پاسداشت یک طهرونی واقعی، مرتضی احمدی روزهای آخر لبخند نمی زد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، مراسم یادبود اولین سالگرد درگذشت استاد مرتضی احمدی بازیگر، پژوهشگر و خواننده ترانه های ضربی طهران قدیم سه شنبه اول دی ماه در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران برگزار گردید.

پاسداشت یک طهرونی واقعی، مرتضی احمدی روزهای آخر لبخند نمی زد

یوسف منصورزاده مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در ابتدای این مراسم که با اجرای فرزاد حسنی همراه بود در سخنانی شرح داد: از اینکه یک روز بعد از آیین سنتی شب یلدا میزبان شما هنرمندان بزرگوار برای برگزاری مراسم بزرگداشت و آیین رونمایی آلبوم صدای طهرون زنده یاد مرتضی احمدی هستیم، بسیار خوشحالیم. به اعتقاد من بزرگداشت یک هنرمند، بزرگداشت یک فرهنگ و همه ارزش های معنوی جامعه است و امشب این افتخار نصیب مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران شده که از یک شخصیت بزرگ فرهنگی تجلیل گردد.

وی ادامه داد: ضروری است که این نشست ها و مراسم با پیغام عمیق تر و گسترده تر در جامعه ما مطرح گردد و در قالب مراسم تاثیرگذار به مخاطبان ارائه گردد. به هر ترتیب آثار ارزشمند استاد احمدی در میان همه اقشار جامعه دارای محبوبیت فراوانی است و یقین دارم که کارهای فراوان این هنرمند فقید عرصه سینما، تئاتر و موسیقی همیشه جاودانه می ماند. امیدوارم هنرمندان دیگر نیز بتوانند با همین سبک و سیاق زندگی نمایند و آثار بزرگی را در عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین ثبت نمایند.

روایت دوست بی مثال مرتضی از روزهای آخر

داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر کشورمان نیز ضمن بیان خاطراتی از مرحوم مرتضی احمدی، گفت: من هم اکنون درباره کسی صحبت می کنم که هشت روز قبل از مرگش با او بودم و هر کاری می کردم که به لب او خنده ای بیاید ولی هیچ گاه این اتفاق نمی افتاد. این مرد هنرمند آخرین دوست من بود که از این جهان رفت، چرا که در سال های قبل از فوت مرحوم استاد احمدی، دوستان دیگرم همچون علی اصغر گرمسیری، قنبری و دیگر هنرمندان جهان را ترک نموده بودند. من یکی از معدود نفراتی هستم که مرگ تک تک دوستانم را دیدم و متوجه این موضوع شدم که چه افراد بزرگی از عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین خداحافظی نموده اند.

وی ادامه داد: چند روز پیش به بهشت زهرا(س) رفته بودم و وقتی مقبره تمام هنرمندانی را که آنجا دفن شده بودند، می دیدم شاهد روزی بودم که آنها این جهان را ترک نموده و یکی یکی غزل خداحافظی را خواندند. در دل خود به آنها گفتم ناراحت نباشید جای خوبی دارید. من به آنها گفتم که همین روزها به شما ملحق می شوم.

اسدزاده در تجلیل از مقام هنری زنده یاد مرتضی احمدی، گفت: مرتضی دوست بی مثالی بود. من در ایام دوستی با او هیچ گاه ندیدم که پشت سر کسی حرف بزند. او هنرمندی بود که بنده افتخار همکاری با او در بسیاری از پروژه های فرهنگی و هنری را داشتم. ما دوستی را از دست دادیم که به حق ذی قیمت بود و مطمئن باشید که هیچ گاه فراموش نمی گردد. او از معدود هنرمندانی بود که با هر کس با خوبی صحبت می کرد.

پیشنهاد آقای تهیه نماینده به مدیران

بابک چمن آرا مدیر مرکز موسیقی بتهوون و نشر آوای خورشید نیز در این مراسم بزرگداشت و رونمایی با اشاره به پروسه صدور مجوز آثار زنده یاد مرتضی احمدی در قالب مجموعه آلبوم های صدای طهرون، گفت: ما در سال 88 به مدت هفت ماه هفته ای سه روز پیروز به ضبط 107 قطعه از آثار زنده یاد مرتضی احمدی پیرامون طهران قدیم شدیم که خوشبختانه در سال 89 مجموعه اول مجوز خود را دریافت کرد و به تبع آن مجموعه دوم نیز وارد بازار موسیقی شد. به هر ترتیب با وجود تمام سختی هایی که در این زمینه داشتیم، پیروز شدیم مجموعه های سوم، چهارم و پنجم صدای طهرون را دریافت کنیم و برای انتشار، اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی اضافه نمود: به خودمان قول داده بودیم که سال گذشته و در زمان حیات استاد احمدی نسبت به انتشار آلبوم صدای طهرون 3، اقدامات لازم را انجام دهیم، اما متاسفانه این امر میسر نشد تا اینکه سال گذشته در چنین روزهایی استاد احمدی از میان ما رفت و ما هم دل و دماغی برای انتشار این آلبوم نداشتیم تا اینکه با در نظر دریافت تجربه دو آلبوم گذشته و حضور بهرنگ بقایی که غلط های ما را می گرفت، پیروز شدیم که مجموعه سوم آلبوم صدای طهرون را منتشر و در این شب یلدا، از آن به صورت رسمی رونمایی کنیم.

چمن آرا بیان نمود: اگرچه مرتضی احمدی در شب یلدا از پیش ما رفت، اما می توانم به این موضوع اشاره کنم که مرتضی احمدی در شب یلدا به خانه همه ما رفت و باعث شد تا بخشی از فرهنگ یلدا و طهران قدیم در دل و ذهن همه ما باقی بماند. به هر ترتیب ما در تلاشیم تا مجموعه های چهارم و پنجم صدای طهرون 3 در سال های 95 و 96 نیز منتشر گردد.

مدیر مرکز موسیقی بتهوون در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: من می خواهم به بهانه برگزاری این مراسم پیشنهادی را مطرح کنم و اگر این امکان وجود داشت، قول مساعد آن را از مسئولان بگیرم. اینکه پیشنهاد می کنم در آینده ای نزدیک، خانه فرهنگ طهران را تاسیس کنیم و این مکان را با نام مرتضی احمدی نامگذاری کنیم. من قول می دهم که این خانه فرهنگ، بار اقتصادی برای کسی نداشته باشد چرا که حاضرم بخشی از هزینه های آن را تامین کنم و این قول را بدهم که این خانه فرهنگ بتواند علاوه بر معرفی تمام عناصر فرهنگی طهران قدیم و حفظ آن، به موضوع درآمدزایی نیز فکر کند.

یکشنبه به ساختمان راه آهن بیایید

علیرضا خمسه بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در این برنامه گفت: ما روز یکشنبه آینده به افتخار بچه محله راه آهن تهران، زنده یاد مرتضی احمدی برنامه مفصلی در ساختمان راه آهن تهران داریم که از همه شما دعوت می کنم همچون این مراسم در آن برنامه نیز حضور داشته باشید که بتوانیم برنامه شایسته و بایسته ای را برای این هنرمند فقید برگزار کنیم.

وی بیان نمود: من با مرتضی احمدی بزرگ شده ام و اگر او نبود، به طور حتم کمدی را انتخاب نمی کردم. من با او افتخار همکاری با چندین پروژه سینمایی و تلویزیونی را داشتم و می توانم بگویم بدون هیچ تعارفی، یک استاد واقعی برایم بود. مرتضی احمدی سمبل نوروز و نماد تهران، نماد پدر خانواده و یک نماد تمام عیار برای من بود. او سمبل معرفت به معنای عام آن بود که در طهران قدیم، بچه های طهران از آن استفاده می کردند. او واقعاً برای ما الگو بود که جای خالی اش همراه ما است.

تهران از دست رفته یا تهرانی از دست رفته است؟

احمد محیط طباطبایی مدرس و پژوهشگر صاحب نام حوزه میراث فرهنگی نیز در این مراسم با اشاره به رونمایی از تمبر زنده یاد مرتضی احمدی که در این مراسم انجام گرفت، گفت: تفاوت تمبر با اسکناس و موارد مشابه آن، این است که این عناصر ارزش های مادی حکومت ها هستند اما تمبر، تصویری از هویت فرهنگی و هنری یک سرزمین است که منتشر می گردد.

وی گفت: مرتضی احمدی بخشی از هویت ملی و میراث فرهنگی ما بوده که همیشه متاثر از طهران قدیم از دست رفته، ابراز تألم و تاثر می کرد اما من می خواهم اینجا به نکته ای اشاره کنم؛ اینکه آیا این طهران از دست رفته، همان اِشکنه و مواردی از این دست است یا نه این طهرانی بودن است که از دست رفته؟ ما عدم وجود طهرانی بودن را در فرهنگ خود می بینیم و به همین جهت است که ثبت میراث ملموس این ناحیه جغرافیایی از کشورمان اهمیت زیادی پیدا می نماید.

محیط طباطبایی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به صحبت های بابک چمن آرا درباره پیشنهاد تاسیس خانه فرهنگ طهران، شرح داد: خوشبختانه با اقداماتی که از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده، خانه اتحادیه خریداری شده و قرار است با عنوان مکتب طهران معرفی گردد که قرار است در این مکان فعالیت های فرهنگی و هنری در تمام شاخه ها به منظور معرفی فرهنگ طهران ارائه گردد.

رونمایی از تمبر زنده یاد مرتضی احمدی در حضور خانواده این بازیگر فقید، رونمایی از آلبوم صدای طهرون3 توسط مرکز موسیقی بتهوون و نشر آوای خورشید، پخش قسمت هایی از فیلم مستند چنارستان به کارگردانی هادی آفریده، اجرای زنده ترانه های ضربی خوانی با هنرمندی بهرنگ بقایی و علی رحیمی روی صدای مرتضی احمدی، پخش کلیپی از حضور زنده یاد مرتضی احمدی و عزت الله انتظامی در تئاتر پارس واقع در خیابان لاله زار و پخش بخشی از مصاحبه تصویری با زنده یاد مرتضی احمدی از دیگر بخش های این مراسم بود.

سعید پورصمیمی، جمشید گرگین، بهروز بقایی، مزدا انصاری، مانی جعفرزاده، رامین بهنا، محمد پنجعلی، علیرضا تابش، محمدرضا زادمهر، نگار خارکن، سروش صحت، یغما گلرویی، علی رحیمی، رسول صادقی، عباس غفاری، سولماز غنی و ... از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

nfliri.ir: مجله نیلوفری | مجله خبری تحلیلی نیلوفری

bushehrherfa.ir: مجله بوشهری ها، وبلاگ بچه محل های بوشهر

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73002

به "پاسداشت یک طهرونی واقعی، مرتضی احمدی روزهای آخر لبخند نمی زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسداشت یک طهرونی واقعی، مرتضی احمدی روزهای آخر لبخند نمی زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید