پرونده مستندهای تاریخی روی میز نقد نردبان

به گزارش مجله سرگرمی، جدیدترین قسمت از برنامه نردبان ضمن آنالیز پرونده مستندهای تاریخی، فیلم شاه دنیا با روایتی جدید از تاریخ مشروطه را نقد و آنالیز می نماید.

پرونده مستندهای تاریخی روی میز نقد نردبان

به گزارش خبرنگاران از شبکه مستند، پانزدهمین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیونی نردبان امشب روی آنتن شبکه مستند می رود. این قسمت از برنامه با نگاهی بر مستندهای تاریخی، سراغ دو فیلم مستند شاه دنیا و آثار عجم به کارگردانی حسن نقاشی، رفته است.

حسن نقاشی که از مستندسازان برجسته کشور است، با حضور در برنامه نردبان و تبادل نظر با حامد شیکبانیا، تجربیات خود از ساخت مستندهای تاریخی به ویژه دو اثر شاه دنیا و آثار عجم را بیان می نماید. او همچنین نگاهی به آثار ساخته شده در این ژانرِ سینمای مستند کشورمان دارد.

مستند شاه دنیا به کارگردانی حسن نقاشی روایتی از زندگی پرویز شاه دنیا، رئیس تجارت خانه دنیایان و از موسسین بانک ملی ایران است. این فیلم نگاه نوینی به تاریخ مشروطه داشته و به آنالیز نقش این تاجر پارسی در انقلاب مشروطه می پردازد. این مستند از زبان جمشید وزرا تنها بازمانده این خانواده بیان شده است.

مستند آثار عجم نیز سرگذشت فرصت الدوله شیرازی شاعر، نقاش و باستان شناس عهد قاجار را روایت می نماید. کتاب معروف آثار عجم از او به یادگار مانده است.

امید بلاغتی نیز به معرفی، تحلیل و آنالیز مستند شاه دنیا و آثار عجم پرداخته و نکاتی در باب مستندهای تاریخی بیان می نماید.

در بخش معرفی فیلم، مستند میرزا جواد به کارگردانی سعید فرجی که در ژانر تاریخی ساخته شده است توسط امید بلاغتی معرفی می گردد.

همچنین مستندهای تاریخی حقیقت گمشده به کارگردانی محمدعلی فارسی، سعدی کارنو به کارگردانی فرشاد اکتسابی و مجنونی از اسکاندیناوی برای تماشا پیشنهاد می گردد.

علاقه مندان برای مشاهده آیتم های برنامه می توانند به سایت شبکه مستند به آدرس https://www.doctv.ir/nardeban و صفحه اینستاگرام برنامه به آدرس https://www.instagram.com/nardebandoc مراجعه نمایند.

نردبان، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که کوشش می نماید به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه نمایندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم هایی متنوع آدینه ها ساعت 18 روی آنتن شبکه مستند می رود و بازپخش آن شنبه ها ساعت 15 است. نردبان در استودیو فرهنگسرای ارسباران ضبط شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 113769

به "پرونده مستندهای تاریخی روی میز نقد نردبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده مستندهای تاریخی روی میز نقد نردبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید