نورآباد ممسنی شهرستانی تاریخی در فارس Nourabad

به گزارش مجله سرگرمی، شهرستان نورآباد ممسنی از نقاط تاریخی ایران اسلامی و استان فارس به شمار می رود که در غرب شیراز و فارس واقع است، منطقه ای زیبا و بکر که سراسر دیدنی است؛ انگار تکه ای از بهشت را به نظاره نشسته اید .شهرستان نورآباد ممسنی، همه دیدنی ها و جذابیت ها را در خود جای داده است؛ از جاذبه های تاریخی و مذهبی گرفته تا نقاط بکر طبیعی .در آثار ابن بطوطه، اشاره ای به ممسنی و شرایط آب و هوایی و معیشتی مردمان آن دیار شده است و البته آثار و دست نوشته های به جا مانده ازهزاره سوم تا هشتم پیش از میلاد این باور را که نخستین جرقه تمدن ایرانی در این منطقه زده شده و مشاهیر، عالمان و بزرگان ممسنی حافظ و امانتدار این میراث ارزشمند بوده اند، تقویت می نماید .وجود جنگل ها و مراتع گسترده، منابع غنی آب و خاک، دشت های حاصلخیز کم شیب، تنوع آب و هوایی و گیاهی همه شرایط مناسب را برای شکل گیری تمدن های اولیه در این سرزمین پهناور در برداشته است . در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با دیدنی های نورآباد بیشتر آشنا شوید.

نورآباد ممسنی شهرستانی تاریخی در فارس Nourabad

نقش برجسته گورانگون

در کوه گورانگون، در روستای سه تلن در 30 کیلومتری راستا نورآباد دو گنبدان نقش برجسته ای ایلامی حک شده است. این نقش برجسته صخره ای شامل دو رب النوع یکی به صورت مرد و دیگری به صورت زن است که در میان پرستش نمایندگان خود نشسته اند. طبق کاوش های علمی این مجموعه شامل یکی از معابد و محل پرسشتگاه دوران ایلامی بوده که هنر قوم سومر را نمایان می سازد.

نقش برجسته بهرام

در منطقه سرآب بهرام در جنوب ممسنی و در فاصله 9 کیلومتری سمت راست جاده شیراز- نورآباد، نقش برجسته صخره ای از دوران ساسانی وجود دارد که به واسطه وجود چشمه آبی در کنار آن به نقش سرآب بهرام معروف شده است. این نقش برجسته، بهرام دوم را نشان می ­دهد که در دو طرفش دو نفر از بزرگان ساسانی به حالت احترام ایستاده اند و به نشانه احترام انگشت سبابه خود را رو به بالا نگه داشته اند.

میل اژد ها، دیمه میل

این برج مربع سنگی چهارگوش در پایه کوه شیرمرد و در منقطه ای به نام دیمه میل در 10 کیلومتری غرب شهر نورآباد واقع است.این برج که ظاهراً یک پرستشگاه یا آتشکده بوده 7 متر ارتفاع و 40/3 متر عرض دارد که شامل 15 ردیف سنگ لاشه سفید مکعبی شکل است.بنای کل لوله، شهر قدیمی چشمه سردو، قلعه سفید، قلعه شاه دنیا احمد، قلعه چرو؛ قلعه ککا از دیگر آثار تاریخی این منطقه است.

امامزاده درب آهنی یا سیدعلاالدین محمد (ع)

بقعه امامزاده سیدعلاالدین محمد (ع) در شمال شرقی شهر نورآباد واقع شده است. این مقره مدفن یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و دختر بزرگوارشان است. این امامزاده شامل دوبنای قدیمی و نوساز است. ساختمان قدیمی شامل یک فضای چهارگوش در وسط با سقفی هلالی با تزئینات ساده گچبری و ساختمان جدید شامل یک شبستان است که در وسط آن ضریح قلمکاری شده واقع شده است.

تنگ هرایرز

تنگ هرایرز در استان فارس واقع است. این تنگ با دره ای ژرف و پرآب، در مجاورت جاده شیراز - اهواز و در نزدیکی روستای هرایرز قرار گرفته و دارای جنگل بلوط، بنه و بادام است. روستای هرایرز در 15کیلومتری جنوب شرقی شهر نورآباد ممسنی واقع شده است، این روستا که دارای قدمتی تاریخی است، دارای طبیعتی زیبا نیز می باشد که سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می نماید. روستای هرا یرز در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و موقعیتی کوهپایه ای دارد. در شرق و غرب اَن دو دروازه وجود داشته، که به همراه بافت بسیار قدیمی روستا، در اثر وقوع زلزله های متعدد و عدم محفاظت، تنها خرابه ای از اَن باقی مانده است.این روستا دارای یک قبرستان بسیار قدیمی است که در آن سنگ قبرهایی مربوط به قرن اول و دوم هجری دیده می گردد.درکنار این قبور قدیمی، حرم منتسب به امامزاده علی نیز واقع شده است که همه ساله در روز عاشورا پذیرای عزاداران است.

تنگ بوان

تنگ بوان در جنوب شرقی شهرستان نورآباد در حاشیه جاده فرعی نورآباد به جاده اصلی شیراز-اردکان واقع شده است. این منطقه پر آب، از زمان های قدیم محل ییلاقی طوایفی از عشایر ممسنی بوده که به باغ داری و دام داری می پرداخته اند. درختان گردوی تنومند باغ های این منطقه، عمری طولانی دارند. برخی از این درختان تا شعاع 10-15 متری از ورود نور آفتاب به زیر درختان جلوگیری می نمایند. اختلاف درجه حرارت این تنگه با نورآباد در روزهای گرم تابستان، گاه به بیش از ده درجه سانتی گراد می رسد. منطقه نور آباد ممسنی از مناطق گرراستا محسوب می گردد و میانگین درجه حرارت آن در تابستان در حدود 30 درجه سانتی گراد بالای صفر است. با این وجود تنگ بوان با دمای حدود 20 درجه سانتی گراد از توانمندی گردشگاهی قابل توجه در جذب گردشگران برخوردار است. از دیگر مزایای این تنگ، راه ارتباطی آسفالته آن است. تنگ بوان منطقه سردسیری نورآباد ممسنی است که محل ییلاق عشایر منطقه است.

آبشار تنگسا

آبشار فصلی تنگسا در نزدیکی شهرستان نورآباد ممسنی در غرب استان فارس واقع است.در بین اهالی افسانه های عجیبی در خصوص آبشار تنگسا وجود دارد و از دیرباز منبع برکت و نعمت برای اهالی بوده است.آبشار تنگسا در فاصله 16 کیلومتری شمال شرقی شهر نورآباد قرار گرفته است.تنگسا یا تنگ سا نام مزرعه ای در نزدیکی نورآباد است. تنگ سا به معنی تنگه کوهی صعب العبور است.تقریبی آبشار پانزده متر بوده و از چندین لایه تشکیل شده است.درختان و رودخانه ،هوای خنک ، آبشار و منطقه بسیار زیبای است که چشم هر بیننده را به خود خیره می نماید .

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: تاپ تراول
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 69148

به "نورآباد ممسنی شهرستانی تاریخی در فارس Nourabad" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نورآباد ممسنی شهرستانی تاریخی در فارس Nourabad"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید