وقتی دندان ضربه می خورد

به گزارش مجله سرگرمی، برخی شکستگی ها فقط به صورت لب پریدگی های ساده ای در لبه تاج دندان هستند که نیازی به درمان ندارند و فقط ضروری است که دندانپزشک لبه تیز دندانی را صاف کند که موجب آزردگی لثه یا گونه و لب نشود. گاهی علاوه بر مینای دندان، عاج (لایه زیرین آن) هم درگیر شده است. در این حالت، ترمیم های کامپوزیت (سفید رنگ) برای ترمیم قسمت شکسته

وقتی دندان ضربه می خورد

وقتی دندان ضربه می خورد

آیا تا حالا شده است به طور اتفاقی یا در ورزش به دندانتان ضربه ای وارد گردد؟ آیا دندانتان شکسته است؟ تصور می کنید چه اتفاقات دیگری ممکن است برای شما رخ دهد؟ در این نوشته به آنالیز همین موارد می پردازیم یعنی آسیب به دندان و عوارض آن.

همه افراد در معرض خطر بروز صدمه به ناحیه سر و صورت خود هستند. در بسیاری از این صدمات، دندان ها هم ممکن است آسیب ببینند. تصادفات رانندگی، زمین خوردن و مسابقات ورزشی، همه از عواملی هستند که موجب آسیب به دندان ها می شوند.

این صدمات، گاهی یک شکستگی مختصر در تاج دندان است، گاهی ریشه دندان هم درگیر می گردد و گاهی هم بافت های اطراف دندان هم صدمه می بینند. حتی ممکن است دندان به طور کامل از حفره خود خارج گردد. هر کدام از این حالت ها، درمان خاص خود را می طلبد.

درمان؛ انواع و اقسام

برخی شکستگی ها فقط به صورت لب پریدگی های ساده ای در لبه تاج دندان هستند که احتیاجی به درمان ندارند و فقط ضروری است که دندانپزشک لبه تیز دندانی را صاف کند که موجب آزردگی لثه یا گونه و لب نگردد. گاهی علاوه بر مینای دندان، عاج (لایه زیرین آن) هم درگیر شده است. در این حالت، ترمیم های کامپوزیت (سفید رنگ) برای ترمیم قسمت شکسته شده دندان ضروری است. گاهی در این شکستگی ها عصب دندان هم آسیب می بیند که در این صورت، درمان های عصب کشی لازم خواهد بود. گاهی حتی ممکن است همه تاج دندان بشکند و تنها ریشه دندان باقی بماند که در این صورت هم می توان ریشه به جای مانده را عصب کشی کرد و روی آن روکش قرار داد و به این ترتیب دندان را حفظ کرد.

دندان ها هم جابه جا می شوند؟

در بسیاری موارد، بر اثر ضربه به دندان ها، آنها لق می شوند. چنین دندان هایی احتیاج دارند که برای مدتی اسپلینت شوند. اسپلینت، روشی است که در آن، دندان ضربه دیده برای مدت معینی (به طور مثال دو هفته) از طریق یک سیم ارتودنسی، به سایر دندان ها متصل می گردد. در نتیجه نیروهای جویدن روی تعدادی از دندان ها تقسیم می گردد و بار سنگین از روی دندان صدمه خورده برداشته می گردد.

ضربه به دندان ها گاهی هم موجب جا به جا شدن آنها می گردد. این جابه جا شدن ممکن است در هر جهتی باشد. به طور مثال، گاهی دندان به داخل استخوان فرو می رود و یا گاهی از جای خود بیرون می آید. چنین دندان هایی را باید دوباره در محل خود قرار داده و آنها را به دندان های دیگر وصل کرد تا سرجایشان ثابت شوند. گاهی درمان عصب کشی هم برای این دندان ها لازم می گردد.

دندان هایم کو؟!

در برخی ضربه ها یا صدمات، ممکن است قسمتی از دندان کنده گردد. اگر چنین اتفاقی افتاد، باید تکه جدا شده را نگه داشت و آن را نزد دندانپزشک برد تا آن را از طریق سیمان های کامپوزیت دوباره به دندان بچسباند.

گاهی هم پیش می آید که دندان به طور کامل از حفره خود خارج گردد. چنین دندانی را هم می توان دوباره سر جای خود برگرداند. اما نکته مهم در این کار، سرعت عمل است. در این موارد باید دندان را فقط با آب به طور ملایم شستشو داد تا تمیز گردد و تا حد امکان نباید به قسمت ریشه آن دست بزنیم. سپس دندان را در یک محیط مرطوب قرار دهیم. برای مثال، داخل یک استکان شیر یا آب استریل و یا حتی داخل گونه بیمار بگذاریم تا خشک نگردد و آن را به سرعت (حداکثر تا یک ساعت بعد) نزد دندانپزشک ببریم تا او هر چه سریع تر دندان را در محل خود قرار دهد. بعد از آن هم دندانپزشک دندان مورد نظر را به دندان های دیگر فیکس می نماید تا در محل خود ثابت بماند. اگر این کارها سریع انجام گیرد، احتمال موفقیت بالا خواهد بود. البته چنین دندان هایی ممکن است بعد از مدتی به درمان های عصب کشی احتیاج پیدا نمایند.

ضربه به دندان گاهی سبب تغییر رنگ آن می گردد. در این مواقع، خون رسانی به دندان مختل شده و عصب آن هم صدمه دیده است. این امر موجب می گردد عصب دندان بمیرد و در نتیجه رنگ دندان تیره گردد. در این حالت هم باید بافت عصبی صدمه دیده از دندان خارج شده و درمان عصب برای آن انجام گیرد.

ضربات بچگانه

بچه ها نوپا بیشتر در معرض خطر افتادن هستند و احتمال ضربه به دندان هایشان زیاد است. بعد از آن در 8 تا 10 سالگی هم این احتمال (به خصوص در پسربچه ها) زیاد می گردد اما استخوان بچه ها، نرم و پلاستیک مانند است. به همین دلیل اگر دندان یک کودک یکی دو ساله ضربه ببیند، به جای شکستن اغلب به داخل استخوان فرو رفته و ناپدید می گردد. در این حالت باید به سرعت به دندانپزشک مراجعه کرد تا او درمان های لازم را انجام دهد.

گاهی این ضربه به دندان های شیری موجب صدمه به جوانه دندان های دایمی هم می گردد. این دندان ها ممکن است هم خودشان تغییر رنگ پیدا نمایند و هم لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان های دایمی زیر آنها بعد از رویش ایجاد گردد. این حالت ها هم قابل درمان هستند. باید کودک را نزد دندانپزشک برد و او با گرفتن عکس های رادیوگرافی از دندان و کنترل های منظم، بیمار را درمان می نماید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159050

به "وقتی دندان ضربه می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی دندان ضربه می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید