معرفی تعدادی از مشهورترین شهرهای باستانی دنیا

به گزارش مجله سرگرمی، از شهرنشینی انسانها مدت زمان بسیار زیادی می گذرد و در طی این سالها، شهرهای زیادی بوجود آمدند، به اوج رسیدند و در نهایت، به دلایلی ناپدید شدند. البته، شهرهایی هم وجود دارند که آثارشان هنوز پابرجا هستند اما، نام و نشانی ندارند. همه این شهرها نمونه هایی از تمدن های از دست رفته ای بشمار می آیند که به دلایل مختلفی مانند بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوایی یا جنگ محو شده اند. با ما در مقاله مشهورترین شهرهای باستانی جهان همراه باشید تا شما را با تعدادی از دیدنی ترین شهرهای باستانی جهان آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با شهرهای باستانی معروف جهان برایتان جالب خواهد بود.

معرفی تعدادی از مشهورترین شهرهای باستانی دنیا

تئوتیئواکان و تاریخ نامعلوم آن

اولین مورد از دیدنی ترین شهرهای باستانی جهان، تئوتیئواکان است که در حوالی مکزیکوسیتی بوده و ساختش به قرن دوم میلادی می رسد. در این شهر اهرامی وجود دارد که جز ارزشمندترین گنجینه های تئوتیئواکان هست. طبق گزارش هایی که وجود دارند، احتمالا از سال 400 قبل از میلاد تا سال 400 پس از میلاد مردم زیادی در این شهر زندگی می کردند و این شهر یکی از قدرتمندترین شهرهای منطقه بود. در رابطه با تاریخ این شهر اطلاعات چندان زیادی در دسترس نیستند. اما، بعضی از محققین بر این باورند که عواملی مانند قحطی و خشکسالی موجب متروکه شدن شهر و از رونق افتادن آن شده اند.

پترا؛ یادگاری از دوران فرمانروایی نبطیان

پترا یکی از مشهورترین شهرهای باستانی جهان بود و روزگاری مرکز حکومت و فرمانروایی نبطیان بشمار می آمد. پترا یکی از قطب های مهم تجاری در آن دوران بود، چرا که در جهت جاده ابریشم واقع شد و در آنجا داد و ستد میان کاروانهای تجاری رم، مصر، یونان، چین و هند صورت می گرفت. این شهر در گذشته از سیستم مدیریت آب پیشرفته و هشت کیلومتری برخوردار بود که آن را با لوله های سفالی ساخته بودند. رومیان در سال 106 میلادی توانستند شهر پترا را تحت سلطه خود درآورند. در این سال، سرنوشت پترا بطور کلی دگرگون شد و جهت تجاری آن تغییر پیدا کرد. بعد از مدتی، در اثر وقوع یک زلزله مهیب سیستم آبرسانی شهر نابود گشت و دیگر کسی قادر به زندگی در این شهر نبود و پس از سالها، به یک شهر متروکه بدل گشت.

بیشتر بخوانیدشهر گمشده پترا | عجایب هفتگانه نو جهان !

تیسفون؛ یک شهر باستانی و شگفت انگیز

تیسفون یکی از شهرهای باستانی معروف جهان بوده که در قرن ششم میلادی عنوان مهمترین و بزرگترین شهر را در منطقه بین النهرین به خود اختصاص داد. طبق پژوهش های صورت گرفته، معین گشت که امپراتوری های اطراف مانند پادشاهان روم و بیزانتین و اعراب بارها به این شهر حمله کردند تا آن را به تصرف خود درآورند. در طی این حملات، بخش های وسیعی از شهر نابود شدند، بطوریکه امروزه تنها چیزی که از آن به جای مانده، طاق کسری است.

پمپئی؛ خاکستری در زیر آتش

در 24 آگوست سال 79 میلادی، اتفاق وحشتناکی برای شهر پمپئی افتاد و در اثر فوران ناگهانی آتشفشان وسویوس، مردم زیادی جان خود را از دست دادند. این اتفاق در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ داد و مردم به هیچ وجه آمادگی لازم برای مقابله با آن یا فرار را نداشتند و در نهایت، کل شهر در طی یک زمان کوتاه به خاکستری در زیر آتش مبدل گشت. نکته شگفت انگیزی که در خصوص پمپئی وجود دارد، این است که این شهر در اثر گذر مواد مذاب و آتشفشانی برای سالیان سال حفظ شد. تا سالها کسی از وجود پمپئی خبر نداشت تا اینکه، در قرن هجدهم میلادی و به وسیله یکسری کاوش های باستانی این شهر گمشده دوباره پیدا شد.

ماچو پیچو

ماچو پیچو تا سالیان سال از نظرها دور بود و در بالای دره اوروبامبا قرار داشت. اینکاها برای پنهان نگه داشتن شهر از چشم غارتگران، بلندی کوه را مناسب ترین مکان برای ساخت شهر خود می دیدند و به همین دلیل، ماچوپیچو را در بلندی ساختند. ماچوپیچو در زمان اوج خود از جمله بی مثال ترین نقاط مذهبی، فرهنگی و سیاسی بشمار می آمد. ماچوپیچو شهری است که دارای یک معبد باستانی به نام معبد خورشید بوده و در دو بخش از سنگ بدون ملات ایجاد شده است. اگر از دره به ماچو پیچو نگاه کنید، آن را با چشمان خود پیدا نخواهید کرد، چرا که این شهر در بلندی و رو به تراس هایی که زمینهای کشاورزی هستند، ساخته شده است.

بیشتر بخوانیدشهر تاریخی ماچوپیچو، زیباترین جاذبه جهانگردی پرو در گذر زمان

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

ariyablog.ir: آریا بلاگ: آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

hadiee.ir: مجله هدیه: از مسافرت تا ورزش از همه چیز و همه جا

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162901

به "معرفی تعدادی از مشهورترین شهرهای باستانی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از مشهورترین شهرهای باستانی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید