مقاله: دریاچه تار و هویر؛ حس آرامش در طبیعت

به گزارش مجله سرگرمی، دریاچه تار و هویر از جمله دریاچه های آب شیرین کوهستانی هستند که در میان ارتفاعات البرز مرکزی جا خوش نموده اند. این دریاچه ها در فاصله 30 کیلومتری شرق دماوند و در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا قرار گرفته اند.دریاچه ها در میان دو رشته کوه قره داغ (کوه دوبَرار) در شمال و زرین کوه در جنوب واقع شده اند. دنباله ای از کوه دوبرار دو دریاچه را از هم جدا می نماید. این دنباله، در واقع تپه ای ماهوری ست که هنگام پیاده روی بین دو دریاچه باید از آن عبور کنید.دریاچه تار و هویر در موقعیتی قرار دارند که دور تا دور آن را کوه هایی دربر گرفته اند. این کوه ها طوری در کنار هم قرار گرفته اند که در میانشان گودالی درست شده. همین گودال با آب پر شده و دریاچه ها را شکل داده است. ارتفاع کوه های اطراف دریاچه ها از سطح دریاچه ببن 50 تا 500 متر است.زمین شناسان پیدایش دریاچه تار و هویر را ناشی از لغزش زمین می دانند. لغزشی که موجب ایجاد سدی طبیعی به عمق بیش از 50 متر شده و شرایط لازم را برای انباشت آب های سطحی فراهم نموده است.بیشترین درازای دریاچه تار 1 کیلومتر و پهنای آن 400 متر است. دریاچه در جهت شمالِ غرب به جنوبِ شرق امتداد دارد. عمق دریاچه تار در فصول پر آب به 50 متر و در مواقع کم آب به 40 متر می رسد.درازای دریاچه هویر 400 متر و پهنای آن 150 متر است. جهت امتداد این دریاچه شمالی جنوبی ست. عمق دریاچه هویر 15 متر است.

مقاله: دریاچه تار و هویر؛ حس آرامش در طبیعت

در حوالی دریاچه جانورانی مثل قوچ، میش البرزی و بز کوهی یافت می شوند.آبزیان موجود در دریاچه تار و هویر را ماهی قزل آلای رنگین کمان، قزل آلای خال قرمز و ماهی زرد پر تشکیل می دهند.در دریاچه هویر در مصب رودخانه هویر؛ وزغ معمولی به وفور به چشم می خورد.

گردشگران معمولا به کنار دریاچه تار می روند. اگر دوست دارید سری به دریاچه هویر بزنید تپه ماهور میان دو دریاچه را پیاده طی کنید. مسیر نزدیکی ست. حدود یک کیلومتر فاصله میان این دو دریاچه را در کمتر از نیم ساعت می توانید طی کنید.

کنار دریاچه تار و هویر در هر فصلی تصویر تازه ای به چشم می بینید.بهترین زمان سفر به این دو دریاچه از اوایل خرداد تا خاتمه تابستان است. در ماه های تیر و مرداد دمای آب مناسب شناست و گرمای هوا را خنثی می نماید.زمستان ها سطح دریاچه ها یخ می زند، دور و اطراف آنها پوشیده از برف بوده و بسیار دیدنی ست. اگر شرایط ایمنی را رعایت نموده باشیدسفر خوشی خواهید داشت.حتی در اردیبهشت هم ممکن اسب برف مانع از رسیدنتان به دریاچه ها گردد.

منبع مقاله: دریاچه تار و هویر؛ حس آرامش در طبیعت

انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 160776

به "مقاله: دریاچه تار و هویر؛ حس آرامش در طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: دریاچه تار و هویر؛ حس آرامش در طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید