شرایط ساماندهی درختان سعدآباد تشریح شد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، در روز 24 شهریور ماه خبرنگاران گزارشی با عنوان ساماندهی درختان سعدآباد متوقف شد! را منتشر کرد که در آن هشدار داده بود که فرایند ساماندهی این درختان مدتی است که متوقف مانده و باید هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکلاتی که این درختان دارند، اقدام شود.

شرایط ساماندهی درختان سعدآباد تشریح شد

سازمان میراث فرهنگی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در مطلبی به خبرنگاران نوشته است:

- با عنایت به این مهم که کشور ایران دوازدهمین سال از بحران کم آبی و خشکسالی خود را پشت سر میگذارد و این بحران دامن گیر تمامی اقصی نقاط کشور شده است ،بی تردید مجموعه 114 هکتاری سعدآباد که حدود 100 هکتار آن فضای سبز و جنگل را مشتمل می شود علی القاعده از این رهگذر بحرانی مستثنی نمی باشد.

گاهی نزولات آسمانی ،تعدیل بی سابقه ورودی آب به سفره های زیر زمینی و متعاقباً تنزل سطح سفره های مذکور از دید هیچ ناظر سلیم العقلی به دور نمی باشد. شرایطی که شرایط اضطرار را در سطح ملی بارها و بارها در اذهان عمومی متذکر بوده و هشدار آن را مرتباً از تمامی رسانه های مکتوب و تصویری همچنین تریبون های رسمی کشور شاهد هستیم .

- در بحث تزریق مواد مغذی به ریشه ها و تنه های درختان پس از آنالیز های به عمل آمده از مراکز ذیصلاح در جهاد کشاورزی اولاً شیوه منسوخ شده مذکور عموماً در مورد باغات میوه و آن هم بصورت کاملاً محدود قابل دفاع بوده و در مورد بهره گیری از این روش ،آن هم با گونه های درختان تاریخی، چنار و کاج کاملا ً غیر علمی بوده و ضررهای غیر قابل جبران را بدنبال خواهد داشت ،ثالثاً صرف نظر از این عملکرد خسارت زا و بر هم خوردن تعادل ارگانیک درختان ،پیمانکار پروژه متاسفانه از مواد تزریقی غیر استاندارد و تاریخ مصرف گذشته استفاده می نمود، که پس از اطلاع از این موضوع بلافاصله از ادامه کار وی ممانعت بعمل آورده شد، تا درختان تاریخی بیش از این آسیب نبیند. (مستندات موجود است)

- در مورد قنوات موجود در مجموعه سعدآباد به علت افت سطحی آبهای زیر زمینی عملاً و در حال حاضر استفاده بهینه از آنها میسر و اقتصادی نبوده و باید منتظر بود که فصل کم آبی پایان یافته و مجدداً قنوات یاد شده بصورت طبیعی به حد نرمال و قابل بهره برداری برسند، علاوه بر آن و در حال حاضر بدلایل یاد شده لایه روبی نمودن آن هیچ گونه تاثیری در بهره وری آن ندارد و هزینه ای بی فایده است .

به منظور احیای قنوات و همچنین رفع معضلات موجود در رودخانه سعدآباد ،چندین جلسه مفید با شهرداری منطقه یک انجام پذیرفته و فاز صفر مطالعاتی سیستم مدون آبیاری و زه کشی به اتمام رسیده و به محض تامین اعتبار ، وارد فاز عملیاتی میشود که نتایج مفید و مثمر ثمری را در دراز مدت برای فضای سبز خصوصاً جنگلهای انبوه مجموعه بدنبال داشته و اتفاق مهم و زیر بنائی برای نجات کامل فضای مذکور ایجاد می نماید .

و اما در مورد جشن ملی سینما بعنوان یک رویداد مهم ملی برای جامعه فرهنگی و هنری کشور که افتخار میزبانی آن با کمال مسرت و خوشوقتی نصیب مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گشت، یادآور می شود با هماهنگی کامل و برنامه ریزی کاملاً حساب شده با واحد فضای سبز مجموعه، چمن محوطه برگزاری مراسم، نظر به پیش بینی واحد مذکور از یک هفته قبل از برگزاری مراسم و 72 ساعت بعد از آن تدابیر لازم جهت کوددهی و آبیاری منظم چمن زار مقابل کاخ ملت انجام و هیچگونه خسارتی وارد نگشته است. لذا مطلب آن خبرگزاری در این زمنیه از اساس تکذیب می شود و خبرنگار آن رسانه را جهت اثبات موضوع به بازدید میدانی از عرصه مذکور دعوت می نماییم.

پاسخ مهر

در پاسخ به این مطلب، باید گفت:

- در بحث تزریق مواد مغذی به ریشه ها و تنه درختان که سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده، منسوخ شده است، اتفاقا نه تنها منسوخ نیست بلکه اکنون به عنوان یک اقدام پیشرفته در دنیا انجام می شود و از ده سال پیش این دانش بومی سازی شده است و در دانشگاه های علم و صنعت و امیرکبیر نیز مورد آنالیز قرار گرفته است و شهرداری های مناطق مختلف تهران و موسسات گیاه پزشکی نیز از آن استفاده می کنند.

- اگر پیمانکار پروژه از مواد تزریقی غیر استاندارد و تاریخ مصرف گذشته استفاده می کرد، بهترین راه این بود که به پیمانکار اعلام کرده از مواد بهتری استفاده کند و یا قراداد با شرکت دیگری در این زمینه بسته شود نه اینکه پروژه از اساس تعطیل شود. از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی دو سال گذشته نامه هایی به موسسه آب و خاک و موسسه تحقیقاتی گیاه پزشکی ارسال کرده و در این باره استعلام هایی را نیز درباره استفاده از این روش دریافت کرده است از سوی دیگر حتی مواد را به موسسه استاندارد فرستاده و پاسخ گرفته که تاریخ مصرف این مواد گذشته اما آنالیز آنها تغییری نداشته است بنابراین خسارتی نیز به درختان نمی زند.

- اعلام شده که عملا استفاده بهینه از قنوات موجود در مجموعه سعدآباد به علت افت سطحی آبهای زیر زمینی میسر و اقتصادی نبوده است. در صورتی که باید گفت با توجه به آنالیز های به عمل آمده، قنات یک منبع آبی روان است که براساس میزان نزولات، بازدهی دارد. پس استفاده از قنات هیچ فشاری را به مخازن آب وارد نمی نماید به همین دلیل است که اعلام شد قنات های این کاخ احیا شود و به احیای یکی دو رشته قنات اکتفا نشود از سویی عدم استحصال آب از قنات موجب فرونشست زمین های اطرافش می شود. بنابراین اتفاقا به خاطر تقلیل آب باید از قنات استفاده شود!

- نکته دیگر درباره به اتمام رسیدن فاز صفر مطالعاتی سیستم مدون آبیاری و زه کشی بود که در انی زمین هنیز باید گفت که این کار به اقدامات مطالعاتی زمان بر احتیاجی نداشته و ندارد چون کارهای مطالعاتی برای مسائل پوشیده انجام می شود نه چنین مواردی. آبیاری تحت فشار سالهاست که بحث وزارت کشاورزی، آب و نیروست و اکنون فقط مرحله اجرا می ماند که این اقدام نیز مدتها پیش درحال انجام بوده است.

- وقتی سالن های متعددی برای برگزاری جشن هنرمندان وجود دارد و حتی در فضای باز مجموعه کاخ سعدآباد نیز چنین فضاهایی برای گذاشتن میز و صندلی پذیرایی از مهمانان هست، چرا اصرار بر پذیرایی از تعداد زیاد مهمانان آن هم روی فضای سبز است؟ غیر از همه این مسائل آیا حفظ محیط زیست کاخ موزه ها برای مدیران آنها دغدغه نیست که اجازه می دهند، تعداد زیادی از افراد ولو هنرمندان در آن تردد کنند؟

مجله دعوت: مجله دعوت | انجمن فعالین و توسعه دهندگان وب

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70772

به "شرایط ساماندهی درختان سعدآباد تشریح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط ساماندهی درختان سعدآباد تشریح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید