نکات کاربردی برای تربیت دوقلوها
به گزارش مجله سرگرمی، یک روانشناس درباره نکات کاربردی برای چگونگی تربیت دوقلوها و نحوه برخورد والدین با آن ها توضیحاتی داد.
کمال پرهون روانشناس و مشاور در گفت وگو با خبرنگار ، درباره چگونگی تربیت دوقلوها اظهار کرد: اغلب دوقلو ها را با لباس و شکل و شمایل یکسان و پرسیدن پرسش های کلیشه ای در خصوص آن ها به یاد داریم، در حالی که تفاوت های فردی قانون هستی است و حتی دوقلو های همسان نیز دو فرد متفاوت با ویژگی های منحصر به فرد هستند.
پرهون گفت: تربیتی درست است که بدون افراط و تفریط باشد و تعادل را بین دوقلوها حفظ کند، چرا که هر کدام قوت ها و ضعف ها و احتیاج های خاصی دارند و والدین باید در تربیت فرزتدان خود طوری عمل نمایند که باعث رشد و شکوفایی استعداد های فرزندان خود شوند.
وی اضافه نمود: والدین باید توجه ویژه ای به رشد هویت و استقلال فردی و ویژگی های شخصیتی هر کدام از بچه ها دوقلو خود به صورت جداگانه داشته باشند.
این روانشناس ادامه داد: در اغلب موارد یکی از دوقلو ها از دیگری آرام تر است و این موضوع ممکن است قل دیگر را قلدرتر کند، از این رو باید والدین در مدیریت این قبیل بچه ها هوشیار باشند.
پرهون با بیان اینکه برای رشد خودشناسی در دوقلوها تا حد امکان از خرید لباس و وسایل یک شکل اجتناب کنید، اضافه نمود: در خصوص ویژگی های خلقی و شخصیتی بچه ها در سنین مختلف مطالعه لازم را داشته باشید و به تفاوت های فردی از قبیل راه رفتن، به حرف آمدن و مهارت های حرکتی و غیره آن ها احترام بگذارید.
وی با تأکید بر اینکه از نامگذاری این یکی بدعنق هست، ولی اون یکی نه بپرهیزد، ادامه داد: با توجه به شرایط سنی مهارت های اجتماعی به ویژه کنترل خشم، همکاری، رعایت نوبت، همدلی و جرأت مندی را به دوقلوها آموزش دهید، هرگز آن ها را با هم مقایسه نکنید و حس حسادت را در آن ها تقویت نکنید، هر کدام از کوکانتان را به عنوان یک فرد جداگانه محک بزنید و از وجود آن ها لذت ببرید.
این روانشناس با بیان اینکه کار هایی که هر کدام از بچه ها باید در منزل انجام دهند را معین کنید، گفت: بکوشید کار ها را به صورت نوبتی بین آن ها عوض کنید تا کودک احساس نکند که با او عادلانه رفتار نشده است، از بچه ها خود بخواهید که برخی از کار ها را با یکدیگر انجام دهند، چراکه این تجربه های گروهی باعث می گردد حس همبستگی و احساسات مثبت بین آن ها بیشتر گردد.
پرهون توضیح داد: راه های استفاده مشترک از وسایل و اسباب بازی ها را به بچه ها آموزش دهید، به بدگویی بچه ها ازیکدیگر توجه نکنید، اختلاف بین بچه ها را تشویق نکنید و در صورت لزوم با استفاده از محرومیت موقت برای هر کدام از آن ها از درگیری جلوگیری کنید.