چگونه وبلاگ سفرنویسی موفقی داشته باشیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، در دنیای امروز که وبلاگ نویسی و سفرهای اینترنتی رواج فراوانی یافته است، داشتن یک وبلاگ سفرنویسی موفق می تواند یک چالش جذاب باشد. با وجود رقابت فراوان در این عرصه، برخی اصول کلیدی وجود دارند که می توانند شما را در این مسیر موفق سازند. در این مقاله، نکات ارزشمندی را برای ایجاد، توسعه و مدیریت یک وبلاگ سفرنویسی پربازدید و تاثیرگذار ارائه خواهیم کرد.

چگونه وبلاگ سفرنویسی موفقی داشته باشیم؟

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

خب اول اینکه، اداره یک وبلاگ واقعا مشکل و زمان بر است. قرار نیست با مطلب گذاشتن و به روز کردن آن مثل باران پول بر سرتان بریزد. باید برای آن کوشش کنید، پشتکار می خواهد. مگر اینکه لاتاری اینترنتی برنده شده باشید، باید انتظار این را داشته باشید که حداقل یک سال با کمترین بازخورد سخت کار کنید. در خصوص وبلاگ نویسی سفر مثل کسب و کار رستوران داری فکر کنید: این که رستوران های زیادی وجود دارند به این معنا نیست که همه آن ها خوب هستند یا شما نباید مال خودتان را باز کنید! در عوض، کسانی که رستوران باز می نمایند یا دوست دارند سرآشپزی در رده دنیای شوند به دور و بر خود نگاه می نمایند و می گویند: من بهتر از این را می توانم انجام دهم. این طرز فکری است که شما باید در خصوص وبلاگ سفر خود داشته باشید.

1- زیاد بخوانید

من همواره متعجب می مانم که چطور برخی وبلاگ نویسان سفر با مطالعه مهارت هایشان را بهبود بخشیده اند. چندتایی کتاب های بازاریابی، استراتژی، کسب و کار یا رشد و تکامل شخصی بخوانید. مدیریت یک وبلاگ مثل مدیریت کسب و کار است، و اگر مدرسه نروید و به یادگیری ادامه ندهید، عقب می مانید. هر آدم پیروزی که من می شناسم حریص خواندن است. آن ها مرتبا سعی می نمایند مهارت ها و دانش خود را ارتقا دهند. شما همواره باید دانش آموز باشید. همواره باید یاد بگیرید.

در خصوص خواندن زیاد و نوشتن سفرنامه یا وبلاگ نویسی درباره سفر باید ابتدا چند جمله مختصر را متذکر شویم.

  • زیاد سفر کنید
  • زیاد بنویسید
  • زیاد بخوانید

این سه جمله از ابتدایی ترین و اصلی ترین اصول اولیه برای بهتر شدن و آموختن روش های سفرنامه نویسی است و هر یک را بیشتر شرح می دهیم.

  • زیاد سفر کنید

در حقیقت تا زمانی که سفر نروید، راهکار ساده ای برای نوشتن سفرنامه پیدا نمی کنید. هنگامی که در جاده هستید، می توانید حس واقعی سفر کردن و زندگی درون جاده را لمس کنید و پس از آن است که می توانید راجع به تجربه خود، صحبت کنید. همچنین هنگامی که به جاده می زنید و سفر را آغاز می کنید، خود را برای ناشناخته ها آماده کنید. برای نوشتن سفرنامه به سراغ فرهنگ محلی و جذابییت های آن بروید.

  • زیاد بنویسید

بهترین راه برای دستیابی به انتشار مطالب و نوشته هایتان، نوشتن زیاد است. اگر می خواهید در نوشتن مهارت پیدا کنید، باید اغلب دست به قلم باشید و بنویسید. یادتان باشد حتی اگر نوشته و سفرنامه شما منتشر نشد، باز هم حس رضایتمندی آن را خواهید داشت. همچنین با نوشتن سفرنامه و تجربیات خود می توانید به دوستانتان درباره سفر یاری کنید.

  • زیاد بخوانید

نکته بسیار مهم درباره نوشتن سفرنامه و وبلاگ نویسی این است که بدانید هیچ نوشته ای از ذهن تهی بیرون نمی آید. اگر کتاب بسیار نخوانید با نحوه نگارش آشنا نخواهید شد و ذهن شما فعال نمی گردد. حتی پیشنهاد می دهیم که به سراغ کتاب های راهنمای سفر و کتب تاریخی بروید. در موقع خواندن تنها به مطالب دقت نکنید؛ بلکه به اصول نگارشی و دستوری هم توجه داشته باشید.

2- مثل اپل باشید - متفاوت فکر کنید

در خصوص هر چیزی که می خواهید بنویسید، سعی کنید آن موضوع را به طریقی ارائه کنید که قبلا انجام نشده است. اگر همه محتوایی را به اشتراک می گذارند که حمایت اقتصادی به همراه دارد، این کار را نکنید. اگر همه متن می نویسند، فیلم ویدئویی بسازید. اگر همه جدی هستند، خنده دار بنویسید. اگر همه از طرح های پیچیده استفاده می نمایند، ساده و عینی بنویسید. اگر همه پست های یک نوبته می گذارند، با یک سری پست های دنباله دار داستان درست کنید تا مردم تشویق شوند دوباره به وبلاگتان سر بزنند.

در مجموع نتیجه این سخن درباره نوشتن سفرنامه و وبلاگ نویسی این است که بازار هدف خود را بشناسید. بدانید که دیگران در چه موردی می نویسند و چه نوشته هایی خواننده های بیشتری دارند. در واقع شما باید بازاریاب خوبی هم باشید. اگر برای دوستان و نزدیکان خود می نویسید، خب آن ها را به خوبی می شناسید و می دانید که در سفرنامه شما به دنبال چه نکاتی هستند. اما اگر برای مجله یا قشر بزرگی از جامعه می نویسید و افراد بیشتری هستند که ممکن است سفرنامه و وبلاگ شما را بخوانند، بنابراین مطمئن باشید که با نیازهای روز جامعه همگام باشید.

در زمانی که همه به دنبال سفرهای طبیعت گردی هستند، کسی دوست ندارد از خانه نشینی بداند. اگر تصور می کنید که برای ورود به گروه های بزرگ و انتشار در مجلات اینترنتی همانند خبرنگاران آمادگی ندارید، به سراغ وبلاگ نویسی و سایت های کوچکتر بروید.

اطلاعاتی که باید درباره سفر و نوشتن سفرنامه بدانید را خلاصه می کنیم:

  • بازار و علاقه مردم را بشناسید.
  • شکیبا باشید.
  • گروه مشخصی را برای مخاطب خود در نظر بگیرید. به طور مثال، تنها برای گردشگران طبیعت نویسید یا برای افرادی بنویسید که سولو و به تنهایی سفر می نمایند.

3- برای وبلاگتان هزینه کنید

برای اینکه این عنوان را بیشتر به شما شرح دهیم، یکی از سخنان سفرنامه نویس و وبلاگ نویسی را مطرح می کنیم که درباره سفر و نوشتن سفرنامه در بلاگ خود صحبت نموده است. در هر صورت، هیچ هدایت بهتر از راهنماهایی از زبان یک سفرنامه نویس نیست.

برای مدتی طولانی، از هر گونه هزینه کردن روی این وب سایت اجتناب کردم. من همه چیز را به تنهایی و بدون یاری بیرونی راه اندازی کردم و به هر هزینه ای با دید منفی نگاه کردم. این طراح خیلی خوب است اما من از عهده هزینه آن برنمی آیم. خودم یک طرح بی کیفیت تر درست می کنم.

اما خیلی زود فهمیدم هوشمندانه هزینه کردن یک جور سرمایه گذاری است. حالا برای طراحان، ویراستاران SEO، کنفرانس ها، ویراستاران ویدئو و صوت، ویراستاران متن و خیلی بیشتر از این ها هزینه صرف می کنم. این کار به من اجازه می دهد تجربه مخاطب را بهبود بخشم، محصولات مفیدی تهیه کنم، روی پروژه های دیگر کار کنم و زمانم را آزاد کنم که بنویسم. من روی مهارت های اصلی ام تمرکز می کنم و برای باقی موارد هزینه می کنم.

4- در کار خود خوب باشید و مهارت های خود را به روز کنید

باید مدام به اطلاعات و دانش آموخته های خود شک کنید و درباره اطلاعات به روز سفر و نوشتن سفرنامه و وبلاگ نویسی بخوانید. وجود وبلاگ نویس ها و مجله های اینترنتی بسیار که در این زمینه فعالیت دارند، باعث شده است تا بیشتر در خصوص موتور جستجوی گوگل بخوانید. باید بتوانید نوشته خود را به گونه ای بنویسید که هنگامی که مردم موضوعی در رابطه با مطلب شما جستجو می نمایند، نوشته شما به آن ها نشان داده گردد. وبلاگ نویسی می گوید:

به عقب بر می گردم ، سال 2008 زمانی که وبلاگ نویسی را آغاز کردم، معین یک بودجه کلی برای وب سایت سفری آسان بود. می توانستید دامنه وسیعی از موضوعات سفری را پوشش دهید و با رقابت کمی روبرو بودید. فقط تعداد انگشت شماری وبلاگ نویس وجود داشت. حالا، در این کار وبلاگ ها و سایت های خیلی زیادی هستند که سابقه کار طولانی مدت دارند. (و شما در نتایج جستجوی گوگل بعد از همه آن ها قرار خواهید گرفت.)

من توصیه می کنم که در موضوع/موضوعات مورد نظرتان تا حد ممکن باریک بین و متمرکز باشید. سفرتان اگر با ماشین کاروانی باشد، اگر بهترکیه سفر می کنید یا تایلند و شهرهای بزرگ دنیا می روید یا حتی شهر کوچک خودتان را معرفی می کنید، گوگل را بشناسید. قدرت جستجو به هر کسی اجازه می دهد که صندلی خودش را تعریف کند و همچنان قادر باشد به میلیون ها مخاطب بالقوه دسترسی پیدا کند.

5- محصول فراوری کنید

کسب و کار ها چیزی برای فروش ارائه می نمایند و شما هم باید همین طور باشید. این محصول می تواند یک دوره آموزشی باشد یاکتاب تی شرت و یا فقط محصولات دیگران (به روش فروش رابطه ای)، برای مخاطب خود فرصتی فراهم کنید که از وب سایت شما حمایت کند. ارائه محصولات برای فروش به شما اجازه می دهد مستقل از حامیان اقتصادی و معامله با نام های تجاری باشید و با وبلاگ نویسان سفری دیگر برای بدست آوردن موقعیت های سفرهای مطبوعاتی (press trips) وارد رقابت نشوید. این به شما اجازه می دهد که وبسایت و عملکرد خود را ارزیابی کنید. گاهی برای خوانندگان شما عمیق تر شدن در محصولات و پرداختن به جزئیات آن ها نسبت به یک پست معمول وبلاگی ارزش بیشتری دارد.

6- زیاد به سفرهای مطبوعاتی نروید یا خیلی با برندهای تجاری کار نکنید

چرا مردم هنوز کتاب های راهنمای سفر می خرند؟ چون دیدگاه مستقلی در خصوص مقصد سفرهایشان می خواهند. اگر هر چیزی که می نویسید حمایت اقتصادی می گردد، تعداد مخاطبان تان محدود خواهد شد. مطمئنا برخی ها اهمیتی نخواهند داد و ماجراجویی هایتان را دنبال خواهند کرد، اما عده کثیری از مردم احساس خواهند کرد که شما نمی توانید با تجربه های آن ها ارتباط برقرار کنید و برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیازشان جای دیگری جستجو خواهند کرد.

مخاطبان به محتوایی نیاز دارند که مرتبط و مستقل باشد، زیرا می خواهند یاد بگیرند که آن ها هم می توانند این کار را امکان پذیر سازند. اگر در زمینه مد کار می کنید، می توانید تمام لوازم آرایش خود را به نمایش بگذارید زیرا خواننده می تواند به آن ها نگاه کند و فکر کند: آره، من هم می توانم این کار را انجام دهم! بروم خرید کنم! اما وقتی در خصوص سفر کردن حرف می زنید، مردم نمی توانند به سفر رایگان چندین هزار دلاری شما به مالدیو نگاه نمایند و بگویند: آره، این برای من هم واقع بینانه است! بزن بریم!

7- شبکه ای غیر از سفر

در ارتباط بودن با وبلاگ سفر نویسان دیگر می تواند به شما یاری کند تا در این صنعت بهتر شناخته شوید (که چیز خوبی است)، اما خارج از این صنعت، می توانید همان آدم اهل سفری باشید که هر کسی برای گفته ها، مصاحبه ها و توصیه هایش به او رجوع می نماید . این کار سود بیشتری نصیب شما می نماید تا اینکه فقط به کنفرانس های سفری بپردازید. بله، رویداد های این صنعت را دنبال کنید. اما نه اینکه فقط رویدادها را دنبال کنید! دنبال این باشید که تخصص شما کجاها با صنایع دیگر اشتراک پیدا می نماید و با رهبران پیروز در آن صنایع ملاقات کنید. سپس می توانید کسانی را پیدا کنید که هیچ چیزی در خصوص سفر نمی دانند و کارشناس سفر آن ها در وب سایت هایشان باشید. من به این روش با کارشناسان اقتصادی، کارآفرینی و تکنولوژی زیادی ارتباط برقرار کردم.

8- از صحبت کردن در خصوص خود دست بردارید

وقتی وبلاگی را مدیریت می کنید، به این معنی است که بسیار بیشتر از مجلات و روزنامه ها از من خواهید گفت و معنایش این نیست که باید تنها در خصوص خودتان بنویسید. اگر وبلاگ تان فقط یادداشت های روزانه یا خاطرات سفر است، در خصوص هر چیزی که می خواهید بنویسید. اما اگر دنبال این هستید که یک وبلاگ حرفه ای را بگردانید که کسب و کاری پایدار ایجاد می نماید، به خاطر داشته باشید که فقط در خصوص شما نباید باشد. مهم نیست که توصیه های عملی تهیه می کنید؛ داستان خوبی تعریف می کنید، یا آن ها را می خندانید، به خاطر داشته باشید مهم این است که چطور می توانید به آن ها خدمات ارائه دهید.

9- پشتکار داشته باشید

وبلاگ شما هم یک شبه درست نخواهد شد. انتظارات خود را از وبلاگ تان واقع بینانه نگهدارید. برای سال اول جز سخت کوشی انتظار چیزی نداشته باشید. عجله نکنید. چیزی ماندگار بسازید. خاتمه شب سیه سفید است، اما خیلی از مردم درست قبل از خاتمه تسلیم می شوند. به راه خود ادامه دهید. شما می توانید!

نکات تکمیلی:

1: تعیین یک نیش یا حوزه تخصصی برای وبلاگ خود از مهمترین گام های اولیه است. در عصر اطلاعات امروز، مخاطبان به دنبال محتوای تخصصی و ارزشمند هستند. با تمرکز بر یک حوزه خاص مانند سفرهای طبیعت گردی، سفرهای خانوادگی، سفرهای ارزان قیمت و غیره، می توانید یک جامعه پایدار از خوانندگان وفادار را جذب کنید. این امر به شما کمک می کند تا از رقابت عمومی در حوزه سفر فاصله بگیرید و به عنوان یک صاحب نظر در حوزه خود شناخته شوید.

2: داشتن یک استراتژی محتوایی قوی و برنامه ریزی شده برای وبلاگ سفرنویسی شما ضروری است. برنامه ریزی برای انتشار منظم محتوا، تنوع در انواع محتوا (متن، ویدئو، عکس و غیره)، و پوشش دادن موضوعات جذاب و مرتبط با نیش وبلاگ شما، می تواند مخاطبان را درگیر و وفادار نگه دارد. همچنین، تحقیق در مورد کلمات کلیدی پربازدید و بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو می تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت وبلاگ شما هدایت کند.

3: استفاده از تجربیات شخصی و روایت داستان های جذاب، یکی از مهمترین ویژگی های یک وبلاگ سفرنویسی موفق است. مخاطبان به دنبال تجربیات واقعی و احساسات شخصی هستند که می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. با به اشتراک گذاشتن خاطرات، چالش ها و لحظات به یادماندنی سفرهای خود، می توانید یک ارتباط عمیق با خوانندگان برقرار کنید و آنها را تشویق به پیگیری وبلاگ تان کنید.

4: عکاسی حرفه ای و ویرایش تصاویر با کیفیت باال یکی دیگر از عناصر کلیدی موفقیت در وبلاگ سفرنویسی است. تصاویر جذاب می توانند داستان سفر شما را به طور بصری روایت کنند و مخاطبان را به سفر تشویق کنند. سرمایه گذاری در یک دوربین خوب، آموزش عکاسی و استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر می تواند تجربه خوانندگان شما را غنی تر کند و آنها را به وبلاگ شما جذب کند.

5: شبکه سازی و همکاری با سایر وبلاگ نویسان سفر، یک استراتژی موثر برای افزایش محبوبیت و دسترسی به مخاطبان جدید است. شرکت در رویدادهای سفر، کنفرانس ها و گردهمایی های آنلاین می تواند فرصت هایی برای ایجاد ارتباطات ارزشمند و همکاری های متقابل فراهم کند. همچنین، میزبانی از وبلاگ نویسان مهمان یا نوشتن به عنوان یک نویسنده مهمان در وبلاگ های دیگر می تواند در معرفی وبلاگ شما به مخاطبان جدید موثر باشد.

6: استفاده از رسانه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان و ترویج محتوای وبلاگ شما ضروری است. پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و پینترست، فرصت های ارزشمندی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات سفر، جلب توجه مخاطبان جدید و ایجاد یک جامعه پویا از طرفداران وبلاگ شما فراهم می کنند. با استراتژی رسانه های اجتماعی قوی، می توانید ترافیک بیشتری را به وبلاگ خود هدایت کنید و ارتباط عمیق تری با مخاطبان برقرار کنید.

7: درآمدزایی از وبلاگ سفرنویسی می تواند یک چالش باشد، اما راه های مختلفی برای آن وجود دارد. تبلیغات، فروش محصولات مرتبط (مانند کتاب های الکترونیکی، دوره های آموزشی، لوازم سفر و غیره)، اسپانسرشیپ و همکاری با برندها، از جمله روش های درآمدزایی هستند. با این حال، مهم است که درآمدزایی را با حفظ اعتبار و اعتماد مخاطبان تعادل ببخشید و از تبلیغات بیش از حد یا همکاری های نامناسب پرهیز کنید.

8: درک و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان یکی از رموز موفقیت در وبلاگ سفرنویسی است. با تحلیل آمار بازدید، نظرات خوانندگان و تعامل با آنها در رسانه های اجتماعی، می توانید درک کنید که چه محتوایی برای آنها جذاب است و چگونه می توانید تجربه بهتری را ارائه دهید. پاسخگویی سریع به سوالات و نظرات نیز می تواند به ایجاد اعتماد و وفاداری در میان مخاطبان کمک کند.

9: در عصر حاضر، داشتن یک وجهه حرفه ای و برند قوی برای وبلاگ سفرنویسی شما بسیار مهم است. طراحی یک لوگو و ظاهر زیبا و منحصر به فرد، استفاده از یک دامنه حرفه ای، و ایجاد یک سبک نوشتاری و بصری یکپارچه می تواند به برجسته شدن وبلاگ شما در میان رقبا کمک کند. همچنین، حضور فعال در رویدادها و کنفرانس های مرتبط می تواند به شناخته شدن برند شما کمک کند.

10: یکی از مهمترین عوامل موفقیت در وبلاگ سفرنویسی، داشتن عشق و اشتیاق واقعی برای سفر و روایت داستان های آن است. این کار نیازمند زمان، تلاش و پشتکار فراوان است، بنابراین اگر واقعاً عاشق آن نباشید، ممکن است در طولانی مدت دلسرد شوید. با حفظ شور و اشتیاق خود، می توانید محتوای الهام بخش و جذابی تولید کنید که مخاطبان را درگیر و سرگرم نگه می دارد.

سخن پایانی

داشتن یک وبلاگ سفرنویسی موفق نیازمند ترکیبی از مهارت های فنی، خلاقیت، تعهد و شناخت عمیق از نیازهای مخاطبان است. با پیروی از اصول کلیدی ارائه شده در این مقاله، از جمله تعیین نیش، برنامه ریزی محتوایی، روایت داستان های جذاب، عکاسی حرفه ای، شبکه سازی، استفاده از رسانه های اجتماعی، درآمدزایی، پاسخگویی به مخاطبان، ایجاد برند قوی و حفظ اشتیاق، شما می توانید یک وبلاگ سفرنویسی پربازدید و تاثیرگذار ایجاد کنید که مخاطبان وفادار را به خود جلب می کند. سفر لذت بخش باشد!

انتشار: 27 خرداد 1403 بروزرسانی: 27 خرداد 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30922

به "چگونه وبلاگ سفرنویسی موفقی داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه وبلاگ سفرنویسی موفقی داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید