مصاحبه، زنگنه: اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس ادامه می یابد

به گزارش مجله سرگرمی، کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس معتقد است سرانجام دادن به تحریم قطر و از سرگیری روابط ریاض با دوحه به معنای سرانجام اختلافات نیست و اجرایی نشدن شروط 13 گانه عربستان برای از سرگیری مناسبات با قطر به معنای شکست ریاض محسوب می گردد.

مصاحبه، زنگنه: اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس ادامه می یابد

صباح زنگنه، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرنگاران با اشاره به نشست امروز سران شورای همکاری خلیج فارس در عربستان گفت: نشست های این شورا بسیار بی رمق شده بود و نزدیک بود، مرگ مغزی شورای مزبور اعلام گردد چراکه طی سال های گذشته اختلافات دورنی شورای همکاری خلیج فارس بیشتر شده و این شورا به هیچ یک از اهدافی که به خاطر آن تاسیس شده دست پیدا ننموده است. طی این سال ها شورای همکاری خلیج فارس به جای اینکه به همکاری نزدیک تر گردد، به واگرایی و گسترش اختلافات نزدیک تر شده است.

اجلاس امروز سران با فشار آمریکا برگزار گردید

این کارشناس مسائل عربستان برگزاری نشست امروز ریاض را ناشی از فشارهای آمریکا دانست و اضافه کرد: در نشست های قبلی، بعضی سران شورای همکاری خلیج فارس در آن شرکت نمی کردند. قطع ارتباط عربستان، امارات و بحرین با قطر، کاهش ارتباط بین کشورهای عضور این شورا و اختلاف نظر آنها درباره مسائل منطقه ای بردامنه اختلافات و گسترش شکاف ها در شورای همکاری خلیج فارس اضافه کرد. لذا به نظر می رسد، نشست امروز این شورا در عربستان تحت فشارهای پامپئو وزیر خارجه آمریکا برگزار گردیده است و این موضوع نشان می دهد، برگزاری نشست مزبور ناشی از یک اراده ذاتی و مستقل نیست.

زنگنه با اشاره به تحریم قطر از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر گفت: محدودیت هایی که این کشورها در مرزهای زمینی و هوایی خود علیه دوحه اعمال کردند، عملا هیچ نتیجه ای از تحریم های خود علیه قطر نگرفتند و دوحه هیچ مسئله ای از لحاظ رفت وآمد در سطح منطقه و دنیا نداشت و لذا آنها به پذیرش برقراری روابط مجدد با قطر ناگزیر شدند تا به محاصره و محدودیت هایی زمینی و هوایی دوحه خاتمه دهند. این موضوع چیز فوق العاده ای نیست ولی یک تجربه زشت در روابط بین همسایه ها محسوب می گردد.

ریشه های اختلافات بین عربستان و قطر همچنان باقی است

وی در پاسخ به این سوال که آیا خاتمه دادن به تحریم قطر و از سرگیری روابط با این کشور به معنای حل وفصل اختلافات با دوحه است یا این اختلافات ادامه پیدا خواهد نمود؟ گفت: از آنجایی که دلیل و عامل اختلافات همچنان وجود دارد، اختلافات میان دو طرف ادامه پیدا خواهد نمود. این اختلاف ها همچون غده های است که ترشحات خطرناکی در بدن فراوری می نمایند. حالا بخواهند این غده ها را به داروهای مُسکن درمان کند، ممکن است فرایند بیماری اندکی کاهش یابد اما درمان نمی گردد لذا تا زمانی که عوامل اصلی اختلافات وجود داشته باشد، مسائل همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد.

مناسبات دوحه با ابوظبی با دشواریهایی روبروست

این کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس درباره شرکت نکردن بعضی سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز عربستان گفت: عمان به طور سنتی در سطح رئیس کشور کمتر در نشست سران این شورا حاضر می شود. به گونه ای که از زمان تاسیس شورای همکاری خلیج فارس بیش از یک یا دو بار پادشاه عمان در نشست سران این شورا شرکت ننموده است. در ارتباط با حضور امارات در نشست سران این شورا باید گفت که حاکم این کشور در بستر بیماری افتاده و به جای او ولیعهد امارات حاضر می شود او هم معذورات خواست خودش را دارد البته به ظاهر روابط قطر و عربستان نرمتر شده اما مناسبات دوحه با ابوظبی با دشوارهایی روبروست. در اینجا باید گفت که مصر عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست ولی از آنجایی که با قطر قطع رابطه نموده بود، در نشست امروز عربستان حضور دارد تا از یک سری امتیازات اقتصادی و اقتصادی بهره مند گردد. شما می دانید که قطر کشوری نفت خیز و صادر نماینده گاز است.

وی با اشاره به روابط قوی بحرین با عربستان گفت: نشست امروز این شورا را می توان همچون یک میهمانی تصور کرد و کشور بزرگتر که عربستان باشد، خواسته است یک گشایشی ایجاد گردد تا شاید بتواند راهی به دل آمریکایی ها پیدا کند. متاسفانه بحرین از آن ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود خیلی دور و محروم شده و عملا درحال حرکت کردن زیر سایه عربستان است و اصلا از خودش اراده مستقلی نشان نمی دهد.

چشم پوشی از شروط 13 گانه شکستی برای عربستان است

زنگنه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه عربستان شروط 13 گانه ای را برای از سرگیری روابط خود با قطر معین نموده بود اما اکنون بدون اجرایی شدن هیچ یک از این شروط حاضر شده است به تحریم دوحه خاتمه دهد و روابط با قطر را از سربگیرد، این چه پیامی می تواند داشته باشد؟ گفت: قطعا این یک شکست برای ریاض محسوب می گردد و اعتبار عربستان را کاهش می دهد و به احتمال قوی این اقدام تحت فشار آمریکا صورت گرفته است.

وی با اشاره به خاتمه رسیدن دولت ترامپ و ورود بایدن به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: با ریاست جمهوری بایدن کشورهای عربستان و امارات بیشتر احتیاج دارند، با همسایگان خود مسائل شان را حل وفصل نمایند. فشاری که بایدن بر این کشورها وارد می نماید، بسیار سنگین خواهد بود لذا ریاض و ابوظبی می کوشند که با همسایگان خود رفتار بهتری داشته باشند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 127943

به "مصاحبه، زنگنه: اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس ادامه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، زنگنه: اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس ادامه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید