جاذبه های گردشگری اسرارآمیز ایران و رازهای خفته در آنها

به گزارش مجله سرگرمی، وقتی سخن از سفر به ایران به میان می آید، بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی از شهرهای دیدنی مثل شیراز و اصفهان و منطقه سرسبز شمال ایران نام می برند؛ گاهی هم نامی از شهرهای یزد، تبریز، مشهد و جزیره کیش به میان می آید؛ اما این شهرها و مناطق تنها بخشی از مناطق اسرارآمیز ایران هستند. در کشور ما نقاطی وجود دارند که کمتر شناخته شده اند؛ اما تجربه بازدید از آنها حقیقتا خارق العاده و لذت بخش است. در این نوشتار، قصد داریم جاذبه های گردشگری اسرارآمیز ایران را به شما معرفی کنیم. پس، با در تور مجازی عجیب ترین جاهای دیدنی ایران همراه شوید.

جاذبه های گردشگری اسرارآمیز ایران و رازهای خفته در آنها

فهرست مطالب

دریاچه تخت سلیمانریگ جنجنگل جیغکلوت شهدادچاه های تلادودکش جندره ارواح (دره کول خراسان)

دریاچه تخت سلیمان

تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی یک منطقه خارق العاده و اسرارآمیز است؛ بویژه دریاچه تخت سلیمان که در مرکز یک زیارتگاه واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری اسرارآمیز ایران محسوب می شود. افسانه ها و اعتقادات بسیار زیادی در خصوص منشا این دریاچه مقدس وجود دارند؛ از جمله اینکه قدمت آن به زمان سلیمان پیامبر باز می شود. براساس داستانهای گفته شده، سلیمان عصای خود را در آب این دریاچه انداخته و باعث جوشانیده شدن آب آن شد و سپس دستور داد تا بناهای اطراف دریاچه را در آن منطقه بسازند. به همین دلیل، با وجود نامهای متعددی که توسط گروه و دولتهای مختلف به این مورد از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران داده شده اند، امروزه تنها با نام دریاچه تخت سلیمان شناخته می شود.

بیشتر بخوانیدتخت سلیمان | عظیم ترین عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام

بسیاری از مردم عقیده دارند که گنجینه ای از سکه ها و صفحات ساخته شده از طلا که به سلیمان پیامبر تعلق داشته اند، در اعماق این مورد از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران دفن شده اند و همین داستانها و ویژگی های طبیعی این دریاچه باعث شده تا گردشگران بسیار زیادی نه تنها از ایران بلکه از سایر نقاط دنیا به این منطقه جذب شوند. البته، بعضی زرتشتی ها نیز عقیده دارند این گنجینه طلا، مجموعه هدایایی است که مردم به خدای آب تقدیم می نموده اند. اما سوال اینجاست که چرا هیچکس تا به امروز جرات رفتن به کف دریاچه و بدست آوردن این گنج را به خود نداده است؟!

گفته می شود شکل گیری آن اینگونه آغاز شد که سرچشمه آن آغاز به جوشیدن نموده و در طول یک زمان بسیار طولانی و بتدریج به دریاچه کنونی با رسوبات کلسیمی تبدیل شده است؛ دریاچه ای با طول 100 متر، عرض 80 متر و عمق حدودا 60 متر. نکته شگفت انگیز دیگر درباره این مورد از مناطق اسرارآمیز ایران این است که با وجود واقع شدن در منطقه سرد آذربایجان، دمای آب این دریاچه کاملا ثابت بوده و در طول تابستان و زمستان از 21 درجه سانتیگراد نه بالاتر می رود و نه پایین تر. نکته جالب دیگر این است که هیچ موجود زنده ای در عمق بیش از 1 متر در این دریاچه زندگی نمی نماید که دلیل علمی آن حضور عناصر سخت آب هست. براساس اعتقادات زرتشتیان، هر کسی که آب این دریاچه را لمس کند، می بایست برای چهل روز، روزه ای خاص بگیرد.

ریگ جن

منطقه کویری ریگ جن یکی از جاذبه های گردشگری اسرارآمیز ایران بشمار می رود. این منطقه بدلیل وسعت بسیار زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب، در گذشته محل عبور کاروانها نبوده و تنها در سالهای اخیر بعضی گروه ها به آن سفر نموده اند. از طرفی، بسیاری از مردم عقیده دارند عبور از این کویر غیرممکن است، زیرا تا به امروز هیچ گردشگری نتوانسته از آن عبور کند و سالم باز شود. براساس گفته های مردم محلی، این منطقه تحت تسلط ارواح شیطانی است و بنابراین نفرین شده محسوب می شود.

شاید به همین دلیل باشد که برای سالهای متمادی، هیچکس جرات نداشت به این مورد از مناطق اسرارآمیز ایران برود و اسرارش را کشف کند. اما، اگر بخواهیم برای ناپدید شدنهای عجیب در ریگ جن شرح علمی بیاوریم، می توانیم بگوییم که این کویر، بویژه در قسمتهای جنوبی، مملو از باتلاقهای نمکی است. تشخیص دادن این باتلاقها اصلا آسان نیست و همین می تواند دلیل اصلی ناپدید شدن بعضی از مردم و گردشگران باشد. گردشگران می بایست بهمراه یک راهنما به بازدید از کویر ریگ جن بفرایند تا بتوانند به درستی جهت یابی نمایند؛ وگرنه زندگی خود را به خطر می اندازند.

طوفان و گردبادهای شدید در این منطقه باعث شده اند تپه های شنی طوری حرکت و شکل پیدا نمایند که در بعضی بخشهای کویر، امکان رانندگی روی دامنه های پر شیب تپه های شنی وجود نداشته باشد. تکنیکهای ویژه رانندگی روی تپه های شنی بویژه فعالیتهای مخصوص مانند اسکی و اسکیت روی شن، باعث می شوند آدرنالین در رگهای گردشگران ترشح شود و همین یکی از دلایل اصلی علاقه گردشگران به این منطقه ترسناک است. اگر شما هم از آن دسته گردشگران ماجراجو و علاقمند به هیجان هستید، توصیه می کنیم تنها به این منطقه سفر نکنید؛ بلکه با یک گروه همراه شوید و آب، غذا، بنزین و تجهیزات درجه یک به مقدار کافی و برای حداقل 15 روز بهمراه خود داشته باشید. در ضمن، نقشه جغرافیایی خود را نیز نباید فراموش کنید.

بیشتر بخوانیددیدنی های کویر ریگ جن، ترسناک ترین نقطه در ایران

جنگل جیغ

در شمال شرقی ایران و در استان خراسان، جنگل خارق العاده و اسرارآمیزی وجود دارد که در هنگام شب صداهای عجیب جیغ مانندی را فراوری می نماید. این جنگل که نام واقعی آن جنگل سربرج بوده، روزهای عادی و آرامی دارد، اما به محض تاریک شدن هوا تا هنگام سپیده دم، صداهایی عجیب و ترسناک مانند صدای جیغ در آن به گوش می رسند. از آنجایی که مردم محلی بسیار از این جنگل می ترسیدند، تیمی از متخصصان برای کشف اسرار این جنگل به محل اعزام شدند.

آنها بعد از تحقیقات مفصل گزارش دادند که صداهای فراوری شده به نوعی ملخ که به صورت گروهی و در تعداد بسیار زیاد و بویژه در فصلهای بارانی به روستاها حمله می نمایند، مربوط است. عمر آنها 40 روز به طول می انجامد و در تمام این مدت، صداهای جیغ مانندی را از خود فراوری می نمایند. اما، مردم محلی هنوز هم جنها و سایر مخلوقات فراطبیعی را مسئول بوجود آمدن این صداهای عجیب جیغ مانند می دانند. داستانهای مردم هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به این مورد از مناطق اسرارآمیز ایران جذب می نماید. جنگل جیغ طرقبه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری اسرارآمیز ایران بشمار می رود.

بیشتر بخوانیدراز جنگل جیغ چیست؟

کلوت شهداد

کلوت ها برآمدگی های جغرافیایی منحصر بفردی هستند که توسط فرسایش بسیار شدید خاک و آب در طول قرنهای متمادی بوجود می آیند. این جاذبه های طبیعی خارق العاده و شگفت انگیز در میانه کویر لوت مانند یک شهر اسرارآمیز به نظر می رسند. این پدیده طبیعی خیره نماینده هر گردشگری را به وجد می آورد و یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران است. کلوت شهداد براساس آمار ناسا، با دمای 71 درجه سانتیگراد در گرمترین حالت، گرمترین نقطه روی زمین محسوب می شود. این منطقه بطور کل منطقه ای خالی از موجودات زنده است، چرا که هیچ موجود زنده ای نمی تواند تحمل چنین گرما و شرایط آب و هوایی را داشته باشد.

بیشتر بخوانیدکویر لوت | تماشای دریایی از کویر

بنابراین، اگر به کویر و بیابان علاقه دارید و ترس از مار و عقرب و سایر موجودات صحرایی، شما را از سفر به این مناطق باز داشته، کلوت شهداد بهترین و ایده آل ترین مکان برای شماست. این منطقه خارق العاده توسط بادهای شدید سمنان که 120 روز از سال و بین ماه های ژوئن تا اکتبر به وزش در می آیند، بوجود آمده و بیش از 11 هزار کیلومتر وسعت دارد. در حقیقت، این بادهای شدید اصلی ترین دلیل بوجود آمدن کلوت شهداد هستند. از آنجایی که این منطقه یکی از گرمترین نقاط سرزمین ایران بشمار می رود، بهترین زمان برای سفر به آن فصل زمستان است. برای بازدید از این جاذبه گردشگری طبیعی به مجوز احتیاج دارید و توصیه می کنیم در یک گروه راهی این سفر شوید تا گم نشوید و بلایی سرتان نیاید.

چاه های تلا

هزاران سال پیش، مردم قشم که یکی از گرمترین نقاط ایران و نزدیکترین نقاط به خط استوا بشمار می رود، 366 چاه در سنگ حفر کردند تا آب تمیز بارش باران را جمع آوری نمایند. هر کدام از این چاه ها نماینده یک روز از روزهای یک سال کبیسه بودند و یک نام بخصوص داشتند. آب همواره ارزشمندترین چیز برای مردم این منطقه بوده و برای آن ارزشی بیشتر از طلا قائل بوده اند. این چاه ها در خارج از جزیره و در مجاورت قلعه نادری و در روستای لافت قرار دارند.

چندین درخت قدیمی و بسیار عظیم در سنگهای نزدیک به چاه های تلا ریشه دوانده اند؛ مردم محلی اعتقاد دارند که این درختها نگهبانان چاه های تلا هستند. طراوت این درختان نشان می دهد که آب به اندازه کافی در چاه ها موجود است. از آنجایی که چاه های تلا در منطقه ای عمیق تر و در مجاورت یک تپه مرجانی واقع شده اند، آب باران به سمت آنها سرازیر و در آنها ذخیره می شود. ته چاه ها با گچ پوشانده شده است؛ حقه ای که یاری می نماید آب درون چاه ها به مدت طولانی تری تمیز و خنک باقی بماند. چاه های تلا در فاصله 25 کیلومتری و بسیار نزدیک به فرودگاه هستند؛ بنابراین می توانند اولین یا آخرین جاذبه گردشگری قشم برای بازدید باشند. جنوب ایران دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بیشمار بوده و بهترین زمان برای شرکت در تور جنوب گردی از اواخر سپتامبر تا ماه آوریل است.

بیشتر بخوانیدجاهای دیدنی جزیره قشم کجاست | جزیره ای افسونگر در جنوب ایران

دودکش جن

این صخره های شگفت انگیز و خارق العاده طی قرنهای متوالی و توسط نیروهای طبیعی فیزیکی و شیمیایی مختلف بوجود آمده و فرسایش توسط باد و باران اسیدی، باعث شکل گیری این پدیده طبیعی شده است. اما قدرتمندترین فرایند ای که به شکل گیری این تندیسهای طبیعی یاری می نماید، گوه انجمادی است؛ نوعی خردایش انجمادی که در آن سنگ شیاردار تحت تاثیر عملکرد گوه مانند یخ موجود در شیارهای آن، خرد و جابجا می شود. در واقع، وقتی که برف این منطقه آب می شود، به شکل آب در شیارهای سنگ ها نفوذ می نماید و سپس با فرا رسیدن شبهای زمستان، منجمد می شود.

وقتی آب به انجماد می رسد، نزدیک به 10 درصد افزایش حجم پیدا می نماید و بتدریج شکافهایی را در دل سنگها بوجود می آورد و آنها را پهن تر می نماید. مردم محلی این صخره های عجیب و اسرارآمیز را دودکش جن می نامند. نمونه مشابه این مورد از مناطق اسرارآمیز ایران در برایس کنیون در کشور آمریکا موجود است؛ اما نمونه های دیگری نیز در کاپادوکیه، تایوان، نیومکزیکو، نیوزیلند، ایتالیا، فرانسه و کانادا وجود دارند. متاسفانه، این دودکشها خیلی دوام نمی آورند و توسط همان فرایند ای که باعث بوجود آمدنشان می شود، از بین می فرایند.

بیشتر بخوانیدقلعه بهستان یا دودکش جن | نمایش قدرت در ماه نشان زنجان

دره ارواح (دره کول خراسان)

دزفول شهر فوق العاده زیبای استان خوزستان با تاریخچه غنی خود و مناظر طبیعی شگفت انگیزش از جمله آبشار شوی، دریاچه شهیون، رودخانه دز، دشتهای گل، پارک ملی دز و سایر رودخانه ها و چشم اندازهای طبیعی که مایه غافلگیری و شگفتی گردشگران و بازدیدنمایندگان هستند، بهشتی برای عکاسان و علاقمندان به عکاسی بشمار می رود. یکی از جاذبه های گردشگری اسرارآمیز ایران، دره ارواح یا دره کول خراسان است که در زمره جاذبه های طبیعی منحصر بفرد در دنیا محسوب می شود.

بیشتر بخوانیدآشنایی با شهرستان دزفول و جاذبه های گردشگری آن

یک جاده را تصور کنید که چندین کیلومتر امتداد می یابد و بین دیواره هایی با ارتفاع بیش از 100 متر از هر دو طرف واقع شده است؛ در بعضی نقاط، دو دیواره با یکدیگر تلاقی دارند و این باعث می شود نور خورشید بتواند به وسیله سوراخهای بسیار کوچک به دره ورود کند. در آغاز جاده، دشتهای بسیار زیبا دیده می شوند؛ همچنین یک باغ کوچک نخل و درختان تعداد زیادی درخت سرو در جهت بچشم می خورند. این دره شگفت انگیز کول خراسان نام دارد و یکی از عالی ترین نقاط اسران برای سفر و بازدید است.

در جهت این مورد از مناطق اسرارآمیز ایران، آب از دیواره های بلند به درون دره می چگند و در بعضی نقاط، آبشارهای کوچک نیز دیده می شوند. دیواره ها در بخشهای مختلف دره دارای شکلهای مختلفی هستند؛ گاهی مستقیم و گاهی خمیده؛ بطوری که جهت باریکی را بوجود می آورند که تنها یک نفر می تواند از آن عبور کند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا مردم محلی این دره را با نام دره ارواح می شناسند؛ هرچه در جاده جلوتر می روید، دیواره های دره به هم نزدیکتر می شوند و ارتفاع آنها افزایش می یابد؛ بنابراین دره تاریک و تاریک تر شده و نور کمی به آن وارد می شود. بهمین دلیل مردم محلی آن را دره ارواح نامیده اند.

یکی از نکات عجیب و اسرارآمیز درباره این مورد از مناطق اسرارآمیز ایران، دمای آن است که در تابستان خنک و در زمستان گرم می شود. این دره با رسیدن به رودخانه دز به خاتمه می رسد؛ رسیدن به آغاز جهت دره احتیاج به یک پیاده روی 4 کیلومتری از جاده دارد و سپس خود جهت نزدیک به 10 کیلومتر امتداد می یابد. بهتر است به انتهای جهت این مورد از مناطق اسرارآمیز ایران نزدیک نشوید، چرا که گاهی سطح آب رودخانه دز بالا می آید و شنا کردن در آب آن خطرناک می شود. بنابراین اگر یک شناگر حرفه ای نیستید، در آب رودخانه شنا نکنید. بهترین زمان برای بازدید از این مورد از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران، ماه ژوئن (اول تابستان) است، زیرا آب و هوا به گرم شدن تمایل دارد و تقریبا اصلا باران نمی بارد.

0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ

banoirane.ir: بانوی ایران | مجله خبری و ورزشی بانوان، مجله خانواده

منبع: همگردی
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 107756

به "جاذبه های گردشگری اسرارآمیز ایران و رازهای خفته در آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری اسرارآمیز ایران و رازهای خفته در آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید