نشست تخصصی شرایط نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان پس از انقلاب برگزار گردید

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران ، پنجمین نشست تخصصی روز سوم هفته هنر انقلاب اسلامی با عنوان شرایط نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان پس از انقلاب با حضور منوچهر اکبرلو نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر و پژوهشگر، دکتر اکرم قاسمپور عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، داوود کیانیان نویسنده و کارگردان تئاتر و سید حسین فدایی حسین نمایشنامه نویس، طراح صحنه، و پژوهشگر تئاتر، روز دوشنبه 23 فروردین ماه به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار گردید.

نشست تخصصی شرایط نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان پس از انقلاب برگزار گردید

در ابتدای جلسه، اکرم قاسم پور با بیان این که در سراسر دنیا و همین طور در ایران 24 درصد جمعیت را بچه ها و نوجوانان زیر 15 سال تشکیل می دهند، گفت: رشته تئاتر مخاطبان زیادی را در بر می گیرد و توسعه یافتگی یک جامعه با توسعه یافتگی تئاتر نیز انجام می گردد؛ چرا که گفت وگو در این بستر بسیار صورت می گیرد و توسعه فردی و اجتماعی در این نقطه است که رشد می نماید.

وی در رابطه با کانون فرهنگی نوجوانان اذعان کرد: کانون فرهنگی نوجوانان خودش را به مخاطبانی که امکان نزدیک شدن به تئاتر را ندارند، نزدیک می نماید و این امری مهم است.

در ادامه این نشست، سید حسین فدایی حسین، نمایشنامه نویسی از نظر مخاطب را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: در نمایشنامه هایی که برای کودک و نوجوان نوشته می گردد، اکثرأ گروه سنی کودک مورد توجه قرار می گیرد و کمتر به بقیه گروه های سنی توجه می گردد؛ نمایشنامه نویسی از منظر نویسندگان به دو گروه تقسیم می گردد؛ گروه اول نویسندگان حرفه ای هستند که برای بچه ها می نویسند و گروه دوم نویسندگان جوانی هستند که بنا بر ضرورت دست به قلم می شوند البته در این بین نویسنده جوان هم بسیار داریم که به صورت حرفه ای برای بچه ها می نویسند.

وی با بیان این که نمایشنامه نویسی از جنبه جشنواره هم قابل توجه است خاطر نشان کرد: نمایشنامه نویسی از جنبه جشنواره هم قابل توجه است و نمایش ها هدف اصلی این همایش ها به حساب می آیند. در مورد اقتباس نیز می توان نمایشنامه ها را به دو بخش اقتباسی و تألیفی تقسیم کرد و آن ها را از این منظر نیز مورد آنالیز قرار داد.

داوود کیانیان نیز در این نشست تخصصی در رابطه با نمایشنامه های کودک و نوجوان گفت: اگر ما نخستین نمایشنامه را متعلق به پدر نمایشنامه نویسی بچه ها و نوجوانان ایران، جبار باغچه بان بدانیم که در سال 1307 نمایشنامه ای به نام خانم خزوک را منتشر کرد تا سال 1396، 90 سال از عمر نمایشنامه نویسی برای کودک و نوجوان می گذرد؛ در مجموع 2183 نمایشنامه در این 90 سال منتشر شده که بخشی از آن تألیفی و باقی آن ترجمه نیز بوده است.

منوچهر اکبرلو در سرانجام صحبت های این نشست تخصصی اضافه کرد: نمایشنامه کودک و نوجوان در سال 1400 به مواردی از جمله تعدد جشنواره ها، نهضت ترجمه، جدا کردن بخش های کودک و نوجوان و باقی رده های سنی در جشنواره ها، نهادهایی مثل کانون های شهرداری ها، راه افتادن سالن های تخصصی، اجراهای ارگانی، سمینارها و بسیاری از موارد دیگر که آن ها را آنالیز کرد، بستگی دارد.

در انتهای این جلسه نیز، اعضای این نشست تخصصی به تمامی سؤالات علاقه مندان این حوزه پاسخ دادند.

powersetshop.ir: وبلاگ پاورست: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی و کاربردی

taverna.ir: تاورنا: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 141183

به "نشست تخصصی شرایط نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان پس از انقلاب برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست تخصصی شرایط نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان پس از انقلاب برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید