پایتخت هوشمند می گردد
به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران آنلاین:ناظران شهری معتقدند هوشمندسازی در شهر بسترهای شفافیت، مبارزه با فساد و مدیریت درست شهری و همراه کردن شهروندان را در اداره شهر به دنبال دارد و شهرداری تهران در راستای هوشمندسازی پایتخت گام برمی دارد.

به گزارش شهرنوشت، برآوردها نشان می دهد، تا سال 2025 میلادی، تهران به یکی از 30 ابرشهر پرجمعیت دنیا تبدیل خواهد شد. ابرشهر تهران حالا در حال تبدیل شدن به یک شهر هوشمند است، شهری که در گوشه و کنار آن نشانی از این هوشمندسازی را می توان دید. از کیوسک های هوشمند خرید بلیت مترو و سینما تا نقشه های مکان یاب و انواع سرویس های ارایه خدمات به صورت الکترونیک به شهروندان پایتخت.
اینها البته بخش کوچکی از پروژه موسوم به تهران هوشمند با تمرکز بر افزایش کیفیت زندگی شهری است. با این حال ناظران شهری می گویند تهران راهی طولانی تا هوشمند شدن دارد، به عقیده آنان هوشمندشدن شهر فقط به معنی الکترونیک کردن خدمات نیست و باید در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان باشد.
سال 1396 بود که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری با ابلاغ شهردار وقت تهران، اقدامات برای شهر هوشمند را شروع کرد.
این اقدامات از ابتدای سال 97 در دبیرخانه تهران هوشمند پیگیری و کارهای مربوط به برندسازی این حوزه انجام شد.
برنامه تهران هوشمند 6 بعد کلی دارد که بر اساس احتیاجها، چالش ها و شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی تهران، دسته بندی شده است؛ حکمروایی هوشمند، اقتصاد هوشمند، جابه جایی هوشمند، زندگی هوشمند، محیط هوشمند و زیرساخت هوشمند ابعاد برنامه تهران هوشمند هستند. در حوزه حکمروایی شهری، شهرداری تهران به تازگی با برگزاری تمام الکترونیک پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها در سال جاری توانست در بخش گام بردارد.
یکپارچه سازی خدمات به شهروندان
یکی از نخستین و مهم ترین کارهای سازمان فناوری شهرداری در زمینه هوشمندسازی، یکپارچه سازی خدماتی بود که شهرداری به شهروندان ارایه می کرد.
پیش از این اما، تهرانی ها برای هر خدمت شهرداری باید به سایت یا مکان های مختلف مراجعه می کردند و برای هر کدام نام کاربری و رمز عبور جداگانه ای داشتند، اما امروز با یک حساب شهروندی می توانند به خیلی از خدمات دسترسی داشته باشند. شارژ حساب شهروندی، رزرو طرح ترافیک، پرداخت هزینه پارکومتر، استعلام وضعیت ملک، پیگیری پرونده شهرسازی و ثبت و پیگیری پیغام 137 بخشی از این خدمات هستند که در سامانه تهران من به شهروندان ارایه می گردد.
یکی از جالب ترین و تازه ترین خدمتی که این سامانه ارایه نموده، این است که شهروندان تهرانی می توانند وضعیت ترافیک سطح شهر تهران را به صورت زنده و با دوربین های معابر ببینند. دوربین های شیخ بهایی، پل طبیعت و میدان آزادی هم اکنون به صورت زنده برای شهروندان ترافیک را گزارش می نماید.
اواخر سال 1396 بود که سامانه تهران من به آدرس اینترنتی my.tehran.ir رونمایی شد و نخستین خدمتی که ارایه کرد خرید طرح ترافیک جدید بود.
سال گذشته هم از داشبورد مدیریت شهرداری تهران رونمایی شد. داشبوردی که به مدیران یاری می نماید برای برنامه ریزی و تصمیم گیری تصویر کامل تر، واقعی تر و مبتنی بر داده و اطلاعات را در ذهن خود ترسیم نمایند.
سامانه راستایابی
سامانه راستایاب رایا سرویس دیگری است که از سوی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و در راستای حرکت تهران به سمت هوشمند شدن، طراحی شده است.
اطلاعات در این سامانه زنده است و می توان از طریق آن نزدیک ترین اتوبوس و مترو را پیدا و بر اساس آن در سطح شهر تردد کرد. سازمان فاوای شهرداری تهران به طور مرتب اطلاعات مکانی این پروژه نظیر لایه های متعدد نقشه شهر، نمای سه بعدی ساختمان ها و تصاویر 360 درجه را به روزرسانی می نماید.
از جمله ویژگی های برجسته این نقشه همراه می توان به مواردی مثل قابلیت جستجوی اماکن، معابر و محله ها، ارائه تصاویر پانوراما از معابر، نمای سه بعدی ساختمان ها، ترافیک آنلاین، راستایابی خودرو، حمل و نقل همگانی، تاکسی خطی و راستاهای ویژه دوچرخه و سخنگوی فارسی برای راستایابی اشاره نمود. ویژگی دیگر این نرم افزار با نام شهریاری نیز امکان به روزآوری، بازبینی و تکمیل موقعیت ها و اطلاعات شهری را به شهروندان می دهد. بنابراین هر یک از کاربران می توانند موقعیت های جدید را در سیستم ثبت و نسبت به ارزیابی سایر موقعیت ها و برطرف اشکالات اقدام نمایند.
پارک حاشیه ای که مطالبه جدی اعضای شورای شهر بود هم سال جاری در قالب یک پلتفرم محقق شد، به گونه ای که این سامانه به شهروندان یاری می نماید، بتوانند پارک های خالی سطح شهر را ببینند و بر مبنای آن سفر نمایند. علاوه بر این ها در این پلتفرم پرداخت ها به شکل الکترونیک انجام خواهد شد. این سامانه به تهران من و کیف پول شهروندی متصل است.
کدهای دستوری سرویس های شهروندی شهرداری تهران
سرویس های شهروندی که مبتنی بر کدهای دستوری (USSD) است، با پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، روزانه جوابگوی احتیاجهای متعدد و متنوع شهروندان در حوزه های مختلف است. این سرویس ها که همگی بر بستر شماره #137* در دسترس است، در دو بخش کلی سرویس های منجر به پرداخت و سرویس های استعلامی- اطلاع رسانی ارائه می شوند. سرویس های پرداخت همراه شامل خدماتی مثل پرداخت قبوض، بدهی پلاک خودرو، خرید بلیت مجموعه های ورزشی، شارژ حساب شهروندی و پرداخت انواع عوارض است. سرویس های استعلامی- اطلاع رسانی هم شامل خدمات بسیاری در حوزه های حمل و نقل، اطلاع رسانی و انواع استعلامات می گردد. مثلا استعلام نشانی میادین میوه و تره بار، نظرسنجی تاکسیرانی و پیگیری شکایات 1888 و 137 و بسیاری موارد دیگر از آن جمله است.
اطلس هوشمند محلات یکی دیگر از اقدامات شهرداری تهران در راستا هوشمندسازی است. در فاز نخست با هدف ایجاد پیشخوان توسعه محله ای بافت فرسوده شهر تهران 158 محله را تحت پوشش خود قرار داده است و سامانه جدید مکاتبات اداری شهرداری نیز نسخه به روز شده و بهینه اتوماسیون اداری برای کاربری راحت تر و سرعت بالاتر مکاتبات، راه اندازی شده است.
همچنین این سازمان از پاییز گذشته تاکنون، راه اندازی سرویس PCPOS در بعضی از مجموعه های شهرداری که خدمات خود را بصورت حضوری به شهروندان ارائه می دهند شروع نموده و در سال پیش رو سایر مراکز درخواست نماینده را نیز به این سرویس مجهز خواهد نمود.
PC POS روش پرداخت ساده ای است که در آن کاربر و مشتری احتیاج به وارد کردن مبلغ پرداختی نداشته و سیستم به صورت اتوماتیک و بر اساس برنامه ریزی قبلی و بر مبنای خدمتی که شهروند دریافت نموده، مبلغ را محاسبه نموده و به نمایش می گذارد. به همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، 65 مجموعه ورزشی شهرداری، سازمان بهشت زهرا و 9 مرکز معاینه فنی به ارائه سرویس پرداختی PC POS مجهز شده اند.
تهران صاحب کاملترین آمارنامه شد
پس از گذشت سال ها تهران صاحب یکی از کامل ترین آمارنامه ها شده است؛ آمارهایی که سیر تغییر و تحول پایتخت از سال 1363 تا 1396 را به خوبی نشان داده است.
این اقدام به همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران اجرا شده و تا پیش از این فقط آمارهای شهرداری تهران تا سال 1384 در دسترس عموم بود. آمارنامه ها به عنوان مرجع داده های شهری شناخته می شوند و می توانند جوابگوی احتیاجهای آماری طیف گسترده ای از مخاطبان برای دستیابی به آمار و اطلاعات مناسب برای پژوهش یا توسعه کسب و کارهای مختلف و نیز برای تهیه اطلس ها یا گزارش های گوناگون باشند.
امضای تفاهم نامه با دانشگاه صنعتی شریف با موضوع پیاده سازی و تقویت ناحیه نوآوری شریف برای حمایت، توسعه کسب و کارهای خلاقانه و استارتاپ ها، نرم افزارهای مدیریت شهری و برگزاری دو دوره رویداد بزرگ تهران هوشمند از دیگر اقدامات شهرداری تهران برای حرکت به سمت هوشمندسازی است.
منبع: همشهری آنلاینگروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت