نفوذ یک درصدی کتاب دیجیتال در ایران، آمار نصب اپلیکیشنهای کتابخوان

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، امیر خوراکیان از سازماندهی و برطرف موانع توسعه کتاب دیجیتال در کشور به دلیل رشد و توسعه بازار آن و اهمیت آنالیز وضعیت کسب و کار این صنعت اطلاع داد و گفت: با آسیب شناسی و تحلیل وضع موجود، جهت رونق فراوری و گسترش صنعت کتاب دیجیتال ایران، کمیسیون عالی ارتقاء محتوا و خدمات فرهنگی مرکز ملی فضای مجازی اقداماتی همچون برگزاری جلسات هم اندیشی با نخبگان، ذی نفعان و ذی ربطان صنعت کتاب دیجیتال ایران انجام داده است.

نفوذ یک درصدی کتاب دیجیتال در ایران، آمار نصب اپلیکیشنهای کتابخوان

وی گفت: در همین حال آنالیز مهم ترین موانع توسعه کسب و کار های فرهنگی در این صنعت، مالکیت مادی و معنوی کتاب های دیجیتال، حمایت از ناشران این کتب در مقایسه با ناشران کاغذی کتاب، توسعه ابزارها و زیرساختهای فنی فراوری محتوای کتاب دیجیتال، آنالیز اهمیت مصرف کتاب در سبد خانوار های ایرانی و در نهایت هماهنگی میان دستگاه های مربوطه برای توسعه صنعت کتاب دیجیتال ایران از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

خوراکیان با بیان اینکه صنایع فرهنگی دیجیتال در ایران تحت قالب هایی همچون صنعت نرم افزارهای چند رسانه ای، صنعت هنرهای دیجیتال، چاپ و نشر، موسیقی، سینما، خبرگزاری های آنلاین، رادیو و تلویزیون و بازی های ویدیویی شناخته می گردد، افزود: در سال های اخیر فروش کتاب الکترونیکی در دنیا به طور چشمگیری افزایش یافته است. در سال 2018 بازار دنیای کتاب، 13 هزار میلیون دلار فروش کتاب دیجیتال را ثبت کرد. در ایران نیز در سال­های اخیر بازار فراوری و عرضه کتاب دیجیتال رشد قابل توجهی داشته است به طوریکه در عرض یک سال اخیر (سال 1397) رشد 300 درصدی بازار کتاب دیجیتال را شاهد بوده ­ایم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که هنوز نسبت تعداد کتب الکترونیکی به کل کتاب های منتشر شده در کشور بسیار پایین تر از نرخ های دنیای است، خاطرنشان کرد: چنانچه آمارها نشان می­ دهد، تا سال 1397 در مجموع 1 میلیون و 320 هزار عنوان کتاب از خانه کتاب شابک اخذ نموده و منتشر شده است اما تعداد کتاب های دیجیتال منتشر شده تا سال 1397 در ایران 90 هزار عنوان برآورد شده است. بنابر این نسبت کتاب کاغذی به کتاب های منتشر شده در ایران حدود 94 درصد است.

وی اضافه نمود: براساس آمار مؤسسه خانه کتاب ایران، طی 30 سال اخیر حدود 1 میلیون و 320 هزار عنوان کتاب کاغذی چاپ شده است. آنالیز ها نشان می دهد که از این تعداد، حدود 750 هزار عنوان کتاب، به سهولت در دسترس عموم مردم نیست و به نوعی حبس شده تلقی می گردد. زیرا به طور عمومی چاپ مجدد کاغذی آنها توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین با توجه به کم بودن هزینه انتشار کتاب در فضای مجازی، انتشار دیجیتال این 750 هزار عنوان کتاب، برای بازگرداندن کتاب های حبس شده به چرخه مصرف و ارتقاء کمی و کیفی محتوای فارسی در وب راه حل مناسبی است.

خوراکیان با بیان این که در حوزه نشر کتاب دیجیتال بازار غیر رسمی وجود دارد، گفت: در حال حاضر قریب به 7 میلیون بار اپلیکیشن های کتابخوان روی دستگاه های همراه و هوشمند در ایران نصب شده که از این تعداد حدود 700 هزار کاربر فعال روزانه وجود دارد که حجم بازار رسمی کتاب دیجیتال در سال 1397 را به حدود 20 میلیارد تومان رسانده اند که البته به دلیل غیر رسمی بودن این بازار، برآورد اقتصادی مشخصی از حجم کل آن وجود ندارد.

وی گفت: آنالیز آمارها و نیازهای ملی، منطقه ای و بین المللی نشان می دهد که ظرفیت رشد و توسعه اقتصادی این صنعت فرهنگی بسیار بالا است و باید زمینه رشد کمی و کیفی و صادرات آثار و محصولات کتاب دیجیتال به دنیا خصوصا کشورهای همسایه و به ویژه به 11 کشور دارای شهروندان فارسی زبان فراهم گردد.

خوراکیان با اشاره به این که متوسط ضریب نفوذ کتاب دیجیتال در دنیا 13 درصد است، اما این آمار در ایران کمتر از یک درصد برآورد شده است، گفت: کتاب دیجیتال مزیت های منحصر به فردی دارد که براساس آن اولویت توسعه آن لازم است. چرا که علاوه بر تحقق عدالت آموزشی و محتوایی فرهنگی، توزیع آسان و فراگیر کتاب و جریان سازی فرهنگی، افزایش کمی و کیفی محتوای فاخر فارسی در وب، کاهش هزینه زنجیره فراوری کتاب و کاهش ریسک سرمایه گذاری، استفاده بهینه عموم شهروندان از اوقات فراغت، دسترسی افراد کم توان (نابینایان) به محتوای فاخر کتاب های صوتی و تسهیل مشارکت نخبگان و نویسندگان سراسر کشور در فراوری و نشر کتاب دیجیتال، زمینه را برای تسهیل ایفای نقش حاکمیت در راهنمایی، نظارت و حمایت از حوزه کتاب نیز فراهم می ­آورد.

وی اضافه نمود: البته با توجه به خلاء­های قانونی و نظارتی در حوزه کتاب دیجیتال، نقض مالکیت معنوی آثار در فضای مجازی به نحو گسترده ­تری رخ می­ دهد. از این رو سرقت علمی و ادبی یکی از تهدیدهای جدی در این حوزه به شمار می­ رود. همچنین بعضی از نویسندگان در عصر ارتباطات و اطلاعات به دلیل راحتی دسترسی به انواع محتوا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، به جای فراوری دانش، سمت وسوی فعالیت نگارشی خود را به جابه جایی اطلاعات معطوف نموده و به نشر کتاب های کم ارزش و گاه بی ارزش اقدام می نمایند که باید برای جلوگیری از معایب آن اقدام لازم صورت گیرد.

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43905

به "نفوذ یک درصدی کتاب دیجیتال در ایران، آمار نصب اپلیکیشنهای کتابخوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفوذ یک درصدی کتاب دیجیتال در ایران، آمار نصب اپلیکیشنهای کتابخوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید