نگاهی به خودرو پاژن و خصوصیات مهم آن
به گزارش مجله سرگرمی، نام خودرو پاژن مسلما برای بسیاری از هواداران بیابان گردی و همچنین علاقه مندان به گردش در کوه و دشت و صحرا به شکل سواره، نام کاملا آشنایی به شمار می رود. البته خودرو پاژن علاوه بر کاربردهای آفرود خود، در جاده های بین شهری و خیابان های شهری نیز مورد استفاده قرار می گیرد و در کل از کاربردهای متنوع و متفاوتی برخوردار است.
اگرچه خودرو پاژن در باطن خود به هیولای فرانکنشتین شباهت دارد، اما در ظاهر کم و بیش همان لندرور دیفندری است و از منظر رنگ و رخسار و همچنین نوع طراحی بدنه با همتای تنومند، حرفه ای و انگلیسی خود مو نمی زند. در عمل تفاوت های موجود میان خودرو پاژن و لندرور دیفندری آن چنان قابل توجه نیست که بخواهد در نگاه نخست به چشم بیاید. به طور کل بخش عمده این تفاوت ها را می توان در جزییاتی مانند تغییرات موجود در طراحی جلو پنجره خودرو پاژن و همچنین دستگیره درهای آن (نسبت به همتای انگلیسی خود) مشاهده کرد. ضمن آن که استفاده از گلگیرهای کوچک و لاستیک های نوع 245/75-R16 نیز از دیگر تفاوت های یاد شده به شمار می رود.
امکانات و قابلیت های خودرو پاژن
خودرو پاژن که در عمل محصولی در کلاس وانت های پیکاپ طبقه بندی می گردد، چیزی نزدیک به 1900 کیلوگرم وزن داشته و تعداد پنج سرنشین را درون خود جا می دهد. مسلما خریداران خودرو پاژن آن را برای استفاده از امکانات مدرن و تکنولوژی های به روز آن تهیه نمی کنند و از این خودرو انتظارات دیگری نظیر سربلند بیرون آمدن از رویارویی با پستی و بلندی های ناهموار دارند. از همین رو وجود امکانات و قابلیت های تکنولوژیک قابل توجهی را در این خودروی صحرانورد شاهد نیستیم.
به همین دلیل وجود سیستم های امنیتی، حفاظتی و پایداری این خودرو تنها به مواردی نظیر سیستم قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت و همچنین ترمز ABS چهار کاناله و سیستم مکمل EBD منحصر می گردد.
در بخش امکانات جانبی و رفاهی نیز شاهد وجود موارد انگشت شماری همچون امکان کنترل دستی سیستم تهویه مطبوع و قابلیت تنظیم دستی صندلی های جلو در کنار قابلیت تنظیم دستی شیشه ها و آینه ها هستیم.
شاید بتوان لوکس ترین قابلیت رفاهی ارائه شده در خودرو پاژن را به وجود دکمه های کنترل کننده تعبیه شده روی فرمان این خودرو برای کار با سیستم صوتی نسبت داد. حال که صحبت از فرمان شد بد نیست به این نکته هم اشاره گردد که سیستم فرمان این خودرو به صورت تلسکوپی و همراه با قابلیت تنظیم دستی طراحی شده است و از وجود قدرت کمکی هیدرولیکی نیز بهره می برد.
در مجموع شاید نتوان به غیر از موارد یاد شده ویژگی یا قابلیت شاخص دیگری را در خودرو پاژن بر شمرد و در عمل می توان ادعا کرد که عمده قابلیت های این خودرو در ویژگی ها و مشخصات فنی آن مستور است.
مشخصات فنی خودرو پاژن
خودرو پاژن به یک موتور بنزین سوز 6 سیلندر و 24 سوپاپ مجهز است که آرایش قرارگیری سیلندرها در آن به صورت خورجینی و وی شکل بوده و سیستم سوخت رسانی در آن نیز به صورت انژکتوری با تزریق چند نقطه ای طراحی شده است. موتور مذکور حداکثر توانی معادل 161 اسب بخار (با احتساب 5000 دور در دقیقه) را به نمایش می گذارد و حداکثر گشتاور خروجی آن نیز معادل 245 نیوتن متر (با احتساب 2500 دور در دقیقه) برآورد می گردد. در مجموع باید گفت که توان خروجی حجمی این خودرو رقمی معادل 53.6 اسب بخار بر لیتر برآورد شده است.
خودرو پاژن از وجود جعبه دنده دستی پنج سرعته بهره می برد و به منظور غلبه بر پستی و بلندی های ریز و درشت موجود در مسیرهای ناهموار، سیستم انتقال قدرت در آن به شکل موتور جلو و در حالت چهار چرخ محرک طراحی شده است. علاوه بر آن سیستم تعلیق در این خودرو نیز به صورت مستقل برای هر چرخ شکل گرفته است. به گونه ای که در بخش جلو شاهد وجود مکانیزم بازوهای طولی با پنهارد سه لینک هستیم و در بخش عقب نیز همین مکانیزم در حالت چهار لینک مشاهده می گردد. افزون بر آن کمک فنرهای عقب و جلوی این خودرو هم به صورت مشابه و بر مبنای فنر لول طراحی شده است.
رانندگان خودرو پاژن قادرند به مدد توانایی های فنی این خودرو به حداکثر سرعتی معادل 170 کیلومتر بر ساعت دست یابند و در مدت زمانی حدود ده ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسند. سرعت و شتابی که شاید بتوان گفت برای یک خودروی آفرود به طور کل قابل قبول و مناسب به نظر می رسد.
با نظر به این موضوع که خودرو پاژن بیش از هر هدفی برای حرکت در مسیرهای ناهموار و بیرون شهری طراحی شده است، مصرف سوخت جاده ای در آن رقمی معادل 7.8 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت برآورد شده است. رقمی که میزان آن در حالت مصرف سوخت درون شهری به 9.5 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت افزایش می یابد و در حالت چرخه ترکیبی مصرف سوخت نیز به رقم 8.7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت می رسد. در مجموع استاندارد آلایندگی این خودرو شاخص یورو 5 عنوان شده است.
مدل هرور از خودرو پاژن
پس از مدت ها سر و کله زدن علاقه مندان خودروهای آفرود با سر و شکل ظاهری خودرو پاژن (که تغییر چندانی را در حالت کلی به خود ندیده است)، بالاخره سازندگان این خودرو یعنی اعضای شرکت مرتب خودرو تصمیم به تولید مدل جدیدی از آن تحت عنوان هرور گرفتند. خودروی هرور در واقع مدل بهینه شده ای از پاژن است که بحث پوست اندازی و خصلت بهینه سازی در آن بیش از هر چیز خود را در نما و ظاهر این خودرو نشان می دهد.
البته با وجود اسپورت شدن بخش بیرونی هرور و جذاب تر گشتن سر و شکل ظاهری آن نسبت به خودرو پاژن، هیچ گونه تغییرات واضح و قابل تاملی را در بهبود خواص آیرودینامیکی و کیفیت بدنه این محصول (نسبت به پاژن) شاهد نیستیم. به بیان دقیق تر عمده تفاوت های موجود میان این دو نسخه قدیمی و جدید از پاژن به تغییرات ظاهری آنها باز می گردد. تغییراتی که باید گفت در نسخه قدیمی پاژن نیز از طریق بخشیدن حالت اسپورت به آن کم و بیش قابل دستیابی هستند.
با این حال در بخش فنی این دو محصول نیز می توان وجود تفاوت هایی را مشاهده کرد. شاید عمده ترین تفاوت موجود در این بخش را بتوان در وجود موتور دیزلی خودرو هرور خلاصه کرد. در واقع خودرو هرور نیز همانند بسکمک از نمونه های مشابه یعنی خودروهای آفرود و پیکاپ های تنومند خارجی، از وجود موتور دیزلی بهره می برد. این پیشرانه یک موتور 2.8 لیتری چهار سیلندر خطی است که در عمل همان موتور وانت های دیزلی فوتون به شمار می رود و همچون قطعات دیگری نظیر جعبه دنده، محور عقب و دیفرانسیل، در هرور و فوتون مشترک است.
اگرچه حداکثر قدرت 165 اسب بخاری موتور دیزلی هرور (با احتساب 3600 دور در دقیقه) برتری چندانی نسبت به حداکثر قدرت 161 اسب بخاری موتور بنزینی پاژن ایجاد نمی کند، اما بهره مندی موتور دیزلی هرور از حداکثر گشتاوری معادل 360 نیوتن متر (با احتساب 1800 تا 3000 دور در دقیقه) موجب می گردد که موتور هرور در دورهای پایین کشش و قدرت بیشتری را نسبت به موتور پاژن به نمایش بگذارد. چرا که حداکثر گشتاور آن نسبت به خودروی پاژن حدود 115 نیوتن متر بیشتر است.
سوای موارد یاد شده می توان میزان مصرف سوخت را هم به عنوان یکی دیگر از تفاوت های موجود میان دو مدل هرور و پاژن برشمرد. به گونه ای که خودرو هرور به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت چیزی در حدود 5 لیتر کمتر از پاژن سوخت مصرف می کند و با توجه به دیزلی بودن ساختار موتور خود خرج کمتری را بر راننده تحمیل می کند.
در خاتمه باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر متوسط قیمت خودرو پاژن در بازار خودروی ایران رقمی حول و حوش 58 میلیون تومان است. البته باید خاطر نشان ساخت که نمونه های مختلف موجود از این خودرو در بازار نه چندان با ضابطه مذکور، با قیمت های متفاوت و بسیار متنوعی معامله می گردد.
منبع: setare.comاکسپرس بلاگ: اکسپرس بلاگ | بهترین نرم افزار مدیریت محتوا با بالاترین سرعت و راحتترین کاربری
راوه بلاگ: راوه بلاگ | با مجله صنعتی راوه همراه باشید.