مشارکت بچه ها و نوجوانان در ساخت فضاهای شهری

به گزارش مجله سرگرمی، مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار: تا به حال به خنده های بچه ها توجه نموده اید؟ چنان به خاطر یک حرف ساده و اتفاق پیش پاافتاده از ته دل می خندند که گویا خنده دارترین حرف جهان و اتفاق جهان را دیده و شنیده اند.

مشارکت بچه ها و نوجوانان در ساخت فضاهای شهری

به بزرگ ترین شیطنت های یواشکی شان دقت نموده اید؟ یک مداد دست دریافت و یک گوشه قایم شدن و نقاشی کشیدن روی دیوار. به دلخوری هایشان توجه نموده اید؟ در اوج دلخوری با یک نوازش و یک دوستت دارم، شما را می بخشند و از آن به بعد واقعا از ته دل همه چیز را فراموش می نمایند. کودکی با همه غفلت ها و سادگی هایش، جهانیی عجیب دوست داشتنی و رشک برانگیز است. اگر به کودکی بازمی گشتیم، جهان چه زیبا می شد.

راستی و درستی و مهربانی، شاد بودن به کوچک ترین بهانه و فراموش کردن غم و غصه در کوتاه ترین زمان ممکن. کینه نداشتن از هیچ کس و بخشیدن زمین و زمان. این بود کودکی! توجه به ابعاد مختلف تربیتی در کنار آموزش در مدارس، مقوله مهمی است که گاه از نگاه خانواده ها دور می ماند، در حالی که بسترهای مناسبی برای آن وجود دارد، همچون کانون های پرورش فکری بچه ها و نوجوانان که در شهرهای مختلف استان و حتی بعضی روستاها فعال است.

  • اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در استان

سال جاری دست اندرکاران مسائل بچه ها شعار آینده را باید ساخت را انتخاب کردند تا همسو با این شعار با افکار و اندیشه های بهتر، افق های روشن و زیباتری برای آینده بچه ها این سرزمین ترسیم نمایند. در هفته ای که هفته کودک نام گذاری شده، کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان خراسان رضوی برنامه های متعددی را در مشهد و سایر شهرستان های استان برگزار کرد.

از جمله این برنامه ها، برگزاری کارگاه آموزش های لازم درباره تغذیه سالم و آموزش نکات ایمنی مربوط به عابر پیاده از خیابان و رعایت نکات ترافیکی در مرکز کانون شهرستان بجستان با حضور اعضای کانون، برگزاری نمایشگاه مواد غذایی سالم و ناسالم در مرکز فرهنگی هنری شهرستان سرخس و دورهمی کودک و خانواده برای خانواده های پرسنل اداره زندان شهرستان گناباد در محل مرکز شماره 2 کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان این شهرستان بود.

همچنین می توان به دیدار اعضای فعال کانون بردسکن با فرماندار این شهرستان، مراسم هفته ملی کودک در فریمان به میزبانی بچه ها مدرسه شاهد این شهرستان، برگزاری نمایشگاه هنری فرهنگی بچه ها و نوجوانان در کاشمر، اجرای ویژه برنامه های روز جهانی کودک در مرکز کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان شهر طرقبه، بازدید و کارگاه های مختلف هنری و فرهنگی به مناسبت هفته ملی کودک مرکز کانون درگز با ویژه برنامه های متنوع و عیادت ابراهیم زره ساز مدیرکل کانون و جمعی از کارکنان کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان خراسان رضوی از بچه ها بستری در بیمارستان فوق تخصصی بچه ها اکبر در مشهد اشاره نمود. در دیگر شهرستان های استان هم نظیر این برنامه ها برگزار گردید.

  • سهم بچه ها از فضاهای شهری

به گفته ابراهیم زره ساز مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان خیلی از بچه ها و نوجوانان این انتظار را از مدیران و مسئولان شهری در سازمان های مختلف دارند تا صرفا از نگاه بالا به فضاسازی و برنامه ریزی برای بچه ها نیندیشند و در برنامه ریزی های انجام شده از دیدگاه بچه ها نیز استفاده نمایند. زره ساز در این خصوص اظهار می نماید: یکی از مسائلی که در هفته جهانی کودک پیگیری کردیم حساس سازی مسئولان شهر و استان در مورد فضاهای مرتبط با این گروه سنی است تا در این فضاهای بازی یا مختص بچه ها و نوجوانان کمترین مولفه ها هم در نظر گرفته گردد.

وی در ادامه عنوان می نماید: به همین خاطر با امیر اقتناعی مشاور شهردار و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد دیداری انجام گرفت و در آن نشست در مورد جشنواره بین المللی قصه گویی و کنوانسیون حقوق کودک و همکاری های فی مابین صحبت و توافق هایی صورت گرفت. مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان با اشاره به شعار سال جاری آینده را باید ساخت اظهار می نماید: در هفته گذشته با موضوع این شعار و برنامه ریزی های انجام شده در سایر شهرستان ها برنامه های متنوعی برگزار و در یک قالب هماهنگ شده از بچه های عضو کانون در برنامه ریزی، اجرا و مشاوره در مورد فضاسازی استفاده شد.

  • پیک امید در مناطق محروم و کم برخوردار

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان، یکی از برنامه های ویژه ای که در هفته کودک اجرا شد، راه اندازی کاروان شادی پیک امید بود که با همکاری بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری مشهد در روستاهای مناطق رضویه، احمدآباد وکال زرکش بود. برنامه ای که علاوه بر بچه ها، خانواده های آنها را نیز مخاطب قرار داد و درباره تبعات بعضی موضوعات از جمله کودک همسری و بچه ها کار نیز آموزش های لازم را به خانواده ها ارائه کرد.

وی در این خصوص عنوان می نماید: واحدهای سیار کانون پیش از این در روستاها حضور می یافتند، ولی سال جاری در هفته کودک این کار در راستای برنامه های کنوانسیون حقوق کودک به شکل متفاوتی رقم خورد. 3 منطقه را انتخاب و درباره تبعات ناهنجاری هایی از جمله کودک همسری و بچه ها کار، تغذیه و سلامت آموزش هایی ارائه کردیم. خوشبختانه استقبال خوبی از این برنامه ها شده و خانواده ها تمایل دارند این برنامه ها ادامه یابد. شهرداری مشهد هم در این خصوص همکاری کرد. به گفته زره ساز، این برنامه می تواند یکی از اضلاع طرح نجات حاشیه شهر باشد که از سوی استاندار اجرایی شده است.

  • حمایت مسئولان فرهنگی استان از کانون

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان با بیان این که دستگاه های مختلف دولتی مانند آموزش وپرورش، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری مشهد خدمات مناسبی را انجام می دهند، عنوان می نماید: هرکدام از این دستگاه های مربوطه با توجه به وظایف درون سازمانی خود ویژه برنامه هایی برای بچه ها و نوجوانان دارند.

فقط تنها تقاضایی که از این دستگاه های دولتی داریم این است که در فضای برنامه ریزی و اجرا از نخبگان بچه ها و نوجوانان استفاده نمایند و در فضای شهری و جامعه نگاه بچه ها و نوجوانان دیده گردد. زره ساز تصریح می نماید: ما رسالتی را داریم تا بچه ها و نوجوانان حداقل یک مقدار با مسائل مختلف خودشان در فضای کانون آشنا شوند تا با توجه به این فضا آنها نسبت به حقوق خود مطالبه گر باشند. این مطالبه گری نکته ای است که مسئولان باید مد نظر بگیرند.

  • صندلی ادبیات کودک

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان با اشاره به نقش و صندلی ادبیات کودک در جهانی امروز می گوید: متاسفانه در فضای هویتی و گمگشتگی هویتی که الان در جامعه داریم و بزرگ ترها با آن دست و پنجه نرم می نمایند، هویت بچه ها از بین رفته است.

زره ساز می افزاید: استفاده از ابزار ادب و هنر با توجه به هویت غنی مذهبی و تاریخی برای بچه ها نسل امروز سرزمین ما خیلی کارساز است. از لحاظ محتوایی به هیچ عنوان کمبود نداریم ولی کم و کسری ما آن جریان و ابزاری است که این نکات محتوایی را به جریان و حرکتی تبدیل کند و برای بچه ها و نوجوانان نقش آفرین باشد. وی می افزاید: اول از همه باید به محتوای کتاب های کودک توجه کرد. همچنین ابزار غنی ادبی می تواند برای بچه ها و نوجوانان منشأ خیر باشد و متاسفانه از این فضا غفلت شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان خاطرنشان می نماید: بزرگ ترها و مسئولان و صاحبان اندیشه بیشتر به سراغ سمینارها و همایش ها رفتند و فکر می نمایند این فضاها برای بچه ها و نوجوانان موثر است. باید در برنامه های خود لااقل ماهی یک بار با بچه ها و نوجوانان جلسات مشورتی برگزار کنیم تا اگر قرار باشد حرکتی را آغاز کنیم تمام جوانب آن را با بچه ها در میان بگذاریم.

foroshgahak.ir: فروشگاه کوچک | مجله آموزشی سیستم های مدیریت فروش

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52469

به "مشارکت بچه ها و نوجوانان در ساخت فضاهای شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت بچه ها و نوجوانان در ساخت فضاهای شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید