واکنش به جابجایی گنبد بنای تاریخی بقعه شاهزاده حسین ، ترک خوردگی در بقعه امامزاده حسین (ع) قزوین تایید شد

به گزارش مجله سرگرمی، بخش هایی از بقعه متبرکه امامزاده حسین علی ابن موسی الرضا (ع) از بناهای تاریخی مربوط به دوره صفویه و مهم ترین بنای زیارتگاهی استان قزوین دچار شکاف و ترک خوردگی شد.

واکنش به جابجایی گنبد بنای تاریخی بقعه شاهزاده حسین ، ترک خوردگی در بقعه امامزاده حسین (ع) قزوین تایید شد

خبرنگاران - بقعه متبرک شاهزاده حسین(ع) قزوین فرزند بلافصل امام رضا (ع) متوفی 201 هجری قمری از قرن سوم هجری به بعد همیشه زیارتگاه مردم قزوین بوده است تا جایی که سبب شده آرامگاه بسیاری از دانشمندان، سخنوران و بزرگان قزوین در این محل قرار گیرد.

امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا فرزند دو ساله امام رضا است که در سال 201 ﮬ . ق در اثر بیماری در شهر قزوین دار فانی را وداع می گوید و در گورستان جنوبی شهر قزوین به خاک سپرده شدند. به جز ضریح نفیس چوبی آن که تاریخ 806 قمری را نشان می دهد و از صنایع گره چینی مجوف است باقی آثار از بناهای دوره صفوی و قاجار است. این مکان دارای طاق نما و 6 مناره است که هر یک با کاشیکاری های بسیارزیبا تزیین شده است.

این بنا که اصالتا مربوط به دوره ایلخانی است در 20 بهمن 1318 با شماره ثبت 339 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تصاویری از این بنای تاریخی قزوین منتشر شده که نشان می دهد در بخش هایی از آن ترک خوردگی و شکاف ایجاد شده است. تصویر زیر نمونه ای از این تصاویر است:

بخشی از ترک خوردگی در بقعه بقعه امامزاده حسین(ع) از بناهای تاریخی قزوین در این تصویر تعیین است

امیر ارجمند معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین با بیان اینکه هنوز تعیین نیست این شکاف مربوط به سازه (پی و دیوارها) بوده و یا فقط کاشی ها و تزیینات بقعه را تحت تاثیر خود قرار داده است گفت: در بعضی قسمت های بقعه شکاف ایجاد شده و در بخش جنوبی بقعه این شکاف با چشم قابل مشاهده شده است اما جابجایی 25 سانتیمتری گنبد که در بعضی منابع به آن اشاره شده است را نمی توان تایید کرد.

وی اضافه نمود: بخش هایی از بقعه امامزاده حسین (ع) نظیر پشت بام، کاشی کاری های ضلع شرقی و مناره های سردر ورودی در سال های گذشته با اعتبارات میراث فرهنگی مرمت شده اند اما به دلیل قدمت بالای بنا، مرمت اساسی لازم است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین با بیان اینکه مقاوم سازی پی بنا، مرمت جداره ها، پشت بام و گنبد باید مورد توجه قرار بگیرند به ایرنا گفت: مطالعات فاز اول طرح جامع مرمت بقعه امامزاده حسین (ع) قزوین توسط مشاور (سید مهدی مجابی) تهیه شده شده که به آسیب شناسی این مکان اختصاص دارد. این مطالعات در شورای فنی استان مورد آنالیز نهاده شد و برای تایید به تهران ارسال شد و مرکز نیز پس از آنالیز و تایید مواردی از آن، در بخش هایی خواهان تکمیل این مطالعات شد.

ارجمند اضافه نمود: در فاز دوم مطالعات، مشاور نقشه های اجرایی مرمت را در دست تهیه دارد و پس از ارائه و تایید در شورای فنی، عملیات مرمت اساسی بقعه امامزاده حسین (ع) به کارفرمایی اداره کل اوقاف و امور خیریه و نظارت اداره کل میراث فرهنگی قزوین دنبال خواهد شد. یک خیر قزوینی نیز با هماهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه برای تامین همه هزینه های مرمت این بقعه اعلام آمادگی نموده است.

به گزارش خبرنگاران، سفر علی بن موسی الرضا به قزوین در جریان سفرش به خراسان به طور مخفیانه صورت می گیرد. علی بن موسی الرضا در منزل داوود بن عیسی غازی اقامت می نماید و فرزند دو ساله اش که در جریان این سفر همراهش بوده است در قزوین به علت بیماری فوت می نماید و در همان جا به خاک سپرده می گردد و اکنون آستان شاهزاده حسین متعلق به فرزند علی بن موسی الرضا است.

یقعه شاهزاده حسین در عکسی از هارولد وستون | شروع سده بیستم میلادی

بقعه شاهزاده حسین | نقاشی اوژن فلاندن در سال 1220 خورشیدی

بقعه شاهزاده حسین | نقاشی پاسکال کوست در سال 1220 خورشیدی

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: چمدان
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 63579

به "واکنش به جابجایی گنبد بنای تاریخی بقعه شاهزاده حسین ، ترک خوردگی در بقعه امامزاده حسین (ع) قزوین تایید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش به جابجایی گنبد بنای تاریخی بقعه شاهزاده حسین ، ترک خوردگی در بقعه امامزاده حسین (ع) قزوین تایید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید