نسل بعد با پلی استیشن 5 شروع می گردد؛ منتقدان از PS5 راضی اند

به گزارش مجله سرگرمی، در ماه های گذشته سونی به جای انتشار اطلاعات فراوان از پلی استیشن 5، برای مدت نسبتاً زیادی با نشر قطره ای اطلاعات سعی داشت تا طرفداران را هیجان زده کند و آن ها را در انتظار اخبار کنسول نسل نهمی خود نگه دارد. اکنون، پلی استیشن 5 به صورت رسمی در بازار آمریکا و ژاپن عرضه شده است و می توانیم نگاهی به آنالیز های صورت گرفته توسط رسانه ها داشته باشیم و به صورت مفصل در خصوص کنسول پلی استیشن 5 و جزییات و عملکرد آن صحبت کنیم. سونی در نسل هشتم کنسول های خانگی با اختلاف پیشتاز نبرد کنسول ها بود و موفقیت عظیمی به دست آورد. باید دید که آیا آن ها در این نسل هم می توانند این بار سنگین را تحمل نمایند و دوباره پیشتاز باشند؟

نسل بعد با پلی استیشن 5 شروع می گردد؛ منتقدان از PS5 راضی اند

اگر نگاهی به نظر ژورنالیست های مختلف به ایکس باکس سری ایکس/ سری اس انداخته باشید، احتمالاً مشاهده نموده اید که باوجود تحسین های کلی از کنسول و عملکرد اجرایی آن در بازی های مالتی پلتفرم و همین طور بعضی از ویژگی های آن، بعضی تردیدها باعث شد که تعدادی از منتقدین در حال حاضر آن را تجربه ای ضروری برای همه ندانند چراکه در زمان عرضه بازی انحصاری عظیمی ندارد و معنای واقعی تغییر نسل را هنوز به همه نشان نداده است. بااین حال، به نظر می رسد که اوضاع پلی استیشن 5 کمی فرق دارد و رویکرد سونی در همین اول نسل با مایکروسافت تفاوت هایی داشته است. به گواه منتقدین مختلف، اگر به دنبال طعم تجربه نسل بعد بازی های ویدیویی هستید، سونی شاید تنها انتخابی باشد که در حال حاضر به معنای واقعی این تجربه را در اختیار مخاطب قرار داده است.

البته در کنار تحسین های فراوان اجرا شده از پلی استیشن 5، طبیعتاً شکایت هایی هم وجود داشته که بعضی از ژورنالیست ها به آن اشاره هایی نموده اند. شاید یکی از این نکاتی که تقریباً همه ژورنالیست ها به آن اشاره داشته اند، عظیمی بیش ازحد کنسول باشد که حجم زیادی را اشغال می نماید و همچنین طراحی آن هم برای بعضی جذاب نبوده است. دن سیلور، ژورنالیست سایت دیلی تلگراف در رابطه با نارضایتی خود از طراحی کنسول و اندازه آن می گوید: کنسول جدید سونی زیبا به نظر نمی رسد. در واقع، بعضی آن را ممکن است زشت در نظر بگیرند: گویی یک آجر سیاه عظیم که در یک پوشه سفید فلزی نامتقارن و غیر جذاب قرار گرفته است. در ادامه او طراحی این کنسول را به صورت کلی ناموفق دانسته و آن را کوشش ناموفقی خوانده که حجم عظیمش در اتاقتان خودنمایی خواهد نمود.

باوجوداین، خبرهای بد برای پلی استیشن 5 در اینجا به سرانجام می رسد، برای هر فردی که بتواند با طراحی این کنسول و اندازه بسیار عظیمش کنار بیاید یا حتی از آن خوشش بیاید، این کنسول حرف هایی برای گفتن دارد. دن سیلور در ادامه تحسین های زیادی از کنسول انجام داده است. او در آنالیز خود به کنسول پلی استیشن 5 امتیاز 4 از 5 را داده است و آن را عمیقاً پیشنهاد نموده است. به نظر می رسد که سونی برای خلق وارث پلی استیشن 4 به ندرت قدم اشتباهی برداشته است. بر اساس آنالیز الیز فاویس از سایت واشنگتن پست، اصلی ترین ایده ای که در شکل گیری کلی کنسول پلی استیشن 5 نقش داشته، ایده غوطه وری در بازی بوده است.

فاویس درباره این موضوع می گوید: این ایده ای است که در تمام این مدت با آن سروکار داشته ایم اما پلی استیشن 5 آن را به سطح تازه ای می برد. پلی استیشن 5 سعی دارد تا حس شما را به خود جلب کند. به جای اینکه پنجره ای به سوی دنیای دیگری برای شما بگشاید، در واقع پلی استیشن 5 شما را در آن دنیا قرار می دهد تا آن را به گونه ای که تا به امروز سابقه نداشته، ببینید، بشنوید و حس کنید. او درباره غوطه وری و این حس می گوید: البته، شما در گذشته در بازی ها عادت داشته اید که وقتی از تپه سنگی سقوط می کنید یا مورد اصابت شمشیر دشمن قرار می گیرید، با لرزش دسته کنسول روبرو شوید اما این رویکرد قدیمی و ساده ای است. اکنون شما با پلی استیشن 5 می توانید چک چک قطرات باران و سقوط آن روی چتری را در کف دستانتان حس کنید. صدای شلیک گلوله ای که از سمت گوش چپ شما شنیده می گردد، به طور غریزی ممکن است باعث گردد تا به آن سمت بچرخید. این قضیه در واقع ترکیب دو ویژگی بازخورد لمسی کنترلر دوال سنس و همین طور صدای سه بعدی کنسول است و این فقط یکی از نمونه هایی است که باعث می گردد حس تجربه پلی استیشن 5 کاملاً نسل بعدی باشد.

همچون بسیاری از منتقدین دیگر، تام اوری از سایت VG247، در آنالیز خود و در تحسین از کنترلر دوال سنس نوشته: چیزی که فکر نمی کنم کسی بتواند از آن ناراضی باشد، کنترلر دوال سنس است. صادقانه فکر می کنم که دسته جدید پلی استیشن 5 باعث می گردد مردم به صورت اساسی درباره تصمیمشان برای تجربه آثار مالتی پلتفرم دوباره فکر نمایند، چراکه این کنترلر می تواند تفاوتی را در تجربه بازی ها رقم بزند. این یک تکنولوژی فوق العاده است و یکی از برجسته ترین نکاتی است که در روزهای اول کار با کنسول جدید سونی با آن روبه رو شدم.

تحسین های اجرا شده برای دوال سنس تقریباً چیزی است که بین تمامی ژورنالیست ها مشترک است و آن ها نظری متفق القول دراین باره داشته اند. اندرو وبستر از سایت The Verge در آنالیز خود از تصمیم سونی برای قرار دادن بازی Astros Playroom به صورت رایگان در کنسول قدردانی نموده و آن را نمونه ای بسیار مناسب برای نشان دادن قابلیت های دوال سنس دانسته است. چیزی که به زعم او باعث شده جهش نسل کنسول ها نه تنها دیده، بلکه احساس گردد. وبستر در این خصوص می گوید: قابلیت بازخورد لمسی از همان لحظه ای که بازی Astros Playroom را آغاز می کنید، معین است. درحالی که با شخصیت اصلی حرکت می کنید، شما می توانید قدم هایی که در بازی برداشته اید را به شکل ظریفی در دستانتان حس کنید و برای این کار از سمت چپ دسته به سمت راست آن لرزش خاصی شبیه سازی می گردد تا این حس را برساند.

او در ادامه می گوید: این واقعاً جالب است اما اوضاع وقتی جالب تر و هیجان انگیزتر می گردد که شما روی سطوح مختلفی قدم می گذارید. سخت است که با کلمات بتوان به صورت دقیق آن را توصیف کرد اما وقتی روی شن ها راه می روید، حس دانه دانه بودن آن ها القا می گردد و وقتی استرو، شخصیت اصلی بازی، به استخری شیرجه می زند به صورت شگفت انگیزی آن حس را می رساند. در یک بخش بازی، شما می توانید حس بارش قطرات باران را روی دستانتان احساس کنید و وقتی این ریزش قطرات باران به باران منجمد نماینده تبدیل می گردد، این حس تغییر پیدا می نماید و تیزتر و سنگین تر می گردد.

قابلیت ماشه های تطبیق پذیر هم چنین بازخوردهای فوق العاده ای را با خود به همراه دارد. برای مثال، میزان مقاومت دکمه های R1 و R2 در نوع خود فوق العاده است. به گفته وبستر، چنین تغییراتی که به نظر کوچک می رسند، به چیز فوق العاده رضایت بخشی تبدیل شده اند. خودم را در بازی در حال کشف مناطق و کارهای جدیدی یافتم تا ببینم آیا می توانم احساسات جدیدی را از این طریق دریافت کنم … طراحان برخلاف کاری که با کنترلر حرکتی کنسول Wii یا حتی کینکت انجام می دادند، اکنون احتیاجی ندارند تا بازی های خود را به صورت ساختاری و بنیادی تغییر دهند تا از قابلیت های کنترلر پلی استیشن 5 استفاده نمایند و حتی در زمان عرضه کنسول، نمونه های بسیار خوبی وجود دارد که به ما نشان دهد توسعه دهندگان مختلف چگونه از قابلیت های دوال سنس استفاده خواهند کرد.

دوباره باید این نکته را ذکر کرد که تفاوت رویکرد سونی و مایکروسافت در رابطه با کنسول های نسل بعد خود نکته مهمی است که باید در نظر گرفته گردد. لزوماً رویکرد هیچ کدام از آن ها بد نبوده بلکه بهتر است بگوییم متفاوت بوده اند. هرچند مایکروسافت سعی نموده تجربه کنسول را تقریباً در هر بخشی تکامل ببخشد و آن ها را ارتقا دهد، هدف سونی این بوده که تغییرات گسترده تر و انقلابی تری اعمال کند. تغییراتی که در بسیاری از بخش ها از دسته کنسول گرفته تا رابط کاربری آن دیده می گردد.

سم لاوریج از سایت Games Radar به طور معین تحت تأثیر مرکز کنترل (Control Centre) پلی استیشن 5 قرار گرفته است. این در واقع یکی از بخش های جدید رابط کاربری کنسول است که بر اساس کارهایی که کاربر انجام می دهد تغییراتی در خود می بیند تا تجربه راحت و در دسترسی را برای او به همراه آورد. او در خصوص یکی دیگر از قابلیت های رابط کاربری می گوید: حتی بخشی به نام تعویض نماینده (Switcher) وجود دارد که به شما اجازه می دهد بین بازی های اخیر به راحتی جابجا شوید. البته، عملکرد آن مشابه قابلیت ازسرگیری سریع (Quick Resume) کنسول ایکس باکس سری ایکس نیست و بازی ها را در حالت تعلیق نگه نمی دارد و آن ها را دقیقاً از جایی که آن ها را ترک نموده ایم، اجرا نمی نماید اما سرعت بالای بارگذاری بازی ها - حتی به وسیله دیسک یا SSD اکسترنال - شما را فریب می دهد تا فکر کنید که از این ویژگی استفاده نموده است.

سم لاوریج در ادامه در خصوص یکی دیگر از قابلیت های کاملاً جدید رابط کاربری دستگاه که در ویدیو معرفی رابط کاربری توسط سونی هم روی آن مانور زیادی داده شد، شرح می دهد: نکته مهم تر درباره رابط کاربری، اطلاعات و جزییاتی است که از بازی ها و فعالیت های شما نشان می دهند. ویژگی جدید فعالیت ها (Activities)، کارت های رنگی و گوناگونی را به شما نشان می دهد و به چیزهایی نظیر تروفی های بعدی، تصاویر جدید گرفته شده یا حتی جزییاتی از مأموریت های بازی اشاره می نماید. حتی به شما این اجازه را می دهد که بدون احتیاج به زمان بارگذاری زیادی، فوراً به قسمت های مختلفی از بازی بروید و فعالیت های آن بخش ها را انجام دهید و در این حالت معطل نشوید.

در ادامه جزییات این قابلیت، Mat Paget از گیم اسپات در مطلب آنالیز پلی استیشن 5 نوشته که توانسته تمامی چالش های مخفی کاری بازی مرد عنکبوتی: مایلز مورالز را به وسیله این کارت ها انتخاب کند و آن ها را انجام دهد. حتی احتیاج نبوده که در منوهای بازی یا محیط اپن ورلد آن این کار را انجام دهد. با سرعت بسیار بالای SSD کنسول و زمان بارگذاری بازی ها، چنین چیزی به راحتی به وسیله رابط کاربری جدید سونی در دسترس است.

او می گوید: بارگذاری یکی از مأموریت های بازی از صفحه اصلی کمتر از 10 ثانیه طول می کشد و وقتی وارد منهتن شوید، برای سفر سریع (Fast Travel) در نقشه فقط به چند ثانیه (حدود 2 یا 3 ثانیه) احتیاج دارید که به هر جای آن بروید. این پیشرفت قابل توجه باعث می گردد که شما وقت بیش تری را صرف بازی کردن کنید و مدت کمتری در انتظار بارگذاری بازی بمانید. این ویژگی همچنین به جریان کلی ساختار دنیا باز بازی منفعت می رساند.. یکی از نمونه های اولیه قابل توجه برای این موضوع، هنگامی اتفاق می افتد که مأموریتی را در مخفیگاه دشمن به اتمام برسانید. این بار برخلاف قبل که باید لودینگی را تحمل می کردید، فقط کافی است به وسیله یکی از دریچه هایی آن ساختمان که به خارج از آنجا راه دارد، نشانه بگیرید و این بار بدون هیچ صفحه لودینگی به شکل یکپارچه با مرد عنکبوتی از آن ساختمان خارج شوید و بدون درنگ بازی را ادامه دهید. این لحظه کوتاهی بود اما برای من نشانگر یک دستاورد تکنیکی است که می تواند من را برای بازی های اپن ورلد نسل بعدی هیجان زده کند.

در یک جمع بندی کلی، چند دلیل وجود دارد که باعث شده ژورنالیست های مختلف چنین تحسین هایی را از پلی استیشن 5 انجام دهند و بگویند در حال حاضر این کنسول حس نسل بعد را به مخاطب می رساند. نخست، اینکه رویکرد سونی و شعار آن ها از همان ابتدای معرفی پلی استیشن 5 مبنی بر باور به تغییر نسل ها بوده و آن ها نشان دادند که می خواهند این تفاوت را از همان ابتدا و با ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری کنسول به اثبات برسانند. همچنین فهرست قوی بازی های انحصاری زمان عرضه پلی استیشن 5 همچون دیمونز سولز و مرد عنکبوتی: مایلز مورالز باعث شده تا سونی بتواند از همان ابتدا جذابیت ها و قدرت کنسول خود را به گیمرها نشان بدهد. این دقیقاً چیزی است که ژورنالیست ها در نقدهای خود از ایکس باکس سری ایکس به آن اشاره نموده بودند. بااین حال، این تازه اول راه هر دو کنسول نسل بعدی سونی و مایکروسافت است و برای معین شرایط این کنسول ها و نتیجه گیری در خصوص آن ها هنوز بسیار زود است و برای پاسخ به آن باید دید که سرنوشت این کنسول های نسل بعدی به چه مسیری خواهد رفت.

منبع: Gamesindustry.biz

salmandiar.ir: دیار سلمان | مجله گردشگری و مسافرتی

samitm.ir: مجله سامی | وبلاگ نقد و بررسی کالاها و اخبار تولیدات صنایع

sctm.ir: تیم علمی | مجله علمی و دانشگاهی، مقالات علمی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 119056

به "نسل بعد با پلی استیشن 5 شروع می گردد؛ منتقدان از PS5 راضی اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل بعد با پلی استیشن 5 شروع می گردد؛ منتقدان از PS5 راضی اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید