معرفی بادرنجبویه و خواص درمانی آن

به گزارش مجله سرگرمی، گیاهی است چند ساله، پرشاخه و پرپشت به ارتفاع حدود 60 سانتی متر گاهی موارد بیشتر با ساقه ای چهارگوش، برگ های آن متقابل، بیضوی، قلبی شکل، دندانه دار و رنگ سطح پهنک تحتانی، سبز روشن و رنگ سطح

معرفی بادرنجبویه و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Melissa officinalis L.، نام فرانسه Citrionelle و نام انگلیسی آن Balm می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بادرنگ بویه، مفرح القلب، حشیشة النحل، ترنجان، بادرنجبویه و ملیسا نامیده شده است. زنبور عسل را به زبان لاتین ملیسا می گویند. به علت اینکه زنبور عسل به گل این گیاه علاقه فوق العاده ای دارد این گیاه را ملیسا می نامند.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

معینات ظاهری:

گیاهی است چند ساله، پرشاخه و پرپشت به ارتفاع حدود 60 سانتی متر گاهی موارد بیشتر با ساقه ای چهارگوش، برگ های آن متقابل، بیضوی، قلبی شکل، دندانه دار و رنگ سطح پهنک تحتانی، سبز روشن و رنگ سطح پهنک فوقانی، سبز تیره می باشد. گل های آن کوچک و سفید در مواردی گلی رنگ و میوه اش چهار فندقه و رنگ آن قهوه ای است.

طبیعت بادرنجبویه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در نواحی مدیترانه ای، آمریکا، آسیا و در اروپا خصوصاً در کشورهای اسپانیا و فرانسه انتشار دارد. در ایران هم بیشتر در استان های شمالی و آذربایجان شرقی و غربی روییده و به صورت پرورشی کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در برگ بادرنجبویه:

یک ماده تلخ، تانن، کامفر، قندهای مختلف، مواد رزینی، مواد پکتیکی، اسانس و غیره در آن معین شده است.

بیشتر بخوانید: خواص دارویی گیاه بادرنجبویه

بخش مورد استفاده:

برگ و سرشاخه های گلدار

نحوه مصرف:

معمولاً برگ و سرشاخه های گلدار را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و میزان مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

آرام بخش و خواب آور، ضد باکتری و ضد تهوع، تقویت نماینده معده و بادشکن، هضم نماینده غذا و معرق، تقویت نماینده قلب و قوای فکری و آرام نماینده، صفرابر و خلط آور، نیرو دهنده و بازنماینده قاعدگی، رفع نماینده دل پیچه های ناشی از نفخ و رفع نماینده تندخویی دختران، افزاینده هوش و حافظه و خنثی نماینده سموم بدن، ضد ویروس (به ویژه تبخال) و رفع نماینده کم خونی دختران جوان، ضد افسردگی و تسکین دهنده سردردهای یکطرفه، ضد اسپاسم و نزله های مزمن و رفع نماینده صداهای مبهم در گوش، ضد میگرن و مفید برای استفراغ های دوره بارداری (ویار) می باشد. ضمناً برای دردهای معده با منشأ عصبی، ناراحتی های معده هنگام دلهره و اضطراب، طپش قلب، عصبانیت ها، وزوزگوش، ضعف قلب، ترس، کابوس، قولنج، خستگی های روحی، هیستری و سردردهای با منشأ عصبی هم مفید است.

منبع مقاله :

منبع مقاله: صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: راسخون
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 161672

به "معرفی بادرنجبویه و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بادرنجبویه و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید