نقش برگزیت در همسویی آمریکا و انگلیس، شرط ماندن انگلیس در اتحادیه

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران، گروه بین الملل- شقایق لامع زاده: حدود 51 درصد از شهروندان انگلیسی که در همه پرسی برگزیت در تاریخ 23 ژوئن سال 2016 میلادی شرکت نموده بودند، خواهان خروج کشورشان از اتحادیه اروپا شدند. همه پرسی صورت گرفته وعده ای بود که دیوید کامرون نخست وزیر وقت انگلیس در فعالیت های تبلیغاتی خود آن را مطرح نموده بود. گرچه بعدها بعضی از گزارش ها حاکی از ابراز پشیمانی وی بود، اما بر اساس اصول مبتنی بر دموکراسی و قوانین حاکم بر انگلیس باید به این وعده بنا خواسته مجدانه مردم جامه عمل پوشانده می شد.

نقش برگزیت در همسویی آمریکا و انگلیس، شرط ماندن انگلیس در اتحادیه

چرا شهروندان انگلیسی به برگزیت رأی مثبت دادند؟

شهروندان انگلیسی قاطعانه به بعضی از سیاست های اتحادیه اروپا نقدها جدی داشتند، اما از آنجایی که اعمال تغییر در قوانین اروپا را دور از دسترس قلمداد می کردند تنها را خلاصی از این گونه قوانین را خروج کشورشان از اتحادیه اروپا می دانستند.

موافقان برگزیت خواستار داشتن اختیار برای عقد قراردادهای تجارت آزاد، عدم پرداخت هزینه به اتحادیه اروپا و همچنین توقف روند ورود مهاجران به کشورهای اروپایی بودند. پس از رأی مثبت شهروندان انگلیسی به برگزیت روند گفتگوی مقامات این کشور با مقامات اتحادیه اروپا کلید خورد. پس از چندین نشست کارشناسانه با حضور مقامات و صاحبنظران مسائل اروپا دو طرف توافق کردند تا لندن تا انتها ماه مارس 2019 میلادی اتحادیه اروپا را ترک کند.

اتحادیه اروپا به انگلیس این فرصت را داد تا در خلال این مدت روند آماده سازی و اجرایی شدن برگزیت را انجام دهد. برای همین باید برگزیت به تائید مجلس انگلیس هم می رسید.

شکاف میان مردم و دولت در مورد برگزیت

پس از یک سال و نیم مذاکره میان انگلیس و اتحادیه اروپا در نهایت در نوامبر 2018 دو طرف بر سر یک متن 585 صفحه ای به توافق رسیدند. ولی مجلس انگلیس در سه مرحله این توافقنامه را با اختلاف 230، 149 و 58 رأی رد کرد و همین سبب بروز فضای دوگانه در دولت انگلیس شد تا جایی که ترزا می نخست وزیر انگلیس راهی بروکسل شده و نشست های جداگانه ای را با هدف برون رفت از وضعیت کنونی برگزیت با مقامات اتحادیه اروپا برگزار کرد.

تنها نتیجه ای که نشست های جداگانه نخست وزیر انگلیس و برگزاری نشست های موازی با حضور تمام اعضای اتحادیه اروپا در مورد برگزیت بدنبال داشت این بود که اجرایی شدن خروج انگلیس از اتحادیه تا انتها ماه اکتبر امسال میلادی به تعویق بیفتد.

اختلاف میان احزاب انگلیس نیز به فضای متشنج دولت در مورد برگزیت دامن زد. جناح های سیاسی مختلف به دلایل متفاوتی علیه توافقنامه برگزیت رأی دادند. حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت، و نیز نمایندگان هوادار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا معتقدند خروج طبق این توافقنامه برای اقتصاد بریتانیا مضر است.

از سوی دیگر حامیان سرسخت برگزیت معتقدند این توافقنامه کنترل کامل همه امور را به انگلیس برنمی گرداند و مخصوصاً نگران این هستند که بخش مربوط به مرز ایرلند شمالی، سبب می گردد انگلیس تا ابد در قید و بندهای اتحادیه اروپا باقی بماند.

ترزا می ماندنی یا رفتنی است؟

کوشش های بی نتیجه ترزا می نخست وزیر انگلیس در مورد روند اجرایی شدن برگزیت اعضای حزب محافظه کار را بر آن داشت تا بدنبال گزینه ای برای جانشینی وی باشند. منتقدان و مخالفان می معتقدند که در حال حاضر بهترین شرایط برای تغییر نه تنها در حیطه حزب محافظه کار بلکه در حوزه رهبری کشور پیش آمده است.

منتقدان نخست وزیر انگلیس بر این عقیده اند که حتی تغییر در بعضی قوانین داخلی کشور نیز می تواند تأثیرات مثبتی را بدنبال داشته باشد و باید برای این مهم نیز اقدامات لازم صورت بگیرد.

در عین حال باید به این نکته اشاره نمود که چون ترزا می حدود 4 ماه پیش از نمایندگان حزب محافظه کار در مجلس رأی اعتماد گرفته تا 8 ماه دیگر از مصونیت شغلی برخوردار است.

از گزینه های جانشینی می می توان به ساجد جاوید وزیر کشور، جرمی هانت وزیر خارجه و پنی موردنت وزیر توسعه بین المللی اشاره نمود. طرح گزینه هایی مانند بوریس جانسون وزیر خارجه سابق و دومینیک راب وزیر سابق برگزیت نیز دور از ذهن نیست.

در حال حاضر اوضاع داخلی انگلیس چگونه است؟

انگلیس در ماه آینده میلادی میزبان برگزاری دو انتخابات است. نخست انتخابات شوراهای شهر که شامل بعضی از مناطق انگلیس می گردد و دیگری انتخابات مجلسی اروپا.

انتخابات شوراهای شهر در انگلیس در حالی برگزار می گردد که در انتخابات گذشته حزب محافظه کار با 42 درصد بیشترین آرا را به خود اختصاص داده بود. این در حالی است که نظرسنجی های اخیر از کاهش محبوبت حزب محافظه کار و حزب کارگر در میان مردم انگلیس حکایت دارد. مواضع حزب کارگر در مورد برگزیت در نتایج این نظرسنجی ها بی تأثیر نبوده است.

با این حال پیش بینی می گردد که حزب کارگر در انتخابات مجلسی اروپا بتواند حدود 22 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. با این حال بحثی که در محافل سیاسی انگلیس مطرح شده این است که احتمال تغییر نگرش و دیدگاه در میان شهروندان انگلیس تا زمان برگزاری دو انتخابات وجود دارد. با این حال رهبران دو حزب در مورد نتایج دو انتخابات ابراز نگرانی نموده اند.

احتمال تداوم حضور انگلیس در اتحادیه اروپا چگونه است؟

با توجه به آنچه از سال 2016 تا کنون پیش آمده حتی این احتمال هنوز وجود دارد که انگلیس در عضویت اتحادیه اروپا باقی بماند.

طبق حکم دیوان دادگستری اروپا، انگلیس می تواند پیش از موعد خروج، درخواست خود مبتنی بر خروج از اتحادیه اروپا را به صورت یک جانبه پس بگیرد و برای ماندن، نیازی به تأیید دیگر اعضا ندارد. تنها شرطش این است که تصمیم به ماندن در اتحادیه در فرآیندی دموکراتیک گرفته شده باشد، به این معنی که مثلاً این موضوع به تصویب مجلس انگلیس رسیده باشد یا در یک همه پرسی دیگر، مردم انگلیس به ماندن رأی داده باشند.

پیامدهای برگزیت

اجرایی شدن برگزیت می تواند باعث کند شدن رشد مالی انگلیس و حتی اتحادیه اروپا گردد، اتحادیه ای که بزرگ ترین بلوک مالی دنیا بشمار می آید. چنین اتفاقی می تواند در کوتاه مدت و درازمدت روی اقتصاد دنیا نیز تأثیر گذاشته و چه بسا تغییراتی را در بازارهای دنیای نفت بدنبال داشته باشد.

در عین حال باید به این نکته توجه داشت که در کنار همه این موارد برگزیت از سویی می تواند وزن اتحادیه اروپا در معادلات دنیای را کمتر کند و از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که مواضع انگلیس در دیپلماسی و مناقشه های بین المللی با سیاست های آمریکا همسوتر گردد.

datapad.ir: دیتاپد | مجله فناوری و تخصصی رایانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 22209

به "نقش برگزیت در همسویی آمریکا و انگلیس، شرط ماندن انگلیس در اتحادیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش برگزیت در همسویی آمریکا و انگلیس، شرط ماندن انگلیس در اتحادیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید