پارکینگ بیهقی در رهن بانک می رود؟
به گزارش مجله سرگرمی، تا به امروز 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 98 به حساب شهرداری واریز شده است. رئیس سازمان املاک شهرداری تهران می گوید بخشی دیگری از وثایق نیز مورد قبول بانک بوده و به احتمال زیاد تا خاتمه ماه جاری 300 میلیارد پول به حساب شهرداری واریز می گردد.

به گزارش شهر، بعد از شیوع کرونا در تهران میزان استفاده شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی کاهش یافت، اما با وجود کاهش مسافر باز هم فاصله گذاری اجتماعی در سیستم حمل و نقل عمومی به دلیل کمبود واگن و اتوبوس امکان پذیر نبود.
دو هفته محدودیت های شدید در تهران اعمال شد. کاهش مسافر در مترو و اتوبوس را شاهد بودیم، اما بعد از رفع محدودیت ها دوباره شاهد افزایش 40 درصدی مسافر در مترو بودیم.
بعضی از شهروندان گفتند که برای سوار شدن در مترو در شرایط کرونا باید همدیگر را هُل دهیم و کنار هم بایستیم و امکان فاصله گذاری وجود ندارد.
او در ادامه افزود: روز به روز شرایط مترو بدتر شده و ترجیح می دهم که کمتر از مترو استفاده نموده و با تاکسی تردد کنم.
افزایش 40 درصدی مسافر در مترو/امکان افزایش ظرفیت در مترو نیست
مدیران شهری در مورد افزایش 40 درصدی مسافر در مترو می گویند که حدود 240 هزار مسافر در چند روز گذشته به ناوگان اضافه شده است، در حالی که در هفته های قبل به دلیل اعمال محدودیت های مربوط به کرونا آمار مسافر کمتر شده بود.
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران می گوید: شرکت مترو با شرایط مشابه به مسافران خدمت رسانی می نماید. ما امکان افزایش ظرفیت نداریم، چون تعداد قطار، تجهیزات و قطعات یدکی محدود است. رعایت فاصله اجتماعی هم با آمار مسافران ارتباط خطی دارد. هر چقدر که تعداد مسافر بیشتر گردد امکان فاصله گذاری کمتر می گردد، چرا که ظرفیت ما ثابت است.
اعضای شورای شهر بارها در مورد توسعه مترو هشدارهایی داده اند و حتی محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت که در تهران یک کیلومتر مترو هم در سه سال گذشته ساخته نشده است. هر چند که مدیران شهری این موضوع را تأیید نکردند و معتقد بودند که ساخت و ساز داشته اند.
بعد از تغییر معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، قرار شد که اتفاقات جدیدی در این معاونت رخ دهد. طی رایزنی های اجرا شده، اوراق مشارکت سال 98 در دقایق انتهای مهلت قانونی منتشر شد، اما به دلیل تأمین وثیقه های لازم از سوی شهرداری، هنوز این پول نزد بانک عامل بلوکه شده و فقط 200 میلیارد تومان آن آزاد شده است.
در حال رفع مشکل هستیم/وثایق باید از سوی شهرداری گذاشته گردد
سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران می گوید: مشکل شهرداری در حوزه تأمین منابع اقتصادی همچنان به قوت خود باقی است و در حال کوشش برای نقد کردن اوراق مشارکت سال 98 هستیم و در حال حاضر 200 میلیارد تومان آن نقد شده است.
به گفته معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، مسئله ای که در بحث اوراق مشارکت وجود دارد این است که کارشناسان شهرداری، املاک این سازمان هنگامی که برای وثیقه کارشناسی و قیمت گذاری می نمایند، با نظر بانک تغییر می نماید، اما در حال کوشش هستیم تا مسائل رفع و پول به حساب شهرداری واریز گردد.
عمده ترین دلیل عدم نقد شدن پول این است که وثیقه های شهرداری دارای مسائلی بوده است. بعضی املاکی که قرار بود به بانک برای این کار سپرده گردد یا انتها کار نداشت و یا مسائل دیگری داشتند.
محمدزاده رئیس سازمان املاک شهرداری تهران در مورد آخرین شرایط وثیقه های برای آزاد شدن اوراق مشارکت سال 98 گفت: تا به امروز حدود 200 میلیارد تومان از وجه اوراق آزاد شده است و در کوشش هستیم که الباقی نیز پرداخت گردد .
در کوشش هستیم که مشکل کل وثایق اوراق مشارکت تا انتها دی ماه حل گردد
او ادامه داد: تا به امروز حدود 800 میلیارد تومان از وثایق را پذیرفته اند و به نظر میرسد تا انتها ماه جاری حدود 300 میلیارد تومان دیگر از پول اوراق آزاد گردد. ما در کوشش هستیم که مشکل کل وثایق اوراق مشارکت تا انتها دی ماه حل گردد .
احتمالا پارکینگ بیهقی در رهن بانک می رود
او در مورد املاکی که در رهن بانک می رود، گفت: یکی از املاک معرفی شده پارکینگ بیقهی است که احتمالاً آن را می پذیرند. اگر این ملک در رهن بانک رود تقریبا کل مسائل رفع می گردد.
به گفته محمدزاده 400 میلیارد تومان از وثایق ترهین شده (یعنی در دفترخانه ثبت شده) و به زودی 400 میلیارد دیگر آن هم ترهین می گردد و بدین ترتیب ما می توانیم بخشی از پول را دریافت کنیم.
مدیران شهری وعده دادند که تا انتها امسال 12 ایستگاه مترو افتتاح و آماده بهره برداری می گردد و اما بعضی دیگر از مدیران هم گفتند در صورتی که منابع تأمین نگردد، این احتمال وجود دارد که افتتاح ها با تأخیر صورت گیرد.
اگر پول نرسد، نمی توانیم به وعده های خود به درستی عمل کنیم
علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه می گوید: هنوز پول اوراق مشارکت به طور کامل وصول نشده است. ما در کوششیم تا این کار را انجام دهیم، اما اگر پول نرسد، نمی توانیم به وعده های خود به درستی عمل کنیم.
براساس قانون، دولت وظایفی در مورد یاری به سیستم حمل و نقل عمومی دارد و باید هزینه 50 درصد توسعه مترو را پرداخت کند، این در حالی است که به گفته مدیران شهری، دولت به وظایف خود به درستی عمل ننموده است.
دولت مقصر گسترش کرونا در سیستم حمل و نقل عمومی است
سید ابراهیم امینی عضو شورای شهر تهران می گوید که دولت مقصر گسترش کرونا در سیستم حمل و نقل عمومی است.
او ادامه داد: تجربه تلخ عدم پرداخت سهم دولت از محل ساخت مترو و حمل و نقل درون شهری که اتفاقا منحصر به دولت خاصی نبوده و فارغ از جناح بندی دولت های مختلف، شاهد این بی مهری ها بوده ایم و همچنین عدم پرداخت مطالبات شهرداری تهزان از محل اوراق مشارکت را شاهد هستیم و پرداخت نامناسب سهم شهرداری های از محل جرائم رانندگی تنها تعداد معدودی از مصادیقی است که منابع اقتصادی شهر توسط دولت پرداخت نمی گردد.
او ادامه داد: نتیجه عدم پرداخت مطالبات شهرداری علاوه بر نقش مخربی که در عدم توسعه متوازن شهرها و زندگی روزمره مردم ایفا می نماید، در بزنگاه هایی نظیر پاندومی کرونا خود را نشان می دهد. این روزها همه شاهدیم که سرویس حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس از جمله مراکز اصلی انتقال و شیوع ویروس کروناست. همه می دانیم که بخش مهمی از شرایط نه چندان مناسب مترو و اتوبوس حاصل سالها عدم پرداخت سهم دولت ها از ساخت ایستگاه های مترو و خرید ناوگان مسافربری مترویی و اتوبوسی و به نتیجه نرسیدن فریاد شوراها در بیست سال گذشته است.
به گفته امینی، عدم تمایل دولت به پرداخت سهم شهرداری ها به شکلی است که حتی در ماه های اخیر و با گسترش کرونا به ویژه در پایتخت شاهدیم که باز هم دولت و بانک های دولتی تغییری در رویه خود ندادند.
به گزارش خبرگزاری فارس امینی افزود: دولت پس از اتمام محدودیت های کرونایی دوهفته ای، تقریبا تمامی مراکز تعطیل و میزان دورکاری کارکنان را به حالت قبل برگرداند که ترافیک سنگین این روزهای شهر و افزایش سفر در ناوگان حمل و نقل عمومی ماحصل آن است. از تصمیم گیرندگان می خواهیم تا آمار مبتلایان و مرگ و میر این ویروس منحوس نسبت به نرم جهانی کاهش پیدا نکند، محدودیت ها استمرار پیدا کند.
براساس این گزارش، شهرداری تهران هم به درستی بودجه های لازم را به مترو تزریق ننموده است، چرا که به دلیل شیوع کرونا درآمدها کم شده و هنوز بودجه امسال کامل محقق نشده است. از سوی دیگر هنوز بخش عمده ای از اوراق مشارکت سال 98 آزاد نشده است. قرار بود 12 ایستگاه مترو افتتاح گردد که مدیران می گویند به دلیل عدم تأمین منابع شاید کار با تأخیر انجام دهد. امید است هر چه سریع تر شهرداری وثایق لازم را فراهم نموده تا این پول وارد سیستم حمل و نقل عمومی گردد؛ شاید با این پول قدری از مسائل رفع گردد.
منبع: خبرگزاری آریاpariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری
ariyablog.ir: آریا بلاگ: آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان
hadiee.ir: مجله هدیه: از مسافرت تا ورزش از همه چیز و همه جا