36 بنای تاریخی کردستان در سال 97 مرمت شد

به گزارش مجله سرگرمی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از مرمت و بازسازی 36 بنای تاریخی استان در سال 97 اطلاع داد.

36 بنای تاریخی کردستان در سال 97 مرمت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، محمد رشیدی معاون میراث فرهنگی این اداره کل، امروز دوشنبه 1 بهمن 97 در این باره گفت: در امسال معاونت میراث فرهنگی از محل اعتبارات ملی و استانی 36 پروژه مرمتی و بازسازی بناهای تاریخی را در دستور کار داشته است.

او اضافه نمود: از بناهای شاخص مرمت شده می توان به عمارت خسروآباد، عمارت مشیردیوان، حمام خان و بازار سرپوشیده در سنندج و بازار شهر بیجار اشاره نمود.

رشیدی با بیان اینکه در قالب این فعالیت ها مرمت کلاه فرنگی عمارت مشیردیوان، اجرای کف فرش بخشی از بازار سنندج، مرمت و بازسازی طاق و تویزه های بازار تاریخی بیجار، اجرای سر در ورودی بازار بیجار، مرمت نقوش آهکبری حمام خان و تزیینات کاشی هفت رنگ آن صورت گرفته است، بیان نمود: در امسال مرمت و بازسازی خانقا مولانا احمد در شهر سنندج بصورت کامل انجام شد که طبقه اول آن به طور کامل بصورت سبکی و با توجه به مستندات گذشته بصورت عین به عین با مصالح اولیه بازسازی و بنا مورد بهره برداری نهاده شد.

معاون میراث فرهنگی کردستان اضافه نمود: مرمت منزل گله داری، مسجد روستای بزلانه، مسجد روستای پالنگان، دربند روستای ژیوار، مرمت و ساماندهی مقبره صیدی هورامی، مرمت و راه اندازی دفتر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، مرمت و راه اندازی مهمانسرای پایگاه هورامان، مرمت و ساماندهی مقبره صفورا خانم و آماده نمودن ساختمان صنایع دستی روستای ژریژه در راستای حفظ و نگهداری از میراث کردستان، صورت گرفته است.

رشیدی بیان نمود: مرمت منزل مجتهدی، آزموده اردلان، صحرایی و حمام وکیل حدود 60% پیشرفت فیزیکی داشته اند و در مجموع جهت مرمت 36 بنای تاریخی اعتباری بالغ بر 58720 میلیارد ریال هزینه شده است.

او با بیان اینکه استان کردستان دارای آثار و بنای ارزشمند تاریخی و فرهنگی بسیاری است، گفت: اداره کل میراث فرهنگی کردستان با برنامه ریزی دقیق و اولویت بندی مستمر به منظور خدمت به تاریخ و فرهنگ کردستان گام برمی دارد و در این راستا حوزه میراث فرهنگی کردستان نیازمند تزریق اعتبارات جهشی است.

datapad.ir: دیتاپد | مجله فناوری و تخصصی رایانه

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38882

به "36 بنای تاریخی کردستان در سال 97 مرمت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "36 بنای تاریخی کردستان در سال 97 مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید