شرایط بازار دیجیتال و قیمت موبایل و لپ تاپ امروز 27 آذر 99

به گزارش مجله سرگرمی، سال 2020 میلادی در حالی رو به سرانجام است که به نظر می رسد بازار دیجیتال تا اندازه ای از روز های سخت فاصله گرفته و رونق نسبی به بازار بازگشته است. تخصیص ارز واردات موبایل در ماه اخیر از سوی بانک مرکزی، خبری بود که امید ها برای کاهش قیمت ها و افزایش موجودی کالایی فروشندگان را زنده کرد. پس از آن سرانجام دوره ریاست جمهوری ترامپ و احتمال افزایش ارزش ریال در برابر دلار و کاهش تحریم های سختگیرانه، عامل دیگری است که به نظر می رسید بتواند تاثیرات مثبتی بر شرایط بازار داشته باشد؛ چیزی که تا اندازه ای توسط ناظران بازار در این روز ها تایید می گردد.

شرایط بازار دیجیتال و قیمت موبایل و لپ تاپ امروز 27 آذر 99

فعالان بازار موبایل در مصاحبه با دنیای اقتصاد می گویند در روز های اخیر شاهد افزایش تقاضا و حضور پررنگ تر مردم در بازار برای خرید گوشی موبایل هستند؛ این درحالی است که با افزایش تقاضا قیمت ها نه تن ها افزایش نداشته بلکه در بسیاری از موارد کاهش قابل ملاحظه ای را نیز تجربه نموده اند.

تقاضای پاییزی بازار موبایل

پاییز امسال در حالی سپری شد که به دلیل افزایش تقاضای خرید گوشی برای مصارف آموزشی و درعین حال کمبود کالا در بازار، قیمت ها به یکباره افزایش قابل ملاحظه ای داشتند. بسیاری از خانواده ها در تهیه گوشی و تبلت برای دانش آموزانشان متحمل دشواری زیادی شدند و برای خرید معمولی ترین گوشی های هوشمند مبالغی در حدود 6میلیون تومان هزینه کردند. اما اکنون با تخصیص ارز واردات موبایل در دو هفته پیش، واردنمایندگان سفارش های خرید جدید را ثبت نموده و محموله های کالایی جدید در حال ورود به بازار است و به همین دلیل حتی از زمان انتشار خبر تخصیص ارز، کاهش قیمت ها آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.

یکی از معضلات مهم بازار موبایل کشور، الزام انجام رجیستری گوشی های مسافری به صورت حضوری و در مبادی ورودی کشور بود. در پی اعتراضات مکرر مسافران از شلوغی سالن ها برای انجام امور اداری و ایستادن چند ساعته در صف های طولانی آن هم در اوج بحران کرونا، معاونت گمرک در نامه ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ضمن اعتراض به این فرایند و ابراز ابتلای تعداد زیادی از کارمندان به کرونا و نبود توان لازم برای پاسخگویی به تقاضای افراد و شکل گیری باند های سوءاستفاده از اطلاعات هویتی افراد، خواهان غیرحضوری شدن مجدد انجام رجیستری گوشی مسافری شد؛ این تقاضا در ابتدا از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رد شد، ولی مجددا اخباری از تایید غیرحضوری شدن فرآیند رجیستری گوشی های مسافری از ابتدای دی ماه منتشر شد.

صحبت هایی که با تعدادی از مسافران پرواز های خارجی که متقاضی رجیستر گوشی خریداری شده از دیگر کشور ها بودند، داشتیم که حاکی از آن است عموما حدود 5 ساعت برای طی مراحل اداری رجیستر گوشی در فرودگاه معطل شده اند. این در حالی است که بسیاری از این مسافران پرواز هایی بیش از 10 ساعته داشته اند و با وجود خستگی سفر مجبور به انجام فوری مراحل اداری رجیستری شده اند. با آنکه همچنان بخشی از مراحل رجیستری به صورت حضوری انجام خواهد شد، اما گویا این خبر چندان برقیمت ها بی تاثیر نبوده و در مشاهدات میدانی از بازار موبایل، شاهد کاهش چشمگیر قیمت ها در گوشی های رجیستر شده بودیم به طوری که گوشی موبایلی که هفته پیش به قیمت 57 میلیون تومان فروخته می شد، اکنون با وجود افزایش اندک قیمت دلار، به قیمت 51 میلیون تومان رسیده است.

شنیده ها حاکی از آن است که بسیاری از شرکت های فروشنده گوشی موبایل، طبق اطلاعیه هایی در این هفته اقدام به پیش فروش گوشی های موبایل با قیمت های پایین تر از نرخ فعلی بازار نموده اند و قرار است کالا ها را در هفته آینده تحویل خریداران دهند. با وجود آنکه درباره صحت ادعای آن ها برای تحویل به موقع کالا ها در موعد مقرر تردید است، اما به احتمال زیاد چنین طرح هایی حاکی از شوق بازار برای دیدن قیمت هایی به مراتب کمتر از قیمت های حال حاضر است.

محسن بهنامی، از فعالان بازار موبایل می گوید: به طور معمول در سه ماهه ابتدایی هر سال میلادی محصولات و مدل های جدید وارد بازار می شوند، در نتیجه واردنمایندگان هم باید نقدینگی لازم برای تامین این کالا های جدید را در اختیار داشته باشند و هم با خالی کردن انبار ها از کالا های قدیمی تر، شرایط را برای ورود محموله های جدید آماده نمایند؛ به همین دلیل در اواخر هر سال میلادی این امر موجب افزایش عرضه از سوی فروشندگان شده و قیمت ها اندکی کاهش می یابند. وی می افزاید: در این مقطع سال، بخشی از تقاضا نیز ناشی از شب یلداست که افراد اقدام به تهیه گوشی به عنوان هدیه می نمایند و بازار ها اندکی شلوغ تر می گردد.

وی معتقد است با توجه به شرایط اجتماعی- سیاسی حاضر، بسیاری از تجار با پیش بینی آرام شدن تنش های سیاسی، دورنمای کاهش قیمت دلار را دارند و همین امر موجب می گردد تا جای ممکن کالایی ذخیره ننمایند و کالا های موجود را با قیمت های معقول روانه بازار نمایند.

بازار داغ تجهیزات کامپیوتری برای قاچاقچیان

شرایط در بازار کامپیوتر و تجهیزات کامپیوتری نیز در امسال چندان تفاوتی با بازار موبایل نداشت. از آنجا که عمده تجهیزات دیجیتال در رده کالا های اساسی دسته بندی نمی شدند، اقلام وارد شده عموما در گمرک انباشت شده و در عین حال بازار نیز از کمبود کالا تحت فشار بود. فعالان بازار تجهیزات کامپیوتری معتقدند در حال حاضر حدود 90 درصد اقلام موجود در بازار به وسیله قاچاق وارد می شوند و حسب شرایط ایجاد شده از سوی دولت، واردنمایندگان رسمی تنها تامین 10 درصد از کالا های بازار را به عهده دارند.

پژمان درستی، از فعالان بازار تجهیزات کامپیوتری و دیجیتال می گوید: با وجود فشار هایی که در ابتدای سال برای تامین کالا ها روبرو بودیم، در مدت اخیر موانع گمرکی برطرف و کالا وارد بازار شد و همین امر تا حدی شرایط بازار را آرام کرد و موجب کاهش قیمت ها شد.

وی می افزاید: انتخابات آمریکا و سخنان مسوولان دولتی نیز در کاهش قیمت ها بی تاثیر نبودند، به طوری که اکنون قیمت ها در بازار به سمتی رفته اند که بسیاری از کالا هایی که در زمان گرانی دلار تهیه نموده ایم، با ضرر و کمتر از قیمت های خرید به فروش می رسانیم. این فعال بازار کامپیوتر با اشاره به اینکه در بعضی موارد مسوولان با ادعای فراوری داخلی موجب رکود در بازار می گردد، می گوید: تکنولوژی مورد احتیاج برای بعضی تجهیزات کامپیوتری به قدری پیچیده است یا گاه به تجهیزاتی احتیاج دارد که ابدا به این زودی کشور ما توان فراوری چنین قطعاتی را پیدا نخواهد کرد؛ اما بعضی مسوولان با علم به اینکه فراوری کالا های دیجیتال کشور ما چیزی جز مونتاژ یا واردات کامل از چین نیست، انتظارات بی جا ایجاد نموده و بازار را با اختلالاتی روبرو می نمایند.

کمبود کالا معضل اصلی بازار لپ تاپ

برخلاف بازار موبایل که به نظر می رسد روز های خوب و کم چالشی را پیش رو داشته باشد، در بازار لپ تاپ کشور چندان نشانی از بهبود دیده نمی گردد. صحبت های فعالان بازار لپ تاپ حاکی از آن است که کمبود کالا به شدت محسوس است و با توجه به احتیاج به تامین تقاضای بازار، در بسیاری موارد و نزدیک به نیمی از کالا های بازار به وسیله قاچاق وارد می شوند.

به گفته تعدادی از افراد آگاه از آنجا که واردات لپ تاپ در اختیار چند شرکت معدود و خاص است، در بسیاری مواقع اتفاقات سیاسی و تغییرات قیمت دلار و مقاطع زمانی خاص سال تاثیر چندانی بر قیمت ها ندارند و عموما قیمت ها طی توافق این چند شرکت وارد نماینده معین می گردد.

یکی از فعالان این بازار می گوید: طی مدت اخیر در پی اعلام نتایج انتخابات آمریکا و کاهش قیمت دلار، قیمت ها حدود 25 درصد کاهش داشتند، اما در این بازار، میزان موجودی کالای انبار فروشندگان، بیش از هر عامل دیگر بر قیمت ها تاثیر دارد و از آنجا که فعلا کالای زیادی در بازار موجود نیست و فرآیند وارد کردن آن و انجام امور گمرکی نیز فرآیندی زمانبر و چند ماهه است، میزان واکنش این بازار به اتفاقات برای کاهش یافتن قیمت ها، نسبت به بازار دیگر کالا های دیجیتال بسیار کمتر است.

وی می افزاید: با وجود افزایش و کاهش هایی که در سال اخیر در قیمت دلار رخ داد، لپ تاپ های بازار امسال حدود 40 درصد گران تر از سال گذشته به فروش می رسند. مشاهدات میدانی از این بازار حاکی از آن است که با وجود آنکه در هفته جاری قیمت دلار افزایش چندانی نداشته، اما مثلا یک لپ تاپ 20 میلیون تومانی، حدود 4 میلیون افزایش قیمت را تجربه نموده است.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: فرارو
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 124153

به "شرایط بازار دیجیتال و قیمت موبایل و لپ تاپ امروز 27 آذر 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بازار دیجیتال و قیمت موبایل و لپ تاپ امروز 27 آذر 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید