موسیقی فجر 34 ، روایت های سینمایی از کویتی پور تا مهراد

به گزارش مجله سرگرمی، بخش فیلم سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با میزبانی خانه سینما از روز 24 بهمن ماه فیلم های مستند ساخته شده با موضوع موسیقی در سال های اخیر را به نمایش می گذارد.

موسیقی فجر 34 ، روایت های سینمایی از کویتی پور تا مهراد

به گزارش مهر سالن سیف الله داد خانه سینما در ایام برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان مخاطبان و پژوهشگران با نمایش چندین فیلم مستند با موضوع موسیقی خواهد بود. این آثار مجموعه فیلم های مستندی هستند که طی سال های گذشته با موضوع موسیقی تهیه و فراوری شده است.

چهارشنبه 24 بهمن؛ مایسترو و برشی از زندگی لوریس چکناواریان

اولین فیلم به نمایش درآمده بخش مستند به اکران فیلم مایسترو به کارگردانی وحید زارع زاده اختصاص دارد. این فیلم مستند 42 دقیقه ای به آنالیز زندگی چکناواریان آهنگساز ارمنی ایرانی و خالق آثار متعددی چون رسول عشق و امید، رستم و سهراب، پردیس و پریسا می پردازد. مایسترو به زبان ارمنی به معنای استاد است.

عوامل این فیلم مستند عبارتند از: نویسنده و پژوهشگر: زهرا مشتاق، کارگردان: وحید زارع زاده، تصویربردار: مسعود قندی، صدابردار: کوروش قبادی، صداگذار: رضا سلطان زاده، موسیقی: آثار لوریس چکناواریان، تدوینگر: گلاره کاکاوند.

چهارشنبه 24 بهمن؛ همراهی شهبازیان با موسیقی اقوام در سمفونی ایران

فیلم مستند سمفونی ایران به کارگردانی وحید موساییان هم ساعت 16:30 روز چهارشنبه 24 بهمن در اولین روز از برگزاری بخش مستند سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به نمایش در می آید.

مستند بلند سمفونی ایران حاصل همکاری موساییان با فریدون شهبازیان است که در یازدهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت اکران شد. این فیلم 75 دقیقه ای که فراوری آن حدود 9 سال به طول انجامیده است، به موسیقی نواحی ایران و اقوام مختلف می پردازد. در این اثر مستند، فریدون شهبازیان آهنگساز مطرح ایرانی برای یافتن ریشه های موسیقی مقامی این سرزمین کهن به سفری طولانی می رود.

عوامل فراوری مستند سمفونی ایران عبارتند از: کارگردان و تهیه نماینده: وحید موسائیان، پژوهشگران: فریدون شهبازیان و جهانگیر اشرفی، فیلمبردار: نادر معصومی، صدابردار: مازیار شیخ محبوبی، صداگذار: محسن روشن، تدوینگر: نازنین مفخم، نویسنده گفتار متن: وحید موسائیان، گوینده متن: فریدون شهبازیان، مدیر فراوری: محمد پورراد، عکاس: ماهور موسائیان، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

چهارشنبه 24 بهمن؛ با محمدرضا درویشی در شش قرن و شش سال سکوت

شش قرن و شش سال سکوت عنوان مستند دیگری به کارگردانی مجتبی میرتهماسب است که چندین سال گذشته به عنوان یکی از مطرح ترین آثار مستند در حوزه موسیقی فراوری شد.

در خلاصه موضوع این مستند آمده است: گروهی موسیقیدان تلاشی را شروع می نمایند تا تصنیف های منسوب به عبدالقادر مراغی، برجسته ترین موسیقی دان، نظریه پرداز، نویسنده و شاعر ششصد سال پیش را به استناد کتاب ها و رسالات کُهن و از لابه لای تاریخ و فرهنگ ایران بازیابی و بازخوانی نمایند. این گروه پس از شش سال کنکاش و تلاش و تمرین پیروز می گردد آثاری که قرن ها پیش از ایران به ترکیه نقل مکان نموده بودند را برای اولین بار ضبط و منتشر کند. در این فیلم پا به پای این موسیقیدان ها شاهد کشف دوباره ملودی ها، ریتم ها و فرم های فراموش شده موسیقی ایران خواهیم بود. آثاری ناشنیده که ریشه های موسیقی ایرانی را تا شش قرن به عقب می برد و عمیق تر می نماید.

بعضی از عوامل این مستند عبارتند از: پژوهشگر، کارگردانی و تهیه نماینده: مجتبی میرتهماسب، تدوین: ژیلا ایپکچی - تصویربرداران: مجتبی میرتهماسب، ارسطو گیوی - صدابردار: مازیار شیخ محبوبی - صداگذاری و ترکیب صداها: امیرحسین قاسمی - آماده سازی نسخه نهایی: مهدی ایروانی - دستیاران کارگردان: مجید بهرامی، محمد زمانی - عکس: امیر نیکنام پیرزاد، علی اکبر شیرژیان - سرمایه گذاران: مجتبی میرتهماسب، محسن صمدبیک. باحضور: محمدرضا درویشی، محمدرضا شجریان، همایون شجریان، نگار بوبان، ساناز نخجوانی، علی صمدپور، سیروس جاقتصادی، آرش شهریاری، سیامک جهانگیری، بهزاد میرزایی، سامر حبیبی، احسان ذبیحی فر

پنجشنبه 25 بهمن؛ روایتی از نوحه ممد نبودی با جواد عزیزی

مستند ممد نبودی به کارگردانی شهروز توکل از محصولات سال 91 حوزه هنری است که ساعت 16:30 روز پنجشنبه 25 بهمن ماه به عنوان اولین فیلم روز دوم این بخش به نمایش در می آید.

موضوع این مستند روایتی از چگونه شکل دریافت نوحه ممد نبودی و یاران چه غریبانه است که هر دو ترانه برای بسیاری از ما ایرانی ها حس نوستالژیک دارد. موضوع فیلم جواد عزیزی سراینده اشعار این نوحه است که خود هم رزم محمد جهان آرا بوده و روایتگر خاطرات شهید جهان آرا و شکل گیری این ترانه هاست.

از دیگر عوامل ممد نبودی می توان به رضا تیموری تصویربردار، مهدی باقری صدابردار و شهروز توکل تدوین گر اشاره نمود.

پنجشنبه 25 بهمن؛ آقایان پرنده را دوباره در خانه سینما ببینید

آقایان پرنده عنوان مستند دیگری است که پس از نمایش فیلم ممد نبودی برای مخاطبان به نمایش در می آید.

آقایان پرنده، مستندی به کارگردانی رضا بهرامی نژاد، متولد 1357 است. این فیلم در سال 1382 و برای شبکه آرته فرانسه ساخته شد و توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند جشنواره فجر و پیروزیت های دیگری را از آن خود سازد. مستندهای سنگ قبری برای اردشیر، ساحل نشینان، سقف شیشه ای و آقای هنر از دیگر کارهای اوست.

این فیلم در خصوص یک گروه موسیقی راک بود که خودِ بهرامی نژاد هم در آن عضویت داشت و به آنالیز مسائلی می پرداخت که این گروه برای برگزاری کنسرت در بندر انزلی، با آن رو به رو بود.

پنجشنبه 25 بهمن؛ در انتهای یک روز کامل با یک گروه موسیقی

فیلم مستند در انتهای یک روز کامل به کارگردانی کامران حیدری و مینا کشاورز هم در روز پنجشنبه 25 بهمن ماه برای مخاطبان به نمایش در می آید. این فیلم مستند که در جشنواره بین المللی سینما حقیقت کاندیدای دریافت بهترین صدابرداری شده بوده روایت گر بخشی از فعالیت های یک گروه موسیقایی است.

کامران حیدری از جمله هنرمندان مطرح فیلم مستند کشورمان است که در پرونده فیلمسازی او ساخت مستندهای داش آکل، محمد بهمن بیگی، من نگهدار کاقتصادی وسترن می سازم به چشم می خورد.

مینا کشاورز نیز از جمله هنرمندان فیلمسازی است که تاکنون فعالیت های زیادی را در عرصه روزنامه نگاری و ساخت فیلم های مستند انجام داده است.

پنجشنبه 25 بهمن؛ اسکورپیو و آنالیز جریان موسیقی راک در ایرانِ دهه پنجاه

اسکورپیو عنوان یکی دیگر از فیلم های مستند با موضوع موسیقی است که روز پنجشنبه 25 بهمن ماه به کارگردانی فریده صارمی و امید هاشملو اکران می گردد.

این فیلم درباره گروه موسیقی اسکورپیو و جریان شکل گیری موسیقی راک در ایرانِ دهه پنجاه است که بین سال های 1350 تا 1354 در ایران فعالیت می کردند.

این مستند که بر پایه مصاحبه با سه عضو اصلی این گروه یعنی بهرام امین سلماسی، بهرام سعیدی و عین الله کیوان شکوه شکل گرفته، به تشریح اوضاع عمومی فرهنگ موسیقایی ایران در سال های شروع دهه 1340، چگونگی ورود موسیقی راک به ایران و بالا دریافت تب بیتل ها و نحو شکل گیری گروه های مختلف راک می پردازد که همگی برپایه مستندات آرشیوی شامل روزنامه ها، مجله ها، عکس ها و پوسترهای قدیمی، قطعات موسیقی اجرا شده و فیلم های خبری و مستند است.

پنجشنبه 25 بهمن؛ فریاد رو به باد و روایت درد دل های موسیقایی از دروازه غار

فریاد رو به باد عنوان فیلم مستندی به تهیه نمایندگی و کارگردانی عطا مهراد و سیاوش جاقتصادی است که روز پنجشنبه 25 بهن ماه به نمایش در می آید.

در خلاصه موضوع مستند 66 دقیقه ای فریاد رو به باد آمده است: این فیلم روایت چهار سال از دوران بلوغ دانش آموز نوجوان ساکن دروازه غار است که میخواهد با هدف تغییر وضعیت زندگی و جامعه پیرامون خود خواننده گردد. او در این راستا با مسائل زیادی از جمله مخالفت والدین، مسائل اقتصادی و نداشتن حمایت اطرافیان روبه رو می گردد ...

عطا مهراد و سیاوش جاقتصادی در کنار تهیه و کارگردانی این اثر مستند، تدوینگر فیلم هم بوده اند؛ ضمن اینکه به ترتیب فیلمبرداری و صدابرداری این پروژه را نیز بر عهده داشته اند. از دیگر عوامل فریاد رو به باد می توان به حسن مهدوی صداگذار، افشین عزیزی آهنگساز و مسعود شکرنیا عکاس اشاره نمود.

آدینه 26 بهمن؛ اهمیت عارف بودن ونمایی از سال های سرانجامی زندگی عارف قزوینی

فیلم مستند اهمیت عارف بودن به کارگردانی مهدی باقری نیز روز آدینه 26 بهمن به عنوان اولین فیلم روز سوم نمایش فیلم های مستند جشنواره برای مخاطبان ارائه می گردد.

این فیلم مستند، نمایی از سال های سرانجامی زندگی عارف قزوینی تصنیف سرای نامدار کشور را در شهر همدان به تصویر کشیده و بعضی از نامه هایی که این شاعر برجسته برای چند دوست در تهران نوشته بود را مرورمی نماید.

فیلم مستند اهمیت عارف بودن به مدت 36 دقیقه و در سال 90 فراوری شده است. مهدی باقری پژوهشگر، نویسنده، تدوینگر کارگردان، محمد حدادی تصویربردار، حسن شکوهی نیا، سعید گودرزی و حبیب محمدی مهرشاد ملکوتی صدابرداران، هومن برق نورد، فرشاد فدائیان و انوشیروان خانی گویندگان، آیدین علیانسب و مهدی مبتغا اجرای تصنیف های عارف و فرزاد سپهر و نیما باقرزاده مدیران فراوری از عوامل و دست اندرکاران این فیلم مستند هستند.

آدینه 26 بهمن؛ ماجرای پرحاشیه موسیقی خیابانی در والسی برای تهران

والسی برای تهران به کارگردانی زینب تبریزی نیز عنوان فیلم دیگری است که در چارچوب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به نمایش در می آید.

این اثر درباره موسیقی خیابانی با نگاهی به زندگی مهرداد مهدی یکی از قدیمی ترین نوازنده های خیابانی در ایران است که در این فیلم میخواهد یک فستیوال موسیقی خیابانی برگزار کند اما با چالش های مختلفی رو به رو می گردد. والسی برای تهران یک مستند نیمه بلند 50 دقیقه ای است که ساخت آن 2 سال طول کشیده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مهرداد مهدی از نخستین نوازندگان موسیقی خیابانی در ایران، میخواهد برای برگزاری فستیوال موسیقی خیابانی در تهران، گروه خود را که سال ها با آنها در خیابان ها نوازندگی نموده است دوباره کنار هم جمع کند، اما در این راه با اتفاقات و موانع متعددی روبرو می گردد...

آدینه 26 بهمن؛ بزم رزم و سرگذشت موسیقی ایران در سال جنگ

یکی از فیلم های مستند مطرح حوزه موسیقی، مستند بزم رزم به کارگردانی سید وحید حسینی است که ساعت 18:30 روز آدینه 26 بهمن ماه در سالن سیف الله داد خانه سینما اکران می گردد.

حسین علیزاده، بیژن کامکار، مجید درخشانی، حمید شاهنگیان، حسن ریاحی، علی اکبرشکارچی، محمد گلریز، همایون رحیمیان، کامبیز روشن روان، حسام الدین سراج، فیروز برنجان و مهدی کلهر از جمله هنرمندان و مسئولان وقت در عرصه مدیریت بر هنر موسیقی هستند که در این مستند حضور دارند و درباره هنر موسیقی و چگونگی حفظ و اشاعه این هنر در شرایط روزهای پس از انقلاب و جنگ صحبت نموده اند.

درخلاصه داستان این فیلم آمده است: بزمِ رزم سرگذشتِ پر فراز و نشیبِ موسیقیِ ما در سال های جنگ است. روایتِ هم زمانِ دو داستان است: داستانِ جوانانی که برای حفظِ میهن از جان گذشتند و داستانِ اهلِ موسیقی که از یک سو به زبان و ابزار خود در راهِ وطن واردِ میدان شدند و از سویی دیگر برای حفظِ موسیقیِ ایرانی کوشیدند. و پیروزِ این هر دو میدان ایران است و موسیقیِ ایران.

شنبه 27 بهمن؛ زندگی فرهاد مهراد را در مستند برف ببینید

فیلم مستند برف به کارگردانی مهران زینت بخش هم ساعت 16:30 روز شنبه 27 بهمن ماه در خانه سینما اکران می گردد.

این فیلم در 65 دقیقه به شرح زندگی فرهاد مهراد، خواننده، آهنگساز و شروعگر فصل نوین ترانه اعتراضی در کشورمان می پردازد. این در حالی است که همایون ارشادی در صحنه های بازسازی شده فیلم نقش فرهاد مهراد را بازی نموده است.

عوامل این فیلم عبارتند از: طراح، نویسنده، تهیه نماینده و کارگردان : مهران زینت بخش، نور و تصویر: سعید پوراسماعیلی، تدوین: رضا شیروانی، صدابرداری: محمود جهرمی و جلال حسینی، صداگذاری: محمدرضا یوسفی، عکس: محمد غزالی، گرافیست : علی اصغر نادری.

شنبه 27 بهمن؛ یک شرح حال قدیمی از بابک بیات در بن بست

بن بست عنوان فیلمی به کارگردانی مصطفی شیری است که سال 1387 با موضوع پرداختن به زندگی مرحوم بابک بیات تهیه و فراوری شد.

بن بست به زندگی و آثار بابک بیات آهنگساز سینمای ایران و سازنده بعضی از ملودی های ماندگار عرصه موسیقی ترانه از دهه پنجاه شمسی به این سو می پردازد و شخصیت هنری وی را از زبان هنرمندانی چون احمدرضا احمدی، بهروز افخمی، سیروس الوند، اهورا ایمانی، بهرام بیضایی، محمد سریر، فریدون شهبازیان، ناصر فرهودی و مسعود کیمیایی بیان می نماید.

این فیلم مستند روز شنبه 27 بهمن ماه پس از نمایش فیلم برف به نمایش در می آید.

شنبه 27 بهمن؛ شناخت نامه ای از استاد ابراهیم قنبری مهر در مستند ساز و مهر

فیلم ساز و مهر به کارگردانی محسن نظری و مرجان قنبری مهر نیز عنوان اثر دیگری است که در آن به زندگی استاد ابراهیم قنبری از سازندگان پیشکسوت ساز در کشورمان پرداخته می گردد. این فیلم ساعت 18:30 روز شنبه 27 بهمن ماه اکران می گردد.

مستند 70 دقیقه ای ساز و مهر درباره استاد ابراهیم قنبری مهر، چهره مشهور موسیقی ایران از شاگردان و آخرین بازماندگان مکتب استاد صبا است که جز نوازندگی، عمده شهرتش به دلیل ساخت سازهای مختلف موسیقی بوده است. این سند تصویری، در مدت 10 سال فیلمبرداری شده است.

عوامل فراوری مستند ساز و مهر عبارتند از: پژوهش و خط داستانی: بتول قنبری مهر؛ تصویربرداری، صدابرداری و کارگردانی: محسن نظری، تدوین: فرشاد فدائیان؛ عکاس : نسترن نظری، تهیه نماینده: مرتضی پورصمدی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

یکشنبه 28 بهمن؛ به تماشای یک مستند درباره حضور یک موسیقیدان دردربار قاجار

یک موسیقیدان دردربار قاجار عنوان یک فیلم مستند به کارگردانی مهران پورمندان است که ساعت 16:30 روز یکشنبه 28 بهمن ماه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته می گردد.

مستند یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار حاصل 10 سال تحقیق گروه تحقیقات هنرهای قاجاری است که با موضوع زندگی لومر ساخته شده است. این اثر 52 دقیقه ای سعی دارد زندگی و آثار لومر را بر اساس اسناد تاریخی چون اسناد وزارت امور خارجه، کتابخانه ملی فرانسه، شهر زادگاه لومر و بسیاری از سندهای دیگر آنالیز کند.

این فیلم از اجرای موسیقی بازسازی شده لومر در سال 1384 شروع و دوره 1842 که زمان تولد لومر محسوب می گردد تا 1907 (1285 شمسی)، زمان درگذشت لومر را روایت می نماید. آلفرد ژان باتیست لومر موسیقی دان نظامی فرانسوی که در سال 1247 هجری خورشیدی در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار (1226-1275ه. ش) به ایران آمد تا به دانشجویان بخش موسیقی دارالفنون آموزش دهد. وی هارمونی را به موسیقی ایرانی معرفی کرد، قطعات زیادی با الهام از موسیقی ایرانی ساخت و موسیقی دانان متعددی را تربیت کرد. از وی به عنوان فردی که برای نخستین بار تلاش هایی برای ثبت موسیقی سنتی ایران کرد یاد می گردد.

یکشنبه 28 بهمن؛ انسان شناسی و فرهنگ در مستند دو کمانچه کیارستمی

فیلم مستند دوکمانچه به کارگردانی بهمن کیارستمی نیز روز یکشنبه 28 بهمن ماه در کنار سه فیلم مستند دیگر به نمایش در می آید.

در شرح این فیلم آمده است: دو کمانچه، شنیدن دو کمانچه است بر دو چهره متفاوت. یکی با امید به آینده، با توانایی در انعطاف دادن نوای سازی کهن با حال و هوای موسیقی زمان خود، در تلفیق ریتم های الکترونیک و موسیقی جاز با کمانچه، جایگاهی مناسب و با رضایت از خود دارد. دیگری اما، مردی از اهالی بندر ترکمن، نومید و ناراضی از شرایط خویش، با به میراث داشتن نوای سازی کهن از گذشتگان، از ناکامی ها و موانع بر سر راهش برای کسب وضعیتی در خور آنچه که برای خود متصور است، سخن می گوید.

بهمن کیارستمی درباره فیلم خود که آن را شخصی ترین فیلمش می داند، نگاشته است: امروز مدت هاست که هنر، خود را از مطلق گرایی و ناب گرایی رهانیده است و این فیلم، فیلم دو کمانچه اشاره ای است به این رهایی و سرانجام. تاکید می کنم، اشاره است نه مرثیه. نشان می دهد اما قضاوت نمی نماید یا لااقل تلاش می نماید که قضاوت نکند. اما مگر می گردد قضاوت نکرد؟ تنها می گردد قضاوت را پنهان کرد.

یکشنبه 28 بهمن؛ قطار راستا شصت و یک روایت مستقل درباره موسیقی ایران

فیلم مستند قطار راستا 60 به کارگردانی کتایون جهانگیری ساعت 18:30 روز یکشنبه 28 بهمن ماه در سالن سیف الله داد خانه سینما نمایش داده می گردد.

این مستند در نگاهی، به وقایع حوزه موسیقی در دهه اول انقلاب می پردازد و تحولات آن دوره از تاریخ موسیقی ایران را بازگو می نماید. نادر مرتضی پور، همایون رحیمیان، حسام الدین سراج، کیوان ساکت، مهرداد کاظمی، محمد گلریز، صادق آهنگران، رامین بهنا و جمع دیگری از هنرمندان در این مستند به بازگوکردن خاطرات شان درباره وضعیت موسیقی دهه 60 می پردازند.

عوامل مستند قطار راستا 60 عبارتند از: نویسنده و کارگردان: کتی جهانگیری، تدوینگر و صداگذار: فرشاد اکتسابی، مدیرفراوری: اکبر آقامحمدی، تصویربرداران: محمد رضایی، رسول رفیع زاده، صدابردار: هومن جهانشاهی، آهنگساز: امید فتح الهی، طراح پوستر: بهزاد خورشیدی، عکاس : اکبر آقامحمدی.

دوشنبه 29 بهمن؛ آنالیز مکتب های آوازی اصفهان در مستند گوشه های اصفهان

فیلم مستند گوشه های اصفهان محمدرضا مهیمن هم ساعت 16:30 روز دوشنبه به عنوان اولین فیلم روز سرانجامی نمایش فیلم ها اکران می گردد.

گوشه های اصفهان مکتب آوازی اصفهان از 90 سال پیش و اواخر دوران قاجار تا به امروز را مورد آنالیز قرار می دهد. در این فیلم شخصیت های سازی و آوازی آنالیز می شوند.

ساخت این مستند حدود 2 سال به طول انجامیده و بر اساس پژوهش های کارگردان و تبادل نظر با اساتید حال حاضر مکتب آوازی اصفهان چون علی اصغر شاه زیدی، ناهید دای جواد، محمدتقی سعیدی و نعمت الله ستوده و مصاحبه با چند جامعه شناس پیرامون دلایل شکل گیری مکتب آوازی اصفهان در جامعه آن روزگار و ریشه های فرهنگی- اجتماعی آن شکل گرفته است.

عوامل فراوری این فیلم مستند عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه نماینده: رضا مهیمن، تصویربردار: ابوالفضل دودانگه، صدا: مجتبی حبیب الهی، تدوینگر: جمشید کدخدایی، نویسنده گفتار متن: علی خدایی، گوینده متن: رضا مهیمن، عکاس: رضا مهاجر، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

دوشنبه 29 بهمن؛ مروری بر زندگی یک شخصیت موسیقایی هزار داستان امیر جاهد

هزار داستان امیرجاهد عنوان یکی دیگر از آثار مستند درباره موسیقی است که روز دوشنبه 29 بهمن ماه به کارگردانی منوچهر مشیری اکران می گردد.

فیلم هزار داستان امیرجاهد مروری است بر فعالیت و زندگی هنری محمدعلی امیرجاهد یکی از شخصیت های موسیقی تصنیفی ایران؛ در این فیلم مستند تنی چند از شخصیت های موسیقی ایران مانند فرهاد فخرالدینی، حسین دهلوی داریوش طلایی و زنده یاد خاطره پروانه حضور دارند. دراین فیلم با دختران مرحوم امیر جاهد نیز صحبت شده که یکی از آنها، همسر دکتر محمد تعیین است. علاوه بر این، دکتر مهدخت تعیین، دختر دکتر تعیین هم دراین فیلم به گفت وگو پرداخته است. بعضی از عوامل این مستند 46 دقیقه ای عبارتند از؛ تصویربرداران: ارسطو گیوی، علی اصغر مبرهنی، مجید قربانی فر، اشکان اشکانی، مهدی ملک زاده و سعید صمدی، صدابردار: سید محمد جلال حسینی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، تدوینگر: میترا کارآگاه، طراح، محقق و کارگردان: منوچهر مشیری.

دوشنبه 29 بهمن؛ تماشای آخرین بخشی در آخرین روز

مستند آخرین بخشی به کارگردانی فرشاد فناییان هم به عنوان آخرین فیلم بخش فیلم سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز ساعت 18:30 روز دوشنبه 29 بهمن ماه در سالن سیف الله داد خانه سینما به نمایش در می آید.

این فیلم، روایت زندگی وهم صحبتی با حاج قربان سلیمانی، آخرین نسل از راویان سنت بخشی گری در موسیقی شمال خراسان است. او یکی از آخرین اساتید بخشی برجسته در موسیقی ترکی است و بسیاری حاج قربان سلیمانی را یکی از مهم ترین و برجسته ترین هنرمندان معاصر ایران شمرده اند. او در روستای ترک نشین علی آباد در شمال قوچان - خراسان - به جهان آمده بود و از هشت سالگی دوتار به دست گرفت و نزد پدرش که از نوازندگان صاحب نام دوتار شمال خراسان به شمار می رفت، به شاگردی پرداخت.

حاج قربان سلیمانی معروف به بخشی کسی است که دوتار می نوازد، می سراید، می خواند. حاج قربان در این فیلم مستند از شاگردی خود نزد استادان موسیقی ترکی غلامحسین بخشی جعفر آبادی، حاج محمد بخشی قیطانی و عوض بخشی و خاطراتش از یادگیری دوتار و خوانندگی می گوید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12150

به "موسیقی فجر 34 ، روایت های سینمایی از کویتی پور تا مهراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسیقی فجر 34 ، روایت های سینمایی از کویتی پور تا مهراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید