مقایسه 2 خودروی مزدا 323 و هیوندای ورنا
به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران : مشخصات فنی خودرو مزدا 323 و هیوندای ورنا در این گزارش آمده است تا به یاری آن ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را بخرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، یکی از مقایسه های خودرویی پر مخاطب بازار، مزدا 323 و هیوندای ورنا است. این 2 خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این 2 خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر 2 خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.
معرفی مزدا 323:
مزدا 323 یک ماشین خانوادگی کوچک است که بین سال های 1963 تا 2003 توسط Mazda فراوری می شد. کمتر خودرویی در بازار ایران پیدا می گردد که این گونه آرام و سر به زیر، مطیع، باکیفیت، پرقدرت، بی دردسر و زیبا باشد. در آن سوی آب ها به مزدا فامیلیا معروف است؛ وجه تسمیه ای که به شدت درست است و اشاره خوبی به خانوادگی بودن آن دارد. در ژاپن و بعضی بازار های دیگر به آن 323 می گویند.
از اوایل دهه 70 شمسی که فراوریش در گروه بهمن شروع شد و تا اواسط دهه 80 ادامه پیدا کرد، یکی از بی نقص ترین های بازار خودروی کشور بود. سدان محبوبی که هنوز هم اگر کسی نسخه تر و تمیز آن را داشته باشد، تمایلی به فروشش ندارد. با آن موتور کم سر و صدایش قدرت خوبی را فراهم می کرد.
اگر خوش شانس می بودید و یکی از نسخه های اتوماتیک 323 را می خریدید، الان دیگر نیازی به هزینه بسیار زیاد برای خرید کره ای ها نداشتید. در ابتدای عرضه مزدا 323 ، نمای جلو خودرو متفاوت و ساده تر بود به طوری که چراغ های جلو طراحی ساده تر با زوایای شکسته و راهنمای جدا، جلوپنجره ساده تر، سپرهای صاف تر با دهانه ای عریض تر و پیوسته و در موتور صاف با دو خط که برجستگی کمی داشتند جای خود را به چراغ های سربالا با طراحی منحنی شکل، جلوپنجره هماهنگ با طرح مزدا، سپرهای زیباتر با دهانه کوچک تر و مه شکن های جداشده از دهانه و در موتور با خطوط عمق داده شده در نمونه جدید و بهبودیافته، دادند.
نمای جانبی مزدا 323 ساده بوده و گلگیرها با لبه های برجسته طراحی شده اند. نیمه پایینی درها نسبت به نیمه بالا کمی برجسته شده و نوار ضربه گیر باریکی بر روی آن نصب شده است.
مشخصات هیوندای ورنا :
هیوندای در سال 1994 کلید محصولی را به اسم هیوندای اکسنت یا ورنا را زد که نسل سوم آن را در ایران با اسم ورنا و دیگر نسل های آن را با نام اکسنت شناخته می گردد و تا سال 2011 ادامه داشته است. هیوندای ورنا با موتور های متفاوتی فراوری شده و در ایران نیز با دو موتور 1.6 و 1.5 لیتری و با دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک نیز یافت می گردد. این خودرو در چهار نسل وارد بازار شده که نسل سوم آن مورد آنالیز قرار می گیرد.
فراوری این خودرو از سال 1999 تا 2005 به طول انجامید و در این سال ها سه بار فیس لیفت شده که آخرین ورژن آن در ایران مونتاژ شده است. هیوندای ورنا در کل به کم استهلاک بودن، کم مصرف بودن و کم هزینه بودن و با طراحی ساده در عین حال کارآمدی که دارد مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است.
در نمونه های موجود در ایران هیوندای ورنا دارای دو پیشرانه چهار سیلندری 1.5 لیتری و 1.6 لیتری با توان هایی به ترتیب 92 اسب بخاری در دور 5500 و 106 اسب بخاری در دور 5500 و با گشتاور هایی معادل 132 نیوتن بر متر مربع در دور 2900 و گشتاور 145 نیوتنی را در بر دارد که این نیرو را به وسیله یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک یا پنج سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می نماید. مصرف سوخت ترکیبی ورنا در هر صد کیلومتر برابر 6.6 لیتر است.
از نظر ایمنی خودرو هیوندای Verna دنده ای سال 2004 پیروز به دریافت 3 ستاره ایمنی از EuroNCAP و 4 ستاره از NHRSA شده است و دارای دو عدد کیسه هوای ایمنی، سیستم ترمز ضد قفل ABS است. همچنین قفل مرکزی، سیستم صوتی با 4 بلندگو، تنظیم دستی جایگاه های جلو در 4 جهت و مه شکن عقب از آپشن های هیوندای ورنا به شمار می رود.
خودرو | |
مزدا 323 | هیوندای ورنا |
کشور سازنده | |
ژاپن | کره جنوبی |
سال (طراحی) | |
2000 | 2004 |
موتور | |
4 سیلندر 16 سوپاپه | 4 سیلندر 12 سوپاپه |
حجم موتور | |
1598سی سی | 1600سی سی |
حداکثر قدرت | |
106 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه | 105 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
145 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه | 144 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
5 دنده دستی | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | |
11.6 ثانیه | 12.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | |
182 کیلومتر در ساعت | 175 کیلومتر در ساعت |
وزن | |
1073 کیلوگرم | 934 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
4365 طول - 1705 عرض - 1410 ارتفاع | 4260 طول - 1680 عرض - 1395 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
2610 میلیمتر | 2441 میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر | |
9.6 لیتر در هر صد کیلومتر | 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | |
6.3 لیتر در هر صد کیلومتر | 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
7.5 لیتر در هر صد کیلومتر | 7 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
55 لیتر | 45 لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
یورو 4 | یورو 3 |
میزان فراوری CO2 | |
ندارد | 167 گرم در هر کیلومتر |
سیستم صوتی | |
رادیو پخش 4 بلندگو | رادیو پخش 4 بلندگو |
منبع: اقتصادنیوزcruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها
ecods.ir: کد الکترونیک: مجله فناوری و گجت های هوشمند