احتیاج تا 5 برابری به سرمایه در گردش با حذف ارز ترجیحی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: حذف ارز ترجیحی موجب افزایش 4 تا 5 برابری احتیاج تولیدکنندگان به سرمایه در گردش می گردد.

احتیاج تا 5 برابری به سرمایه در گردش با حذف ارز ترجیحی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، آقای کاوه زرگران در نشست وزیر جهاد کشاورزی با تشکل های کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران افزود: به نظر می رسد سیاست دولت حذف ارز 4200 تومانی است و برداشت بخش خصوصی این است که طی سه ماه آینده، این اتفاق خواهد افتاد البته سیاست گذار باید بداند که با این اتفاق احتیاج واحد های فراوریی به سرمایه در گردش چهار تا پنج برابر افزایش خواهد یافت این در حالی است که سرمایه مجاز بانک ها، اجازه تامین این نقدینگی را نمی دهد که باید در این باره تدبیری اندیشیده گردد.

وی افزود: در دوران آقای حجتی وزیر اسبق جهاد کشاورزی، شاهد این بودیم که معاونان در جلسات کمیسیون کشاورزی اتاق به صورت مرتب شرکت می کردند. این موضوع موجب شده بود تا خروجی خوبی برای دولت و بخش خصوصی حاصل گردد از این رو از آقای ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی درخواست می کنم که از نمایندگان معرفی شده به اتاق گزارش بخواهند، زیرا در چنین شرایطی بسیاری از مسائل قابل حل خواهد بود.

زرگران خطاب به وزیر جهاد کشاورزی افزود: سیاست گذاری در زنجیره های کشاورزی به شکلی باشد که سهم بَری عادلانه برای همه حلقه ها ایجاد گردد. در گذشته، حلقه های اول مثل زراعت و باغداری بیشتر شامل حمایت وزارت جهاد بودند؛ در حالی که امروز، حلقه های دوم و سوم مثل صنایع تبدیلی احتیاج به حمایت بیشتری دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: به طور نمونه، قیمت شیر امروز تبدیل به دغدغه بزرگی در حوزه کشاورزی شده است؛ از این رو، باید به شکلی سرمایه گذاری انجام گردد که هر دو حلقه مرتبط با شیر، منتفع گردد و عدم النفع یکی از حلقه ها به وسیله حلقه دیگری پرداخت نگردد.

به گفته زرگران، در بعضی از حوزه ها، صنایع تبدیلی به علت عدم النفع بخش زراعت، هزینه هایی را می پردازد که باید به این مسائل به صورت دقیق رسیدگی گردد.

وی با اشاره به قیمت گذاری دستوری گفت: در سیاست های قیمت گذاری، معمولاً هزینه اقتصادی را در نظر نمی گیریم، اما بعد از آزادسازی، بزرگترین هزینه، هزینه اقتصادی خواهد بود. به اسم مثال، کارخانه روغنی که 10 میلیارد تومان گردش اقتصادی دارد با حذف ارز ترجیحی هزینه اقتصادی 40 میلیاردی دارد؛ بنابراین، از دولت می خواهم که در قیمت تمام شده محصول، هزینه اقتصادی را هم در نظر بگیرد.

علی مروی رئیس اندیشکده حکمرانی شریف هم در این نشست گفت: حمایت یارانه ای از نان موجب شده که سرانه دورریز نان در ایران با مصرف نان در جهان برابر باشد و با ادامه این شرایط به جایی رسیدیم که برای دامدار به صرفه شده به جای خرید علوفه: آرد بخرد، تبدیل به نان کند و به دام بدهد.

وی با بیان اینکه کشور ما خشک است افزود: در عمل محصولاتی مثل گندم را فراوری می کنیم که آب بر هستند؛ این امر شده تا چالش های جدی داشته باشیم. آب در دسترس کم است و فرایند فراوریات و فرسایش خاک هم مناسب نیست ضمن اینکه فراوری و محصولات ما از آنجا که مستقیم با معیشت مردم گره خورده، اهمیت چند برابری پیدا می نماید.

مروی ادامه داد: بخش قابل توجهی از نیرو های خوش فکر ما وارد بخش خدمات دانش بنیان کشاورزی نشده اند یا حتی اصلا شرکت دانش بنیانی در این بخش حساس، شکل نگرفته است.

واردات برنج نباید ممنوع باشد

عباس توکلی رئیس انجمن واردات کنندگان برنج هم در ادامه گفت: ماهیانه بین 120 تا 140 هزار تن احتیاج به واردات برنج داریم. برنج های بخش خصوصی در بنادر هند و خوزستان در حال فساد است و اجازه واردات را ندارد. ممنوعیت این واردات، هیچ کمکی به تنظیم بازار ننموده است. خواهشمند است این ممنوعیت از چهار ماه به دو ماه تغییر کند.

فراوری 700 میلیون جوجه یک روزه طی 9 ماه گذشته

صدیق پور دبیر انجمن فراوریکنندگان جوجه یک روزه گفت: گله های ما پیر شده اند و هزینه های نگهداری آن ها 30 تا 40 درصد بیشتر از یک گله عادی است. بی توجهی به جوجه یک روزه ممکن است شرایط بدی را به وجود آورده است. از دی ماه تا به امروز، 700 میلیون جوجه یک روزه فراوری نموده ایم.

وی افزود: به تغییر قیمت از سال گذشته توجهی نشده و شاید این قیمت، هزار تومان روی قیمت مرغ تاثیرگذار باشد، اما بی توجهی به این موضوع، باعث می گردد تا فراوری کننده ها کنار بفرایند و قیمت هم، ناخودآگاه رشد کند.

فراوری بیسکویت، شیرینی و شکلات با کمبود روغن و گندم روبرو است

جمشید مغازه ای دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران هم در این نشست گفت: ارزش آفرینی این صنعت به علت شرایط صادراتی، حتی در بدترین شرایط به 700 یا 800 میلیون دلار در سال می رسد، اما با این حال، همچنان با تامین روغن در سال گذشته روبرو بودیم و اکنون هم، با کمبود گندم رو به رو هستیم.

وی افزود: به منظور درخواست واردات گندم اقدام کردیم، اما اتفاقی نیفتاد. این در حالی است که این پیشنهاد خود دولت بود که بیان کرد، چون نمی تواند گندم را به اندازه کافی فراوری کند، برای همین خودمان برای واردات گندم اقدام کنیم.

سازمان چای باید منحل گردد!

حمید رضا موثقی دبیر اتحادیه بازرگانان و توزیع کنندگان چای ایران هم گفت: سال هاست که یک الگوی غلط اجرا شده و هیچ کدام از گروه ها راضی نیستند. با خرید تضمینی برگ سبز چای و بعلاوه وجود سازمان چای مخالفیم و عقیده داریم که این سازمان باید منحل گردد، زیرا نه صنعت رشد نموده و نه کشاورز به خواسته خود رسیده است.

محمد مهدی نهاوندی نایب رئیس اتحادیه وارد کنندگان نهاده های دام و طیور ایران هم گفت: خیلی خوب است که ارز 4200 قرار است حذف گردد. شرایط کشور به علت خشکسالی، احتیاجمند واردات نهاده به اندازه بیشتر از 3 برابر سال گذشته است.

سید رضا میرسلیمی، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام هم در ادامه این نشست، گفت: سازمان دامپزشکی اخیرا با یک نامه اطلاع داده تا به دلایل مختلف، جلوی واردات گرفته گردد که این موضوع، می تواند مسائل زیادی ایجاد کند از جمله این که سبب کاهش کیفیت و افزایش قیمت و رانت می گردد.

وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی افزود: اجازه دهید تا این انجمن که فقط 10 درصد احتیاج جامعه را فراهم می نماید، رقابت را برای کشور ایجاد کند.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

تور رم: تور رم: گردش در اروپای باستانی

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159960

به "احتیاج تا 5 برابری به سرمایه در گردش با حذف ارز ترجیحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج تا 5 برابری به سرمایه در گردش با حذف ارز ترجیحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید