معرفی خون سیاوشان و خواص درمانی آن

به گزارش مجله سرگرمی، درختی است با ارتفاع زیاد و تنه اصلی آن استوانه ای و مانند تنه نخل می باشد. برگ های آن دمبرگدار، مرکب و شامل تعداد زیادی برگچه های باریک و نوک تیز هستند. گل های آن به دو صورت نر و ماده واقع بر روی دو پایه جدا قرار

معرفی خون سیاوشان و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

خون سیاوشان ماده رزینی به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است که از بعضی درختان استخراج می گردد. در اینجا به نام علمی و تعیینات مربوط به مهم ترین و معروفترین گیاهی که از آن خون سیاوشان گرفته می گردد اشاره شده است.

نام علمی:

Daemonorops draco Blume، نام فرانسه درخت Dragonnier، نام فرانسه خون سیاوشان Sang dragon و نام انگلیسی خون سیاوشان Dragon`s blood می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، خون سیاوشان، قاطرالدم، دَمُ الاَخَوَین و دم الثعبان نامیده شده است. قطع نماینده خونریزی داخلی و التیام بخش زخم ها، قبض نماینده و ضد اسهال خونی، خارج نماینده بلغم و دفع نماینده خون در ادرار، کاهنده حرارت روده ها و کبد و مفید برای سوءهاضمه، درد معده و سیاه سرفه، مسکن دردهای عمومی بدن و تقویت نماینده معده، جمع نماینده شقاق مقعد و مفید برای بواسیر، بندآورنده شکم روش و صفرابر، تقویت نماینده دید چشم و ترمیم نماینده جراحت های چشمی، تقویت نماینده لثه و محکم نماینده دندان ها می باشد.

تیره گیاه:

خرما Palmaceae

نوع گیاه:

درخت

تعیینات ظاهری:

درختی است با ارتفاع زیاد و تنه اصلی آن استوانه ای و مانند تنه نخل می باشد. برگ های آن دمبرگدار، مرکب و شامل تعداد زیادی برگچه های باریک و نوک تیز هستند. گل های آن به دو صورت نر و ماده واقع بر روی دو پایه جدا قرار دارند. میوه اش به بزرگی فندق، بیضی شکل و پوشیده از فلس های فشرده بهم است که پس از رسیدن، تمام میوه را ماده رزینی قرمز رنگی فرا می گیرد. خون سیاوشان را به طرق مختلفی تهیه می نمایند. یکی از روش های تهیه خون سیاوشان بدین صورت است که میوه گیاه فوق را در داخل کیسه ای ریخته و از خارج ضرباتی به آن وارد می نمایند با این عمل ماده رزینی مذکور به سهولت از غشر خارجی میوه جدا شده و از غربال های مخصوص می گذرانند تا عاری از هرگونه ناخالصی گردد سپس آن را به یاری بخار آب و یا استفاده از گرمای خورشید نرم می نمایند و به صورت قطعات کوچک استوانه ای و یا به اشکال گرد و کروی در می آورند.

بیشتر بخوانید: خون سیاوشان

طبیعت خون سیاوشان:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

این درخت بیشتر در نواحی سوماترا، بورنئو و هندوستان به صورت خودرو انتشار دارد و در ایران تا به حال رویت نشده است.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ماده رزینی (خون سیاوشان):

دراکوآلبان، دراکورزن، دراکورزیتانول، بنزول استیک استر، ماده رنگینی شامل دراکوکامین و دراکوروبین و اسانس در آن تعیین شده است.

بخش مورد استفاده:

ماده رزینی (خون سیاوشان)

نحوه مصرف:

طبق دستور پزشک

خواص درمانی:

قطع نماینده خونریزی داخلی و التیام بخش زخم ها، قبض نماینده و ضد اسهال خونی، خارج نماینده بلغم و دفع نماینده خون در ادرار، کاهنده حرارت روده ها و کبد و مفید برای سوءهاضمه، درد معده و سیاه سرفه، مسکن دردهای عمومی بدن و تقویت نماینده معده، جمع نماینده شقاق مقعد و مفید برای بواسیر، بندآورنده شکم روش و صفرابر، تقویت نماینده دید چشم و ترمیم نماینده جراحت های چشمی، تقویت نماینده لثه و محکم نماینده دندان ها می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 161437

به "معرفی خون سیاوشان و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خون سیاوشان و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید