هشتگ چیست؟ ، معرفی هشتگ های ارزشمند
به گزارش مجله سرگرمی، در این گزارش با تاریخچه، کارکردها و دلایل استفاده از هشتگ در فضای مجازی آشنا می شویم.
به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، هَشتَگ (Hashtag) یا نشان #، نمادی پیشوندی و یکی از تگ های فراداده محسوب می گردد که در خدمات شبکه های اجتماعی و میکروبلاگینگ کاربرد دارد. اگر بخواهیم هشتگ را به زبان ساده تعریف نماییم می توانیم بگوییم؛ هشتگ، برچسبی است که برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها و نظرات دربارهٔ موضوعی خاص در سطح دنیای و فراتر از حلقه و فهرست دوستان به کار می رود. هشتگ ابزاری برای دسته بندی چنین پیغام هایی را فراهم می نماید، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جست و جو نمایند و مجموعه ای از پیغام هایی را که شامل آن دسته هستند را مشاهده نمایند.
عموماً کلیدی ترین کلمه مربوط به آن موضوع را با علامت هشتگ همراه می نمایند. این همراه کردن با استفاده از علامت # قبل از واژهٔ مورد نظر انجام می گردد. در نام گذاری هشتگ می توانید از حروف، اعداد و علائم مجاز بهره ببرید، اما علامت هایی مانند $ یا % غیرمجاز هستند و به شما اجازه نام گذاری نمی دهند. هشتگ اولین بار به وسیله توئیتر ایجاد شد و پس از آن توسط بسیاری از شبکه های اجتماعی از جمله گوگل پلاس، فیسبوک، فلیکر، اینستاگرام، فرندفید، یوتیوب و پینترست مورد استفاده نهاده شد.
نخستین هشتگ در چه زمانی استفاده شد؟ ، تاریخچه هشتگ
علامت هشتگ؛ از ابتدا متعلق به حوزه فناوری اطلاعات بود که در ادوار مختلف معانی و کاربرد های متفاوتی به خود گرفت. به طور مثال در ابتدای دهه 1970 این علامت برای آدرس دهی سریع در زبان برنامه نویسی PDP-11 استفاده می شد. در سال 1978، برایان کرنیگان و دنیس ریچی از # در زبان برنامه نویسی C. استفاده کردند تا کلیدواژه های خود را به یاری آن معین نمایند. پس از گذشت مدتی این علامت در دستگاه های تلفن برای پایان دادن به پیغام های صوتی مورد استفاده نهاده شد و سپس به صورت رسمی وارد شبکه IRC شد تا تمام کانال ها و موضوعات این شبکه با علامت مذکور شناسایی شوند.
شبکه IRC باعث شد # بین مردم دنیا محبوب تر گردد و کریس مسینا یک برنامه نویس حوزه نرم افزار های متن باز به این نتیجه رسید که می تواند از آن در شبکه اجتماعی توئیتر استفاده نموده تا موضوعات مختلف را با آن علامت گذاری کند. او نخستین موضوع با این علامت را در 23 آگوست 2007 با این مضمون نوشت:
نظر شما در خصوص اینکه از # برای معین کردن گروه ها استفاده کنیم چیست؟
این نقطه آغاز ورود هشتگ به شبکه های اجتماعی بود و اگرچه در ابتدا توئیتر آن را به صورت تخصصی مورد استفاده قرار می داد، اما طولی نکشید که دیگر پلتفرم ها نیز از آن استفاده کردند تا کاربرانی که هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند، آسان تر بتوانند پیرامون یک موضوع با همدیگر صحبت نمایند.
مزایای استفاده از هشتگ
مطالب گذاشته شده در هشتگ را همه می توانند مطالعه نمایند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را جداگانه به اشتراک بگذارد. با مراجعه به هشتگ، نیازی به جست و جو موضوعتان نیست، می توانید مطالب گوناگون مرتبط را مطالعه کنید. همچنین در جست و جو گوگل می توانید هشتگ مورد نظر را نوشته و مطالب مربوطه را مطالعه کنید.
نحوه عملکرد هشتگ
کاربرد هشتگ بیشتر در انجمن های گفت و گوی بدون ناظر و موقت است. هر ترکیبی از کارکتر ها که با علامت hash، آغاز شده باشد، یک هشتگ است و هر هشتگ، اگر توسط تعداد کافی از افراد ترویج گردد، می تواند یک trend باشد و کاربران بیشتری را به بحثی که از آن هشتگ استفاده می نماید، جذب کند. در Twitter، وقتی یک هشتگ خیلی محبوب می گردد، در صفحهٔ اصلی هر کاربر در بخش موضوعات پرهوادار نمایش داده می گردد. موضوعات پرهوادار می توانند بر اساس منطقهٔ جغرافیایی یا بر اساس کل Twitter سازماندهی شوند.
لینک های مخلوط توسط هیچ کاربر یا گروه کاربری ثبت و کنترل نمی گردد و نیز نمی توان آن ها را از استفادهٔ عمومی خارج کرد، به این معنی که لینک های مخلوط می توانند با یک پایایی نظری (بسته به طول عمر کلمه یا مجموعه ای از کارکتر ها که به یک زبان نوشته شده اند) به کار روند. آن ها همچنین هیچ کدام از تعاریف مجموعه ها را شامل نمی شوند، یعنی یک هشتگ می تواند با اهداف زیادی به کار رود، چنان که کسانی که از آن ها استفاده می نمایند، به آن ها اعتقاد دارند. تگ های مخلوط به دلیل طبیعت سست خود، اغلب شناخته شده تر هستند. چون به موضوعات معینی از یک بحث، بر اساس یک هشتگ خیلی خاص وابسته اند (مثلاً #cake، که در thecakeisalie قرار گرفته است) که با یک املای معمولی متفاوت است، اگرچه ممکن است این مسئله تبدیل شدن موضوعات به موضوعات هوادار را سخت کند (چون افراد اغلب از املا یا کلمات متفاوتی برای ارجاع موضوعات مشابه استفاده می نمایند). برای trend موضوعات باید اتفاق نظر وجود داشته باشد که هشتگ به آن موضوع خاص ارجاع می گردد.
شاید بتوان این گونه گفت: هشتگ مانند چراغی برای کاربران، در دنبال کردن (عضویت) یا لیست کردن (سازمان دهی به لیست تماس های عمومی) دیگر کاربران با علایق مشابه عمل می نماید. تگ های مخلوط می توانند در اینستاگرام شبکه های اجتماعی، با ارسال تصاویر و هشتگ کردن موضوع آن، به کار روند. به عنوان مثال، یکی از عکس های شما و دوست تان می تواند با هشتگ #bffl یا #friends در شبکهٔ اجتماعی قرار گیرد.
هشتگ های ارزشمند را بشناسید!
نتایج حاصل از آخرین مطالعات نشان داده است 70 درصد هشتگ های موجود در شبکه های اجتماعی مختلف را کاربران موبایلی ساخته اند و 30 درصد بقیه نیز به وسیله رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها ایجاد شده است. در توئیتر، مطالبی که هشتگ گذاری شده اند، 55 درصد بیشتر از دیگر مطالب بازنشر می شوند و بیش از 50 درصد کاربران اگر آگاه باشند که هشتگ موردنظر از طرف شرکت های تبلیغاتی ارائه شده است و برای آن ها منفعت دارد، به صورت مجدد آن را انتشار می دهند
این آنالیز که در مرکز Online Circle اجرا شده است، نشان می دهد که کاربران به ترتیب در کشور های آمریکا، برزیل، انگلیس، هلند، مکزیک، کانادا، استرالیا، ژاپن، شیلی و اندونزی بیش از دیگران از هشتگ استفاده می نمایند و موضوعات خود را در شبکه های اجتماعی با دسته بندی و علامت گذاری ارائه می دهند. کارشناسان مرکز Online Circle در آنالیز های خود متوجه شدند که چرا کاربران شبکه های اجتماعی تا این حد به هشتگ گذاری علاقه دارند و ترجیح می دهند موضوع موردنظر خود را با اتیکت های مجازی متمایز نمایند.
دلایل این اتفاق در شش بخش زیر آورده شده است:
- از این فرایند استفاده می نمایند تا یک موضوع را داغ نمایند یا آغاز یک گفت و گوی اینترنتی را باعث شوند.
- از آن برای رقابت هرچه بیشتر استفاده می نمایند. زمانی که یک موضوع با # متمایز می گردد، افراد مختلف می توانند در زیرمجموعه آن نظرات خود را اعلام نمایند
- فضایی برای میزبانی از گفت و گو های اینترنتی به وجود می آورند.
- می توان از این طریق اطلاعات با موضوع خاصی را به صورت یکجا دریافت کرد.
- برای سازماندهی توئیت ها و مطالب منتشرشده در شبکه اجتماعی از آن استفاده می گردد.
- افزایش تعداد طرفداران یا دوستان در شبکه های اجتماعی
- شما می توانید در سایت های hashtags.org و wthashtag.com هشتگ های رایج و پربیننده را مشاهده نموده و اطلاعات بیشتری درخصوص معنی و چگونگی استفاده از آن ها کسب کنید.
منبع : باشگاه خبرنگاران
بازگشت به صفحه رسانه ها
منبع: خبرگزاری تسنیمiraniro.ir: تور داخلی ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان
italyro.ir: تور ایتالیا ارزان قیمت، تور ایتالیا نوروز 97، تور بهار
itgap.ir: آی تی گپ | مجله فناوری گردشگری، موفقیت،