه دیگر مسجد برای بهره برداری و استفاده عموم آماده شود.

او با بیان اینکه با این حال تحویل پروژه بستگی به شرایط مختلف محیطی و مالی دارد؛ اضافه کرد: تمامی نیروها به صورت شبانه روزی در حال تلاش برای پایان پروژه مرمت و بازسازی هستند.

ایزدی از استقرار برخی از کارگاه ها مانند کارگاه نجاری در مجموعه برای تسهیل و سرعت بخشی به فرایند بازسازی اشاره کرد و گفت: پیمانکاران تا کنون هیچ تأخیری در فعالیت خود نداشته اند.

معاون میراث فرهنگی، همچنین گفت: میراث فرهنگی و تیم بازسازی تلاش کرده است که بخش های تاریخی بنا که از آتش سوزی به جای مانده حفظ شود و تکمیل بنا بر روی همان اسکلت انجام شود.

او اضافه کرد: تلاش ما بر این است که مسجد جامع به همان زمان پیش از آتش سوزی بازشود و در فرآیند بازسازی نیز جز سیستم تأسیساتی، از مصالح بومی و سنتی استفاده شده است و هیچ چیزی به مجموعه اضافه نشده است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به این که آتش سوزی ناشی از تأسیسات غیراصولی بوده است، اضافه کرد: در بازسازی جدید از بروزترین تأسیسات الکترونیکی استفاده شده است و برای جلوگیر یاز اتفاق قبلی به جای استفاده از دیواره ها و سقف برای عبور کابل ها و اتصالات، همگی از طریق کف اجرا شده است.

او گفت: تمامی مصالح نیز به عایق های نسوز و مقاوم در برابر آتش مجهز شده اند که در صورت چنین حوادثی خسارت ها به حداقل برسد.

ایزدی همچنین گفت: پیش بینی ما در سال گذشته برای هزینه بازسازی حدود 170 میلیارد ریال بود، اما با افزایش قیمت ها اکنون پیش بینی می شود بیش از 250 میلیارد ریال تا پایان بازسازی مسجد جامع هزینه صرف شود.

او اضافه کرد: تا کنون بیش از 100میلیارد ریال برای بازسازی و مرمت مسجد جامع هزینه شده است و در این راستا از اعتبارات استانی و ملی نیز بهره مند شده ایم.

معاون میراث فرهنگی بیشترین اعتبار هزینه شده را از منابع ملی مطرح نمود و گفت: به علت مشارکت چندین دستگاه ازجمله میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی، اوقاف و ستاد بحران بیشترین کمک ها در سطح ملی بود.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 39115

به "پیشرفت 80درصدی مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت 80درصدی مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید