مصوبه شورای عالی کار باید لغو شود ، کرامت انسان ها باید رعایت شود

به گزارش مجله سرگرمی، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم افزایش حقوق، سطح زندگی کارگران را کاهش می دهد، گفت: مصوبه شورای عالی کار باید لغو شود.

مصوبه شورای عالی کار باید لغو شود ، کرامت انسان ها باید رعایت شود

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، روح الله متفکر آزاد، کننده مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی که به همت دانشجویی دانشگاه تبریز درباره افزایش حقوق کارگران درسال99 به صورت زنده در اینستاگرام پخش شد، گفت: حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار باید با حضور کننده کارگران، کارفرمایان و دولت بررسی شود، اما همانطور که می دانید در جلسه اخیر این شورا کننده کارگران حضور نداشته و استدلال دوستان این است که در شرایط اضطرار می شود با حضور یک سوم اعضا جلسه تشکیل و تصویب شود. اما سوال این است که آیا کننده کارگران را دعوت کردید و حضور نداشتند و یا مسئله دیگری است؟

متفکر آزاد در ادامه بیان کرد: افزایش حقوق کارگران باید منطبق با تورم سالانه باشد که تورم از این ارقام اعلامی هم بالاتر است و انطباقی دیده نمی شود. مسلما اثر عدم افزایش میزان مناسب حقوق کارگران، کیفیت سطح زندگی کارگران را کاهش خواهد داد.

این کننده مجلس شورای اسلامی در ادامه شرح داد: بحث دیگر کرامت انسان هاست که باید طبق قانون اساسی رعایت شود. این موارد مسائل جدی است که باید لحاظ شود.

وی افزود: مصوبه شورای عالی کار باید لغو شود و باید تصمیم جدید تر و تخصصی تر در این باره گرفته شود.

متفکر در پاسخ به این سوال که آیا افزایش دستمزد و حقوق کارگران و کارمندان باعث تورم می شود، افزود: بحث فقط این نیست ما رکود تورمی هم داریم دلیلش هم خلق پول است باید جلوی خلق پول را بگیریم فقط مسئله تورم نیست مسئله رکود تورمی هم هست.

این کننده مجلس در ادامه اعلام نمود: در مورد تورم کارشناسان می گویند که این افراد، چون پول زیادی دریافت نمی کنند و از آن طرف نیاز به خرید کالا های زیادی دارند این باعث افزایش تولید می شود که به راه افتادن چرخه تولید کمک می کند و، چون این افراد این پول را خرج می کند و نگه نمی دارند سرمایه گذاری هم نمی کند باعث افزایش تورم نخواهد شد.

وی با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت اعلام نمود: دولت برای دخالت در اقتصاد ابزار های جدی در اختیار دارد که یکی از آن ها سیاست های اقتصادی است حالا سیاست های پولی را اینجا من کاری ندارم و سیاست های اقتصادی را ذکر می کنم. بحث اقتصادیات را می توانید به عنوان یکی از ابزار های سیاست در نظر بگیرید و یکی هم بحث مخارج دولت را.

متفکر افزود: دولت می تواند با این دو مولفه با اقتصاد بازی کند وقتی دولت می بیند در نظام به اصطلاح اقتصادی خللی یا مسئله ای احیانا وجود دارد می تواند با تکانه های اقتصادیاتی و یا بحث های اقتصادیاتی این را مدیریت کند.

این کننده مجلس شورای اسلامی در مورد خصوصی سازی کارخانه ها و متضرر شدن کارگران با افزایش حقوق کارگران گفت: بخشی از مسئله در این حوزه بحث خصوصی سازی است که در این باره گفته شده 100 هزار میلیارد تومان از بابت خصوصی سازی در این دولت ما ضرر دیدیم. در مباحثی به این شکل مطرح است البته بنده این مبلغ را نه تایید می کنم و نه رد می کنم، چون که باید داده های میدانی آن را بررسی و بعد قضاوت کنم. متاسفانه نوع خصوصی کردن این صنایع یک مانع جدی است.

وی درباره اینکه آیا بحث افزایش دستمزد را می توان به جریان انداخت، گفت: ضرورت دارد که در مصوبه شورای عالی کار تجدید نظر شود.

متفکر ادامه داد: الان فقط کارگران نیستند، خیلی از خانوار ها در ایران و در دنیا به دلیل شیوع کرونا آسیب دیدند، در ایران هم اصناف، کسبه آسیب و کارگران آسیب دیدند. خیلی ها آسیب دیدند، بقیه مردم هم تحت فشار قرار گرفتند، پس ما حمایت از اقشار مختلف را به صورت طبیعی داشته باشیم. یک بخشی را دولت بایستی بیاید پای کار و یک بخشی را هم دولت ممکن است وسعش نکشد.

وی شرح داد: به دلیل شرایط افتصادی کشور مردم هم همانگونه که تا به اینجا همدلی خود را نشان داده اند، همت کنند، دست همدیگر را بگیریم تا اینکه از این پیچ و از این گردنه سنگین هم عبور کنیم.

متفکر با اشاره به انتقاد هایی که به دولت وجود دارد، ادامه داد: همه دیگر متوجه شده اند و قائل هستند که واقعا به عملکرد دولت در مدیریت بحران نقد جدی وارد است. علی رغم اینکه با زحماتی که عزیزان می کشند و ما تقدیر می کنیم.

وی افزود: هم کادر پزشکی و پرستاری و بیمارستانی و بهداشت و درمان، هم مجموعه ای که مدیریت سلامت را انجام می دهند، واقعا دارند زحمت می کشند. دارند جهاد می کنند. عزیزان و مسئولینی هم که وسط گود هستند همینطور، انصاف نیست که ما بگوئیم این ها زحمت می کشند.

این کننده مجلس اعلام نمود: مردم هم نشان دادند درجه خوبی در کمک به هم در این شرایط دارند، اما این ها جوابگوی اشکالات، قصور و تقصیر های احتاقتصادی نیست و به این ها نقد جدی وارد است. درباره بحث قرنطینه به موقع در فرودین و آگاهی دادن به مردم درباره کرونا قبل از شیوع آن اشکالاتی است که ما وارد می دانیم.

متفکر شرح داد: ما می گوییم که در مسائل پاندومیک مثل ویروس کرونا به اصطلاح امکان حاکمیت محیطی، باید افزایش پیدا کند. حکمرانی محیطی باید افزایش پیدا کند و این اجازه را بدهیم که مدیران منطقه ای ما بتواند تصمیم بگیرند. بر اساس نیاز منطقه خود خوب ستاد ملی پیشگیری از کرونا این امکان را از مدیران و به اصطلاح استانداران و مدیرانی که در مناطق بودند گرفت. این ضرر کردیم. این ها همه شان انتقاداتی ست که وارد است که البته حالا وقتش الان نیست. بایستی بعد از اتمام این مباحث بنشینیم این ها را ارزیابی کنیم و برای پدیده های مشابه غلط گیری کنیم.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 84280

به "مصوبه شورای عالی کار باید لغو شود ، کرامت انسان ها باید رعایت شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصوبه شورای عالی کار باید لغو شود ، کرامت انسان ها باید رعایت شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید