پیشتازی سفیدهای افراطی در بحران سازی

به گزارش مجله سرگرمی، مرد نژادپرستی که 15 مارس 2019 طی کشتاری اسفبار در دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند 51 نفر را از پای درآورد و ده ها نفر دیگر را هم مجروح کرد، اینک در یک زندان مجهز به بالاترین تدابیر امنیتی در شهر اوکلند در انتظار فرداست تا جلسه محاکمه اش برگزار گردد. اما بسیاری از تندروهای دیگر در سطح دنیا این مرد را به عنوان الگو و قهرمان خود انتخاب نموده و به تقلید از وی به نسل کشی و قتل های گسترده مردم مشغول شده اند.

پیشتازی سفیدهای افراطی در بحران سازی

برنتون تارانت مردی است که به جای منفور شدن در سطح دنیا هوادارانی یافته است که اگر چه اندکند اما همچون وی توان کشتار تعداد زیادی از مردم را دارند و در میان آنها تروریستی که چندی پیش در ال پاسوی امریکا زنجیر پاره کرد و در یک تیراندازی جنون وار و همگانی 22 فرد عمدتاً مکزیکی را به خاک و خون کشید، نه تنها حمایتش را از تارانت اعلام نموده بلکه گفته است در چشم او تارانت مردی است که باید از او الگو گرفت و وی را پیشرو همه کسانی دانست که آرمان و ایده آل شان پاک کردن کره خاکی از تیره فکران زمانه است!

آنها جری تر شده اند

شمس الدین ایپوسو که 50 سال سن دارد در روزی که تارانت به روی نمازگزاران در مسجد نور شهر کرایست چرچ آتش گگردد، در آن محل حاضر بود ولی به سبب آنچه آگاهی و پیش بینی قبلی اش از این حادثه توصیف می نماید، بلافاصله گریخت و جان سالم به در برد. وی می گوید: من می دانستم روزی علیه جامعه مسلمانان کرایست چرچ حمله خواهد شد و بعداز آن هم مطمئن بودم که دیگران با کپی برداری از روی این واقعه نقاط دیگری از دنیا را طعمه مرگ و آتش افروزی خویش خواهند کرد. این یک بحران اجتماعی و بیماری روحی فراگیر در سطح دنیا است و اشتباه بزرگی است اگر بپنداریم فقط به دو سه نقطه و جامعه خاص در دنیا منحصر می گردد. سفیدهای افراطی از اتفاقات فوق روحیه گرفته و جری تر شده اند و چون پلیس ها حریفشان نمی شوند و از آنجا که سیستم های قضایی و بوروکراتیک را در قبال خود منفعل و کارهای آنان را زمان بر می بینند، بر شدت و حدت عملیات خویش اضافه نموده اند.

نزدیک به صفر

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در سفر چندی پیش خود به نیوزیلند هشدار داد که این گونه تهاجم ها در سطح دنیا به طرز فزاینده ای به یکدیگر گره خورده اند زیرا هر یک از گروه های تروریستی به وضوح بیلان کار یکدیگر را تعقیب و آنالیز نموده و از سایرین الهام می گیرند.

وی گفت: از همه بدتر الگو شدن واقعه هولناک کرایست چرچ به سبب شدت و حدت آن و بزرگی آن رویداد است. روزگاری این شهر به داشتن دشت های زیبا ومحیط زیستی زیبا معروف بود ولی امروز یادگار یکی از بزرگ ترین عملیات ترویستی سال های معاصر است. گاهی به این نتیجه می رسم که دامنه کار و میزان نفوذ ما برای متوقف کردن این بساط و جلوگیری از حملات بعدی نزدیک به صفر است. موری استرلینگ نمازگزار 52 ساله که هر روز به مسجد نور می رود، نیز می گوید: تارانت، کرایست چرچ را به عنوان محل اقدام تروریستی اش بسیار سیاستمدارانه انتخاب کرد. او می خواست در جایی یک بمب خبری فاجعه آسا را منفجر کند که همواره به عنوان مظهر آرامش و امنیت شناخته می شده است و به هدفش نیز رسید. شوک حاصله از مرگ های گسترده در این مهدهای ایمن به غایت فزون تر از نا آرامی ها در مناطق ذاتاً بحرانی است.

دلایل یک ماندگاری

پل بوکانان نیز که متخصص امور ریسکی و عملیاتی انتحاری و استراتژیک سیاسی است، می گوید دلایل متعددی برای الگو و ماندگار شدن واقعه کرایست چرچ از منظر سایر تروریست ها وجود دارد و بحران سازی فزاینده سفیدهای افراطی از چنان دلایل و مواردی نشأت گرفته است. وی می افزاید: تارانت در دقایقی کشتار کرد که نمازگزاران مشغول عبادت بودند و از طرف دیگر ترتیبی اتخاذ کرد که فیلم و جریان کشتار به طرز گسترده ای در شبکه های مجازی پخش و به طرح Live Stream برای تعقیب کنندگان اینگونه رویدادها و البته مردم عادی ترسیم گردد. تعداد زیاد کشته ها هم طبعاً بر ابعاد این فاجعه اضافه نمود. این شاید اولین تهاجم برخاسته از سوءبرداشت های بیمارگونه و نژادپرستی های افراطی بوده باشد که با شیوه لایواستریم در کانال ها و سایت های مختلف ارتباطی و اینترنتی پخش شد و یک شوک واقعی در دنیا ایجاد کرد و بدیهی است که یک سرمشق برای سایر نژادپرستان مسلح و تروریست های بعدی بوده باشد. خیلی ها در سطح نیوزیلند و دنیا برای قربانیان این فاجعه پیغام تسلیت فرستادند. اما همدردی آنها نیز فقط یاری کرد تارانت تبدیل به لیدر بی رقیب کارهای جنون وار تروریستی و قتل های بی مهار گردد.

صد درجه بدتر

حرف های لیان دلزبل شهردار همچنان شوکه کرایست چرچ نیز جالب توجه است. وی می گوید: نمی توان گفت هر حمله تروریستی بعدی از واقعه کرایست چرچ الهام گرفته شده و به عنوان مثال یک حمله گسترده که از ماه ها پیش از رویداد نیوزیلند طراحی شده بود اما شکی نیست که تارانت کاری کرد که به این زودی ها از خاطر تندروها و قربانیان آنها محو نخواهد شد. امروز مشکل مردم دنیا نه گردهمایی عقیدتی تندرو بلکه سفیدهای افراط گرایی است که در انتقام از حمله به چند هتل و کلیسای کاتولیک در کلمبو پایتخت سریلانکا که 259 نفر را به کشتن داد خود دست به حمله ای مرگبار علیه غیر نظامیان می زنند. این حرکت بیش از آنکه انتقام گیری از وابستگان قربانیان مسلمان کرایست چرچ بوده باشد ریشه در باورهای انزواگرایانه حمله کنندگان داشت.

منبع: Guardian

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 37758

به "پیشتازی سفیدهای افراطی در بحران سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشتازی سفیدهای افراطی در بحران سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید