نتایج پژوهش درباره محوطه چندهزارساله سنگ تراشان لرستان ارائه شد

به گزارش مجله سرگرمی، نتایج پژوهش های اجرا شده بر مجموعه ای از مفرغ های لرستان در سالن همایش های موزه ملی ایران ارائه شد.

نتایج پژوهش درباره محوطه چندهزارساله سنگ تراشان لرستان ارائه شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، این مفرغ ها از محوطه باستانی سنگ تراشان در جنوب شرق شهر خرم آباد در فاصله سال های 1384 و 1390 طی کاوش های باستان شناسی به سرپرستی مهرداد ملک زاده و عطا حسن پور به دست آمده اند.

مطالعه صدها شی فلزی مشهور به مفرغ های لرستان اطلاعات جدیدی از این منطقه در اختیار قرار محققان داد که بخشی از آن ها دراین نشست ارائه شد.

در ابتدای نشست مهرداد ملک زاده سرپرست تیم کاوش در مورد کاوش محوطه سنگتراشان، اهمیت مفرغ های لرستان و همچنین مسائل مطالعه آن ها خصوصا در ارتباط با اصالت این اشیا در موزه های مختلف سخنرانی کرد.

او درباره نحوه کاوش و پژوهش های انجام گرفته در محوطه سنگتراشان نیز صحبت کرد.

زهرا هاشمی پژوهشگر وابسته به موسسه باستان شناسی و مردم شناسی نانتر فرانسه که رساله دکترایش بر اساس مطالعه مجموعه یافت شده در کاوش های محوطه سنگ تراشان است، در ادامه این نشست به سخنرانی و ارائه نتایج مطالعات خود پرداخت.

او گفت:سنگ تراشان به احتمال زیاد محوطه ای با کاربردی آیینی در عصر آهن بوده که دارای دو فاز معماری متفاوت است. بیش از دو هزار شی از جمله صدها شی مفرغین در میان نذورات اهدایی به این محوطه چند هزار ساله دیده می گردد.

هاشمی گفت: معماری و آیین های اهدای نذورات طی گذر زمان دچار تحولاتی شده است. در مرحله قدیمی تر هدایا به صورت مجموعه هایی از جنگ افزار و ظروف در قسمت شمالی محوطه با معماری مدور دفن می شدند، در حالی که در مرحله متأخر اشیا با گوناگونی های بیشتر به صورت پراکنده در تمام محوطه در سازه های معماری راست گوشه یافت شدند.

این پژوهشگر گفت: با توجه به این که این محوطه در جهت کوچ سالانه از کوهپایه های زاگرس به دره خرم آباد، واقع شده است، این احتمال وجود دارد که هدایای داده شده توسط مسافرانی نذر شده که به سلامت از مناطق کوهستانی عبور نموده اند و یا قبل از ورود به مناطق کوهستانی نذورات خود را به مکان مذکور اهدا می کردند.

محوطه سنگ تراشان یکی از مکان های مرجع برای مطالعه عصر آهن در لرستان و غرب زاگرس است.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 35755

به "نتایج پژوهش درباره محوطه چندهزارساله سنگ تراشان لرستان ارائه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج پژوهش درباره محوطه چندهزارساله سنگ تراشان لرستان ارائه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید