نکاتی که باید هنگام هیچهایک به آن توجه کرد
به گزارش مجله سرگرمی، محمد غنجال یکی از فعالان حوزه گردشگری است که سفرهای بسیاری را به صورت هیچهایک انجام داده است او در گفتگویی که به صورت مجازی با خبرنگار مهر داشت، درباره این نوع از گردشگری تجربه گرا و مزایا و معایب آن گفت: هیچهایک سفر کردن در واقع یک نوع سفر سبک سفر نیست. سبک سفر یعنی کوله گردی ولی هیچهایک یک سبک از حمل و نقل توسط مسافر است. فردی که کوله گردی می نماید، ترجیح می دهد که از هواپیما استفاده کند و به یک مقصد برود یا اینکه با استفاده از فن هیچهایک سوار بر خودروهای مختلف شده و به مقصد برسد.

وی گفت: معمولاً آقایان آسایش بیشتری برای انجام هیچهایک دارند خانم ها نیز اگر با این نوع از هیچهایک و فنون آن آشنا باشند می توانند از تجربه متفاوت این نوع سفرها نیز استفاده نمایند. ما در هیچهایک به واسطه خودروهای گذری به مقصدی می رسیم این خودرو می تواند تاکسی باشد و یا تریلی و یا هر خودروی دیگری. در این هنگام نسبت به سفر عادی با خودروی شخصی و یا حمل و نقل عمومی مسائل خاص تری هم دارد.
رایگان سواری با جبران محبت
وی اضافه نمود: یکی از دلایلی که باعث می گردد تا مسافر این مسائل را متحمل گردد صرفه مالی است که برای مسافر به همراه دارد در واقع زمانی که از راننده ای می خواهید تا شما را به مقصد برساند با او همراه می شوید تا بخشی از راستا را تنها طی نکند. معمولاً مسافران راستاهای تکراری از اینکه هم صحبتی داشته باشند راضی می شوند به همین دلیل معمولاً هزینه ای نیز نمی گیرند. بعضی افراد از این نوع جابه جایی به عنوان رایگان سواری یاد می نمایند و بعضی هم آن را رد می نمایند.
غنجال درباره اینکه هزینه حمل و نقل گردشگران بخشی از سود حاصل از سفر مسافران است که به جامعه محلی و یا مشاغل مرتبط با گردشگری تعلق می گیرد با این سبک حمل و نقل در واقع این هزینه از آن جوامع گرفته می گردد، شرح داد: فکر نمی کنم هزینه ای مثل 40 هزار تومان تفاوتی برای یک جامعه محلی و یا منطقه گردشگری داشته باشد ضمن اینکه مگر چند نفر در سال هیچهایک می نمایند از طرفی ما راستای را طی می کنیم که معمولاً راستا هر روزه راننده هاست و آنها قرار نیست حتماً ما را از اول تا آخر راستا همراهی نمایند و یا از راستا خودشان خارج شده و ما را به مقصد برسانند. همچنین سوار خودروهایی می شویم که شغل آنها جابه جایی مسافر نیست که اگر ما را سوار ننمایند بتوانند فرد دیگری سوار نموده و از این راه درآمد داشته باشد.
وی در ادامه اعلام کرد: این نوع جا به جایی در سفرها می تواند تجربه های خاص و مهیجی نیز برای گردشگران به همراه داشته باشد. سفر با خودروهای خاص مانند تریلی برای هر کسی پیش نمی آید. از سویی رانندگان جاده ها معمولاً افراد زحمت کشی هستند که در طول راستا تجربه های متفاوتی و یا مناطق گردشگری بکری را می شناسند که رانندگان گذری کمتری آنها را دیده اند و یا ممکن است گردشگران هیچ وقت چنین جاذبه هایی را در هیچ کتابی و یا نقشه ای پیدا ننموده باشند. آنها همچنین دوستان بسیار خوبی برای مسافران می شوند. معمولاً این دوستی ها تنها به یک هم راستای کوتاه منجر نمی گردد بلکه افراد پس از آن هم با یکدیگر همچنان ارتباط دارند.
راه را برای دیگران نبندیم
غنجال اعلام کرد: گاهی راستای را می خواهیم برویم که هیچ وسیله حمل و نقلی برای طی کردن آن وجود ندارد. بنابراین مجبور به هیچهایک می شویم. نکته ای که باید مد نظر داشت این است که باید بتوانیم اعتماد راننده را به دست بیاوریم زمانی که می خواهیم سوار خودرو شویم باید ارتباط چشمی با راننده برقرار کنیم و آنها بتوانند صورت ما را تشخیص بدهند در همان نگاه های اولیه افراد می توانند تا حدی به یکدیگر اعتماد نمایند. پس از سوار شدن نیز با شروع بحث و گفتگوی محبت آمیز این اعتماد تا حدودی جذب می گردد. از طرفی مسافر نیز باید بتواند در همان نگاه و کلام های اول به راننده اعتماد کند ضمن اینکه می بایست راستای که طی می گردد را خوب بشناسد و اگر دید راننده و یا خودرو مناسب سفر او نیست باید بتواند محترمانه از ادامه راستا خودداری کند اما در نظر بگیرد که حتماً در جایی از خیابان و یا جاده پیاده گردد که افراد دیگری نیز حضور داشته باشند مانند ایستگاههای پلیس و یا رستوران ها.
این راهنمای گردشگری اعلام کرد: نکته دیگر برای تجربه چنین سفرهایی این است که حتماً افراد هنگام پیاده شدن به صورت موقت وسایل خودشان را از خودرو خارج نمایند ممکن است راننده را پیدا ننمایند و وسایل در خودرو جا بماند و یا هر اتفاق دیگری رخ دهد. بهتر است که آدرسی و یا شماره ای از راننده داشته باشید. در طول راستا باید بتوانید با راننده هم کلام شوید. در این میان می توانید بخشی از خوراکی های خود را با او قسمت کنید تا به نوعی محبت او را هم جبران نموده باشید و یا اینکه ممکن است او را به یک ناهار در رستوران و یا قهوه مهمان کنید. حتماً در کوله خود شارژ فندکی به همراه داشته باشید. باید بتوانید به گونه ای درست رفتار کنید که آن راننده هر زمان هیچهایکری را دید او را سوار کند نه اینکه از این همراهی با یک مسافر بین راهی برای همواره پشیمان گردد. اگر در این راستا درخواست هزینه ای از سوی مسافر کرد نیز مسئله ای برای پرداخت آن وجود نخواهد داشت چون حق اوست که بابت این همراهی هزینه ای بگیرد.
گرفتاری هیچهایکر در عراق
در زمانی که گفتگوی آنلاین با محمد غنجال انجام می گرفت؛ حامد خسروی یکی از مسافرانی که در داخل کشور هیچهایک انجام داده بود، نیز خاطره خود را از هیچهایک در خارج از کشور اعلام کرد و گفت: پس از اینکه در ایران هیچهایک انجام داده بود، تصمیم گرفتم اربعین به اربیل عراق رفته و خود را به کربلا برسانم. پس از بازگشت مجبور شدم راستای را پیاده بروم چون جاده به صورتی بود که هیچ راننده ای امکان توقف نداشت. بعد از طی چند کیلومتر به ایستگاه پلیس رسیدم و مطمئن بودم که سرعت خودروها کمتر خواهد شد اما نیروهای نظامی عراق من را که نیمه شب به آنجا و پیاده رسیده بودم مورد بازپرسی قرار داد و من که فکر می کردم یکی دو روز درگیر خواهم بود را 19 روز در بازداشت نگه داشتند بدون اینکه بگویند به چه دلیل من را بازداشت نموده اند. آنها در واقع به من شک نموده بودند و زمانی که مطمئن شدند من فقط یک مسافر هستم آزادم کردند. در این مدت نیز خانواده ام پیگیری های لازم را انجام داده بودند ولی از من خبری نداشتند.
مهر
منبع: گردشبانbanima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما
کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی