مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس

به گزارش مجله سرگرمی، مشخصات فنی خودرو ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس در این گزارش آمده است تا به یاری آن ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، یکی از مقایسه های خودرویی پر مخاطب بازار، چری آریزو 5 با جیلی gc6 است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به شمار می آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل های گوناگون در سگمنت های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی سخت کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر هایی است که ممکن است علاقه مندان را دچار تردید کند.

تقریبا بیش از یک دهه است که بازار کراس اوورهای چینی در ایران رونق خاصی گرفته است و در این مدت تجربه موفقی را پشت سر گذاشته اند. به علت تنوع کراس اوورهای چینی، گهگاه خریداران برای انتخاب گزینه مناسب با تردید روبرو می شوند. به همین دلیل در ادامه مقاله های مقایسه ای این بار به سراغ دو کراس اوور چینی، دیگر رفته ایم. لطفا در ادامه با مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس با ما همراه باشید.

معرفی ام وی ام X22

با بالا دریافت تب خودروهای شاسی بلند و کراس اوور، مدیران خودرو نیز با توجه به میل و اشتیاق بازار، در زمستان 95 ام وی ام X22 را روانه بازار کرد.

ام وی ام X22 که در واقع همان چری تیگو 3X است، اولین بار در نمایشگاه 2016 پکن رونمایی شد. این خودرو که یک کراس اوور ساب کامپکت محسوب می گردد، بر روی پلت فرم مشترکی با ام وی ام 315 ساخته شده است و در مقایسه با خودرویی مشابه چون ام وی ام X33در رده پایین تری واقع شده است.

معرفی دانگ فنگ H30 کراس

در طرف دیگر دانگ فنگ H30 کراس را داریم که نخستین بار در اواخر زمستان سال 1394 و به عنوان ارزان ترین کراس اوور بازار، معرفی و پیش فروش شد. این خودرو در ابتدا با استقبال خوبی روبرو شد و اولین سری آن، با تاخیری نسبتا طولانی در پاییز سال بعد روانه خیابان های ایران شد.

این خودرو فرانسوی چینی، نتیجه همکاری شرکت سیتروئن و دانگ فنگ است که در ابتدا به بهانه فراوری خودرویی مالی و ارزان برای بازار چین طراحی و فراوری شده است.

مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس از لحاظ ظاهری

در این بخش از مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس طراحی نمای بیرونی دو خودرو را آنالیز می کنیم.

همان طور که در بالا به آن اشاره شد،ام وی ام X22 روی پلت فرم ام وی ام 315 ساخته شده است و بنا بر عقیده بسیاری، این خودرو به نوعی نسخه اسپورت تر ام وی ام X33 محسوب می گردد. گلگیرهای مشکی ، اورهنگ های بسیار کوتاه در جلو و رینگ و لاستیک های 16 اینچی را، می توان نمونه ای از طراحی اسپرت و جذاب برای یک کراس اوور توصیف کرد. زبان طراحی محصولات جدید چری، زندگی در حرکت نام دارد که X22 به شایستگی نمونه مناسبی برای این زبان جدید طراحی است.

چراغ های عظیم زاویه دار جلو X22 به همراه جلو پنجره اسپرت و یک سپر حجیم، در نگاه اول نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. نمای ظاهری این خودرو تقریبا تمامی مولفه های یک خودروی کراس اوور، مثل فلاپ های تیره رنگ روی رکاب، گلگیرهای عظیم و باربند سقف را دارد.

در قسمت عقب، برخلاف نمای هیجان انگیز جلوی خودرو، با طراحی ساده و ناهماهنگ روبه رو هستیم که بسیار شبیه به ام وی ام 315 است. در مجموع می توان گفت که طراحی ام وی ام X22 نسبت به سایر کراس اوورهای چینی موجود در بازار، تا حدی مدرن و جذاب است و نمره قابل قبولی را به خود اختصاص می دهد.

طراحی ظاهری و بدنه دانگ فنگ H30 کراس

در مقابل، دانگ فنگ H30 کراس بر روی پلت فرم یکی از محصولات سیتروئن ساخته شده است. با توجه به این نکته که پلت فرم این خودرو متعلق به سال های اولیه قرن جاری است، و از آنجایی که در همان زمان نیز پلتفرمی مدرن و عالی محسوب نمی شد، در نتیجه با نمای ظاهری خودوریی شبیه به 10-15 سال قبل طرف هستیم که بی شباهت به خودرو های مدرن امروزی است.

H30 کراس به نوعی یک خودرو هاچ بک قدبلند به حساب می آید، چراکه دماغه کشیده و ارتفاع پایین تر اتاق آن در مقایسه با ام وی ام X22، کمتر شکل و شمایل یک خودرو کراس اوور را تداعی می نماید. در قسمت عقب، چراغ ها بیشتر به چشم می آید که البته بسیار واضح است که طراحی آن ها با الگوبرداری از محصولات ولوو انجام گرفته است. در کل، دانگ فنگ H30 در بخش ظاهری یارای رقابت با ام وی ام X22 را ندارد و تنها نمره متوسطی را به خود اختصاص می دهد.

در مجموع درباره مقایسه دو خودرو از لحاظ ظاهری می توان گفت که هیچ کدام از دو خودرو، ظاهری متفاوت با دیگر خودروهای همه رده خود ندارد و نمای بیرونی آن ها عامل مهمی در جذب مخاطب نیست.

مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس در بخش طراحی داخلی

تم دو رنگ داخل X22 به نوعی نقطه قوت کابین است که در نگاه اول بسیار جلب توجه می نماید. ترکیب رنگ مشکی و نارنجی روی جایگاه ها و داشبورد ارگونومیک، نمای جوان پسندی به کابین این خودرو بخشیده است. همچنین جنس چرم جایگاه ها، فرمان و پنل درب ها، حس خوبی را به سرنشینان این خودرو القا می نماید. یکی از موارد جالب توجه در داخل کابین، حرکت خلاف جهت عقربه های سرعت سنج و دورشمار موتور است که در ابتدا شاید کمی عجیب به نظر برسد اما به مرور به آن عادت می کنید.

جایگاه های X22 راحتی و ارگونومی قابل قبولی دارند و تنها نکته منفی کابین، فضای بسیار کم سرنشینان عقب است که تقریبا فقط برای بچه ها مناسب است.

داخل کابین دانگ فنگ H30 کراس به مراتب از نمای ظاهری آن مدرن تر است و در مقایسه با تعدادی از رقبا مثل رنو ساندرو بسیار بهتر است. کنسول مرکزی زیبا که صفحه نمایش لمسی 6.5 اینچ را در خود جای داده است و پلاستیک براق به کار رفته در بخش میانی داشبورد، حس و حال خوبی به کابین H30 کراس بخشیده است.

مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس از لحاظ فنی

ام وی ام X22 در دو مدل AT و MT در بازار موجود است که هر کدام از این مدل ها دارای تیپ های معمولی، اسپورت و اکسلنت هستند. پیشرانه تمام این مدل ها یکسان است و تفاوت آن ها مربوط به نوع گیربکس و یا تجهیزات و آپشن های آن ها است. در کل ام وی ام X22 مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 5/1 لیتری با حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 135نیوتن متر است.

پیشرانه مذکور به یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک متصل می گردد و نیروی فراوریی پیشرانه خود را به چرخ های جلو منتقل می نماید .مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد X22 به ترتیب برابر با 1/6 لیتر در هر صد کیلومتر و 7/12 ثانیه است.

در سمت دیگر، پیشرانه به کار رفته در دانگ فنگ H30 کراس، همان موتور TU5 است که پیش از این در پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا استفاده شده است. این پیشرانه 6/1 لیتری با حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر، در محصولات قبلی ایران خودرو امتحان خود را پس داده است و تفاوت چندانی با X22 در آن مشاهده نمی گردد.

در مدل اتوماتیک این کراس اوور مونتاژ ایران خودرو، گیربکس اتوماتیک ژاپنی آیسین به کار گرفته شده است و تعویض دنده ها بدون تعلل، نرم و بدون ضربه انجام می گردد. این خودرو شتاب صفرتاصد 5/12 ثانیه ای دارد و به ازای طی کردن هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، مصرف سوخت آن به 7 لیتر می رسد.

در جدول زیر می توانید مقایسه فنی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس را مشاهده کنید:

مدل خودرو

ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت

دانگ فنگ H30 کراس

پیشرانه

4 سیلندر

4 سیلندر TU5

حجم موتور

5/1لیتر

6/1 لیتر

حداکثر قدرت

105 اسب بخار

105 اسب بخار

حداکثر گشتاور

135 نیوتن متر

142 نیوتن متر

گیربکس

4 دنده اتومات دو حالته (2وL)

4 دنده اتومات

مصرف سوخت (ترکیبی)

1/6 لیتر در صد کیلومتر

7 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100

7/12 ثانیه

5/12 ثانیه

حداکثر سرعت

170 کیلومتر برساعت

183 کیلومتر برساعت

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

در قسمت مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس از نظر امکانات رفاهی، به نظر می رسد که هر دو خودرو امکانات مناسبی را در اختیار راننده و سر نشینان قرار داده اند.

X22 امکانات رفاهی مناسبی دارد که از جمله آن می توان به کروز کنترل، سانروف برقی، مانیتور 8 اینچی لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی روی فرمان و… اشاره نمود.

از آنجایی که نکته قابل توجه خودرو های چینی تجهیزات و امکانات آن ها است، دانگ فنگ نیز از این قائده مستثنی نیست و با امکانات خوبی توسط ایران خودرو فراوری شده است. تهویه مطبوع اتومات، دوربین دید عقب، صفحه نمایش لمسی 6.5 اینچی، نویگیشن و آینه های گرم شونده، تنها بخشی از امکانات و آپشن های این خودرو به حساب می آید.

در جدول زیر می توانید تجهیزات و آپشن های ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس را مقایسه کنید:

تجهیزات

ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت

دانگ فنگ H30 کراس

چراغ

هالوژن، دی لایت، اتولایت، مه ­شکن جلو و عقب

هالوژن ، چراغ­های LED کریستالی لوکس، چراغ­های LED در عقب، چراغ­های مه شکن جلو و عقب

سیستم های مولتی مدیا

4 اسپیکر، سیستم نمایش دهنده اطلاعات خودرو، USB، GPS

امکان پخش MP3 و دارای درگاه USB، رهیاب، 2 عدد تیوتر، 4 عدد بلندگو

صفحه نمایش

مانیتور 8 اینچی لمسی

6.5 اینچ

آینه

آینه­ های جانبی برقی

آینه چراغ­دار، آینه جانبی با گرمکن

تهویه مطبوع

دستی

اتوماتیک

جایگاه

4 حالته دستی، روکش چرم

جایگاه عقب با قابلیت ایزوفیکس، جایگاه راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت، جایگاه های عقب تاشو دو تکه و برخورداری از کنسول میانی جایگاه های جلو

شیشه

بالابر برقی

بالابر برقی

سیستم های هشدار دهنده

سنسور عقب/ سنسور فشار باد تایر

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل کودک درب های عقب

سایر امکانات

نویگیشن، سانروف، کروز کنترل

سانروف

مقایسه ایمنی ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس

در بخش مقایسه ایمنی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس باید گفت که، علی رغم ادعای شرکت چری، هیچ گواهینامه ایمنی و کیفیت، حتی در سایت بنیاد ایمنی خودروهایی چینی (C-NCAP) برای X22 مشاهده نمی گردد. جدای از این ستاره های ایمنی، تجهیزات ایمنی X22 در سطح متوسطی واقع شده است.

در میان تجهیزات ایمنی می توان به ترمزهای دیسکی مجهز به سیستم ABS و EBD، دوکیسه هوا برای سرنشینان جلو، قفل مرکزی و ایموبلایزر اشاره نمود.

اما در این سوی میدان مقایسه، رقیب 3 ستاره ایمنی از موسسه CNCAPدریافت نموده است که البته نتیجه چندان خوبی برای دانگ فنگ H30 کراس به حساب نمی آید. ترمزهای دیسکی خنک شونده مجهز به سیستم ABS و EBD ، 4 کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)، و سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر از تجهیرات ایمنی این خودرو به شمار می فرایند.

در جدول زیر می توانید به مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس از نظر ایمنی بپردازیم:

تجهیزات

ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت

دانگ فنگ H30 کراس

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

ایموبیلایزر، قفل مرکزی

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل کودک درب های عقب

کیسه هوا

2 عدد کیسه هواهای راننده و سرنشین جلو

4عدد کیسه هواهای راننده و سرنشین جلو

سیستم ترمز

ABS، EBD

ترمز ABS، ترمز EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی

تجربه رانندگی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

همان طور که در بخش طراحی مقایسه طراحی داخلی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس گفته شد، جایگاه های جلویی هر دو خودرو فضای کافی و راحتی برای راننده و سرنشین جلو فراهم نموده اند. در بحث شتاب گیری و سرعت نیز، دو خودرو تفاوت محسوسی باهم ندارند. گیربکس اتومات آیسین دانگ فنگ به نوعی نقطه قوت این خودرو به حساب می آید که برخلاف دیگر خودرو های چینی دنده اتومات، هنگام تعویض دنده ها خودرو تکان نمی خورد و در تعویض دنده تعللی مشاهده نمی گردد.

جمع بندی مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس

ام وی ام X22 نماینده متوسط چری

به راند نهایی مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس می رسیم. اگر شما جزو افرادی هستید که به نمای ظاهری خودرو اهمیت می دهید، در میان این دو خودرو گزینه برتر بدون شک ام وی ام X22 است و دانگ فنگ H30 کراس چندان خودرو جذابی به نظر نمی رسد. در بخش طراحی کابین، اگرچه با یک طراحی مدرن و زیبا روبرو هستیم اما نمی توان از نفوذ صدای موتور به داخل کابین خودرو چشم پوشی کرد.

نکته قابل توجه راجع به این خودرو این است که به دلیل عدم ساخت قطعات ام وی ام X22 در داخل کشور، قیمت قطعات یدکی آن بسیار بالاست و همین موضوع مسائل زیادی را برای مالکان این خودرو ایجاد نموده است. در نهایت اگر بتوانید از موتور کم جان و شتاب نه چندان خوب آن چشم پوشی کنید، این کراس اوور جمع و جور انتخاب قابل قبولی برای شما خواهد بود.

از طرفی دیگر اگر با نمای کمی قدیمی دانگ فنگ H30 کراس که بسیار شبیه به خودروهای استیشن است مسئله ای نداشته باشید، فضای داخلی جادار تری را نسبت به ام وی ام X22 تجربه خواهید کرد. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که، این خودرو به هیچ وجه جایگاه های راحتی ندارد و نشستن طولانی مدت روی آن ها سرنشینان را خسته می نماید. از طرفی دیگر اگرچه در بخش طراحی داخلی از کابین H30 کراس به عنوان نقطه قوت طراحی این خودرو یاد کردیم اما در حقیقت نمی توان از کیفیت ساخت و همچنین مواد اولیه به کار رفته در ساخت کابین چشم پوشی کرد. در کل می توان گفت که پیشرانه TU5 به کار گرفته شده در این خودرو، حداقل خیال خریداران را نسبت به تامین و تهیه قطعات راحت نموده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 120696

به "مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه ام وی ام X22 با دانگ فنگ H30 کراس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید