نزدیکان سابق اردوغان حزب جدید تأسیس می نمایند

به گزارش مجله سرگرمی، عبدالله گل و اعضای مطرح حزب عدالت و توسعه قصد دارند پس از انتخابات شهرداری ها حزب جدیدی را تأسیس نمایند.

نزدیکان سابق اردوغان حزب جدید تأسیس می نمایند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه حریت ترکیه، امروز (پنج شنبه) اظهار داشت که عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه به همراه دوستان سابق اردوغان و چند تن از وزرای سابق و اعضای حزب عدالت و توسعه قصد دارند پس از انتخابات شهرداری ها در 31 مارس آینده، حزب جدیدی راه اندازی نمایند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، این خبر به مثابه بُمبی خبری در محافل سیاسی ترکیه قلمداد می گردد. ریاست این حزب جدیدالتأسیس را قرار است علی باباجان وزیر اسبق ترکیه بر عهده بگیرد. فردی که برای سال ها از نزدیکان اردوغان محسوب می شد و اردوغان در سال 2009 او را با اختیارات ویژه به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر هماهنگ نماینده سیاستهای مالی ترکیه منصوب نموده بود.

به نوشته روزنامه حریت، عبدالله گل علی باباجان را به علت موقعیت با ثبات وی در محافل سیاسی ترکیه برای بر عهده دریافت ریاست این حزب قانع نموده است. همچنین حزب جدید التأسیس هوادار نظام پارلمانی خواهد بود و از این حیث به نظر می رسد در موقعیت مخالف اردوغان که نظام پارلمانی را به ریاستی تبدیل نموده، باشد.

طبق اطلاعات این روزنامه، کمیته ای از وزرای سابق ترکیه در حال نوشتن برنامه این حزب هستند و پیش بینی می گردد تا زمان اعلام تأسیس حزب در اول آوریل پیش رو، نوشتن این برنامه نیز به انتها برسد.

حریت در ادامه می نویسد که میزان آرای حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری های پیش رو، می تواند تیم عبدالله گل را برای تأسیس حزب مصمم تر کند. هدف عبدالله گل این است که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2023 آماده کند.

در این راستا، مؤسسان حزب جدید قصد دارند از احمد داود اوغلو نخست وزیر سابق ترکیه نیز برای پیوستن به حزب دعوت نمایند. فردی که از نزدیک ترین افراد به اردوغان محسوب می شد و در ماه می 2016 مجبور به استعفاء شد. او اکنون در حال کتاب نویسندگی و حضور کنفرانس های مختلف است.

روزنامه حریت همچنین به اختلافات میان اردوغان و عبدالله گل اشاره نموده و نوشته است که حتی در جریان کوشش برای برکناری اردوغان در جریان کودتا، عبدالله گل سکوت کرد و حمایتی از اردوغان از خود نشان نداد و بارها کوشش داشته اردوغان را از مقابل خود بردارد.

لازم به ذکر است، عبدالله گل در سال 2001 به همراه اردوغان حزب عدالت و توسعه را تأسیس کرد و در سال 2007 نیز به ریاست جمهوری ترکیه رسید. او سال گذشته به علت انتقاد از قوانین وضعیت اضطراری از سوی اردوغان و هم حزبی هایش آماج حملات و نقدها نهاده شد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 خرداد 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13539

به "نزدیکان سابق اردوغان حزب جدید تأسیس می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزدیکان سابق اردوغان حزب جدید تأسیس می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید