میراث هنری در تمنای درخشیدن، غفلت در بسته بندی مناسب صنایع دستی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران- گروه استان ها: در حالی اقتصاد ایران به عنوان یکی از اقتصادهای تک محصولی، به دلیل نوسانات قیمت نفت در برخی از سال ها با بحران کاهش درآمدهای ارزی روبرو شده و از سوی دیگر عمده محصولات صادراتی کشور هم به دلیل عدم فرآوری و خام فروشی ارزش افزوده چندانی ندارد اما همچنان تجارت صنایع دستی مغفول مانده است.

میراث هنری در تمنای درخشیدن، غفلت در بسته بندی مناسب صنایع دستی

این غفلت در حالی اجرا شده که تجارت صنایع دستی علاوه بر این که سهم بالایی در ایجاد اشتغال دارد، هزینه های فراوری آن پایین است و به زیرساخت های گسترده احتیاج ندارد و با حجم بالای سرمایه گذاری می تواند فراوریات متنوعی داشته و به عنوان یکی از ارکان رشد مالی و افزایش درآمدهای ارزی کشور از محل صنایع غیرنفتی موردتوجه قرار گیرد.

این که چرا کشورهای عمده واردنماینده محصولات صنایع دستی، ایران را به عنوان یک قطب در این حوزه به شمار نمی آورند و در عوض کشورهایی مانند هند، چین و حتی ترکیه و تایلند در زمره صاحبان این صنعت قرار می گیرند، نشان می دهد که ایران تا به امروز بر اساس ظرفیت ها و توانایی هایش نتوانسته صنایع دستی خود را به بازارهای جهانی صادر کند.

چشم انداز هنری بی بدیل خراسان شمالی

در استان خراسان شمالی هم حضور قومیت های مختلف بافرهنگ های متنوع سبب شده تا فراوریات صنایع دستی و سوغات خراسان شمالی زبانزد باشد و این مهم حاصل هم نشینی و آمیختگی اقوام فارس، ترک، کرمانج و ترکمن در کنار یکدیگر است که امروز چشم انداز هنری بی بدیلی را برای استان به ارمغان آورده اند اما نبود بسته بندی شکیل و برند تعیین، سال هاست که عرضه صنایع دستی در بازار را با کم اقبالی روبرو نموده است.

صنایع دستی از صندلیی ویژه در فرهنگ و سنت های مردم هر شهرستان و قومی در خراسان شمالی برخوردار است، به عنوان مثال فرش، قالیچه و پشتی ترکمن حاصل هنر دست زنان پرکوشش ترکمن است و یا کلاه کرکی از هنرهای دستی خاص و کهن شهرستان های گرمه و جاجرم است.

خراسان شمالی بیش از 50 نوع صنعت دستی را از سال های بسیار دور در خود محفوظ نگاه داشته و در واقع هر یک از این صنایع به نوعی برای قومیت ها ارزش محسوب می گردد و نشان دهنده توجه و عنایت مردم استان به این گونه صنایع و حفظ نمادهای سنتی و بومی منطقه است.

اداره کل میراث فرهنگی استان طی چند سال اخیر برای معرفی صنایع دستی خراسان شمالی کوشش های بسیاری را داشته و با برگزاری نمایشگاه های مختلف حتی در سطح بین المللی که کشورهای عضو اکو در سال 90 در یکی از این نمایشگاه ها حضور داشتند، سعی در معرفی محصولات بومی حاصل دست هنرمندان را داشته اما نبود بسته بندی مناسب و ناتوانی در برند سازی همچنان محصولات زیبای این استان را مغفول باقی گذاشته است.

گلیم بافی، نمدبافی، جوراب بافی، سفره کردی، جاجیم بافی، فرش، قالیچه و پشتی ترکمن، چادرشب بافی، چاروق دوزی، نساجی سنتی، چوخه، زیورآلات سنتی، ساخت سازهای سنتی، کلاه کرکی و... از جمله مهم ترین محصولات صنایع دستی خراسان شمالی به شمار می رود.

تأثیرگذاری بسته بندی در عرضه محصول

یک کارشناس مالی در تبادل نظر با خبرنگاران درباره اهمیت بسته بندی محصولات صنایع دستی برای عرضه در بازار فروش، می گوید: بیش از 80 درصد محصولات صنایع دستی برای هدیه دادن و سوغات خریداری می شوند، بنابراین هرچه بسته بندی ها شکیل تر باشد، عرضه بیشتر خواهد بود.

جمشید عوض زاده اظهار می نماید: ضرورت دارد در ایام خاص که مسافران و گردشگران به استان سفر می نمایند اطلاعات مناسبی برای خرید محصولات صنایع دستی به آن ها داده گردد اما لازمه این امر وجود بسته بندی مناسب است.

عوض زاده وجود برند را یکی از شاخصه های مهم جلب اعتماد مردم نسبت به محصولات عنوان می نماید و می افزاید: همان طور که معرفی جاذبه های گردشگری استان در توسعه و رونق مالی مهم است، شناساندن و برندسازی محصولات صنایع دستی نیز باید اهمیت داشته باشد چراکه حضور گردشگر به تنهایی برای توسعه مالی کافی نیست.

وی تصریح می نماید: مسلماً گردشگران به ویژه مسافران خارجی برای خرید صنایع دستی به برند و شکیل بودن محصول توجه می نمایند و تا هنگامی که نسبت به کالا شناخت نداشته باشند حاضر به خرید محصول موردنظر نخواهند بود.

این کارشناس مالی ادامه می دهد: سال هاست که افراد زیادی در امر فروش محصولات صنایع دستی فعالیت دارند اما به دلیل ناآگاهی از اصول بازاریابی در زمینه فروش پیروز نبوده اند.

عوض زاده می گوید: افراد پیروز در امر عرضه محصولات صنایع دستی، بسته بندی را به عنوان اصلی ترین شاخص بازاریابی و تبلیغات مدنظر خود قرار داده اند چراکه تجربه به آنان ثابت نموده مشتری علاوه بر احتیاج به دنبال زیبایی و شکیل بودن بسته است.

وی اظهار می نماید: بسته بندی شکیل در واقع نوعی احترام گذاشتن به مشتری است و همین امر سبب جذب افراد به کالای موردنظر می گردد.

صندلی ضعیف صنایع دستی خراسان شمالی در سطح کشور

یکی از فراورینمایندگان صنایع دستی در خراسان شمالی در تبادل نظر با خبرنگاران درباره نبود بازار فروش صنایع دستی استان در کشور، می گوید: باوجوداینکه تاکنون صنایع دستی با کیفیت زیادی در استان فراوریشده اما به دلیل نبود بسته بندی مناسب استقبال از محصولات این استان نسبت به دیگر استان ها بسیار کم است.

محمد صمدی فرد اظهار می نماید: صنایع دستی بسیاری از استان ها در سایر نقاط کشور حتی در فرودگاه های بزرگ از غرفه اختصاصی برخوردارند اما صنایع دستی خراسان شمالی هیچ گاه صندلیی ندارند.

صمدی فرد می افزاید: حیف است محصولات باکیفیت که کارایی ویژه در زندگی افراد دارند را فراوری کنیم اما به دلیل نداشتن بسته بندی مناسب به فروش نرسانیم و در جهت رشد مالی بی تأثیر باشد.

یکی از فراورینمایندگان فرش ترکمن هم به خبرنگاران می گوید: فرش دو روی تمام ابریشمی ترکمنی با توجه به ضخامت کم و زیبایی بی نظیرش، به عنوان یکی از زیباترین صنایع دستی کشور محسوب می گردد به طوری که در نمایشگاه ایتالیا در سال 95 مورد استقبال نهاده شد اما مدت هاست به دلیل مسائل ارزی و صادرات خواستار کمی دارد.

یزدانی اظهار می نماید: چنانچه این محصول منحصربه فرد به خوبی معرفی گردد قطعاً صندلی مالی ویژه ای برای منطقه خواهد داشت.

وی می افزاید: متأسفانه تاکنون برای معرفی فرش دو روی ترکمن و دیگر محصولات قوم ترکمن ضعیف عمل شده است.

اهمیت بالای بسته بندی در عرضه و صادرات صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در تبادل نظر با خبرنگاران می گوید: بسته بندی مناسب صنایع دستی در عرضه محصول و صادرات آن به دیگر کشورها اهمیت زیادی دارد.

حبیب یزدان پناه با بیان اینکه خلأ بسته بندی مناسب سبب ضایع شدن صنایع دستی و ناامیدی در دل هنرمندان می گردد، اظهار می نماید: به منظور برندسازی صنایع دستی هنرمندان استان، گروهی را برای امر برندسازی تشکیل داده ایم و حتی در این رابطه با شرکت های باتجربه دیگر استان ها مذاکره نموده ایم.

یزدان پناه می افزاید: همچنین برای آشنایی هنرمندان همایش و کارگاه های ویژه برندسازی و بسته بندی محصولات برگزار نموده ایم.

وی با تأکید بر اینکه عرضه محصولات به ویژه صنایع دستی باید در خور مشتری باشد، بیان می نماید: ماهیت صنایع دستی هدیه و سوغاتی برای دیگر شهرها و کشورهاست، بنابراین عرضه محصول بدون بسته بندی برای مشتری معنایی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی تصریح می نماید: بسته بندی که همراه با برند باشد قطعاً زمینه معرفی و جذب مخاطب را افزایش می دهد و این امر در رشد مالی تأثیر زیادی خواهد داشت.

یزدان پناه با اشاره به اینکه 51 رشته صنایع دستی در خراسان شمالی فعال است، عنوان می نماید: یک هزار و 250 کارگاه و 46 فروشگاه صنایع دستی نیز در زمینه فراوری و عرضه فعالیت می نمایند.

بر این اساس، چنانچه صنایع دستی فاخر خراسان شمالی مطابق سلیقه روز مشتریان در حوزه بسته بندی شکیل صندلیی را به دست نیاورد، نخواهیم توانست آن طور که بایدوشاید به رشد مالی استان یاری کنیم.

همچنین صنایع دستی در معرفی و شناساندن خراسان شمالی به سایر مناطق کشور بی تأثیر نخواهد بود، بنابراین ضرورت دارد علاوه بر جذب مخاطب در فروشگاه ها و نمایشگاه ها در راستای معرفی استان از طریق محصولات هنری در زمینه برندسازی اقدام گردد.

درحالی که وجود هزاران هنرمند صنایع دستی و تنوع بسیار در فراوری، ظرفیت بالایی را در توسعه تجارت و صادرات صنایع دستی در کشور فراهم نموده اما فراوریات بی برنامه و نبود بازارهای مناسب برای فروش و عرضه فراوریات، نگاه سنتی به فراوری صنایع دستی و همچنین عرضه محصولات غیر سنتی به نام صنایع دستی چالش هایی است که باید بیش ازپیش در حوزه تجارت صنایع دستی موردتوجه قرارگرفته و برای رهایی از آن ها برنامه ریزی گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10539

به "میراث هنری در تمنای درخشیدن، غفلت در بسته بندی مناسب صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث هنری در تمنای درخشیدن، غفلت در بسته بندی مناسب صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید