مزایا و معایب ژل های ضدعفونی کننده

به گزارش مجله سرگرمی، صابون های معمولی، ترکیبی از اسیدهای چرب، روغن ها و مواد ضدعفونی هستند؛ در حالی که صابون های آنتی باکتریال حاوی موادی هستند مانند تریکلوزان (یک ترکیب آلی محلول د ر آب که باکتری زداست)، الکل و گاهی ماده ای که از رشد باکتری ها جلوگیری می نماید. صابون های آنتی باکتریال، باکتری ها را از بین می برند؛ در حالی که صابون های معمولی با شستشو باعث جدا شدن و دفع باکتری ها از محل می شوند. با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو، درباره همین موضوع مصاحبه نموده ایم.

مزایا و معایب ژل های ضدعفونی کننده

مزایا و معایب ژل های ضدعفونی کننده

تبادل نظر با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو

صابون های معمولی، ترکیبی از اسیدهای چرب، روغن ها و مواد ضدعفونی هستند؛ در حالی که صابون های آنتی باکتریال حاوی موادی هستند مانند تریکلوزان (یک ترکیب آلی محلول د ر آب که باکتری زداست)، الکل و گاهی ماده ای که از رشد باکتری ها جلوگیری می نماید. صابون های آنتی باکتریال، باکتری ها را از بین می برند؛ در حالی که صابون های معمولی با شستشو باعث جدا شدن و دفع باکتری ها از محل می شوند. با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو، درباره همین موضوع تبادل نظر نموده ایم.

چرا صابون های آنتی باکتریال این قدر هوادار دارند؟

ببینید؛ بیشترین اثر آنتی باکتریال ها در کشتن باکتری هاست. با این وجود، در خصوص استفاده درازمدت از آنها اختلاف نظر وجود دارد. صابون های معمولی باکتری ها را از پوست جدا می کنند و سپس این باکتری ها شسته می شوند و یا هنگام خشک کردن دست، به دستمال یا حوله می چسبند، در حالی که محصولات آنتی باکتریال، باکتری ها را در همان محل از بین می برند.

استفاده از صابون های آنتی باکتریال ممکن است بتواند در صورت ایجاد بریدگی، از عفونت تا حدی جلوگیری کند (هرچند این مساله ثابت نشده است)، بعلاوه به علت کشته شدن باکتری ها، توسعه و انتقال فرد به فرد بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا و توسعه باکتری سالمونلا که ممکن است در گوشت ماکیان خام وجود داشته باشد، کاهش می یابد. پیشگیری از توسعه عفونت ها در اماکن بهداشتی از دیگر مزایای این صابون هاست. این محصولات برای افرادی که دچار نقص یا ضعف سیستم ایمنی هستند نظیر کسانی که مبتلا به سرطان هستند، می تواند مفید باشد.

و چه معایبی دارند؟

خب، درباره معایب استفاده از صابون های آنتی باکتریال، طبق مطالعه ای که نتایج آن به وسیله مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا منتشر شده، می گردد گفت که استفاده از این صابون ها مزیتی به صابون های معمولی در کاهش مقدار سرماخوردگی ندارد. بعضی از محصولات آنتی باکتریال، به خصوص آنهایی که به جای الکل یا سفیدکننده، از مواد سنتتیک استفاده می کنند، خطر ایجاد ارگانیسم های مقاوم در برابر آنتی باکتریال ها و آنتی بیوتیک ها را دارند. عده ای از محققان بر این باورند که صابون های آنتی باکتریال نباید برای افراد سالم خانواده مصرف شوند و مصرف آنها باید محدود به مکان هایی باشد که مورد احتیاج است مانند بیمارستان ها و خانواده هایی که در آنها افراد بیماری وجود دارند که خطر ابتلا به عفونت باکتریال در آنها بالاست. بعضی محققان معتقدند که آنتی باکتریال ها مزیتی نسبت به صابون های معمولی در کاهش مقدار عفونت و بیماری ندارند. مطالعاتی مانند آنچه روی 224 نفر از افراد خانواده های مختلف انجام گرفت، نشان داد که مقدار مقاومت باکتریال در گروه آنتی باکتریال نسبت به صابون های معمولی افزایش نیافته. بعلاوه اثبات نشد که استفاده از این صابون ها به جای صابون های معمولی باعث ایجاد فضایی سالم تر در خانه ها گردد. مواد شیمیایی سنتتیک موجود در این صابون ها بعد از شسته شدن و دفع در فاضلاب، ممکن است برای محیط زیست خطرناک باشند. بعلاوه تعیین نیست که آیا رشد در محیطی بیش از حد تمیز برای بچه ها مفید است و یا اینکه حدی از مواجهه میکروبی برای تکامل سیستم ایمنی بچه ها لازم است. در ضمن این صابون ها باکتری های مفید روی پوست را هم از بین می برند و قیمت بیشتری هم دارند.

ژل ضدعفونی کننده دست که احتیاج به شستشو ندارد، چطور؟

این ژل، مایعی است که معمولا برای از بین بردن سریع باکتری ها و ویروس های موجود روی پوست دست به کار می رود. کلا ژل های ضدعفونی کننده، صابون نیستند. آنها حاوی الکل هستند که نسبت به تریکلوزان و ژل گزیلنول سریع تر روی باکتری ها اثر می کنند. این ژل ها احتیاجی به آب کشی و خشک کردن ندارند. به سرعت تبخیر می شوند و احتیاجی به استفاده از آب یا حوله و دستمال کاغذی برای خشک کردن آنها نیست. اغلب از این ژل ها زمانی استفاده می گردد که شستشوی دست ها با صابون و آب امکان پذیر نیست. این ژل ها می توانند باکتری ها را از بین ببرند اما قادر به از بین بردن آلودگی و چرک قابل مشاهده روی دست ها نیستند. مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا مصرف این ژل ها را زمانی مناسب می داند که دست ها آلودگی قابل مشاهده ندارند. این مرکز بعلاوه گزارش نموده است که برترین راه ضدعفونی دست ها، شستن آنها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه است و مصرف ژل ها را در صورت عدم امکان این شستشو، مناسب می داند.

ژل ها از چه موادی تشکیل شده اند؟

انواع ژل ها، الکل، عامل ضخیم کننده، حلال الکل، نوعی مرطوب کننده، مواد معطر و رنگ. برای اینکه یک ژل ضدعفونی کننده موثر باشد، باید حاوی حداقل 60 درصد الکل باشد. هر قدر درصد الکل بیشتر باشد، ژل تاثیر بیشتری در نابود کردن میکروب ها دارد.

معایب این ژل ها چیست؟

الکل می تواند باعث خشک شدن پوست دست ها گردد. به همین علت بعضی از این ژل ها حاوی نوعی مرطوب کننده هستند که از این خشکی جلوگیری کنند. شستشوی دست ها در صورتی که به روش صحیح انجام گردد، یعنی تمام سطوح دست ها و ناخن ها به مدت 15 تا 20 ثانیه با آب و صابون شسته گردد، به همان میزان موثر است. ژل ها احتیاج به زمان کمتری دارند؛ تا حدی که برای یک پرستار آی سی یو که در یک شیفت 8 ساعته مشغول به کار است، استفاده از ژل باعث یک ساعت صرفه جویی در زمان می گردد. اگر ناخن ها به خوبی کوتاه نشده باشند و اگر زیورآلات استفاده شده باشد، ژل های ضدعفونی کننده نمی توانند به میزان شستشوی با آب و صابون موثر باشند. مطالعات نشان داده اند که ژل های حاوی الکل، به نحو قابل اطمینانی روتاویروس را از بین می برند. مطالعه دیگری نشان داده است که مصرف مرتب ژل ها می تواند ابتلا به بیمار ی های گوارشی را تا حد 59 درصد کاهش دهد.

اگر به وسیله بچه های که دست شان را زیاد به دهان شان می برند، مصرف گردد؛ چه؟

در صورت بلع، این ژل ها می توانند مسمومیت با الکل ایجاد کنند. در آمریکا سالانه بیش از 12 هزار مورد مسمومیت با الکل ناشی از این ژل ها گزارش می گردد. یک قاشق چای خوری از این ژل ها برای مسموم کردن یک طفل نوپا کافی است. این ژل ها قابل اشتعال هستند. احتیاطات لازم باید در موارد مذکور به عمل آید.

نحوه استفاده از ژل های ضدعفونی کننده چیست؟

جواهرات و زیورآلات باید از دست خارج شوند و بعدش چند قطره از ژل را (به مقدار کافی و تا حدی که دست ها کاملا مرطوب شوند) روی کف یک دست می ریزیم. دست ها را به هم می مالیم. به مدت 25 ثانیه ژل را روی تمام سطوح دست ها و انگشتان می مالیم (یا تا زمانی که دست ها کاملا خشک شوند). اگر دست ها واضحا آلوده اند (آلودگی قابل مشاهده دارند)، شستشوی با آب و صابون الزامی است. برای ضدعفونی کامل، توجه به تمام سطوح دست ها، اطراف ناخن ها، لابه لای انگشتان و پشت شست و اطراف مچ لازم است.

منبع:www.salamat.com

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: راسخون
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 159168

به "مزایا و معایب ژل های ضدعفونی کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب ژل های ضدعفونی کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید