نانوکامپوزیتی برای خنک کردن لباس کادر درمان

به گزارش مجله سرگرمی، خبرگزاری خبرنگاران-گروهی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) یک ابرجاذب آب ایجاد نموده اند که تبخیر عرق را در لباس محافظ شخصی افزایش می دهد تا اثر خنک کننده برای کاربر داشته و دمای مناسبی را ایجاد کند.

نانوکامپوزیتی برای خنک کردن لباس کادر درمان

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، این فناوری برای کاربرانی مانند کارکنان مراقبت های بهداشتی بسیار مناسب است. عملکرد این اختراع به وسیله آزمایش های صورت گرفته با همکاری محققان HTX (Home Team Science & Technology Agency) در سنگاپور تأیید شده است.

این نانوکامپوزیت که زیست سازگار و غیرسمی است، دارای سرعت جذب سریع، ظرفیت جذب بالا و خواص مکانیکی عالی است. این بدان معناست که این ماده برای کاربرد های عملی مانند لباس های محافظی که کادر درمان می پوشند، بسیار مقاوم و بادوام است. بعلاوه ارزان، سبک وزن، ساخت آسان و قابل استفاده مجدد است.

تان سو چینگ از محققان این پروژه می گوید: در دمای حدود 35 درجه سانتیگراد، کادر درمان که لباس محافظ به مدت یک ساعت می پوشد، معمولاً شاخص حرارتی حدود 64 درجه سانتیگراد را تجربه می نماید. این موضوع باعث ناراحتی و فشار حرارتی طولانی مدت می گردد که می تواند منجر به گرمازدگی و حتی مرگ گردد. این فیلم با به دام انداختن عرق بدن، اثر خنک نمایندگی در لباس محافظ ایجاد می نماید.

استفاده از یک قطعه از این فیلم نانوکامپوزیتی تازه در یک لباس محافظ، به عنوان مثال در پشت لباس، می تواند شاخص گرما را تا حدود 40٪ کاهش دهد و به طور قابل توجهی احتمال گرمازدگی را کاهش می دهد. نتایج این پروژه در قالب مقاله ای در Small منتشر شده است.

لباس های محافظ پزشکی دارای خواص ضدباکتریایی و ضدآب عالی هستند. بااین حال، این سطح بالای محافظت، خروج بخار آب فراوری شده به وسیله عرق تبخیر شده را متوقف می نماید و مانع ازدست دادن گرما از بدن می گردد. به همین علت است که کادر درمان که احتیاج به پوشیدن لباس های محافظ برای ساعات طولانی دارند، به ویژه در محیط های گرمسیری، اغلب فشار گرمایی شغلی بالایی را تحمل می نمایند.

راه چاره های مدیریت حرارتی مانند لباس های خنک نماینده هوا با فن های الکتریکی یا استفاده از یخ به علت محدودیت هایی مانند حجیم بودن، وزن زیاد و کارایی محدود غیرعملی هستند. درحالی که منسوجات و پوشش های پیشرفته راه چاره های امیدوارنماینده ای هستند، ساخت آن ها سخت و هزینه های فراوری بالاست.

گروه NUS یک راهبرد عملی برای غلبه بر چالش های فعلی با استفاده از اصل خنک نمایندگی تبخیری ارائه کرد. راه چاره آن ها شامل استفاده از یک فیلم کامپوزیت فوق جاذب برای آنالیز سطح رطوبت در لباس محافظ است. هنگامی که فیلم کامپوزیتی جذب نماینده رطوبت بخار آب را در لباس محافظ جذب می نماید، سطح رطوبت کاهش می یابد. این به نوبه خود باعث افزایش سرعت تبخیر عرق از پوست می گردد. در نتیجه، گرمای بیشتری به وسیله تعریق از بدن انسان دفع می گردد و راحتی حرارتی را برای کاربرانی مانند کارکنان مراقبت های بهداشتی فراهم می نماید.

پروفسور تان شرح داد: این آزمایش ها نشان می دهد که فیلم جذب نماینده رطوبت ما به طور مؤثر RH داخل لباس محافظ را کاهش می دهد، بنابراین شاخص گرما را به مقدار قابل توجهی پایین می آورد و راحتی حرارتی را برای کاربران بهبود می بخشد.

در آزمایش دیگری، این گروه تحقیقاتی نشان داد که دمای بدن (دمای پوست) می تواند به مقدار قابل توجهی 1.5 درجه سانتیگراد به وسیله خنک سازی تبخیری کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164316

به "نانوکامپوزیتی برای خنک کردن لباس کادر درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوکامپوزیتی برای خنک کردن لباس کادر درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید